Fiaskostart för Sony-spelet Concord på Steam

Medlem

Jag har ingen statistik på det här men det känns i alla fall som att 99% som försöker sig på den här typen av tävlingsinriktade spel misslyckas.


signatur

PSN: OAKTHYR

Releasehästryttare
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur stor del av Dustborn betalas av desa skattemedel? Är sånt här stöd ovanligt i Norge eller är det nåt alla får? Sånt kan vara bra att berätta (samt hänvisa till en källa) när man gör såna här påståenden, för "skattefinanserat" säger ingenting utan ett sammanhang.
Det finns Reddit-trådar och videor, men de verkar mest arga för att de inte gillar spelets innehåll, och därför är sugna att svartmåla det.

The Norwegian Film Institute funded the game for 14 million kroner, or nearly 1.4 Million USD. This is in addition to the 150,000 Euros from the Creative EU grant program.

https://x.com/Grummz/status/1827912191275909237

Medlem

Det är så löjligt hur företag går in för ''vi ska göra ett liveservice-spel'' som att man tar vinsten i förväg med att det kommer vara ett lyckat spel med stor spelarbas. Kan man inte i första hand fokusera på att göra ett komplett och bra spel, sedan överväga liveservice beroende på hur väl mottaget det blir?

I detta fall tror jag de hade vunnit mer på att släppa spelet gratis,


signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || ROG 34" 21:9 1440p
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Redaktör
Skrivet av Devan:

The Norwegian Film Institute funded the game for 14 million kroner, or nearly 1.4 Million USD. This is in addition to the 150,000 Euros from the Creative EU grant program.

https://x.com/Grummz/status/1827912191275909237

Tack!

Hur stor del av utvecklingskostnaden är det? Är sånt här ovanligt i Norge? Vad krävdes för att få pengarna?

Sånt bör man ta reda på och redogöra för innan man använder "skattefinansierat" som argument för att få en utvecklare/ett spel att framstå i dålig dager.


signatur
Releasehästryttare
Skrivet av dTexN:

Det är så löjligt hur företag går in för ''vi ska göra ett liveservice-spel'' som att man tar vinsten i förväg med att det kommer vara ett lyckat spel med stor spelarbas. Kan man inte i första hand fokusera på att göra ett komplett och bra spel, sedan överväga liveservice beroende på hur väl mottaget det blir?

I detta fall tror jag de hade vunnit mer på att släppa spelet gratis,

De försökte ta 40 euro först, det kommer gå gratis snart eftersom det inte funkade.

Kommer säkert bli så med Arc raiders också nu när de bytte från gratis till betalande.

Releasehästryttare
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack!

Hur stor del av utvecklingskostnaden är det? Är sånt här ovanligt i Norge? Vad krävdes för att få pengarna?

Sånt bör man ta reda på och redogöra för innan man använder "skattefinansierat" som argument för att få en utvecklare/ett spel att framstå i dålig dager.

Hittar ingen information om Dustborn än då jag gissar att de uppgifterna inte är offentliga än.

Men kollar man på deras tidigare spel Draugen så kostade det NOK 1,192,546 kr att utveckla och det tog fler år att färdigställa än Dustborn.
Så troligtvis så täckte de 14m nor kr de fick spelkostnaden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Draugen_(video_game)

Medlem
Skrivet av Mirage:

Med tanke på hur toxiska de verkar vara, samt hur dålig arbetsmiljö de verkar ha är det nog inte så konstigt.

Ironiskt att du av alla skulle kalla folk toxiska. Sen verkar studion ha ungefär 150 anställda, har du kollat upp allihopa eller varför tror du att alla förtjänar din stämpel?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Sony borde skippa live service och satsa på det dom kan istället.

Önskar att Sony släpper ett nytt Wipeout. Även om Sony lagt ner studion Psygnosis under 2012 så borde de kunna hitta några som kan vidarutveckla det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Ironiskt att du av alla skulle kalla folk toxiska. Sen verkar studion ha ungefär 150 anställda, har du kollat upp allihopa eller varför tror du att alla förtjänar din stämpel?

Varför är det ironiskt?

Ta detta exemplet.
Angående Firewalker Studios.

Innan du svarar: Att ogilla det du gillar är inte toxiskt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Varför är det ironiskt?

Ta detta exemplet.
Angående Firewalker Studios.

Innan du svarar: Att ogilla det du gillar är inte toxiskt.

Det står där i din länk att anställda är rädda att uttrycka sina åsikter för dom kan få sparken och det är precis det jag menar. Det är många där som inte är i en maktposition som bara vill ha ett jobb och jag tycker inte att dom förtjänar att förlora jobbet. Är det galet tycker du?

