61 miljoner PS5-konsoler sålda, men försäljningen minskar

Robot
61 miljoner PS5-konsoler sålda, men försäljningen minskar

Börjar det bli dags för PS5 Pro, tro?

#ps5, #sony

Medlem

Spelar ju ingen roll om dom släpper en ps5 Pro om det inte släpps några nya spel

Medlem

Jag är en av dem som sitter och väntar på den beryktade Pro-konsolen. Det känns inte som någon idé att köpa en vanlig Ps5 nu.

Medlem

Det är dags för nästa generation!

Testpilot

Presentera den där jefla Pro-varianten någon gång säger jag! Sitter bara och väntar på att kasta pengar på Sony, men ingen pro = inget köp.

Medlem

Om gta 6 endast kommer dit i bara 6 månader före pc så kommer den siffran.... Öka.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag är en av dem som sitter och väntar på den beryktade Pro-konsolen. Det känns inte som någon idé att köpa en vanlig Ps5 nu.

Samma här, dock kan de ju bli så PS5 Pro blir sjuhelvetes dyr och PS5 blir prissänkt nog att det blir en sådan istället...

signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Inga exklusiva spel nästan + svag hårdvara. Jag sitter fortfarande på PS4:an. Spelade igenom God of War: Ragnarök på den förra månaden.

Fortsätter det så här tror jag faktiskt att jag skippar PS5:an helt och inväntar PS6.

Medlem

Börjar bli dags för PS6

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Finns ju inga spel

Medlem

Går ju inte sälja hårdvara utan intressant mjukvara

Medlem
Skrivet av Najkan:

Om gta 6 endast kommer dit i bara 6 månader före pc så kommer den siffran.... Öka.

Räkna snarare med 12-18 månader innan PC och så kommer de nog bundla PS5 Pro med GTA VI när det lanseras så de kommer kunna sälja några miljoner på bara det!

Medlem

Inte illa för en konsol som var relativt dyr redan från början och knappt heller sjunkit i pris på snart 4 år samtidigt som det har varit hög inflation för hushållen.

Medlem

Sony gick ju ut med infon att endast 50% av PS4 användare hade köpt Ps5. Tror en väldigt liten del av de 50% väntar på en PRO. Den större delen väntar snarare på en prisänkning eller begagnat marknaden när en PRO väl kommer ut.

Medlem

Jag gissar på släpp i november och utannonsering i september.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Eftersom de ska närvara vid Tokyo Game Show så har de sannolikt någon slags show dagarna innan så kan man närvara med det som visats upp där. PS5 Pro lär vara med om den kommer i år.

Man är ju lite nyfiken på hur pass väl PS5 Pro kommer prestera och kosta. Är (för mig) mycket mer intressant än en minimalt uppgraderad Xbox.

signatur

00:00:02:42

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Najkan:

Lite.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Blir PS5 pro dag 1, men önskar fler dubble AA spel som tex Detroit på PS4an

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Börjar bli dags för PS6

Räknas tidigast komma 2027 men troligare 28!

Skrivet av John7612:

Sony gick ju ut med infon att endast 50% av PS4 användare hade köpt Ps5. Tror en väldigt liten del av de 50% väntar på en PRO. Den större delen väntar snarare på en prisänkning eller begagnat marknaden när en PRO väl kommer ut.

Och vad var det 20-25% som köpte PS4 Pro? Lär inte bli mycket högre siffror denna generationen. Kanske 25-30 om det vill sig väl. Men Pro är inte varianten som välter butikshyllorna direkt utan ger det bästa till de få som bryr sig tillräckligt. Resten köper "vanliga" (nu slim) eller väntar på PS6.

Skrivet av magma:

Det är vad uppgifterna pekar på och PS4 Pro hade samma tidsram från utannonsering till släpp.

Medlem

Känns som om när jag väl kommer gå vidare från min PS4 så finns PS6 ute i butikerna, i så fall blir PS5 den första PS-konsol jag inte köpt. Känns helt enkelt inte värt med en PS5 när majoriteten av spelen som jag vill spela fortfarande släpps till PS4 (eller PC).

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Räknas tidigast komma 2027 men troligare 28!

Och vad var det 20-25% som köpte PS4 Pro? Lär inte bli mycket högre siffror denna generationen. Kanske 25-30 om det vill sig väl. Men Pro är inte varianten som välter butikshyllorna direkt utan ger det bästa till de få som bryr sig tillräckligt. Resten köper "vanliga" (nu slim) eller väntar på PS6.

Det är vad uppgifterna pekar på och PS4 Pro hade samma tidsram från utannonsering till släpp.

