Black Myth: Wukong recension cencur
Jag hoppas innerligen att FZ och andra recensenter i världen över tar upp just detta pga den önskade censur som Kina försöker sig på.
Även som om det inte har något med spelet att göra, tycker jag iaf det är väldigt viktigt att inte böja sig utan göra helt tvärt emot, som ett litet barn.
https://www.svt.se/kultur/kinesiska-storspelet-kommer-med-kri...
Känns inte riktigt viktigt i bedömningen av spelet?
Det är ett spel från Kina, allt från Kina kommer också från deras kommunistparti på något sätt, ingen större överraskning där.
Men visst är det intressant att de kommer med såna krav för de som fick streama spelet tidigare.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Detta gäller Recensions koder som skickas ut gratis!
Och det är staten som tvingar dem till detta så vill de göra spel i framtiden så måste de hålla sig till de regler som gäller i deras land!
@mjuffs tycker att vi skall bete oss som små barn för det ...
![](https://gifdb.com/images/high/samuel-jackson-big-eye-hell-no-ulqkqzo3nko9gu55.gif)
Skulle Svenska spelföretag ignorera Svenska lagar så blir det snabbt böter och eller fängelse...
Som @Zensu sa, de täcker sin egen rygg. Allt som tas upp är sådant som staten Kina ogillar, och syns det att Game Science ger access till sådana som propagerar för sådant som Kina är emot kan det klassas som att de samarbetar med dissidenter. Och hade jag varit Game Science hade jag också velat ha ryggen fri när jag släppte mitt första större spel
Är samma med spel från Ryssland, där har också staten ett stort finger med i allt, så skippa spelet om samvetet säger emot, som jag gjorde med Atomic Heart då jag inte ville stödja Ryssland.
Löjligt, det bästa att göra om man inte vill gå med på drakoniska regler för att få tillgång till ett gratisexemplar i förtid är enkelt. Ta inte emot spelet!
Det borde vara sunt förnuft och man kan vimla med ögonen när man ser det men det är en stor nothing burger.
Samtidigt visar det väl att mycket av fokus på spel idag inte ligger på spel utan annat. Tack och lov för FZ där det fortfarande känns som att spelen är det som får fokus.
Detta gäller Recensions koder som skickas ut gratis!
Värt att inskärpa det här ett par extra gånger, tycker jag, innan ordens mening riskerar att springa iväg lite väl långt. Vem som helst kan fortfarande säga vad som helst om Wukong. Ingenting händer om man gör det. "Game Science vill" bara inte att man pratar om covid och feminism om man ges gratis tillgång till spelet.
Och bara för att ha det sagt, så tycker inte jag heller att det känns något vidare att kinesiska statens skugga tornar upp sig bakom en sån här lista. Tycker inte heller att spelvärlden bara ska rycka på axlarna och säga "jaha" åt det heller. Vi ska värna om det fria ordet och jag kan tycka att det är rätt bra att det här ändå blåser upp. Det här är ju ett försök att i förlängningen omforma ett narrativ. Om majoriteten av spelstreamers på Youtube som spelar Wukong har fått en spelnyckel och i utbyte mot att inte prata om covid eller kinesiska staten, då har "Game Science" (jovisst) i någon mån lyckats kontrollera vilket sorts innehåll som Youtubepubliken faktiskt tar del av. När samma studio sen släpper det våldsamt upphaussade, av Youtubepubliken efterlängtade och för spelstreamers väldigt inkomstbringande Wukong 2 och erbjuder spelnycklar, då vill man inte heller att streamers ska prata om det pågående inbördeskriget eller nåt annat hemskt som pågår i en specifik kinesisk provins. Sen vill man inte heller att det pratas om demokrati eller hbtq-rättigheter och så vidare.
Censur kanske är att ta i, men det är någonstans åtminstone ett försök att styra det fria ordet i en viss riktning.
Det är sunkigt att lägga såna här restriktioner på streamers och innehållsskapare. Man måste ju vara fri att diskutera allt. Marxistisk kulturcensur - nej, tack! Jag hade ändå väntat mig att något sånt här skulle ske. Man måste tyvärr lira enligt statens regler i Kina - om man inte vill försvinna från radarn och "omskolas". Intressant att recensenter inte fick liknande krav. Men det kanske hade resulterat i hus i helvete, dålig PR och få recensioner.
Som tur är verkar spelet i sig befriat från propaganda och liknande, iaf så långt som jag spelat. Kul att se stora produktioner från länder som traditionellt inte levererar den här typen av spel.