Du har rätt i att det inte är toxiskt att ogilla något, men problemet är att folk tar det såå mycket längre än så. Folk skriker woke, trakasserar anställda och vill att spelet ska misslyckas så att studion stängs ner och folk förlorar sina jobb. Det är inte en hälsosam inställning. Acceptera att alla spel inte görs för alla och gå vidare istället för att sprida hat på nätet.

Medlem

Något jag tycker var slående var hur de hade en enormt påkostad reveal med karaktärerna. Tänkte detta måste ju vara ett äventyrsspel eller liknande.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hur stor del av Dustborn betalas av desa skattemedel? Är sånt här stöd ovanligt i Norge eller är det nåt alla får? Sånt kan vara bra att berätta (samt hänvisa till en källa) när man gör såna här påståenden, för "skattefinanserat" säger ingenting utan ett sammanhang.
Det finns Reddit-trådar och videor, men de verkar mest arga för att de inte gillar spelets innehåll, och därför är sugna att svartmåla det.

https://www.facebook.com/story.php/?story_fbid=27957703505043...

Ett par millle från norska staten
https://x.com/Grummz/status/1827912191275909237

Och ytterligare 150.000 € från EU

https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/projects/search/...

Jag skiter i vad det innehåller - men jag är extremt emot att strössla bidrag i den här storleken över projet som uppenbarligen har en extremt liten målgrupp. Det är dock till deras försvar inte i samma liga som när svenska staten delade ut en dryg mille till ett gäng tomtar så att de skulle kunde sätta upp en teater riktad not svampar och maskar, men ändå ett slöseri imo.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Redaktör
Skrivet av floke:

https://www.facebook.com/story.php/?story_fbid=27957703505043...

Ett par millle från norska staten
https://x.com/Grummz/status/1827912191275909237

Och ytterligare 150.000 € från EU

https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/projects/search/...

Jag skiter i vad det innehåller - men jag är extremt emot att strössla bidrag i den här storleken över projet som uppenbarligen har en extremt liten målgrupp. Det är dock till deras försvar inte i samma liga som när svenska staten delade ut en dryg mille till ett gäng tomtar så att de skulle kunde sätta upp en teater riktad not svampar och maskar, men ändå ett slöseri imo.

Tack, uppskattar infon!


signatur
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det står där i din länk att anställda är rädda att uttrycka sina åsikter för dom kan få sparken och det är precis det jag menar. Det är många där som inte är i en maktposition som bara vill ha ett jobb och jag tycker inte att dom förtjänar att förlora jobbet. Är det galet tycker du?

Du har rätt i att det inte är toxiskt att ogilla något, men problemet är att folk tar det såå mycket längre än så. Folk skriker woke, trakasserar anställda och vill att spelet ska misslyckas så att studion stängs ner och folk förlorar sina jobb. Det är inte en hälsosam inställning. Acceptera att alla spel inte görs för alla och gå vidare istället för att sprida hat på nätet.

Men nu pratar du inte med "folk", du pratar med mig och påtalade det var lustigt att jag uttalade mig om toxiskt. Så jag undrar vad du menade med det.

Att påtala att man inte gillar ett spel är inte "hat". Att säga det till andra är inte att "sprida hat". Att vilja att ett spel man ogillar inte ska lyckas är personlig preferens. Det är när den personliga preferensen ska tvingas på andra som det blir toxiskt.

Att folk förlorar jobbet pga någon chef tar dåliga designbeslut kan knappast läggas på köparen. Det är helt och hållet på ledningen. Det är inte en hälsosam inställning att ogilla något men tvinga sig själv acceptera det för annars kan folk förlora sina jobb.

Mycket av det du skriver är kränkt by proxy och motvilligt gilla saker pga tänk på andra.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av floke:

https://www.facebook.com/story.php/?story_fbid=27957703505043...

Ett par millle från norska staten
https://x.com/Grummz/status/1827912191275909237

Och ytterligare 150.000 € från EU

https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/projects/search/...

Jag skiter i vad det innehåller - men jag är extremt emot att strössla bidrag i den här storleken över projet som uppenbarligen har en extremt liten målgrupp. Det är dock till deras försvar inte i samma liga som när svenska staten delade ut en dryg mille till ett gäng tomtar så att de skulle kunde sätta upp en teater riktad not svampar och maskar, men ändå ett slöseri imo.

Målgruppen verkar väldigt... konstig.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Men nu pratar du inte med "folk", du pratar med mig och påtalade det var lustigt att jag uttalade mig om toxiskt. Så jag undrar vad du menade med det.

Att påtala att man inte gillar ett spel är inte "hat". Att säga det till andra är inte att "sprida hat". Att vilja att ett spel man ogillar inte ska lyckas är personlig preferens. Det är när den personliga preferensen ska tvingas på andra som det blir toxiskt.

