Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

https://preview.redd.it/a-message-from-dustborn-developers-v0...

Samtidigt i spelet:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Man börjar nästan tro att det här är satir.

Fast... alltså...

Spel innehåller tämligen ofta saker som iiinte riktigt nödvändigtvis är vad utvecklarna gör/står bakom IRL. Så till den grad att det blir diametralt i många fall. Eller tror du varenda CoD-/GTA-/[i princip valfritt FPS]-utvecklare är kallblodiga mördare eller tycker beteendet i spelen är fullständigt rimligt? Att varenda utvecklare av vartenda RPG tycker att de mer "klassiskt" onda valen i spelen är fullt rimliga och acceptabla?

Det gäller att skilja på spel och verklighet, även om kultur ibland går hand i hand med, och/eller återspeglar, verkligheten. Och kritiken mot att ha med sådant här blir lika snöflingeaktigt som att kritisera att spel ibland innehåller skjutvapen, eller för den del PETA som gnällde på att man kunde ha ihjäl en råtta i Battlefield 3.

Låt spel ha med cancel culture, mobbning eller vad det nu må vara, så länge det inte uppmuntrar det IRL. (För nej, bara för att något finns med i ett spel som ett alternativ, ens ett som spelet belönar/kräver dylika moment för att du ska fortsätta, betyder det inte att det aktivt uppmuntrar det IRL. Vad är det här, 80-talet med hårdrock, videovåld och rollspel, saker som minsann skulle skapa mördare på löpande band?)

Sen får folk själva välja om de vill konsumera verket och om de gillar eller ogillar det och/eller delar av det.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Fast... alltså...

Spel innehåller tämligen ofta saker som iiinte riktigt nödvändigtvis är vad utvecklarna gör/står bakom IRL. Så till den grad att det blir diametralt i många fall. Eller tror du varenda CoD-/GTA-/[i princip valfritt FPS]-utvecklare är kallblodiga mördare eller tycker beteendet i spelen är fullständigt rimligt? Att varenda utvecklare av vartenda RPG tycker att de mer "klassiskt" onda valen i spelen är fullt rimliga och acceptabla?

Det gäller att skilja på spel och verklighet, även om kultur ibland går hand i hand med, och/eller återspeglar, verkligheten. Och kritiken mot att ha med sådant här blir lika snöflingeaktigt som att kritisera att spel ibland innehåller skjutvapen, eller för den del PETA som gnällde på att man kunde ha ihjäl en råtta i Battlefield 3.

Låt spel ha med cancel culture, mobbning eller vad det nu må vara, så länge det inte uppmuntrar det IRL. (För nej, bara för att något finns med i ett spel som ett alternativ, ens ett som spelet belönar/kräver dylika moment för att du ska fortsätta, betyder det inte att det aktivt uppmuntrar det IRL. Vad är det här, 80-talet med hårdrock, videovåld och rollspel, saker som minsann skulle skapa mördare på löpande band?)

Sen får folk själva välja om de vill konsumera verket och om de gillar eller ogillar det och/eller delar av det.

Nej, jag tror inte att tex CoD görs av onda människor. GTA-spelen är uppenbar satir från början till slut.
Men när man vurmar om inklusivitet och att alla ska känna sig säkra men samtidigt gör ett spel där man gör motsatsen så ter det sig lite skevt, iaf i mina ögon.

Självklart får man utveckla exakt vilket sorts spel man vill men då får man också stå ut med att alla inte håller med.

Jag har inte nämnt censur överhuvudtaget. Och just censur är ju exakt det som förordas av en liten men mycket högljudd grupp av människor. Se på Hogwart's Legacy t.ex. där man på Resetera inte ens fick nämna spelet i positiv bemärkelse (vid spelets release) utan att få en tillsägelse eller bann.

Och ja, spelare har väl i detta fall röstat med plånboken med tanke på hur få det är som faktiskt spelar detta.

signatur

We have far more in common than which devide us...

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Nej, jag tror inte att tex CoD görs av onda människor. GTA-spelen är uppenbar satir från början till slut.
Men när man vurmar om inklusivitet och att alla ska känna sig säkra men samtidigt gör ett spel där man gör motsatsen så ter det sig lite skevt, iaf i mina ögon.

