Releasehästryttare
Swec Vs Fz

Jag är sällan på Sweclockers men kolla in där ibland, det är dock betydlig fler som kommenterar i både forum och på nyheter.

Reagerade på att Swec nyhet om att det kanske är ett nytt half-life på väg har ~4 gånger mer kommentarer där än här på Fz, 80 på Swec och 21 här.

Borde vara tvärt om tycker man då vi är en spelsida och det en sida för hårdvara.

Hur kan vi få fler att engagera sig i denna sidan?

Backloggens befriare

Det beror ju på att SweCs användarbas är abnormt mycket större än FZ's, så fullt naturligt.

signatur

Ad hoc addendum

Skribent

Sen gällande Half Life är vi på den här sidan lite mer luttrade än Sweclockarna och vet att det till 95% är skitsnack. Inget att kommentera med andra ord.

Medlem

Det snällaste jag kan säga om SweC är att kvantitet =/= kvalitet.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör

Swec har dels betydligt fler användare än FZ, dels har den alltid haft ett väldigt aktivt forum. Men FZ har ändå okej forumaktivitet, särskilt med tanke på hur det ser ut på många liknande siter - både svenska och internationella.

signatur
Medlem

Så som jag själv upplever det så har fz användare jämfört med swec en lite hårdare ton mot varandra.

Kan uppleva många gånger att folk skriver troll kommentarer bara för att uppröra och fokuset hamnar mer på någons troll kommentar än själva nyheten.

Det är så jag känner och andra kanske har en annan upplevelse men med en hårdare ton kanske många inte vågar skriva.

Det här är absolut inte hela anledningen men en del av den.

Kontot avslutas

Hur många artiklar har det inte varit om rykten om Half-Life hit och dit, man orkar inte bry sig längre om en spelserie som är död. Om det blir en TV-serie istället, bra, ännu en serie som kommer floppa

Medlem

Jag får känslan av att Gamereactor är dagis, FZ är unga vuxna och SweC är medelålders, när jag ser på kommentarerna och vad som publiceras.
Själv använder jag SweC för hårdvara och FZ för spel i stort sett.
Ibland läser jag även på GR mest för deras icke-PK artiklar som underhåller.

FZ är favoriten!

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

---------Avoid the mass psychosis----------

Medlem

Finns en bra anledning, Fz är endast spel och Sweclockers är allt möjligt inom hårdvara och mjukvara. Det enda jag använder Sweclockers för är deras "Dagens Fynd" tråd, annars finns det bättre utländska sidor för hårdvara osv.

Medlem

Nivån på SC forum är mycket högre. Här tycker jag det finns en handfull personer som dyker upp i de flesta trådar endast för att provocera. Kanske avskräcker det en del? SweClockers är väldigt hjälpsamma och känns vuxnare.

Men de har väl mycket större användartal också.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Så som jag själv upplever det så har fz användare jämfört med swec en lite hårdare ton mot varandra.

Kan uppleva många gånger att folk skriver troll kommentarer bara för att uppröra och fokuset hamnar mer på någons troll kommentar än själva nyheten.

Det är så jag känner och andra kanske har en annan upplevelse men med en hårdare ton kanske många inte vågar skriva.

Det här är absolut inte hela anledningen men en del av den.

Det må finnas "troll" här som skriver bara flr att provocera men på swec finns det betydligt fler också som vanliga skulle klassa som rena foliehattar.
På SweC finns dom av alla sort och fler till antal jämfört med FZ.
Jag har varit med på swec och fz typ lika länge

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inget forum kan jämföra sig med vänligheten bland medlemmarna och 'tryggheten' som finns på FZ. Det är helt enkelt en bra stämning här.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Finns en bra anledning, Fz är endast spel och Sweclockers är allt möjligt inom hårdvara och mjukvara. Det enda jag använder Sweclockers för är deras "Dagens Fynd" tråd, annars finns det bättre utländska sidor för hårdvara osv.

