Steams PSVR2-app är släppt

Robot
Steams PSVR2-app är släppt

Pc-adaptern släpps i morgon.

#psvr2, #steam-vr

Medlem

Om man vill spela halflife:alyx på bästa sätt, vilket VR headset hade ni valt?

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Taggad!! Jag klarar inte av komprimeringsartefakterna som Oculus har kopplad till PC, och av att döma på tidiga recensioner så verkar det inte vara något problem med PSVR2 då den använder DisplayPort iställer för USB.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Förmodligen Bigscreen Beyond, spelet gynnas av OLED och hög upplösning

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Quest 3. Att spela med sladd tar bort mycket av upplevelsen, speciellt i ett spel med stora ytor att röra sig på.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Quest 3. Att spela med sladd tar bort mycket av upplevelsen, speciellt i ett spel med stora ytor att röra sig på.

Ja nu när man vant sig utan sladdar vet jag inte om jag skulle kunna ha ett headset med sladd igen. Om det inte är sittandes förstås. Väldigt soft att kunna röra sig "obehindrat".

Medlem

Vid det här laget hade jag förväntat mig att recensioner av adaptern skulle ha börjat dyka upp. Jag antar att det kanske finns något embargo, så imorgon kanske det släpps en störflod av recensioner. Har FZ några planer på att testa adaptern @Tomas Helenius?

Den enda artikeln jag hittar vid en snabb sökning är Eurogamers artikel som informerar om varför de inte kommer att ha en recension färdig direkt på släppdatumet - strul med Bluetooth - https://www.eurogamer.net/getting-psvr2-working-on-pc-isnt-as....

Det är just sån här info jag vill ha innan produkten släpps så man kan göra ett informerat köp istället för att riskera att köpa grisen i säcken. Förhandsbokning finns inte på kartan om inte recensioner med goda omdömen dykt upp före släppdatum.

Medlem
Skrivet av backspaze:

Vid det här laget hade jag förväntat mig att recensioner av adaptern skulle ha börjat dyka upp. Jag antar att det kanske finns något embargo, så imorgon kanske det släpps en störflod av recensioner. Har FZ några planer på att testa adaptern @Tomas Helenius?

Den enda artikeln jag hittar vid en snabb sökning är Eurogamers artikel som informerar om varför de inte kommer att ha en recension färdig direkt på släppdatumet - strul med Bluetooth - https://www.eurogamer.net/getting-psvr2-working-on-pc-isnt-as....

Det är just sån här info jag vill ha innan produkten släpps så man kan göra ett informerat köp istället för att riskera att köpa grisen i säcken. Förhandsbokning finns inte på kartan om inte recensioner med goda omdömen dykt upp före släppdatum.

Finns tester på youtube.
Fungerar som förväntat men en viktig sak, man måste ha bluetooth på datorn.
Hat man inte det så måste man ha en blueooth usb adapter som man måste köpa separat.
En som testade hade stutter problem i trackingen.
Men detta gör att jag påminns om när jag körde Lenovo Explorer WMR headset.
Det behövde också en bluetooth adapter och det var viktigt att man hade adaptern i rätt usb port.
Om jag inte minns fel så fungerande det perfekt för mig då den var i en usb2 kontakt men just stutter i trackingen uppstog om det var i en usb3 kontakt.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Personligen tycker jag Quest 3 just pga Half life alyx är väldigt trevligt trådlöst och det är overall bästa headsetet.
Alternativt om du har trådat headsetet så använd sk pulleys och då är nog psvr2 ett bra prisvärt val, där får du oled paneler 👍

signatur

Medlem
Skrivet av backspaze:

TP-Link UB500 bluetooth adapter används här och fungerade hur bra som helst:

Han har några flera klipp när han testar Alex och Unreal engine.

Det har stått i Sonys blogg att man behöver bluetooth 5.0 4.0.

edit: jag kan inte räkna

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det har stått i Sonys blogg att man behöver bluetooth 5.0.

4.0 står det.
Jag har en Asus BT400 adapter sen tidigare och hoppas den fungerar

signatur

Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns tester på youtube.
Fungerar som förväntat men en viktig sak, man måste ha bluetooth på datorn.
Hat man inte det så måste man ha en blueooth usb adapter som man måste köpa separat.
En som testade hade stutter problem i trackingen.
Men detta gör att jag påminns om när jag körde Lenovo Explorer WMR headset.
Det behövde också en bluetooth adapter och det var viktigt att man hade adaptern i rätt usb port.
Om jag inte minns fel så fungerande det perfekt för mig då den var i en usb2 kontakt men just stutter i trackingen uppstog om det var i en usb3 kontakt.

