Diskutera – Är läckor bra eller dåligt?
Vilka för- och nackdelar finns med att information läcker ut i förtid.
Tycker det är dåligt och respektlöst mot de som utvecklar en produkt och vill berätta sin story när det handlar om planerade reveals. Det är helt ok när det gäller missförhållanden som crunch och annat.
I princip exakt vad jag tänkte skriva, så... Medhåll 💯
Tycker det är dåligt och respektlöst mot de som utvecklar en produkt och vill berätta sin story när det handlar om planerade reveals. Det är helt ok när det gäller missförhållanden som crunch och annat.
Bra sammanfattat!
Håller med helt. Tyvärr så är där alltid folk som vill betala för läckor, antingen direkt eller indirekt (klicks)
Det finns läckor och så finns det läckor.
Som tidigare nämnts, läckor om missförhållanden på arbetsplatser är bra läckor.
Sen kan jag annars tycka att läckor är lite problematiskt ur flera perspektiv. Dels överraskning och att man dödar något försöker bygga upp.
Men en annan aspekt som jag tror många missar är att läckor kan leda till orättvis kritik mot vissa spel och orimliga förväntningar.
Eller filmer för den delen. Man kanske kommer över ett klipp med dålig upplösning och sedan blir det en "sanning" att spelet ser dåligt ut. Eller så släpper man betabilder som inte representerar visionen. En annan klassiker är ju att man läcker funktioner som utvecklarna jobbat på men som inte gick att implementera, och sedan förväntar sig folk det i spelen och blir besvikna när de inte får vad de "blivit lovade".
Läckor kan lätt sätta folk i en svår sits. Vill minnas att det var lite så inför GTA Vis reveal (kan tänka på fel spel dock, minnet är sådär these days...). Det gick en massa rykten, sen kom ett rykte om att spelet inte skulle släppas förrän tidigast 2026 och då blev folk sura på Rockstar för att de bygger en hajp för ett spel som ligger så långt bort i tiden och jag kände lite att "Va fan, spelet är inte ens utannonserat än. Det är inte Rockstars fel att ni börjat hajpa upp spelet."
Heja Blåvitt
Brukar inte påverka mig särskilt mycket. Oftast vet jag redan om ett spel är av intresse för mig eller inte. Om det inte är av intresse gör läckan ingen skada, och om det är av intresse undviker jag läckorna. (Eller om det är läckor på gameplay brukar jag klicka mig igenom videon bara för att få en uppfattning av animationer etc)
*Wall off text alert!*
Jag själv kan säga som så att när man va ung och inte direkt hade tiden att vänta på något så va läckor enormt tillfredställande!
Jag kommer ihåg än idag hur jag hittade clips ifrån the burning crusade (tror jag det va) på Piratebay och som man såklart tankade hem och va helt lyrisk över det!
Jag skulle väl kunna påstå att det va starten för en väldigt negative spiral som nästan förstörde hela min glädje till gaming! Helt plötsligt behövde jag all information om spel jag väntade på och jag behövde det NU!
Allt ifrån läckor till att signa upp för varenda beta som kom i min väg! Man läser insentivt om spelen och kolla på så mycket gameplay material som man bara kan komma över! Sen kommer äntligen den dagen när spelet då släpps och som man har väntat!
Problemet som uppstår här dock är ju att man i princip har redan mättat sitt sug av spelet genom att gå igenom alla olika stadier ifrån läckor till betor reviews och gameplays! Spelen började allt för ofta bara känns meeh till den punkten att jag i princip slutade spela helt!
Det gick lite tid sen insåg man helt plötsligt att all information man får ifrån diverse källor helt enkelt mättar eller rakt ut sagt förstör upplevelsen som man kunde haft med sagt spel! När det kommer gaming så saknar jag tiden innan internet intåg när man inte konstant (allt för ofta) blir matade med "forced negativt"
Så om jag skulle förkorta allt "begone foul leaks you are not wanted!
Huvudet på spiken direkt!
Vet inte men tror inte alla läckor är av ondo utan mer vad som läckt. Screenshots ofarligt kan jag tycka och skapar nog mest lite buu eller bää. Läcker där emot spelet ut i alfa/beta är det ju jäkligt trist för dom inblandade.
Vet ju att det har läckt nästan buggfria betor av spel genom åren så pass bra att man inte behövde köpa spelet sen.
Vattenläckor är nog värst😅
Är neutral i frågan, historiskt har jag inte direkt letat efter läckor, någon enstaka har väl setts, och någon enstaka alpha build har testats, men jag kan inte säga att någon upplevelse från ett bra spel har förstörts utav det.
Det har mer varit ett konstaterande utefter, att det kommer bli koolt eller inte.
Dom allra flesta har väl upptäckts genom spel-journalister som rapporterar om dom. Hehe
Ibland undrar man ju om det planteras läckor medvetet eller hintas om vissa saker.
Ja, vissa läcker ju så konsekvent att det nästan känns som att det är uträknat. En årligt återkommande shooter, t.ex., hade en tendens att "avslöjas" framåt vårkanten flera år i rad. Men det kan förstås vara jag som är foliehatt också!
Har personligen inget emot läckor.
Det beror på. Jag kan tycka att det är spännande med läckor som handlar om kommande hårdvara, som en smygtagen suddig bild av PS3 Slim på en kinesisk fabrik. Däremot är det inte kul när precis allting läcker, som i fallet med Xbox One S kort innan den skulle visas upp. Och i fallet med The Last of Us Part II förstörde det ju upplevelsen för väldigt många.
Ptja, hellre spelläckor än anal inkontinens, som jag alltid brukar säga.
Anal magnetism då?
Ptja, då jag har PS5 Pro, Switch 2 och Nextbox-trådar så kan ni nog gissa att jag älskar läckor och rykten Men synd om hela spel som Half-Life 2 läcker så det bara skadar företagen och utvecklarna och påverkar situationen enbart negativt. Då tycker jag bara synd om dem. Som Insomniac nu senast, visst är det kul att få inblick i vad de jobbar på men så hänsynslöst gjort nä det kan jag inte ställa mig bakom. Annat om någon som har en kompis som är en utvecklare och får höra något smaskigt och läcker det på något forum så det inte behöver påverka hela studion så himla starkt. Men att hacka och bete sig kriminellt gillar jag inte.