Självklart får man utveckla exakt vilket sorts spel man vill men då får man också stå ut med att alla inte håller med.

Jag har inte nämnt censur överhuvudtaget. Och just censur är ju exakt det som förordas av en liten men mycket högljudd grupp av människor. Se på Hogwart's Legacy t.ex. där man på Resetera inte ens fick nämna spelet i positiv bemärkelse (vid spelets release) utan att få en tillsägelse eller bann.

Och ja, spelare har väl i detta fall röstat med plånboken med tanke på hur få det är som faktiskt spelar detta.

Fast är det alltid så svart eller vitt att det är antingen eller? Satir eller inte? Vem drar den gränsen?

Jag tycker det låter tämligen konstigt att kulturellt innehåll (så som i böcker, spel, filmer, etc.) behöver återspegla skaparens/skaparnas - när det kommer till spel är det ju ganska sällan en enskild person som styr skutan dessutom (inte direkt alla spel som är Factorio eller Stardew Valley), så vems värderingar ska ett spel egentligen återspegla för att det ska vara/inte vara satir? Behöver skaparen/skaparna förhålla sig till någon slags riktlinjer i enlighet med sitt kulturella verk IRL? Det ter sig verkligen mycket mer skevt, i mina ögon. Sen kan man alltid kritisera så väl kulturella verk som skaparen/skaparna, av en lång rad olika anledningar, men jag tycker det känns rätt viktigt att förstå skillnaden.

Sen väcker kultur ofta känslor, och så uppenbarligen även i det här fallet. Jag har inte heller nämnt censur.

Och helt klart verkar det som folk röstar med plånboken - men det gäller att inte skapa för mycket kausalitet av korrelationer där. Det finns spel som totalsågas av folk men som ändå säljer (se EAs sportspel år efter år som toppenexempel), och sådana som hyllas till skyarna men ändå inte lyckas kommersiellt särskilt bra. Det finns spel där recensenter sågar och konsumenter hyllar, och vice versa. Återigen: korrelation och kausalitet är inte samma sak.

signatur

Medlem

Ska bli intressant att se hur långt detta tas, förr eller senare så borde dom som betalar inse att man inte får tillbaka på investeringen. och i detta fallet så borde norska skattebetalare klaga, deras pengar skall inte spenderas hej vilt.

Det verkar dessutom som dom fick pengar för att signal boosta norsk kultur och spelet var vid ett stadie utspelat i norge. Galet att ta norska skattepengar för att främja norsk kultur och sen göra ett REEEEEE spel om amerikansk kultur/politik.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Ska bli intressant att se hur långt detta tas, förr eller senare så borde dom som betalar inse att man inte får tillbaka på investeringen. och i detta fallet så borde norska skattebetalare klaga, deras pengar skall inte spenderas hej vilt.

Det verkar dessutom som dom fick pengar för att signal boosta norsk kultur och spelet var vid ett stadie utspelat i norge. Galet att ta norska skattepengar för att främja norsk kultur och sen göra ett REEEEEE spel om amerikansk kultur/politik.

Skattemedel som går till kultur är inte alltid "investeringar" direkt. Finns hur många kulturella bidrag som helst att söka, så väl nationellt som internationellt. (Se Kulturrådet för mer info.)

Dessa bidrag kan vara riktade mot specifika typer av projekt, men också vara mer allmänna. Men huruvida något blir en kommersiell succé eller inte är sällan/aldrig den avgörande faktorn (ser inte den aspekten i någon av bidragen man nu kan söka, i alla fall), och att den typen av bidrag skulle betalas tillbaka för att verket inte lyckas kommersiellt... nej, så fungerar det inte riktigt. Ibland är ju tanken med kulturbidrag just att främja alternativ kultur, som inte finns tillräckligt kommersiellt fotfäste för att marknaden ska lösa själv. För då hade den ju liksom gjort det.

Om det skulle vara så att ett kulturbidrag är öronmärkt för en viss typ av projekt och kreatören inte uppfyller dessa kriterier hade det väl varit möjligt att driva ett juridiskt ärende avseende bidragsbrott, hade varit intressant att se om det går att tillämpa i det här fallet.

signatur

Medlem

njäe tror jag struntar i detta spel Och satsar på WH40K och Wukong.

123
Skriv svar