Roliga nördanekdoter från Japan

Roliga nördanekdoter från Japan

Hnnghhh. Eftersom jag vet att det är ett antal personer här som besökt Japan (och jag känner mig lite nostalgisk så här ikväll) så tänkte jag att vi kanske kan ha en tråd där vi utbyter roliga eller mindre roliga nördanekdoter från landet i öst?!

Nu var det länge sedan jag var där sist, men har varit med om några grejer jag i alla fall minns:

✓ en gång gick jag på en middag som nån japansk språkförening (?) bjöd på där det samlades ett gäng japaner som av någon anledning var fascinerade av Sverige och därför pluggade svenska för skojs skull. Deras svenskakunskaper var rätt horribla tbh och de ställde en hel del biarra frågor om "svensk kultur". Det kändes lite som att man var en apa på zoo 😅. Men det lite udda var att jag träffade på en man där som tydligen var den japanska Xbox-redaktören för legendariska speltidningen Famitsu (eller nån av deras undertidningar). Det blev trots allt lite kul utbyte oss emellan om likheter och olikheter mellan svensk och japansk speljournalistik så kvällen blev rätt lärorik ändå.

✓ en gång skulle jag åka "rafting" på en livsfarlig flod (jävla kass idé) med min dåvarande japanska flickvän och några av hennes vänner. Med i sällskapet var en ovanligt lång (för att vara japan) glasögonprydd kille som jag klickade med fort, för han var minst lika nördig som mig. Han berättade att han tidigare bott granne med Ikuto Yamashita — kanske mest känd för att ha designat mecha-robotarna i superklassiska Neon Genesis Evangelion! Så udda, men ändå lite roligt.

✓ en sen kväll befann jag mig på en sleten arkadhall i Akihabara (tror jag det var). Hur som var det sent som attan, men jag spelade Street Fighter II i min ensamhet medan jag inväntade att tjejen skulle komma efter nån middag/utekväll eller nåt. Plötsligt så kommer 4-5 ganska skumma, kedjerökande män in och man märker att stämningen ändras lite, de andra som var där lämnar våningen rätt fort och det känns liksom lite "tryckt". Dum som jag är skiter jag i det och spelar vidare, men börjar snart känna mig lite intimidated av gubbarna som liksom verkar ha en air runtom sig att "don't fuck with us", typ.

Hur som blir det att vi spelar några rundor Street Fighter medan jag är lite småskraj men det går ändå bra och minns att de kom runt till mig och ville skaka hand och försökte konversera på extremt knackig engelska. Jag, som inte rökt sedan man testade som typ 14-åring, blir erbjuden cigaretter och vågar så klart inte tacka nej för att råka reta upp de här skummisarna 😅😅. Så där satt man och rökte och mådde illa av det gigantiska rökmolnet som de bildade tills min flickvän kom förbi. Märkte även på henne att hon blev "stel" när hon noterade mitt oönskade sällskap, så vi skyndade fort därifrån. Än idag vet jag inte vad det var för typer, men när jag frågade henne fick jag bara till svar att "de har tatueringar, det är dåliga människor". Oh well, ibland kanske cigaretter kan rädda liv! 😂

Har flera historier som den överentusiastiska italienska retro-samlaren på Sofmap, eller promenaderna runt Atlus gamla huvudkontor. Men nu vill jag höra era anekdoter om roliga/konstiga grejer som hänt i Japan!

Medlem

Oj, det här är min typ av tråd!

Jag har många positiva och mindre positiva upplevelser, men de får bli en annan gång än 5 minuter innan sovdags.

@orkamera har ett gäng han med och är bra mycket bättre på att berätta.

Tar en snabb.

Nipponbashi Electric Town ”Den den town”

Jag har gjort många besök i Osakas motsvarighet till Akihabara som kallas Nippombashi eller ”Den Den Town”. Där finns det mesta som erbjuds i Akiba, dvs, spel, film, manga, teknik och maidcaféer och dylikt. Det är två stora gator på säkert 4-5 km där det trängs över 200 eller fler affärer. De flesta affärer är små till ytan men kan bestå av upp till fyra-fem våningar. En våningsplan består av oftast av 30-100 kvadrat.

Hälften (eller de flesta) av dessa butiker säljer innehåll avsett för vuxna. Det vuxna materialet finns dock noga avskilt ifrån det vanliga. I vilket fall så blir upplevelsen väldigt mycket att gå i trappor hela tiden. Och det blir väldigt mycket vuxet så fort du kliver upp en våning.