Ja blir det ca 25% så är det ett riktigt smart drag av Sony, då många som uppgraderar skickar sina PS5or till begagnatmarknaden och då får Sony ut billiga konsoler utan att behöva släppa en budget version som Xbox Series S,

Dom som inte har råd med en ny konsol får en bra till beg pris och dom som har massa pengar över får en PRO för att dom vill ha det senaste typ… Win Win för alla…..

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Ja blir det ca 25% så är det ett riktigt smart drag av Sony, då många som uppgraderar skickar sina PS5or till begagnatmarknaden och då får Sony ut billiga konsoler utan att behöva släppa en budget version som Xbox Series S,

Dom som inte har råd med en ny konsol får en bra till beg pris och dom som har massa pengar över får en PRO för att dom vill ha det senaste typ… Win Win för alla…..

Jag har t.ex. ingen användning för att ha både en PS5 och PS5 Pro så jag tänker finansiera nya konsolen med att sälja gamla. Får nog inte in hela beloppet men en stor del i alla fall! Och då är jag ju genast del av det där kretsloppet. Win-win för alla som du säger!

Medlem

Måste väl ändå anses väldigt lyckat med 61 miljoner så långt? Av flera anl tänker jag. Det är liksom mycket mer medvetenhet mot förr om hur spelen presterar med upplösning, fps, draw distanses, vrr etc. Folk kräver mer av konsolerna mot förr så Sony och Microsoft släppte rätt biffig hårdvara trots allt och höjde priserna mot förr vid release. Framförallt Sony har ju flugit ur hyllorna långt efter release TROTS att man bibehållt priset. Vilket är helt unikt i konsolbranschen (kanske Nintendo då) och ändå fortsätter de sälja. Detta TROTS tuffa tider länge nu.

Visst. Det avtar en del nu men jag tror återigen att medvetenheten idag, pga all social media mm, gör att sååå många vet ryktena om en pro och bara väntar. Nä. Sony går nog riktigt bra i landskapet som är och lite nya titlar framöver och en pro kommer trycka på gasen igen. Tror jag iallafall.

Medlem

Sony kan verkligen inte vara nöjda mee bara 2.4 miljoner sålda det senaste kvartalet. Switch, som är inne på sitt åttonde år sålde 2.1 miljoner under samma period. Där har vi också svaret på varför Switch 2 dröjer.

Medlem

För mig har ps5 varit den sämsta konsolen jag ägt. Tråkiga spel och kontrollen är urusel. Jag har inte ens ett X på min kontroll (måste ha fått ett måndags X, HeHEHää. Cirkel, trekant och fyrkant finns dock)

Gillade ps4 väldigt mycket mer när den kom. Den kontrollen är fortfarande bättre och skönare att spela med. Spelar man fps spel känns den kontrollen mycket bättre.

Så lite speltid jag har på min ps5 har jag aldrig haft på en konsol.

Medlem

Inte konstigt att försäljningen minskar när Sony helt råkade glömma att man behövde spel att släppa mellan 2023 och 2025.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Inte konstigt att försäljningen minskar när Sony helt råkade glömma att man behövde spel att släppa mellan 2023 och 2025.

Kunde inte sagt det bättre själv.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av memorycard:

Måste väl ändå anses väldigt lyckat med 61 miljoner så långt? Av flera anl tänker jag. Det är liksom mycket mer medvetenhet mot förr om hur spelen presterar med upplösning, fps, draw distanses, vrr etc. Folk kräver mer av konsolerna mot förr så Sony och Microsoft släppte rätt biffig hårdvara trots allt och höjde priserna mot förr vid release. Framförallt Sony har ju flugit ur hyllorna långt efter release TROTS att man bibehållt priset. Vilket är helt unikt i konsolbranschen (kanske Nintendo då) och ändå fortsätter de sälja. Detta TROTS tuffa tider länge nu.

Visst. Det avtar en del nu men jag tror återigen att medvetenheten idag, pga all social media mm, gör att sååå många vet ryktena om en pro och bara väntar. Nä. Sony går nog riktigt bra i landskapet som är och lite nya titlar framöver och en pro kommer trycka på gasen igen. Tror jag iallafall.

Det är väl lite under PS4 under samma tid, men långt ifrån dåligt eller ett misslyckande. Speciellt inte som den också lanserades under sådan dålig timing med pandemin och chip-shortagen som gjorde det svårt med produktion och de som kom ut gick i stort sett till scalpers. Så bara de ökar produktionen av egna nya spel, och DLC till nuvarande titlar (som Spider-Man 2) så kommer de nog ha en minst lika stor succé nu som då.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Kommer den ge 60fps på alla spel?

12
Skriv svar