Diskutera – Spel(genrer) som tagit dig på sängen
Dead Cells. Gillar metroidvania men är egentligen inget jättefan av roguelike-spel, speciellt pixliga, men det var ruskigt svårt att slita sig. Har bara två trophies kvar till platinum nu och funderar på att köpa Castlevania-dlc:n eller helt enkelt köpa det på skiva. Sjukt bra kontroll är det iaf och man har bara sig själv att skylla om/när man dör.
We have far more in common than which devide us...
Rytmspel
En genre jag aldrig riktigt spelat innan men var en dag på den lokala arkadhallen och spelade där mycket rytmspel som Groove Coaster, Mai Mai Finale, Chunithm och Jubeat.
Efteråt köpte jag Groove Coaster till Switchen och har spelat det massvis i perioder samt lagt väldigt mycket pengar på DLC för att få fler låtar 😅
Sjönk ned förvånandsvärt många timmar i Subnautica, vilket verkligen inte tilltalade mig, om man nu ska gå efter under ytan.
Fixed that for you.
We have far more in common than which devide us...
Clicker spel. Har kört massor av sådana i idle läge. Inte för att jag spelar dem, de flesta spelar sig själva, men jag startar och "administrerar" dem ibland. Tror missbruket började med Progress Quest för några år sedan, sen har jag kört vidare med Adventure Capitalist, Clicker Heroes, Cell to Singularity (väldigt informativt spel btw) och 8-bitars "nintendo" clicker Idle Slayer.
Fördelen är att du behöver inte lägga massor av timmar på att spela dem utan du ser mest resultatet och klickar dig vidare, loggar ut och gör något annat med livet.
Bara Vr (Psvr1&2)spel igentligen. Har annars rätt bra koll på spel så jag får sällan den där wow känslan. På Psvr1 så gillade jag speciellt väldigt enkla spel som har med ps3ans handkontroller att göra på olika sätt. Och att spela vr/camera spel på tvn med barnen. Det saknar jag faktiskt väldigt mycket och det var väldigt länge sedan nu.
Var nog Days Gone, fick väldigt mycket medelmåttiga betyg så man avstod att skaffa det. Sen när jag spelade det så tyckte jag det var riktigt bra.
Höll för mig att jag inte gillade dom första fallout spelen heller när dom släpptes, pga gameplayen. Sen spelade dom igen några år senare och älskade dom efter det.
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
Celeste fick mig att öppna ögonen till 2D-plattformare och se att det finns mer till genren än klassisker som Mario.
Ett annat spel som väckt mitt intresse, i en annan genre är Starfield. Brukar vanligtvis inte spela RPG men detta föll mig i smaken kanske för att jag också gillar FPS.
Sapphire Radeon RX 6500 XT 8GB Pulse, Kingston NV2 500GB M.2 2280 NVMe SSD, Kingston Fury Beast 2x8GB 3200MHz RAM, 24" 1920x1080 100Hz
Bloodborne när det dök upp på ps plus. Fattade noll i början men håller det som ett av de bästa spelen jag spelat.
Blir sugen av denna tråd att återuppta Death Stranding eller Demons Souls remaken som jag inte riktigt gillade först. Eller testa Subnautica eller återuppta No Mans Sky.
Survival horror, soulslike och Jrpg var länge spel som jag avstod från av olika anledningar.
När jag testade Dead space vart jag helt vettskrämd först, men helt lyrisk när eftertexterna rullade. Efter det blev jag helt såld på genrern. Resident evil serien tex blev en snabb favorit.
Spelade igenom Jedi fallen order och det var som att hitta en ny värld av spel, där man var tvungen att vara skarp hela tiden eftersom att vilken fiende som helst kunde radera hälso-mätaren på nån sekund. väldigt glad att jag gav dessa spel en chans!
Har aldrig gillat tanken med turbaserade strider, med undantag Pokemon fast där känns det mest som en monster sammlar-sim.
Fast nu så spelar jag gärna spel som Octopath eller Fire emblem och det är jag glad över, för det finns sjukt mycket att hämta där!
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Testade Baldurs Gate 3 trots att jag knappt vet något om D&D eller något av de tidigare spelen. Var skeptisk i över ett år efter releasen. Men nu i början av Augusti så testade jag. Nu vill jag inte sluta spela, sitter mellan 5-8 timmar om dagen. Vilket mästerverk!
-:Observe the masses and do the opposite:-
---------Avoid the mass psychosis----------