Helldivers 2-chefen medger att senaste uppdateringen inte träffade rätt

Robot
Helldivers 2-chefen medger att senaste uppdateringen inte träffade rätt

Och listar vad de planerar att göra härnäst.

#Arrowhead-game-studios, #Helldivers-2, #nyhetstips

Medlem

Folk verkar inte så glada, i och med att det är ett PvE spel.

Medlem

Balanseringshetsen är så överdriven. Spel blir mest tråkigt efter nerfs.

Medlem

Förstår inte hur man inte kan lyckas.
PvE enbart också. Roligt måste alltid komma först. Men vissa verkar inte förstå det.

Medlem

Hoppas dom fixar så det funkar bättre på steam deck iom prestanda förbättringarna det pratas om. Väntat med att skaffa det pga det jag sett på youtube så verkar det ligga långt under okey fps på decken. Nån som kört?

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Sony förstörde hypen..

Medlem

Jag fattar verkligen inte upprördheten kring nerfs. Tex Diablo 4 där folk gapade och skrek hur dom minsann skulle sluta spela pga någon nerf på sorc. Är det så viktigt?

Medlem
Skrivet av KAOSMAN:

Balanseringshetsen är så överdriven. Spel blir mest tråkigt efter nerfs.

Inte roligt om vissa vapen är helt överjävligt kraftiga men det behöver inte heller vara helt balanserat.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag fattar verkligen inte upprördheten kring nerfs. Tex Diablo 4 där folk gapade och skrek hur dom minsann skulle sluta spela pga någon nerf på sorc. Är det så viktigt?

Sorcen blev ju tråkig, nerfade vapen blir tråkiga. Spelet blir tråkigt. De som gapar och hetsar är turbo-svett-lords som måste tävla om allt, tycker det är imba och kräver nerfs. Allt ska vara svårt. Trial and error, det är livet det.

Det är en faktor i att spel är som roligast i början. Sedan nerfas allt till meh. Det är ett virus, tryhard viruset. Meta-skadan.

Medlem

Det är alltid de negativa kommentarerna som syns mest. Tog nyligen upp spelet själv med polarna och har hur kul som helst. Är ganska normalt att ett spel som uppdateras ofta har ebber och floder i vilka vapen osv. som är bra. Men antar det märks mer på högsta svårighetsgraden men där är inte jag än

Medlem
Skrivet av Brona:

Det är alltid de negativa kommentarerna som syns mest. Tog nyligen upp spelet själv med polarna och har hur kul som helst. Är ganska normalt att ett spel som uppdateras ofta har ebber och floder i vilka vapen osv. som är bra. Men antar det märks mer på högsta svårighetsgraden men där är inte jag än

Men kom igen. Spelet har tappat över 300 000 spelare och efter varje patch tappar det ytterligare 5000-10000 spelare. Tror det handlar om mer än bara "Det är alltid de negativa kommentarerna som syns mest"

Du säger att du nyligen plockat upp spelet och att det "Är ganska normalt att ett spel som uppdateras ofta har ebber och floder i vilka vapen osv. som är bra" Det är inte normalt att spelare är onöjda efter varenda patch i ett spel. De flesta spel som uppdateras brukar få en boost i spelarantal och/eller bibehålla de spelare som de redan har. Helldivers 2 har tappat spelare bara några dagar efter varenda patch sedan release.

Vet du ens vad som hänt sen spelet släpptes? Att metan förändras är inget konstigt. Vad som är konstigt är när Arrowhead försöker vara Fromsoftware när spelet Arrowhead har gjort är en Horde shooter. De nerfar vapen som inte är "overpowered" utan "too reliable" för 80% av alla primary vapen är skräp. Support vapen som en gång i tiden var bra nerfar de skiten ur, arc thrower, railgun, flamethrower. Enda vapnet som varit overpowered i Helldivers 2 var railgun som berodde på en PS bugg så man oneshota BileTitans.

Alla dessa nerfs bara för att göra spelet svårare. Men spelet blir inte svårare, det blir irriterande att spela för de tar bort vapen folk gillar att använda och tvingar oss att använda antingen ett sämre vapen eller auto-cannon varenda game.

Sen deras ständiga fixering av att vara realistiska när det kommer till ammo och hur flamman på flamethrower beter sig etc. men inte anti tanks, ragdolls och throwing knife.