Skrivet av itsnotme:

TP-Link UB500 bluetooth adapter används här och fungerade hur bra som helst:
https://youtu.be/dOg3Ub-NNWk?si=rrgLP-sguaIJDgs5

Han har några flera klipp när han testar Alex och Unreal engine.

Det har stått i Sonys blogg att man behöver bluetooth 5.0 4.0.

edit: jag kan inte räkna

Se där ja, tack för tipsen! Märkligt att jag måste in på YouTube och söka specifikt istället för bara en vanlig sökmotor för hela nätet. Det brukar inte vara några problem då även YouTube-förslag kommer fram vid sökningar om i princip vad som helst, men inte för den här adaptern. Måste vara något indexeringsproblem hos DDG:s underliggande sökmotorer.

Medlem
Skrivet av Molotov:

4.0 står det.
Jag har en Asus BT400 adapter sen tidigare och hoppas den fungerar

Får hoppas, jag såg att BT500 var med i listan. VoodooDE verkade ha någon signal som störde från PCn. Jag fick uppfattningen att han hade bluetooth på moderkortet också, en förlängningskabel kan vara bra då.

Jag tänkte vänta med att köpa tills det dyker upp något stöd för Godot. Då kan man börja mixtra med egna appar

Medlem

Baserat på de tester jag kollat på nu verkar det funka bra, men lite lotteri när det gäller BT. Jag har en Plexgear BT-adapter med stöd för 4.0 köpt 2019, så det blir att testa den till att börja med när jag väl köper själva VR-adaptern.

Ett större problem är att jag bara har ett GTX 1080, vilket inte uppfyller minimikraven för adaptern. Frågan är om det är hårdkodat så att man inte ens kan använda adaptern om man inte har minst ett GTX 1650 eller om det helt enkelt bara blir låg FPS för att 1080 inte orkar driva det hela oavsett grafikinställningar.

Medlem
Skrivet av backspaze:

Baserat på de tester jag kollat på nu verkar det funka bra, men lite lotteri när det gäller BT. Jag har en Plexgear BT-adapter med stöd för 4.0 köpt 2019, så det blir att testa den till att börja med när jag väl köper själva VR-adaptern.

Ett större problem är att jag bara har ett GTX 1080, vilket inte uppfyller minimikraven för adaptern. Frågan är om det är hårdkodat så att man inte ens kan använda adaptern om man inte har minst ett GTX 1650 eller om det helt enkelt bara blir låg FPS för att 1080 inte orkar driva det hela oavsett grafikinställningar.

GTX1080 är ett betydligt bättre kort du kan vara lugn

signatur

Medlem

Vad är fördelen med det här egentligen? När det blir en bantad version av PSVR2 utan dess usp så är väl något av de andra PCVR seten bättre? Skulle väl vara priset då men PSVR2 är ju inte direkt gratis det heller.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Vad är fördelen med det här egentligen? När det blir en bantad version av PSVR2 utan dess usp så är väl något av de andra PCVR seten bättre? Skulle väl vara priset då men PSVR2 är ju inte direkt gratis det heller.

Det är väl ifall man har en ps5 och vill kunna spela på både pc och konsol. Men annars är Quest eller andra bättre.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av GustavA:

Skrivet av Kleptoman:

Det är väl ifall man har en ps5 och vill kunna spela på både pc och konsol. Men annars är Quest eller andra bättre.

Quest 3 är bättre på vissa saker och sämre på vissa.
PSVR2 har också många fördelar som man måste styra upp genom att köpa tillbehör hos Quest 3.

Förutom Quest 3 så finns det väl inget som konkurrerar med PSVR2? Man kan också hitta PSVR2 till lägre priser än Q3 och det kan vara en rätt stor rea påväg framöver. Utanför EU så har den haft 40% rea typ senaste veckan.

Lyckas dem få till eyetracking med psvr2 på pc framöver så har den en klar fördel.

Avstängd
Skrivet av GustavA:

Fyller en funktion för det finns inget självklart alternativ för PCVR idag och PSVR2 är ett bra headset.
Bigscreen Beyond är anpassad efter ens eget scannade ansikte och kan inte lånas ut. Kostar 15k och då ingår inte Steams tracking-basstationer som man måste köpa separat.
Pimax är stora och tunga, och dyra.