Tänkte precis samma sak, FZ är nischat för spel, medan SweClockers inhyser alla sorts nördtrådar från det perfekta hemmabiosystemet till optimal riskokning. Jag föredrar att hänga på FZ då diskursen är mer avslappnad, men så fort jag behöver hjälp av en vuxen tar jag till SweClockers.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Gaming-communityn är i regel mycket mer toxiska än datornördar. Därför föredrar jag Swec där datornördarna häckar.

Farornas Konung

Tyvärr är det ju mer substans vad gäller ämnet på Swec. Här på FZ ballar det ALLTID ut till trams om andra saker än frågan..

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nivån på SC forum är mycket högre. Här tycker jag det finns en handfull personer som dyker upp i de flesta trådar endast för att provocera. Kanske avskräcker det en del? SweClockers är väldigt hjälpsamma och känns vuxnare.

Men de har väl mycket större användartal också.

Håller jag verkligen inte med om. Nivån på swec är bedrövlig och var en av anledningarna att jag sa åt dom att ta bort mitt konto efter nästan 20 år.

Medlem

Ja, allt håller sig alltid mattan SweC...

Axplock från dagsaktiva trådar - flera av trådarna har spårat ur på olika sätt. Då ska vi inte prata om alla ytterligare gånger det spårar ur i rent felaktig information, foliehatteri och/eller fanboyism, får ju konsolkrigen här att framstå som tama i jämförelse.

För att inte tala om hur mycket OT/allmänna diskussioner (som inte har i närheten av någon koppling till datorer/hårdvara - det som SweC enligt dem själva handlar om ("Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara")) i bästa Flashback-/Familjeliv-anda som lever och frodas på SweC. (Samtliga trådar är dagsaktiva.)

Tacksam för en lite snävare moderering här, för jag står fast vid att kvantitet inte innebär kvalitet. SweC besöker jag bara när jag "måste". Att ställa lite obskyra/specifika teknikfrågor och använda deras marknadsplats är i princip de enda två användningsområdena jag ser med siten numera.
Tycker "journalistiken" sjunkit genom golvet, där samma problem uppstår när åtminstone en av de nya skribenterna (Anders) konstant matar ur sig artiklar med klickbetesrubriker, översättningsfel/stavfel och andra felaktigheter, och har hela noll inlägg i forumet, ingen interaktion med communityn alls. Kvantitet (915 artiklar sedan 2023-03-30), men ingen kvalitet.

Fan, jag skulle ju inte bli bitter... 😅 (Förlåt.)

signatur

Skribent

Angående @PeTTs0n inlägg ovan och länkarna till Swec. Finns det intresse av en "gå ner i vikt" tråd här på forumet? För att hjälpas åt och pusha varandra att hitta sin målvikt, eller skulle det upplevas som fel för FZ forum, negativt eller som "vikthets"?

Jag har nämligen funderat på att skapa en sådan tråd i en form av "tävling" (såklart med enda "vinsten" en bättre hälsa för sig själv) med egna individuella mål per månad för alla som vill vara med. Sen typ sammanställning per månad hur mycket lättare (eller tyngre ) vi FZ:are blivit.

Jag gillar statistik, har lättare att gå ner i vikt om det finns lite "press" och behöver gå ner några kilon nämligen så tänkte slå tre flugor i en smäll.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Shadee:

Angående @PeTTs0n inlägg ovan och länkarna till Swec. Finns det intresse av en "gå ner i vikt" tråd här på forumet? För att hjälpas åt och pusha varandra att hitta sin målvikt, eller skulle det upplevas som fel för FZ forum, negativt eller som "vikthets"?

Jag har nämligen funderat på att skapa en sådan tråd i en form av "tävling" (såklart med enda "vinsten" en bättre hälsa för sig själv) med egna individuella mål per månad för alla som vill vara med. Sen typ sammanställning per månad hur mycket lättare (eller tyngre ) vi FZ:are blivit.

Jag gillar statistik, har lättare att gå ner i vikt om det finns lite "press" och behöver gå ner några kilon nämligen så tänkte slå tre flugor i en smäll.

