SHMUP-spelet Cygni är släppt – och redan gratis hos Epic

Robot
SHMUP-spelet Cygni är släppt – och redan gratis hos Epic
Medlem

Så trevligt! Har sneglat lite på spelet som lite research för mitt eget SHMUP!

Medlem

Som ett stort shmup fan så la jag detta spelet på wishlist redan efter första trailern. Körde deras betatest och blev inte imponerad, lämnade feedback men inget har ändrats till slutreleasen. Alla gameplay system dom lagt in i spelet är extremt dåliga och tråkiga.
Spelet är sjukt snyggt men det hjälper tyvärr inte när allt annat är dåligt tyvärr. Tror Konami själva märkte detta och gjorde en deal med Epic för att få några garanterade pengar från detta misslyckande.

Rekommenderar folk som är intresserade av denna typen av spel att köra Crimzon Clover World EXplosion istället eller något av spelen Cave gjort. DoDonPachi Resurrection och Mushihimesama finns på steam i alla fall och är mycket bättre.

Medlem

Aldrig hört talas om det
Tack så mycket för tipset.

Spelar mest shmup på switchen

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Aldrig hört talas om det
Tack så mycket för tipset.

Spelar mest shmup på switchen

Har inte kört något på switchen men dom här spelen har jag på annan plattform och dom är bra, några kanske är import enbart dock.

Ikaruga
Crimzon Clover World Explosion
Mushihimesama
DoDonPachi DaiOuJou Re:Incarnation
DoDonPachi Resurrection
ESP Ra.De. Psi
Espgaluda II
Drainus

Medlem

Satt och väntade på detta spel. Men mottagandet verkar vara så där. Vilket fick mig att tveka.

Medlem

Alltid trevligt med lite shoot 'em ups!

Medlem
Skrivet av Maysay:

Satt och väntade på detta spel. Men mottagandet verkar vara så där. Vilket fick mig att tveka.

Samma här. Väntat i ett par år på detta... väldigt synd att det inte tycks leva upp till förväntningarna. Men nu kan man ju iallafall testa spelet gratis via epic.

Medlem

Tvekade med köpknappen efter småtrista omdömen. Vilken tur för mig! Är ingen van shmup:are men vill gärna gilla genren. Tycker estetiken är lite för spretig för min smak i vissa shmups men det här ser ju åtminstone ut att kunna vara en kort, inlevelsefull upplevelse även om det har mekaniska tillkortakommanden.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Samma här. Väntat i ett par år på detta... väldigt synd att det inte tycks leva upp till förväntningarna. Men nu kan man ju iallafall testa spelet gratis via epic.

Ser ju snyggt ut i alla fall. Själv väntar jag nog och ser om det kommer en rea på Steam.

Medlem

De fick nog en fin liten slant från Epic för gratissläppet sådär. Klokt! Nog en väldigt nischad marknad liksom. Ser kul ut, ger det säkert något försök någon dag när jag är uttråkad.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Har inte kört något på switchen men dom här spelen har jag på annan plattform och dom är bra, några kanske är import enbart dock.

Ikaruga
Mushihimesama
DoDonPachi DaiOuJou Re:Incarnation
DoDonPachi Resurrection
ESP Ra.De. Psi
Espgaluda II
Drainus

Tack för tipsen
Dom enda jag ägde var
Mushihimesama
Håller med att dom är bra

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Tack för tipsen
Dom enda jag ägde var
Mushihimesama

Apropå MushihimeSama till Switch så tas det bort från Nintendos eShop imorgon pga. en licens som går ut för publicerar en ☹️

https://www.gematsu.com/2024/07/mushihimesama-for-switch-to-b...

signatur

no remorse

Medlem

Kul, hade detta på wishlisten på Steam. Så illa verkar mottagandet inte ha. PcGamer.com och Eurogamer verkar ha givet det ganska bra betyg.

https://www.metacritic.com/game/cygni-all-guns-blazing/critic...

Kommer absolut att testa.

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Apropå MushihimeSama till Switch så tas det bort från Nintendos eShop imorgon pga. en licens som går ut för publicerar en ☹️

https://www.gematsu.com/2024/07/mushihimesama-for-switch-to-b...

Tråkiga nyheter!
Tur att jag köpte den på rea

Medlem

Tack för tipset. Länge sen jag spelade nån shmup så blir att ladda ner och prova.

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Tack för tipsen
Dom enda jag ägde var
Mushihimesama

Ett annat tips är Sine Mora som har bra story!!!.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Som ett stort shmup fan så la jag detta spelet på wishlist redan efter första trailern. Körde deras betatest och blev inte imponerad, lämnade feedback men inget har ändrats till slutreleasen. Alla gameplay system dom lagt in i spelet är extremt dåliga och tråkiga.
Spelet är sjukt snyggt men det hjälper tyvärr inte när allt annat är dåligt tyvärr. Tror Konami själva märkte detta och gjorde en deal med Epic för att få några garanterade pengar från detta misslyckande.

