Diskutera – Spel(genrer) som tagit dig på sängen
Disco Elysium.
Brukar tänka på det med jämna mellanrum.
Var inte berädd på att jag skulle gilla det så pass mycket som jag gjorde.
Det är ju typ Choose your own adventure book blandat med point and click spel, inte actionspel som jag annars bara spelar (och älskar).
Playstation 5 | Series X | Steam Deck
Final Fantasy 7 remake: visste mycket väl om FF spelen, där vänner o familj var stora fans av det i decennier, men aldrig haft intresset av det och rent av ogillat det. Sen gav jag remaken ett försök och jäklar den vann mig över. Så det har blivit en del FF spel på sistone! Hade jag aldrig trott som ung...
Death Stranding.. Whatever that is.
EXAKT DETTA!! Kunde inte ens föreställa i min vildaste fantasi att Death Stranding var precis spelet som jag alltid har velat spela! Har till och med köpt t-shirt och keps känner mig som en riktig tonåring så mycket som jag fanboyar över detta spel 😅
Hände mig för bara någon månad sedan: Balatro.
Hade aldrig spelat något som var varken en roguelike eller en deck builder. Det enda som var bekant (och som troligen var det som ledde mig in) var poker. Spelet handlar ju dock rätt lite om poker i slutänden.
Kul har det varit under de 40 timmarna jag hittills lagt på spelet...
Hades. Jag hade länge ansett att samtliga slumpade roguelike/lite-spel alltid var sämre än handsvarvade upplevelser. Blev så besviken när Supergiant utannonserade att de arbetade på en roguelite så hoppade helt över spelet. När fullreleasen blev så välrecenserad kunde jag dock inte stå emot och tur var väl det!
Roguelikes och slumpat innehåll tillhör fortfarande inte favoriterna men även andra spel med liknande inslag, exempelvis Returnal, har också fallit mig smaken.
MMO är nog det tydligaste minnet jag har. Minns att vi var på lan och en av killarna där lirade något märkligt onlinespel med en jäkla massa människor, hade ingen koll alls på den genren och kommer heller inte ihåg vad han lirade, men tyckte det lät lite kul om än väldigt komplicerat. Några månader eller något år senare kom första riktiga gameplayet för WoW ut och jag var hooked direkt!
FREE (Full Reactive Eyes Entertainment)
Shenmue, alltså.
Balatro tog mig helt på sängen nyligen. Blev övertalad att testa det, och det högg mig direkt.
Utöver det har jag blivit förvånad av många spel som jag lagt otroligt mycket tid på trots att de varit helt ”fel” - allt från någon soda autobattler till loop hero, kingdom: two crowns eller varför inte hur makalöst hårt jag fastnade i att köra ”lastbil” i Elite: Dangerous.
1338 - One Step Above
Subnautica utan tvekan, tyckte mest det verkade besvärligt. Survival och samla material etc har aldrig varit min grej. Spelade enbart först för att grabben småtvingade mig för en streamer hade spelat det och han ville prova själv, samt att det var gratis hos Epic.
Efter någon inledande timme eller två som gick segt så fastnade jag TOTALT och hade en av mina absolut bästa spelupplevelser de senaste 10-20 åren.
Legend of grimrock 1/2 fick mig att verkligen börja älska välgjorda Dungeon crawlers.
Elden Ring var en kärleksfull pungspark som introducerade mig till Souls-genren. Trodde verkligen inte det skulle vara så bra då jag alltid sett mig själv som en casual.
Bloodborne när det var nytt så mitt första Souls spel och fastnade totalt och har sedan spelat alla From Softwares souls spel.
Men det var ju ett tag sedan på PS4.
Idag håller jag mig nog till dem genrer jag tycker om och prövar sällan något nytt.
Det var en ren slump att jag började älska Hollow knight. Hade pengar över på mitt ps konto så köpte det, testade och stängde av.