Affärer är normalt ordnade så att du på första våningen hittar det rumsrena. Det kan va vanliga animefigurer, t-shirts, manga och musik. På den andra våningen börjar det ofta komma skynken och planscher med en hand som visar, STOP 18! Här hittar du i regel barbystade animefigurer och hentaimanga.

På tredje våningen hittar man inte sällan vuxenfilmer, p-rullar i oändliga hyllmeter. Sanlöst dyra är dem med omkring 300-350 kr för en p-rulle?! Helt sjukt, när det är gratis på internet. Du kan också hitta vaxdockor för säg 10-30 tusen som är sanlöst påkostade barbaras. När man ser dem så väcks tankar till en framtid likt Chobits där varje människa går runt med en PersoCom, dvs AI/datorer i form av väldigt attraktiva personer (Person+Computer). Nåväl det dröjer nog 5-10 år tills dessa vaxdockorna kommer kunna gå runt och tala som i Chobits.

Kliver du upp en till våning, till våning 4-5 så hittar du fler p-rullar. Den här gången betydligt, betydligt grövre. Du hittar det värsta av det värsta. All världens mest förbjudna och förvridna fetisher och mania. Det är sannerligen ”CAN’T UNSEE” på mycket här. Det är svårt att gå här ifrån utan att känna sig äcklad och spyfärdig. Fy! Åh en hel avdelning för SC*T!? Jag hatar den här våningen! Den ärrar mig som är 30+! All skit jag sett i mitt liv har inte förberett mig för våning 4! Men vi är inte färdiga ännu. I den här affären finns det en våning till! Jag kommer till trappan och får kalla fötter. Är det värt det? Ska jag verkligen ge mig upp en våning till? Vad är värre än det här? När jag väl står där så kan jag se en gul tejp med en svart text på själva trappstegen. Det för tankarna till VARNING då det påminner om avspärrningstejp. På tejpen står det: MAXIMUM IS RECOMMENDED! Där tänker jag. Ha, okej då! Kliver väl upp då! Jag lämnar er fantasi till vad man finner där.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag bodde i ett hus i Shinjuku. En dag hade någon lånat min cykel.
En vecka senare hade samma någon ställt tillbaka den igen.

En gång gick jag på bio. Lite längre bak satt en tjej med sin kille, men hon hade en kasse på huvudet, typ formad som pyramidhead. Förstod aldrig riktigt vad det var för något. Filmen var typ avatar, så kändes inte kopplat.

En gång gick jag in en butik i Nara när jag påträffade ett gansks stort japanskt rådjur i butiken som ville hänga med mig (finns gott om dessa i Nara men den här var som sagt boende i butiken)

En gång var jag där med brorsan som råkade slå på bidén på toan (han satt ej på den, ville bara pröva knapparna) på fullt tryck så den sprutade ner handukarna som hängde på väggen. Han fick gå och be personalen på hotellet om nya men de höll på att skratta på sig när han försökte gestakulera vad som hade hänt och varför han behövde nya handukar.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

En gång var jag där med brorsan som råkade slå på bidén på toan (han satt ej på den, ville bara pröva knapparna) på fullt tryck så den sprutade ner handukarna som hängde på väggen. Han fick gå och be personalen på hotellet om nya men de höll på att skratta på sig när han försökte gestakulera vad som hade hänt och varför han behövde nya handukar.

🤣🤣🤣

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Var kul att spela arkadspel i Akihabara, speciellt Mario Kart där en fick fota sig och göra en Mii-karaktär att spela med. Fast jag spelade ändå som Yoshi (som jag även köpte en plush av i samma område, som jag har kvar än idag här på skrivbordet) - och vann! Hälsade på några andra svennar som bodde i Tokyo (jag i Fukuoka) och körde mot dem. Väldigt trevligt - men har tyvärr inte kontakt med dem längre. Vi besökte Tokyo Disney Land Water Park också vilket var riktigt kul! Inte lika roligt var mitt andra besök i Tokyo efter jordbävningarna och Fukushima men minns trevliga restaurangpersonalen som försökte lugna oss genom att buga och le mot oss under de något mindre efterskalven. Var inte så roligt att ta sig upp för hotellet senare när det visade sig bara hade hiss och inga trappor. Varje sekund i där kändes som en svettig timme. Men som tur var rörde det sig inget just när jag åkte upp igen. Men blev svårt att sova för höll på långt in på småtimmarna. Dagen efter åkte jag "hem" igen för det visade sig att de inte ville ha hjälp.