Deras filosofi att de vill att man ska använda sig mer av stratagems än primary vapen går ju tvärt emot spelet. Stratagems är cooldown baserade med en del som har 4-10 minuter cooldown. Nästan alla mapmodifiers fram tills nyligen var att blocka, begränsa eller minska antalet stratagems man kunde ha (plus att automatons kan blockera orbital-stratagems). Vad vill Arrowhead att man ska använda då om inte primary vapen?

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Men kom igen. Spelet har tappat över 300 000 spelare och efter varje patch tappar det ytterligare 5000-10000 spelare. Tror det handlar om mer än bara "Det är alltid de negativa kommentarerna som syns mest"

Du säger att du nyligen plockat upp spelet och att det "Är ganska normalt att ett spel som uppdateras ofta har ebber och floder i vilka vapen osv. som är bra" Det är inte normalt att spelare är onöjda efter varenda patch i ett spel. De flesta spel som uppdateras brukar få en boost i spelarantal och/eller bibehålla de spelare som de redan har. Helldivers 2 har tappat spelare bara några dagar efter varenda patch sedan release.

Vet du ens vad som hänt sen spelet släpptes? Att metan förändras är inget konstigt. Vad som är konstigt är när Arrowhead försöker vara Fromsoftware när spelet Arrowhead har gjort är en Horde shooter. De nerfar vapen som inte är "overpowered" utan "too reliable" för 80% av alla primary vapen är skräp. Support vapen som en gång i tiden var bra nerfar de skiten ur, arc thrower, railgun, flamethrower. Enda vapnet som varit overpowered i Helldivers 2 var railgun som berodde på en PS bugg så man oneshota BileTitans.

Alla dessa nerfs bara för att göra spelet svårare. Men spelet blir inte svårare, det blir irriterande att spela för de tar bort vapen folk gillar att använda och tvingar oss att använda antingen ett sämre vapen eller auto-cannon varenda game.

Sen deras ständiga fixering av att vara realistiska när det kommer till ammo och hur flamman på flamethrower beter sig etc. men inte anti tanks, ragdolls och throwing knife.

Deras filosofi att de vill att man ska använda sig mer av stratagems än primary vapen går ju tvärt emot spelet. Stratagems är cooldown baserade med en del som har 4-10 minuter cooldown. Nästan alla mapmodifiers fram tills nyligen var att blocka, begränsa eller minska antalet stratagems man kunde ha (plus att automatons kan blockera orbital-stratagems). Vad vill Arrowhead att man ska använda då om inte primary vapen?

Precis, AH vill att primary vapen ska vara en sorts "duger i krig men inte mer"-vapen, vilket är helt bak och fram i ett sånt här spel.

De har sagt att HD2 inte är ett "powerfantasy"-spel, men hela vibe'en är ju just det, en "FREEDOM" powerfantasy. Det leder till att alla vapen folk gillar att använda nerfas, för du "ska" inte bara använda ditt primary-vapen hela tiden är det tänkt, men det måste man ju?

Jag har gillat spelet sen det släpptes, men har tröttnat lite nu då allt nytt de släpper är i princip oanvändbart i praktiken, och det är bara inte särskilt kul. de behöver inte göra spelet lättare i sig, men att alla vapen känns som luftpistoler känns bara sjukt tråkigt.

Jag är inte förvånad att de faktiskt TAPPAR spelare när nya patcher kommer, då det väldigt sällan är kul grejjer de patchar. Detta har folk sagt sedan de första patcherna, men AH lyssnar inte, för de har en "vision". En vision som inte är lika kul att spela.

Medlem
Skrivet av Brona:

Floskel, jag tycker spelet är kul och spelar fortfarande men det var ännu roligare när vapnen inte var så veka.

Medlem

Svensk utvecklare, inte konstigt att man är besatt av att tvinga spelare att spela på ett visst sätt. Ganska imponerande hur Arrowhead helt tappade bollen med Helldivers 2 efter lanseringsframgången.

Medlem

Tycker det är roligt fortfarande, men det är ett irritationsmoment när man hittar en bra kombo av vapen och stratagems så nerfas dom och så får man börja använda någon annan variant tills även den nerfas. Har varit så sen start. Förstår om man av misstag råkar göra något oproportionerligt starkt att man sen fixar det men så har det ju inte varit varje gång.

Det kommer ju alltid vara så att någon kombo upplevs som bättre och blir populär, tycker inte att man ska fram med nerfen direkt då utan kanske istället fundera lite på varför spelarna inte använder dom andra vapnen/stratagems.

signatur

MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz

Inaktiv

Let Super Earth fall!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Inte roligt om vissa vapen är helt överjävligt kraftiga men det behöver inte heller vara helt balanserat.

Absolut, men varför inte då dra upp alla vapnen till samma nivå? Istället valde de ju att dra ner allting till en nivå där allt känns som ärtbössor vad gäller skada. Förstår det verkligen inte. Visst är det kul med utmaning men bättre att göra vapnen roliga att använda, och sedan trixa med svårighetsgraden på annat vis.

Medlem
Skrivet av robbis:

Hoppas dom fixar så det funkar bättre på steam deck iom prestanda förbättringarna det pratas om. Väntat med att skaffa det pga det jag sett på youtube så verkar det ligga långt under okey fps på decken. Nån som kört?

den här var uppladdad för 7dagar sen, ser ok ut imo

annars kanske lite fusk performance kan vara något, inte provat själv men hört en del laptop användare köra på det när inte är tillräckligt med kräm i burken.
https://store.steampowered.com/app/993090/Lossless_Scaling/

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

den här var uppladdad för 7dagar sen, ser ok ut imo
https://www.youtube.com/watch?v=BZ9NWxuNpPY

annars kanske lite fusk performance kan vara något, inte provat själv men hört en del laptop användare köra på det när inte är tillräckligt med kräm i burken.
https://store.steampowered.com/app/993090/Lossless_Scaling/

Intressant. Kanske blir ett köp vid löning då. I början var det många videos som visade 30-35fps med mycket dippar under 20. Ganska ospelbart imao.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Jag vill absolut inte vara snorkig men tror du att det är normalt att ett spel som Helldivers 2 kan hålla en nivå på nästan en halv miljon spelare under en längre tid? Det är inget MMO vi pratar om här. Palworld har gått från en peak på 2 miljoner till 40k, Lethal Company från 250k till 20k. De flesta 4 player, co-op, PvE-spel har samma kurva.

Jag plockade nyligen upp spelet igen men jag körde det på release och spelade upp till lvl 30 innan jag gick vidare till andra spel i början på maj. Jag tröttnar på den här typen av spel till slut och det tror jag är ganska normalt. Att spelare gnäller påverkar inte mig och min underhållning. Det verkar finnas en hets att spela på högsta svårighetsgraden. I Vermintide 2 ser jag ibland spelare som försöker köra på Cataclysm-svårighetsgrad (högsta) som verkligen inte borde det. Alla i laget måste veta precis hur de ska spela, vad för prioriteringar de har, vilka vapen, talents osv. som funkar på den svårighetsgraden. Vissa saker funkar utmärkt på Hard men inte på Cataclysm. Jag misstänker att det är liknande i Helldiver 2. Än så länge så kör jag mest på Extreme och jag vet att Suicide är galet så jag kan bara gissa hur Helldive är.

Men jag är inte intresserad av att försvara Helldivers och vara nåt slags språkrör. Jag vill bara balansera bilden lite och visa att det finns dem som har väldigt roligt med spelet som det är idag. Gillar du inte Helldivers 2 pga alla anledningar du listar så respekterar jag det.

Skrivet av KAOSMAN:

Floskel, jag tycker spelet är kul och spelar fortfarande men det var ännu roligare när vapnen inte var så veka.

Tack och lov att de nerfade Railgun iaf. Var rätt tråkigt när alla sprang runt med det.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Nej det håller jag med om men de nerfar lite väl hårt ofta, alla utvecklare. Bättre då att buffa de svaga vapnen så att spelarna har alternativ. En stor del kommer dock alltid att gå all in för meta.

Det är en trend att spel ska vara frustrerande och det ställer jag mig emot, jag spelar för avkoppling.

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag vill absolut inte vara snorkig men tror du att det är normalt att ett spel som Helldivers 2 kan hålla en nivå på nästan en halv miljon spelare under en längre tid? Det är inget MMO vi pratar om här. Palworld har gått från en peak på 2 miljoner till 40k, Lethal Company från 250k till 20k. De flesta 4 player, co-op, PvE-spel har samma kurva.

Självklart tror jag inte att Helldivers behållt sina 450 000 spelare. Men att på 6 månader lyckas göra hela sin spelarbas förbannad och sen kommer du in här och skriver "Det är alltid de negativa kommentarerna som syns mest." när du i stort sett medger att du inte har en aning om vad du pratar om eller varför folk är lacka är irriterande.

Tror du det är normalt att spel förlorar spelare efter varje patch? Helldivers 2 har inte kunnat bibehålla de spelare som kommit tillbaka efter en patch i mer än en vecka.

Skrivet av Brona:

Jag plockade nyligen upp spelet igen men jag körde det på release och spelade upp till lvl 30 innan jag gick vidare till andra spel i början på maj. Jag tröttnar på den här typen av spel till slut och det tror jag är ganska normalt. Att spelare gnäller påverkar inte mig och min underhållning. Det verkar finnas en hets att spela på högsta svårighetsgraden. I Vermintide 2 ser jag ibland spelare som försöker köra på Cataclysm-svårighetsgrad (högsta) som verkligen inte borde det. Alla i laget måste veta precis hur de ska spela, vad för prioriteringar de har, vilka vapen, talents osv. som funkar på den svårighetsgraden. Vissa saker funkar utmärkt på Hard men inte på Cataclysm. Jag misstänker att det är liknande i Helldiver 2. Än så länge så kör jag mest på Extreme och jag vet att Suicide är galet så jag kan bara gissa hur Helldive är.

Ok? Jag vet inte vad du försöker säga här, är det någon sorts försvar till varför de nerfar vapen som inte är overpowered? Eller att vissa vapen helt enkelt inte är viable på högre svårghetsgrader?

Fiender har inte mer hp på högre svårighetsgrader så en Liberator som är trash på Helldive 9 är precis lika trash på Helldive 1. Förstår du inte själv vilken toxic meta Helldivers har att man känner sig tvungen att rotera 5 vapen när spelet har 60 och flera som gör exakt samma sak, massa bloat. Exempelvis så har via flera AR och Marksman Rifles i spelet som inte klarar av att döda Scavengers/Hunters på 1 skott. Möter man 30 hunters så är din ammo slut.

Skulle man nerfa alla vapen och abilities i Vermintide lika hårt som i Helldivers och kapa projektilvapen ammo med hälften så lovar jag dig att Vermintide haft precis lika toxic meta som Helldivers har. Varför tror du Destiny försöker undvika att nerfa top tier vapen och istället buffa vapen som inte används? Varför händer inte det här i Deep Rock Galactic?

Skrivet av Brona:

Men jag är inte intresserad av att försvara Helldivers och vara nåt slags språkrör. Jag vill bara balansera bilden lite och visa att det finns dem som har väldigt roligt med spelet som det är idag. Gillar du inte Helldivers 2 pga alla anledningar du listar så respekterar jag det.

Ironin, säger att du inte är intresserad av att försvara Helldivers, försvarar Helldivers.

Ingen har ifrågasatt om spelet är roligt eller inte, det är kritik till utvecklarna att de konstant säger att de lyssnar och sen gör raka motsatsen till vad de säger samtidigt som du försvarar det genom att säga att det bara är negativitet som syns. Jag har en polare som lirar spelet dagligen och håller med mig om allt som jag skrivit i tråden så vad är din poäng? Tror du han spelat dagligen om han inte gillar Helldivers? Jag gillar Helldivers, varför tror du jag spenderar tid med det här? Hade jag inte brytt mig så hade jag gått vidare och skitit i att ens kommentera i den här tråden.

Skrivet av Brona:

Tack och lov att de nerfade Railgun iaf. Var rätt tråkigt när alla sprang runt med det.

"Att spelare gnäller påverkar inte mig och min underhållning."

Var du en av dom som gnällde på railgun? Trodde sånt här inte påverkade dig. Varför bryr du dig?

Medlem
Skrivet av robbis:

Intressant. Kanske blir ett köp vid löning då. I början var det många videos som visade 30-35fps med mycket dippar under 20. Ganska ospelbart imao.

kan ju vara värt att testa, är ju bara köra en refund om det skulle vara en besvikelse trotts tecken pekar mot motsatsen

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Självklart tror jag inte att Helldivers behållt sina 450 000 spelare. Men att på 6 månader lyckas göra hela sin spelarbas förbannad och sen kommer du in här och skriver "Det är alltid de negativa kommentarerna som syns mest." när du i stort sett medger att du inte har en aning om vad du pratar om eller varför folk är lacka är irriterande.

Tror du det är normalt att spel förlorar spelare efter varje patch? Helldivers 2 har inte kunnat bibehålla de spelare som kommit tillbaka efter en patch i mer än en vecka.

Ok? Jag vet inte vad du försöker säga här, är det någon sorts försvar till varför de nerfar vapen som inte är overpowered? Eller att vissa vapen helt enkelt inte är viable på högre svårghetsgrader?

