Al dente eller inte Al dente?

Medlem
Al dente eller inte Al dente?

Vad föredrar ni?

Jag kokar alltid pastan någon minut över koktiden, då blir det som bäst, pasta som har för mycket tuggmotstånd är fan inte gott. Samma sak med nudlar och grönsaker, tänderna ska bara glida rätt igenom morötter och broccoli.

Medlem

Al Dente men det ska vara färsk pasta. Torkad pasta så är det inte alls samma sak och då fördrar jag genomkokt.

Medlem

Beror på om jag ska koka pastan och äta den till köttbullar tex då kokar jag full tid, men ska jag ha den till något annat som värmer den någon minut till i slutet så kokar jag den lite kortare och sedan blandar jag den med sås typ så får den koka klart sista minuten men resten typ

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Al dente! Överkokt pasta är fasiken inte gott, men som crank skrev avslutar man den gärna i vald sås. Grönsaker skall ha krispet kvar man är väl inte ett litet barn eller 80+ näh överkokt och mosig mat tillhör det förflutna glad att man inte får det lika ofta längre.

Det enda jag kommer på när det är gott och precis vad man vill ha är i grönsakssoppa på burk och det är inte ofta jag får sug efter det men skall det var nostalgiskt och alldeles för mjuka gemüse.

Medlem

Uppvuxen med mammas något underkokta pasta och det är så jag vill ha den nu. Kommer ihåg för en massa år sen att syrrans ex tyckte våran familj var knäpp som tillagade pastan fel, men nåja

1
Skriv svar