Skrivet av Hanzo:

Oj, det här är min typ av tråd!

Jag har många positiva och mindre positiva upplevelser, men de får bli en annan gång än 5 minuter innan sovdags.

@orkamera har ett gäng han med och är bra mycket bättre på att berätta.

Tar en snabb.

https://youinjapan.net/osaka/pics/ponbashi-street.jpg

Nipponbashi Electric Town ”Den den town”

Jag har gjort många besök i Osakas motsvarighet till Akihabara som kallas Nippombashi eller ”Den Den Town”. Där finns det mesta som erbjuds i Akiba, dvs, spel, film, manga, teknik och maidcaféer och dylikt. Det är två stora gator på säkert 4-5 km där det trängs över 200 eller fler affärer. De flesta affärer är små till ytan men kan bestå av upp till fyra-fem våningar. En våningsplan består av oftast av 30-100 kvadrat.

Hälften (eller de flesta) av dessa butiker säljer innehåll avsett för vuxna. Det vuxna materialet finns dock noga avskilt ifrån det vanliga. I vilket fall så blir upplevelsen väldigt mycket att gå i trappor hela tiden. Och det blir väldigt mycket vuxet så fort du kliver upp en våning.

Affärer är normalt ordnade så att du på första våningen hittar det rumsrena. Det kan va vanliga animefigurer, t-shirts, manga och musik. På den andra våningen börjar det ofta komma skynken och planscher med en hand som visar, STOP 18! Här hittar du i regel barbystade animefigurer och hentaimanga.

På tredje våningen hittar man inte sällan vuxenfilmer, p-rullar i oändliga hyllmeter. Sanlöst dyra är dem med omkring 300-350 kr för en p-rulle?! Helt sjukt, när det är gratis på internet. Du kan också hitta vaxdockor för säg 10-30 tusen som är sanlöst påkostade barbaras. När man ser dem så väcks tankar till en framtid likt Chobits där varje människa går runt med en PersoCom, dvs AI/datorer i form av väldigt attraktiva personer (Person+Computer). Nåväl det dröjer nog 5-10 år tills dessa vaxdockorna kommer kunna gå runt och tala som i Chobits.

Kliver du upp en till våning, till våning 4-5 så hittar du fler p-rullar. Den här gången betydligt, betydligt grövre. Du hittar det värsta av det värsta. All världens mest förbjudna och förvridna fetisher och mania. Det är sannerligen ”CAN’T UNSEE” på mycket här. Det är svårt att gå här ifrån utan att känna sig äcklad och spyfärdig. Fy! Åh en hel avdelning för SC*T!? Jag hatar den här våningen! Den ärrar mig som är 30+! All skit jag sett i mitt liv har inte förberett mig för våning 4! Men vi är inte färdiga ännu. I den här affären finns det en våning till! Jag kommer till trappan och får kalla fötter. Är det värt det? Ska jag verkligen ge mig upp en våning till? Vad är värre än det här? När jag väl står där så kan jag se en gul tejp med en svart text på själva trappstegen. Det för tankarna till VARNING då det påminner om avspärrningstejp. På tejpen står det: MAXIMUM IS RECOMMENDED! Där tänker jag. Ha, okej då! Kliver väl upp då! Jag lämnar er fantasi till vad man finner där.

Skrivet av AdamMK:

Jag bodde i ett hus i Shinjuku. En dag hade någon lånat min cykel.
En vecka senare hade samma någon ställt tillbaka den igen.

En gång gick jag på bio. Lite längre bak satt en tjej med sin kille, men hon hade en kasse på huvudet, typ formad som pyramidhead. Förstod aldrig riktigt vad det var för något. Filmen var typ avatar, så kändes inte kopplat.

En gång gick jag in en butik i Nara när jag påträffade ett gansks stort japanskt rådjur i butiken som ville hänga med mig (finns gott om dessa i Nara men den här var som sagt boende i butiken)

Härliga stories, love it!

Ja... Första gången på en japansk toalett är... En upplevelse man aldrig glömmer. 😂

Medlem

Jag pratar otroligt lite japanska. Mer än en vanlig svensson men mindre än en anime otaku. Så jag överlevde med engelska och pekande.