Det är absolut inget fel med en sådan tråd. Deltagande är ju frivilligt. Kör på, säger jag! Om det sen blir aktivitet i tråden eller inte har jag ingen aning om.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag känner att det finns så otroligt många andra forum för den typen av diskussioner, och precis som med exempelvis politik (som är mer formellt reglerat) så är det inget åtminstone jag vill läsa om på ett spelforum. (Och det vore ju fint om man kunde selektivt skippa att läsa i bästa Galenskaparna-anda, enklare sagt än gjort.)

Det finns säkert ett antal individer som på något sätt gynnas av att diskutera, ventilera och sporra andra och sig själv om alltifrån fysisk aktivitet till världsutvecklingen, eller klimat, eller cykling, eller vad det nu än må vara, men återigen känns det som att det vore skönt att kunna ha platser där sådana diskussioner inte blir en del av miljön. Kan vara viktiga ämnen på många sätt, på individuell och/eller samhällelig nivå, men behöver de vara en del av FZ?

EDIT: Som Sisyr (förlåt, namnet är för inpräntat ^^) skriver finns det såklart åsiktsskillnader även där. Jag säger inte att jag har rätt, bara att jag personligen föredrar att alla forum inte måste innehålla allt.

signatur

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Jag känner att det finns så otroligt många andra forum för den typen av diskussioner, och precis som med exempelvis politik (som är mer formellt reglerat) så är det inget åtminstone jag vill läsa om på ett spelforum. (Och det vore ju fint om man kunde selektivt skippa sånt i bästa Galenskaparna-anda, enklare sagt än gjort.)

Det finns säkert ett antal individer som på något sätt gynnas av att diskutera, ventilera och sporra andra och sig själv om alltifrån fysisk aktivitet till världsutvecklingen, eller klimat, eller cykling, eller vad det nu än må vara, men återigen känns det som att det vore skönt att kunna ha platser där sådana diskussioner inte blir en del av miljön. Kan vara viktiga ämnen på många sätt, på individuell och/eller samhällelig nivå, men behöver de vara en del av FZ?

EDIT: Som Sisyr (förlåt, namnet är för inpräntat ^^) skriver finns det såklart åsiktsskillnader även där. Jag säger inte att jag har rätt, bara att jag personligen föredrar att alla forum inte måste innehålla allt.

Tack för svar. Du har helt rätt att det finns andra bättre lämpade platser, däremot använder jag själv inget annat forum för tillfället så var nyfiken till hur det skulle ses med en sådan tråd här på FZ - eller om jag ska snoka upp en annan sida.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Tack för svar. Du har helt rätt att det finns andra bättre lämpade platser, däremot använder jag själv inget annat forum för tillfället så var nyfiken till hur det skulle ses med en sådan tråd här på FZ - eller om jag ska snoka upp en annan sida.

Som vi är inne på - jag har inte nödvändigtvis rätt eller fel i frågan, och om forumet som helhet (eller moderatorerna/admin, som har sista ordet) tycker det är okej böjer jag mig för det. Men jag tycker personligen det är trist att SweC blivit lite som Flashback eller Familjeliv i det avseendet att det numera finns trådar om ungefär precis allting (kanske inte i Flashbacks utsträckning, men nåja) och att dessa inte sällan tenderar att spåra ur eller bli offtopic - något som är lite ironiskt när de redan handlar om ämnen som ligger så långt från området/områdena siten handlar om.

Sen köper jag den upplevda fördelen att man kan hänga på ett enda forum och där få hela sitt lystmäte vad gäller diskussion också.

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av PeTTs0n:

Som vi är inne på - jag har inte nödvändigtvis rätt i frågan, och om forumet som helhet tycker det är okej böjer jag mig för det. Men jag tycker det är lite trist att SweC blivit lite som Flashback eller Familjeliv i det avseendet att det numera finns trådar om ungefär precis allting (kanske inte i Flashbacks utsträckning, men nåja) och att dessa inte sällan tenderar att spåra ur eller bli offtopic - något som är lite ironiskt när de redan handlar om ämnen som ligger så långt från området/områdena siten handlar om.