Att folk förlorar jobbet pga någon chef tar dåliga designbeslut kan knappast läggas på köparen. Det är helt och hållet på ledningen. Det är inte en hälsosam inställning att ogilla något men tvinga sig själv acceptera det för annars kan folk förlora sina jobb.

Mycket av det du skriver är kränkt by proxy och motvilligt gilla saker pga tänk på andra.

Det är tydligt att du inte förstår vad jag försöker säga och nu får du det att låta som att jag supportar det här spelet när jag aldrig ens hade tänkt köpa det. Jag menar absolut inte att man ska köpa bara för att visa stöd, jag säger att man ska acceptera att folk får göra sina spel hur dom vill och sen är det upp till var och en att rösta med sina plånböcker.

Jag är trött på att folk måste hålla parader online där dom skriker ut sitt hat mot allt dom inte gillar och eftersom du själv verkar delta i dom här toxiska paraderna och önskar att alla blir av med sina jobb så tyckte jag det var ironiskt att du kallar andra för just det.

Sen kommer du så klart säga att jag har fel men jag ser ditt namn här ganska ofta och saker du skriver och jag står fast vid min åsikt när det kommer till den saken.

Det här är inte första gången vi tjafsar och jag vet att vi aldrig kommer vara överens.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det är tydligt att du inte förstår vad jag försöker säga och nu får du det att låta som att jag supportar det här spelet när jag aldrig ens hade tänkt köpa det. Jag menar absolut inte att man ska köpa bara för att visa stöd, jag säger att man ska acceptera att folk får göra sina spel hur dom vill och sen är det upp till var och en att rösta med sina plånböcker.

Jag är trött på att folk måste hålla parader online där dom skriker ut sitt hat mot allt dom inte gillar och eftersom du själv verkar delta i dom här toxiska paraderna och önskar att alla blir av med sina jobb så tyckte jag det var ironiskt att du kallar andra för just det.

Sen kommer du så klart säga att jag har fel men jag ser ditt namn här ganska ofta och saker du skriver och jag står fast vid min åsikt när det kommer till den saken.

Det här är inte första gången vi tjafsar och jag vet att vi aldrig kommer vara överens.

Du bygger på en massa antaganden. De flesta skriker inte hat, utan är snarare uppgivna och trötta på hur (vissa) spel görs idag. Sen att du tycker det är "hat" får stå till dig.

Om folk får behålla sina jobb efter de gjort ett kass spel struntar jag i. Det bekommer mig inte det minsta om de får eller inte får behålla sina jobb. Om de får eller inte beror snarare på hurpass bra eller dålig produkt de släppt.

Du har fortfarande inte kunnat säga vad det är jag säger som är toxiskt eller varför det är ironiskt att jag kallar något toxiskt, så jag tar bara det som skitsnack och försök till svartmålning från din sida.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av floke:

https://www.facebook.com/story.php/?story_fbid=27957703505043...

Ett par millle från norska staten
https://x.com/Grummz/status/1827912191275909237

Och ytterligare 150.000 € från EU

https://culture.ec.europa.eu/creative-europe/projects/search/...

Jag skiter i vad det innehåller - men jag är extremt emot att strössla bidrag i den här storleken över projet som uppenbarligen har en extremt liten målgrupp. Det är dock till deras försvar inte i samma liga som när svenska staten delade ut en dryg mille till ett gäng tomtar så att de skulle kunde sätta upp en teater riktad not svampar och maskar, men ändå ett slöseri imo.

Hur kan norrbaggar få eu bidrag de är väl inte med i den föreningen?

Releasehästryttare
Skrivet av DarkSvenn1002:

Hur kan norrbaggar få eu bidrag de är väl inte med i den föreningen?

Bra fråga, de kanske är med i EU "in spirit"

Medlem
Skrivet av Devan:

Bra fråga, de kanske är med i EU "in spirit"

väldigt udda, har inte lilla Saudiarabien till väst om oss en massa oljepengar?
Vad kan man säga om siffrorna, annat än wow? Concord eller norrmännens spel verkar verkligen inte ha hittat någon publik.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Everything woke turns to shit.

Medlem
Skrivet av lonian:

Önskar att Sony släpper ett nytt Wipeout. Även om Sony lagt ner studion Psygnosis under 2012 så borde de kunna hitta några som kan vidarutveckla det.

Att stänga ned Psygnosis var ett enormt misstag! De borde återuppliva det varumärket (Wipeout) och göra nytt spel med VR-stöd!

Medlem
Skrivet av Devan:

The Norwegian Film Institute funded the game for 14 million kroner, or nearly 1.4 Million USD. This is in addition to the 150,000 Euros from the Creative EU grant program.

https://x.com/Grummz/status/1827912191275909237

Forspoken kostade väl mer.

Edit: Forspoken reportedly cost $100 million to make, and players are baffled.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar