Steams framtid
Så vi har inte många år kvar då Steam kommer ägas av Gaben oavsett om han dör eller pensioneras först så kommer plattformen snart hamna i andra personers ägo.
Vill veta vilka skräck scenarier ni kan tänka fram som kommer ske när plattformen väl lämnas över!
Här är två som jag tror kommer ske ganska direkt:
Tror stenhårt på att reklam för andra varor och tjänster kommer komma antingen som popups eller i rutor som man kan köpa Steam premium för att slippa se.
En Steam version av Xbox gamepass där man betalar månadsvis för att ha tillgång till till spel i stället för att köpa dem som man gör nu.
Vad är era framtids mardrömmar för Steam?
Gissar på något eller några år där allt är som vanligt, därefter börjar man ta investeringar från företag som Tencent, Microsoft eller Saudi. Första "enshittification"-ändringen för användare lär bli prenumerationstjänst för cloud saves medan utvecklare får fler och dyrare alternativt att skjuta in pengar för att lyfta sina spel på framsidan.
Tror att."fientliga" uppköp kommer försöka genomföras, av bla MS.
Hoppas ägarna som tar över fortsätter på samma bana som under Gaben ägare.
Allt är inte perfekt men fan så mycket bättre än dom flesta alternativen.
Gaah.
Vilken ångesttråd!
Men ja, krav på betala extra fr att få behålla nuvarande funktionalitet, eller få behålla sina redan köpta spel.
Massa mer spyware, krav på onödiga program och så vidare
Oh ja, nån typ av spyware intregration där de säljer dina uppgifter och vad du spelar till andra företag låter troligt!
Gissar på något eller några år där allt är som vanligt, därefter börjar man ta investeringar från företag som Tencent, Microsoft eller Saudi. Första "enshittification"-ändringen för användare lär bli prenumerationstjänst för cloud saves medan utvecklare får fler och dyrare alternativt att skjuta in pengar för att lyfta sina spel på framsidan.
Ja, just nu kan man ju ignorera spel och aldrig se dem igen på framsidan men kan absolut tänka mig att de större företagen kan betala lite extra så man inte kan ignorera deras spel!
Får väl hoppas det skrivs in lite grundläggande principer i företagsstadgarna som är besvärliga att ändra hux flux, typ att det krävs 4 styrelsemöten på raken där full enighet uppnås eller nåt. Givetvis inte gällande allt, men åtminstone de principer som gör att Steam fungerar för slutanvändare.
Jag väljer att ha lite hopp för tjänstens framtid i alla fall.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Tror att."fientliga" uppköp kommer försöka genomföras, av bla MS.
Hoppas ägarna som tar över fortsätter på samma bana som under Gaben ägare.
Allt är inte perfekt men fan så mycket bättre än dom flesta alternativen.
Hur gör man ett "fientligt uppköp" av ett företag som inte har aktier?
Det är inte en retorisk fråga, jag är genuint nyfiken på hur det går till.
Hur gör man ett "fientligt uppköp" av ett företag som inte har aktier?
Det är inte en retorisk fråga, jag är genuint nyfiken på hur det går till.
Därför jag skrev "".
Jag menade ett uppköp som gav så mycket pengar att ägarna känner att dom tar pengarna och drar
Det här med premium och utan reklam är vad jag är räddast för.
Kanske lite off-topic: Netflix, youtube och nu Disney plus har redan premiumnivåer, de segmenterar upp prenumerationerna i olika steg och ökar priserna för alla nivåer utan att öka kvaliteten på innehållet. Tydligen verkar det dock vara ett vinnande koncept då disney tjänar massiv med pengar på detta https://www.theverge.com/2024/8/7/24214898/disney-streaming-b.... Om folk skulle säga upp sina prenumerationer får företagen tänka om.
Jag tror bara på gog som pålitlig plats att köpa spel på, kan man åtminstone spara på en hårddisk och göra backup av vad jag betalt för.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Får väl hoppas det skrivs in lite grundläggande principer i företagsstadgarna som är besvärliga att ändra hux flux, typ att det krävs 4 styrelsemöten på raken där full enighet uppnås eller nåt. Givetvis inte gällande allt, men åtminstone de principer som gör att Steam fungerar för slutanvändare.
Jag väljer att ha lite hopp för tjänstens framtid i alla fall.
Kan folk som äger företag skriva testamenten som man gör som privatperson? I så fall kanske Gaben har skrivit nått som gör att plattformen inte får göra vissa förändringar.
Kan folk som äger företag skriva testamenten som man gör som privatperson? I så fall kanske Gaben har skrivit nått som gör att plattformen inte får göra vissa förändringar.
Lite åt det hållet jag funderar också, har för dålig koll på hur det ser ut med bolagsjuridik därborta. Känns som att det måste till något i motsvarande bolagsordningen här, men då Valve inte är ett publikt aktiebolag vetefasen hur det ser ut bakom kulisserna.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Oh ja, nån typ av spyware intregration där de säljer dina uppgifter och vad du spelar till andra företag låter troligt!
Finns ingen orsak, finns redan sajter som ger bort allt det där gratis, t.ex. steamdb.info
Mardröms scenariot för mig vore däremot om Steam köps upp av någon riktigt gnidig jävel som vill pressa ut varje möjlig krona ur kunderna. Nu vet jag att steam är en gigantisk kassa-ko så chansen är liten att någon behöver göra det, men det finns folk till allt. Se på det där psykfallet som höjde priserna på insulin med 5 miljarder procent. Han sitter nu visserligen i fängelse, men shit kan hända.
Elon Musk kommer att köpa Steam och integrera det med Twitter (X). Blir auto-posts av achievements och annat gött.
Shit vad deprimerande om det blev så.
Elon Musk kommer att köpa Steam och integrera det med Twitter (X). Blir auto-posts av achievements och annat gött.
Shit vad deprimerande om det blev så.
2022 så va företaget värt 7.7 miljarder dollar, så blir nog snarare att nån olje sheik snappar upp det om det blir budgivning.
Kan tänka mig att alla snusk och våldsamma spel blir förbjudna på plattformen snart därefter.
Detta är varför jag gärna köper fysiska konsolversioner, för då kan jag spela spelen på konsolen eller eventuellt emulera dem på datorn (live service exkluderat obv). Sett flera titlar man antingen inte kan köpa längre (t.ex. Lost Planet 2, Soul Reaver, Prey 2006) någonstans eller så är det inte längre underhållet för att kunna köras ordentligt.
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
2022 så va företaget värt 7.7 miljarder dollar, så blir nog snarare att nån olje sheik snappar upp det om det blir budgivning.
Kan tänka mig att alla snusk och våldsamma spel blir förbjudna på plattformen snart därefter.
Oljeshejker är socialbidragstagare jämfört med Musk och Bezos. De har troligtvis 7 miljarder i fickan.
En Steam version av Xbox gamepass där man betalar månadsvis för att ha tillgång till till spel i stället för att köpa dem som man gör nu.
Det är ju en rätt bra idé ändå.