Sen köper jag den upplevda fördelen att man kan hänga på ett enda forum och där få hela sitt lystmäte vad gäller diskussion också.

Jag tycker det låter som en lysande idé!
Ett initiativ som främjar både hälsa och gemenskap kan ju inte vara så fel

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tycker det låter som en lysande idé!
Ett initiativ som främjar både hälsa och gemenskap kan ju inte vara så fel

Famous last words. 😅 Jag kände personligen en sådan känsla (i stil med "det här kan ju inte vara så fel") när det kom en tråd som uttryckte empati och sympati för offren efter 24 februari 2022, och vi vet ju hur väl det slutade. Kroppshets är dessvärre ett utbrett och ökande problem, så visst finns det baksidor.

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av PeTTs0n:

Famous last words. 😅 Jag kände personligen en sådan känsla när det kom en tråd som uttryckte empati och sympati för offren efter 24 februari 2022, och vi vet ju hur väl det slutade. Kroppshets är dessvärre ett utbrett och ökande problem, så visst finns det baksidor.

Okej? Märklig syn på det hela men alla är vi olika

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Som vi är inne på - jag har inte nödvändigtvis rätt eller fel i frågan, och om forumet som helhet (eller moderatorerna/admin, som har sista ordet) tycker det är okej böjer jag mig för det. Men jag tycker personligen det är trist att SweC blivit lite som Flashback eller Familjeliv i det avseendet att det numera finns trådar om ungefär precis allting (kanske inte i Flashbacks utsträckning, men nåja) och att dessa inte sällan tenderar att spåra ur eller bli offtopic - något som är lite ironiskt när de redan handlar om ämnen som ligger så långt från området/områdena siten handlar om.

Jag tror det har att göra med att antalet som hänger på forum krympt rejält om man jämför med ~15 år sedan. De som hängt på en sida som självdött hoppar över till en annan mer aktiv och tar med sig sitt specialintresse (t.ex. cykeltråden på Swec) och sedan kommer andra nyfrälsta cyklister dit när de söker efter ett forum som har kunniga cyklister.

På så sätt tror jag, på gott och ont, att forum mer och mer blir blandat med alla ämnen.

Däremot kommer det ju från mig som är lite av en expert på att skapa "udda" trådar för en sida som FZ. T.ex. OS-tråden, biomaraton, beardmeetsfood, semmelburgare, Aladdinasken, HBO MAX o.s.v.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Okej? Märklig syn på det hela men alla är vi olika

Om du kikar på inte minst källa nummer två (1177) står det (citat):

"Det finns en föreställning om att vi hela tiden ska värna det yttre. Det är ett ständigt prat om kroppar och vikt på arbetsplatser och i kompisgäng.
— Något jag skulle önska att alla tänkte på är att inte prata värderande om kost, hälsa och träning. Det försvårar för personer som redan har det tufft och som slåss med sina inre demoner, säger Karin Drakenberg."

Att det skulle vara en märklig syn när den uttrycks av en fysioterapeut som jobbar specifikt med problemet håller jag väl kanske inte riktigt med om. Och jag tror det blir tämligen svårt (inte minst då Shadee nämner en tävlingsinriktning på tråden) att undvika de aspekterna som är potentiellt problematiska. (Att det blir värderande, alltså.)

Men det kanske "är värt det" för den potentiellt positiva effekt en del individer kan få ut av det? Inte min sak att bedöma, men som jag nämnde så finns ju redan en otalig rad ställen att diskutera just sådant på, inte minst då på systersiten SweC av någon anledning. (För att knyta tillbaka till lite OnT så den här tråden, ironiskt nog, inte spårar ur allt för mycket. 😅)

Skrivet av Shadee:

Jag tror det har att göra med att antalet som hänger på forum krympt rejält om man jämför med ~15 år sedan. De som hängt på en sida som självdött hoppar över till en annan mer aktiv och tar med sig sitt specialintresse (t.ex. cykeltråden på Swec) och sedan kommer andra nyfrälsta cyklister dit när de söker efter ett forum som har kunniga cyllister.