Var i Akihabara för att kolla på lite figurer att köpa (kom hem med Izanagi från Persona 4 samt en skadad EVA-2 från Neon Genesis Evangelion). En av butikerna hade glashyllor från golv till tak, flera våningar. Hade plockat på mig vad jag ville ha och skulle ta mig till kassan. Stället var en labyrint. Upp en våning, ner en våning, vänster, höger. Tror jag kom till entrén två gånger innan jag lyckades hitta en kassa. Fel kassa. Stället var flera butiker som såg likadana ut. Samma hyllor och modeller. Efter ungefär 15 minuter irrande lyckades jag få en från kassan jag hittade till att guida mig till de kassorna jag behövde. Jag tror jag fysiskt face-palmade fyra gånger åt mig själv innan jag tog mig ut...

Inte så nördiga i sig, mer lite kulturkrockar.

Japansk toalett... Prövade aldrig deras bidé funktion. Men att toasitsen var uppvärmd kändes weird första två dagarna. Men nu så saknar jag den fortfarande, så här 6 år senare. Stappla upp under natten och sätta sig på en varm toasitts är så mycket bättre än en kall...

Ska käka nudlar på en restaurang i Atami (ställe söder om Tokyo). Curry nudlar.. Så gott... Har vad som ser ut som liten bunt servetter brevid mig. Sätter ner pinnarna i maten för att börja äta. En servitris springer mot mig och jag ser paniken på henne så jag stannar till. Hon tar vad jag trodde var servetter, vecklar ut den till ett förkläde och skrattar medans hon sätter den på mig. Pinigt med nästan halva restaurangen som glor på mig medans en äldre dam sätter förkläde på mig.

Tänkte vara snäll med de som städare på hotellet, så jag satte en påse i soptunnan så det ska bli enklare att tömma den, bara ta påsen med innehållet. Jag hade kvar påsen under hela min vistelse, den tömdes varje dag men påsen fick jag ha kvar.

Medlem
Skrivet av Nasder:

Japansk toalett... Prövade aldrig deras bidé funktion. Men att toasitsen var uppvärmd kändes weird första två dagarna. Men nu så saknar jag den fortfarande, så här 6 år senare. Stappla upp under natten och sätta sig på en varm toasitts är så mycket bättre än en kall...

Haha! Jag hade inte det på mitt boende, men när jag besökte en Subway inne i stan (Tenjin) var den både uppvärmd, musikfunktion för att dölja vissa oljud och bidé. All ser jag som otrolig lyx resten av världen kan lära sig utav Speciellt uppvärmda ringen som du nämner kan jag också sakna

Medlem

En vanlig dag i Kyoto pallrar jag mig hem efter japanskaskolan i 36-38 graders hetta. Ett problem är jag är extremt behov att göra 2:an och kan knappt hålla mig. Jag funderar på om jag att ska låna en toa på vägen, men struntar i det. Jag är ändå snart hemma.

När jag kommer till vår entré och ska ta ut lägenhetsnyckeln ur vår postlåda upptäcker jag till min förfäran att den inte är där! Tjejen har råkat få med sig nyckeln till jobbet. Hon kommer inte hem förrän om timmar! Det här var startskottet till den värsta nära döden upplevelsen i Japan.

Nej! Jag måste iväg till en combini/närköp och låna en toa nu! Pallrar mig iväg till den närmsta 2 minuter bort. Kommer in, och så är den upptagen! Nä! Knackar vänligt och går runt med harungar ett par cirklar i butiken! Känner hur jag drunknar i svett. Jag pallar inte! Vill gå ut och skita i en gränd! Nej, det skulle va socialt självmord. Men det är gränden eller brallan!!! Vilket är värst! Fy! Jag håller på att skita på mig i brallan. Jag mår illa och kan skjuta av när som helst. Får trycka ihop skinkorna! Måste hålla ut! Dörren öppnas jag är där på två röda! Yes! Jag kom in! Men så är det en jävla washitsu squat-toalett som jag inte klarar av!

Hur fasn ska jag kunna skita utan att söla ner på kläder och skor?! Nä! Jag måste! Jag tar av mig allt så jag är helt naken. Tar tag i rören och sätter mig på huk! Det kändes helt fantastiskt! Jag överlevde! Jag klarade av det!

Sen var det bara att ta på sig alla i kläder igen. Tvätta sig noga och fira med att shoppa loss i affären!

En mindre rumsren igen

signatur

1
Skriv svar