KISELKAMPEN - Första kapitlet i en fantastisk rymdsaga!

KISELKAMPEN - Första kapitlet i en fantastisk rymdsaga!

Hej,

Jag vill informera om att Kiselkampen, ett spännande rymdäventyr i förstapersonsstuk, är släppt på Itch.io. Följ med på ett spännande äventyr i framtiden där du kämpar mot Nividiea och deras biologiska processorer i kampen om den sista kiseln.

https://antoncom.itch.io/kiselkampen

Skriv gärna vad ni tycker och ifall ni vill ha fler kapitel ur denna berättelse. Tack!

Medlem

Sjukt bra! Gillar verkligen estetiken. Vilken motor har du gjort det i?

Backloggens befriare

Är det Bert Karlsson som stått modell? ;p

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av nibe91:

Ser ut som unity.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Ser ut som unity.

Stämmer bra! Unity funkar bra för det mesta i spelväg trots sitt dåliga rykte. Har dock planer på att gå över till Godot i framtiden då jag gillar open source.

Skrivet av keffkebab:

Är det Bert Karlsson som stått modell? ;p

Det skulle kunna vara så, men jag låter det vara osagt. Din observation får mig att överväga en patch där ansiktet är mindre likt förlagan. Det känns lite olustigt att skjuta en "verklig" person i ansiktet.

Skrivet av nibe91:

Tack! Unity är motorn. Estetiken är tänkt att påminna en aning om SVT:s serie Vintergatan 5a. Jag har en förkärlek till ful-3D från millennieskiftet.

Backloggens befriare
Skrivet av El-Bert_Snuspinne:

Det skulle kunna vara så, men jag låter det vara osagt. Din observation får mig att överväga en patch där ansiktet är mindre likt förlagan. Det känns lite olustigt att skjuta en "verklig" person i ansiktet.

"Alla likheter med verkligheten är en slump"

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Stämmer bra! Unity funkar bra för det mesta i spelväg trots sitt dåliga rykte. Har dock planer på att gå över till Godot i framtiden då jag gillar open source.

Tycker inte den har så dåligt rykte, det är väl bara en skröna som går runt? Gör uppföljaren i Godot.

signatur

Skrivet av keffkebab:

"Alla likheter med verkligheten är en slump"

True!

Skrivet av Hipshot:

Tycker inte den har så dåligt rykte, det är väl bara en skröna som går runt? Gör uppföljaren i Godot.

Snackades mycket om att många Unity-utvecklare skulle byta motor för ett tag sedan, p.g.a. bl.a. licensändringar, men det har nog lugnat sig lite. För närvarande kommer åtminstone Kiselkampen 2: Plutos hemlighet att utvecklas i Unity men vi får se hur rymdäventyret skall utvecklas efter det. En sak som är säker är att kampen om kiseln inte är över på långa vägar.

Medlem

Tack! Unity är motorn. Estetiken är tänkt att påminna en aning om SVT:s serie Vintergatan 5a. Jag har en förkärlek till ful-3D från millennieskiftet.

Snyggt! Har själv kodat PS1-era/DOS-spel i Unity och det är verkligen en konst (och rätt kul) att "demake:a" motorn för att nå en retro-look.

Skrivet av nibe91:

Snyggt! Har själv kodat PS1-era/DOS-spel i Unity och det är verkligen en konst (och rätt kul) att "demake:a" motorn för att nå en retro-look.

Kul! Det är ett av de områden jag lekt mest med i motorn själv. Har funderat på att bygga om renderingspipelinen i Unity så att den enbart har stöd för äldre ljussättningstekniker som t.ex. Gouraud-shading och liknande, som ett sätt att komma förbi alla moderna funktioner. Här är förresten en mjukvarurenderare som jag byggde i Unity som ett litet experiment ifall du är intresserad av sånt: https://github.com/Antonhejhejhej/Software-Renderer-Unity
Dock är den väldigt långsam... Skulle behöva bygga om den så att den använder compute shaders. Isf skulle man ha en någorlunda snabb renderare med full kontroll över hela pipelinen.

Medlem

Jag tycker inte du skall använda det där filtret för att få fram en "retro"-look. Din mjukvarurenderare ser mycket bättre ut.

signatur

Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte du skall använda det där filtret för att få fram en "retro"-look. Din mjukvarurenderare ser mycket bättre ut.

Antar att du syftar på dithering-filtret? Det var lite av en snabblösning för att förfula bildkvaliteten något, men jag håller med om att det inte riktigt passar. Mjukvarurenderaren är tyvärr inte riktigt mogen att användas i ett spel i nuläget. Sedan hade jag tänkt mig en lite mer 'Blizzard-cutscene à la 1996/Vintergatan 5A-CGI'-stil på Kiselkampen. Utvecklade spelet under några dagar i somras så min tanke är att nästa del i serien skall få en mer raffinerad grafisk stil. Mjukvarurenderaren tänker jag å andra sidan skulle passa väldigt bra för något med typ playstation- eller Quake-grafik.

1
Skriv svar