På så sätt tror jag, på gott och ont, att forum mer och mer blir blandat med alla ämnen.

Däremot kommer det ju från mig som är lite av en expert på att skapa "udda" trådar för en sida som FZ. T.ex. OS-tråden, biomaraton, beardmeetsfood, semmelburgare, Aladdinasken, HBO MAX o.s.v.

Fair, fair. Sen finns det ju "grader i helvetet" också, så klart. ^^ Vi behöver kanske inte fler SIM-korts-trådar. (De som vet, de vet.)

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av PeTTs0n:

Om du kikar på inte minst källa nummer två (1177) står det (citat):

"Det finns en föreställning om att vi hela tiden ska värna det yttre. Det är ett ständigt prat om kroppar och vikt på arbetsplatser och i kompisgäng.
— Något jag skulle önska att alla tänkte på är att inte prata värderande om kost, hälsa och träning. Det försvårar för personer som redan har det tufft och som slåss med sina inre demoner, säger Karin Drakenberg."

Att det skulle vara en märklig syn när den uttrycks av en fysioterapeut som jobbar specifikt med problemet håller jag väl kanske inte riktigt med om. Och jag tror det blir tämligen svårt (inte minst då Shadee nämner en tävlingsinriktning på tråden) att undvika de aspekterna som är potentiellt problematiska. (Att det blir värderande, alltså.)

Men det kanske "är värt det" för den potentiellt positiva effekt en del individer kan få ut av det? Inte min sak att bedöma, men som jag nämnde så finns ju redan en otalig rad ställen att diskutera just sådant på, inte minst då på systersiten SweC av någon anledning.

Fair, fair. Sen finns det ju "grader i helvetet" också, så klart. ^^ Vi behöver kanske inte fler SIM-korts-trådar. (De som vet, de vet.)

Mjo, det ligger något i det du säger. Samtidigt ska man ju inte bortse från sin hälsa, det finns ju en balans i allt.

Men att det inte behövs fler simkorts-trådar är vi överens om

Medlem

Tråkigt nog så känns det som det är få som faktiskt engagerar sig i det tekniska längre på Swec. På nyheter och diverse andra orelaterade trådar, som redan diskuterats, så finns det visserligen hur mycket som helst att säga. Men när det gäller det tekniska så känns det som folk är väldigt fåordiga.

Upplever också en otrevlig attityd ibland, när folk försöker få hjälp och får spydiga svar. Tex jag frågade om hur man får fatt på en legitim Windows 7 Pro/Ultimate nyckel idag och det sista svart jag fick va någon som ifrågasatte vad jag hade för anledning att ens använda utdaterat operativsystem.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tråkigt nog så känns det som det är få som faktiskt engagerar sig i det tekniska längre på Swec. På nyheter och diverse andra orelaterade trådar, som redan diskuterats, så finns det visserligen hur mycket som helst att säga. Men när det gäller det tekniska så känns det som folk är väldigt fåordiga.

Upplever också en otrevlig attityd ibland, när folk försöker få hjälp och får spydiga svar. Tex jag frågade om hur man får fatt på en legitim Windows 7 Pro/Ultimate nyckel idag och det sista svart jag fick va någon som ifrågasatte vad jag hade för anledning att ens använda utdaterat operativsystem.

Därför att det är få som har teknisk kunskap på den nivå som det handlar om ibland. Det är lättare för människor att se sociala motiv bakom saker (Taiwan drabbas av åskregn för att stänga fabriker för DRAM-kretsar för att i sin tur jävlas med överviktiga swecare som vill ha en billig speldator i Sverige) snarare än helt vanliga ekonomiska incitament och force majeure.

USA spionerar i eltandborsten men Kina som tröttnat på USA gör nu billigare androids som är ikapp och förbi iPhone i prestanda och inget spioneri av NSA i mina kalsonger!!! om och om igen.

Även hög grad av människor med autism som har datorer och spel som specialintresse och då har en större träffyta för provokationer om någon säger något.

12
Skriv svar