Meta Quest 3 verkar vara det bästa headsetet överlag, med det är inte "riktig" native PCVR och det har LCD-paneler.

Jag väntar själv på något killer-PC headset, vare sig det är Index 2 eller något annat. Kör min gamla Oculus Rift så länge. Låg upplösning så enkelt att köra alla spel och den har OLED till skillnad från de flesta andra, dock är FOV:n så låg att det ser ut som man går runt och kollar genom en kikare eller gasmask.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det är ju faktiskt en väldigt bra anledning. Tänkte inte så långt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

GTX1080 är ett betydligt bättre kort du kan vara lugn

Japp, jag ser det nu när jag kollade upp lite benchmarks. Det står dock i systemkraven att det krävs minst ett Turing-kort, men det är ju uppenbarligen inte prestandan det handlar om.

Så frågan kvarstår om adaptern och/eller appen på nåt vis är låst och vägrar köra med Pascal-kort. Visst brukar det kluras ut hur man kommer runt såna spärrar men jag föredrar självklart om jag slipper krabba med det. Jag får se om jag kan få svar på detta före ett eventuellt köp.

Edit: Det verkar som att det systemkravet när det gäller GPU handlar om krav på stöd för DSC, vilket 1080 inte stöder.

https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/1d7n8q2/dummys_guide_t...

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5338/~/us...

Medlem

Ja det lär ju vara många i Sverige som köper VR headset för PS5 för 7 000 kr, så förstår varför de vill avvakta med prissänkning

Medlem

får mitt på morgon, ska jämföra den mot mitt pimax 8kX ,och om jag kan dra mer nytta med mitt rtx 4090

Medlem

"Playstations svenska representanter sa då till FZ att det i nuläget inte finns några planer på svenska prissänkningar."

Självklart.

Har varit lite sugen på VR(aldrig ens testat) och det är enbart för Half-Life: Alyx. Men för priserna dom ligger på nu känns det inte direkt värt, tyvärr. En dag kanske man får uppleva Alyx till ett vettigare pris. Men vi lär väl vara sist världen över på prissänkningar(eller inte få några alls).

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Fick tag i en adapter från Inet inatt när den släpptes så ska försöka hinna med att testa lite imorgon. Hoppas det inbyggda bluetooth fungerar, har extern antenn och allt så slipper gärna köpa en extra adapter för det.

I övrigt blir detta första PCVR sedan HTC Vive som ligger nerpackat sedan länge. 2024 blir året då jag spelar färdigt Alyx 😂

Medlem

Värt att nämna är att om man har VirtualLink på sin GPU: RX6000 eller rtx 20 serien så verkar det fungera direkt utan adapter. Annars gäller ordinarie krav lista.

Redaktör
Skrivet av backspaze:

Jag också. Men reguljära tester saknas nästan helt, så man kan nog anta att Sony inte är intresserade av det. Jag har frågat svenska Playstation om en adapter men inte fått svar, så vi får se hur vi gör.

signatur
Medlem
Skrivet av Fezk:

"Playstations svenska representanter sa då till FZ att det i nuläget inte finns några planer på svenska prissänkningar."

Självklart.

Har varit lite sugen på VR(aldrig ens testat) och det är enbart för Half-Life: Alyx. Men för priserna dom ligger på nu känns det inte direkt värt, tyvärr. En dag kanske man får uppleva Alyx till ett vettigare pris. Men vi lär väl vara sist världen över på prissänkningar(eller inte få några alls).

Vad ser du som värt då? Med tanke på att en Quest 2 vid releasen kostade strax över 3000kr.

Quest 3S släpps förmodligen mellan september och november priset ryktas bli 299$ men funnits rykten tidigare 199$ tom.

signatur

Medlem

Hittar ingrnstans att köpa PC-adaptern. Enda stället den ens finns med på är hos Inet, men 0 i lager överallt. 🥴

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Hittar ingrnstans att köpa PC-adaptern. Enda stället den ens finns med på är hos Inet, men 0 i lager överallt. 🥴

Inet hade 38st vid midnatt, de var slut imorse när jag vaknade. Coolshop (spelbutiken) har beställt in och vid googling såg det ut som maxgaming listat produkten också. Överlag dåligt utbud i både saldo och antalet återförsäljare men det är en rätt nischad produkt också.

12
Skriv svar