Arc Raiders skippar free to play – kostar som Helldivers 2
Var lite intresserad att testa eftersom det varit sagt att vara F2P och om det hade Micro transaktioner kunde man supporta så. Men med 40 euro prislappen så hamnar det i "inte intresserad", finns för många andra bra spel som kostar mindre och är på väg.
Edit: Tror nog lite det beror på Helldivers 2 blev så populärt och tappat spelare lite pga content. Så de ser väl en chans att norpa folk som vill spela ett liknande spel med nytt content. Rida på vågen så att säga.
>>> 5800x - 6650 XT (i väntan på 8800 XT) @ 1440p, 32GB 3600mhz, 2 TB M.2, 1TB SSD <<<
Sekunden jag fick speltesta Arc Raiders och insåg att det var ett extraction shooter istället för... egentligen vad annat som helst, då dog allt intresse jag hade för denna titel. Från Wishlist till Ignore i en handvändning, tragiskt på alla sätt och vis.
Trailers, förhandsvisningar och tech-demos pekade allt på någon form av open world online PvE looter shooter — snacka om att man känner sig grundlurad
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >
Sekunden jag fick speltesta Arc Raiders och insåg att det var ett extraction shooter istället för... egentligen vad annat som helst, då dog allt intresse jag hade för denna titel. Från Wishlist till Ignore i en handvändning, tragiskt på alla sätt och vis.
Trailers, förhandsvisningar och tech-demos pekade allt på någon form av open world online PvE looter shooter — snacka om att man känner sig grundlurad
I början var det ett PvE men ändrade det till ett PvPvE
Det är en lurig marknad för sådana här multiplayerspel. Spel kan vara bra men misslyckas ändå om de släpps vid fel tillfälle eller med fel prissättning.
F2P har enorm potential men också stora risker då det är väldigt lätt för folk att "släppa" spelet fort då de inte investerat några (eller lite) pengar.
Billigt pris kan träffa rätt (Helldivers 2) men man riskerar att folk hoppar över det och inte provar om det verkar för likt andra (gratis) existerande spel.
Möjligheten att ta fullpris har nog försvunnit misstänker jag med undantag som CoD som de flesta köper för multiplayer men där det även ingår en kampanj.
Detta är tyvärr det eviga dilemmat med nya multiplayer spel till PC. Free-to-play betyder att intänkter måste komma från mikrotransaktioner/DLC och för att spelet inte ska bli pay2win, får det endast vara kosmetiskt innehåll.
Som PC användare brukar jag föredra F2P modellen för nya osäkra titlar, för då har jag all tid i världen att prova på, jämfört med ett fast pris. Över tid kan jag också se hur spelet går och skulle det dö ut tidigt, har jag inte investerat pengar i onödan.
Med ett fast pris har jag bara max 2h speltid på Steam för att avgöra om jag tycker om spelet eller inte, för möjligheten till refund. Och det är väl oftast tillräckligt men problemet är faktorer som är bortom min kontroll. Exempelvis, spelar jag 5 timmar och sen floppar spelet/dör ut så är det bortkastad tid och pengar.
Som 90-talist växte jag upp med tillgång till demos på allt, som jag kunde spela om tills man tröttnade. Tack och lov finns det kvar än idag men inte lika frekvent som förr. Annars är det bara speltester som ger mig chansen att prova på.
Jämfört med fysisk skiva på konsol, kan jag spela i ett par veckor och ändå sälja det sen för ca 70-80% av nypriset.
The Cold is my teacher! ❄
Så det har gått från en co-op looter shooter till ett PvPvE-spel och nu från F2P till vanligt betalt spel.
Nu betalar jag vanligtvis hellre för spel än att behöva dras med microtransactions, men just att det blivit ett PvPvE-spel gjorde att jag tappade intresset totalt. Det var många sura inlägg på deras forum efter den ändringen. Får väl se om det var rätt beslut eller inte utifrån utvecklarnas perspektiv.
Ah en frisk fläkt att slippa en ingame store
Varför tror du att de inte kommer ha in-game store? Står iallafall på sidan att det ska finnas in-app purchases.
Lorem ipsum dolor sit amet
Varför tror du att de inte kommer ha in-game store? Står iallafall på sidan att det ska finnas in-app purchases
Då blir det inget köp
Nya trenden är att behålla allt dåligt med free2play men slänga på en saftig prislapp på kalaset.
$40 är väl dock inte en "saftig" prislapp? Det är ju relativt billigt i dagsläget. Det är ju mindre än halva priset mot vad jag betalade för mina NES spel på 90talet iaf ;D
Det är ett sätt att hålla fuskare borta också. Smart, men, det kommer inte locka till sig så många.