Rekommenderar folk som är intresserade av denna typen av spel att köra Crimzon Clover World EXplosion istället eller något av spelen Cave gjort. DoDonPachi Resurrection och Mushihimesama finns på steam i alla fall och är mycket bättre.

Trist, wishlistade 2020 redan. Blev taggad när jag såg det äntligen skulle släppas. Alla reviews av det verkar sisådär. Som tur är avvaktade jag en dag och fick det gratis på Epic istället för 300 spänn på Steam.

Någon rekommendation på spel som inte envisas med det sketna porträttläget alla shmups ska ha för det är direktportar från arkadmaskiner?

Medlem
Skrivet av limonass:

Ett annat tips är Sine Mora som har bra story!!!.

Japp
Äger den med 👍

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Trist, wishlistade 2020 redan. Blev taggad när jag såg det äntligen skulle släppas. Alla reviews av det verkar sisådär. Som tur är avvaktade jag en dag och fick det gratis på Epic istället för 300 spänn på Steam.

Någon rekommendation på spel som inte envisas med det sketna porträttläget alla shmups ska ha för det är direktportar från arkadmaskiner?

Alla mina favoritshmups är spel i porträttläge, bara att rotera skärmen 90 grader och få fullskärm. Jag gillar inte att styra skeppen i sidoläge och du behöver längden för ett porträttläge för att hinna undvika alla skott som kommer. Men här är några spel du kan kolla på som är horizontella.

Drainus - detta är riktigt bra
Trouble Witches Origin - bra spel med snygg grafik om du inte har något emot anime karaktärerna.
Jamestown+ - helt ok pixel euroshmup
Sine mora - Ok euroshup, mer fokus på grafik och story än gameplay system.
Shinorubi - Spelet ser coolt ut men har liknade problem som Cygni när det kommer till visuellt chaos. Går knappt att se vad som händer ibland.

R-type final 2 finns också, men det är väldigt dyrt på steam och tråkigt spel. Har aldrig gillat r-type serien.

4:3 horizontella

Gradius V - finns bara på ps2 vad jag vet men det är ett av dom bästa horizontella shmupsen.
Radiant silvergun räknas som en klassiker men har aldrig klickat för mig. Föredrar Ikaruga alla dagar.

Caves horizontella utbud. Cave har alltid bra gameplay och scoringsystem, men dom är mest kända för sina porträttspel.
Progear, finns i Capcom Arcade Stadium på steam. Inte provat den versionen dock
Akai Katana Shin - Påminner om progear
Deathsmiles, Finns 2 versioner på steam. Deathsmiles publicerat av Komodo och Deathsmiles 1 och 2 från City connection.
Bra gameplay system men spelen är 3d vilket Cave var skräp på, så spelen ser för jävliga ut, speciellt 2an.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Alla mina favoritshmups är spel i porträttläge, bara att rotera skärmen 90 grader och få fullskärm. Jag gillar inte att styra skeppen i sidoläge och du behöver längden för ett porträttläge för att hinna undvika alla skott som kommer. Men här är några spel du kan kolla på som är horizontella.

Drainus - detta är riktigt bra
Trouble Witches Origin - bra spel med snygg grafik om du inte har något emot anime karaktärerna.
Jamestown+ - helt ok pixel euroshmup
Sine mora - Ok euroshup, mer fokus på grafik och story än gameplay system.
Shinorubi - Spelet ser coolt ut men har liknade problem som Cygni när det kommer till visuellt chaos. Går knappt att se vad som händer ibland.

R-type final 2 finns också, men det är väldigt dyrt på steam och tråkigt spel. Har aldrig gillat r-type serien.

4:3 horizontella

Gradius V - finns bara på ps2 vad jag vet men det är ett av dom bästa horizontella shmupsen.
Radiant silvergun räknas som en klassiker men har aldrig klickat för mig. Föredrar Ikaruga alla dagar.

Caves horizontella utbud. Cave har alltid bra gameplay och scoringsystem, men dom är mest kända för sina porträttspel.
Progear, finns i Capcom Arcade Stadium på steam. Inte provat den versionen dock
Akai Katana Shin - Påminner om progear
Deathsmiles, Finns 2 versioner på steam. Deathsmiles publicerat av Komodo och Deathsmiles 1 och 2 från City connection.
Bra gameplay system men spelen är 3d vilket Cave var skräp på, så spelen ser för jävliga ut, speciellt 2an.

Najs. Tack för listan. Min nuvarande (samt förra) skärm har inte stöd att roteras vilket gör att man förlorar väldigt mycket skärmyta på porträttet. Kanske får skaffa en ny skärm igen bara

Jamestown gillade jag när det begav sig runt 2010 innan +. Stor inspiration både grafisk och gameplaymässigt eftersom jag sysslade en del med spelutveckling på sidan av jobbet på den tiden.

R-Type till snesen var trevligt tycker jag men sen de gick över till 3d tyckte jag de tappade det helt.

Ska kika in resten. Mycket nytt jag inte sett.

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Jets'n'Guns och Raptor: call of the shadows är två finfina klassiker. Det förstnämnda är horisontellt iaf.

1
Skriv svar