Ett halvår senare när innan jag sålde min ps4 kände jag mig tvungen att ge det ett nytt försök och WOW... Är det en egen genre? Nästan så att jag får tycka det. Ett Sidoskrollande svårt Metrodvania med Souls vibbar. Git Gud¤, svårt att hitta en värdig utmanare till detta spel men jakten jag hela tiden är ute efter är att hitta något likt Hollow knight. Salt and Sanctuary kommer en bit dit.
Nu spelar jag Prince of Persia Lost crown och vissa moment känns lånade från Hollow Knight.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Yakuza.. Alltid varit skeptisk till "genren" (om man kan kalla Yakuza en egen genre vet jag inte men men)..
Gave Yakuza 0 ett försök och jävlar.. Spelade alla spelen när dom låg på PSN, bortsett fra Yakuza - Like a dragon. Like a dragon tog mig med storm igen efter jag blivit övertygad om turn based i Yakuza. Spelar just nu Like a Dragon - IW och älskar varje minut av det!
Soulslike spel. jag höll mig borta från sådana spel då jag övertygad om att jag skulle hata dom. Komiska är att min introduktion till den genren var genom (första) Lords of The Fallen och sedan The Surge 1-2 som jag tokälskar. Sen blev det Dark souls 3, Elden Ring, Dark souls, Dark souls 2 och Demon Souls (Remake) i just den ordningen också.
Ett annat spel jag ej trodde jag skulle gilla var Animal Crossing New Horizons, mitt ex övertalade mig att köpa spelet och spela med henne. Tror jag la över 300h på det spelet, konstigt beroendeframkallande.
Kommer ganska många förslag från mig. Bred i mitt spelande tydligen..
Civ V är mitt första i 4X genren. Var lite skeptisk innan men nog la man ner en 300h sen..
Turordningsbaserat strategi och senare RPG hade jag inte heller rört i desto mer innan XCOM: EU. Nu är dessa mer eller mindre mina favoriter, man kan sänka många timmar där om man vill. Det är som lite lugnare tempo till skillnad från FPS exmpelvis som man sällan orkar mer än en timme typ.
De här Roguelite/like spelen såsom Hollow Knight och Hades var kanske inte heller något jag hade föreställt på förhand att jag skulle gilla, men nu är just de spelen exceptionella men spelet några sådana efter dessa.
Subnautica kändes också unikt hur det spelet var, gav det en chans och det var riktigt bra.
Försöker hitta något som liknar det och som är nästan lika bra.
Nu lägger jag ihop två snarlika men ändå kanske inte spel, Alien: Isolation och Dead Space
CA som kört med sin Total War sedan urminnes tider nästan kom med det överraskande Alien.
Survival horror eller vad man benämner det som var nytt för mig och spelet i sig var snudd på perfekt i många avseeden.
Dead Space och dess remake, försökte med originalet men tilltalade mig inte alls då. Kontroller sög iofs på PC. Remaken var överraskande bra, det funkade gameplay mässigt också att skjuta osv.
Måste nästan dra apropå Total War och Warhammer i synnerhet. Enormt skeptisk att de skulle börja göra fantasy i mina historiska titlar. Men fick första spelet via Humble bundle och beslutade att testa, och man hade fel bevisligen.
Det är ju variationen på fraktionerna, enheterna och så som är dess styrka. Vilket talar emot Three Kingdoms och dylikt.
Prey (2017) var också en blixt från klar himmel. Man tänkte vad fan gör de med licensen på förhand? Och det är ju en "immersive sim", underskattad genre!
In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.
Vampire survivors. Jag har aldrig gillat roguelikes/lites som binding of isaac och liknande. Jag tämligen hatar repetitiva spel. Detta spel överraskade mig med blåsor på fingrarna som resultat. Det går inte att sluta spela.
Samma här. Absolut ingenting med det spelet tilltalade mig på förhand. Testade genom Game Pass och blev fast...ordentligt. Helt stört beroendeframkallande spel.
Jump in.