Fiender har inte mer hp på högre svårighetsgrader så en Liberator som är trash på Helldive 9 är precis lika trash på Helldive 1. Förstår du inte själv vilken toxic meta Helldivers har att man känner sig tvungen att rotera 5 vapen när spelet har 60 och flera som gör exakt samma sak, massa bloat. Exempelvis så har via flera AR och Marksman Rifles i spelet som inte klarar av att döda Scavengers/Hunters på 1 skott. Möter man 30 hunters så är din ammo slut.

Skulle man nerfa alla vapen och abilities i Vermintide lika hårt som i Helldivers och kapa projektilvapen ammo med hälften så lovar jag dig att Vermintide haft precis lika toxic meta som Helldivers har. Varför tror du Destiny försöker undvika att nerfa top tier vapen och istället buffa vapen som inte används? Varför händer inte det här i Deep Rock Galactic?

Ironin, säger att du inte är intresserad av att försvara Helldivers, försvarar Helldivers.

Ingen har ifrågasatt om spelet är roligt eller inte, det är kritik till utvecklarna att de konstant säger att de lyssnar och sen gör raka motsatsen till vad de säger samtidigt som du försvarar det genom att säga att det bara är negativitet som syns. Jag har en polare som lirar spelet dagligen och håller med mig om allt som jag skrivit i tråden så vad är din poäng? Tror du han spelat dagligen om han inte gillar Helldivers? Jag gillar Helldivers, varför tror du jag spenderar tid med det här? Hade jag inte brytt mig så hade jag gått vidare och skitit i att ens kommentera i den här tråden.

Var du en av dom som gnällde på railgun? Trodde sånt här inte påverkade dig. Varför bryr du dig?

Oj jag vill verkligen vara artig och svara men det var lite väl många frågor xD Jag vill inte vara ett rövhål och bara skriva TL;DR. Varken jag eller de andra personerna jag spelat med senaste 2 veckorna är förbannade. Jag kan förstå att är provocerande om du har bilden av att hela spelarbasen är av samma åsikt men jag är verkligen inte ute efter att provocera.

Jag har inte sett nån "toxic meta" men jag förstår inte riktigt vad det betyder heller? Dom allra flesta multiplayer-spel har vad som kan beskrivas som en meta. Att du bara använder 5 vapen låter väldigt lågt. Jag antar att du kör på nån av de högre svårighetsgraderna och att det bara är 5 vapen som funkar där? Isf är det en väldigt tråkig meta som blir enformig väldigt snabbt. Det suger att betala pengar för vapen som är värdelösa. Som sagt så kör jag bara på Extreme men där tycker jag att det är många vapen som funkar beroende på situation. Jag gissar att anledningen till att vi ser olika på spelet är för att vi spelar på olika nivå. Jag har bara 100 speltimmar och du har kanske 5 eller 10 ggr mer?

Varför skulle det vara oheligt att nerfa ett "top tier vapen"? Jag är inte så insatt i Destiny 2 eller Deep Rock Galactic men det har utvecklarna gjort många gånger i Vermintide 2. Och ja dom har kapat projektilammo också. Exempelvis på Briar Javelin som ungefär som Railgun i Helldivers 2 var alldeles för kraftfull och gjorde många encounters triviala. Och ja visst blev det lite liv om det men skillnaden är i storlek. När Fatshark gör nåt impopulärt är det kanske hundra spelare som gnäller. Det blir inte ens en fotnot i spelmedia. När Arrowhead gör det så gnäller flera tusen och det hamnar på första sidan Det är det jag menar med att negativa kommentarer märks mer men det är ju naturligt när spelet sålt i flera miljoner ex.

Jag har nog aldrig sett nåt så OP som Railgun var vid release. Att kunna one shoota Bile Titans på löpande band var milsvid bättre än alla andra vapen. Det är klart att det påverkar mig för så fort en börjat med det så vill alla i gruppen göra samma sak. Men nej jag gick aldrig ut på internet och gnällde.

Jag har hopp om att Arrowhead får rätt på balansen till slut. Vissa spel tar ett år eller så innan de verkligen hittar rätt. Gissar att det kommer bli bättre när de släpper lös Illuminate för då har de 3 fraktioner att balansera emot.

Medlem

Jag spelar inte Helldivers 2 (mest för att jag inte har en dator som klarar det), men det är lite ledsamt hur varje nyhet verkar vara att de ursäktar sig för något, eller ibland till och med erkänner att de inte vet vad de ska göra och istället frågar spelarbasen, vilket oftare framstår som handfallet än att de vill hålla dialog med spelarna.

Menar det inte som någon som helst negativ kritik, då jag inte spelat spelet och inte har något emot det. Bara en observation.

1
Skriv svar