Black Myth: Wukong
En fet orangutang sjöng en gång att han ville "va en man". Efter Black Myth: Wukong vill vår recensent det motsatta, och frågar sig "Vem håken vill vara människa när man kan spela apa?"
Tack! Har väntat på denna innan jag startat på ps5 (har dock redan köpt det)
Hur upplevs linjäriteten och osynliga väggar? Brukar ha svårt med det om man inte ens kan gå igenom en knähög buske.
Det är rätt linjärt och du kan inte springa exakt som du vill, men det finns ofta många vägar att välja på. 🙂
Dessutom är apan snabb och man stör sig inte så mycket på de osynliga väggarna även om de förekommer här och var.
Känns som det kan vara värt att sig in i Färden till Västern innan man spelar. Kommer i alla fall jag att göra för jag kan knappt något alls om den historien . Förutom det väldigt löst baserade spelet Enslaved: Odyssey to the West, det var dock ett tungt spel.
Det låter vettigt, finns många saker som uppenbart blinkar till historien i ”Journey to the west”. Med det sagt så är det inte nödvändigt för att ha kul, men lite mervärde får man definitivt! 🙂
Trevlig recension. Håller inte med om "förvirrande själlösa världar" dock, men kan förstå kritiken.
Är inte riktigt klar ännu men för mig lutar det också mot en stark 4a i betyg, ett riktigt bra första spel från denna studio, men inte perfekt.
Folk bör inte bli avskräckta när ni läser "Soulslike" för visst finns det inspiration där, men detta är mycket mer förlåtande och har en lägre svårighetsgrad än något FromSoftware-spel. Men visst finns det utmanande bossar helt klart, men ibland så finns det även specifika föremål som kan göra saker mycket lättare för just den bossen.
Som recensionen säger, det är en mix av olika spel, men är mer actionbetonat med combos, snarare än ett renodlat Soulslike(som t.ex. Lies of P är om man ska ge ett exempel på ett icke-Fromsoft spel).
Tycker att dom små animerade filmerna efter varje kapitel borde få en shout-out, väldigt välgjorda!
Spanade förövrigt in denna innan jag började spela, gav en kort summering av Färden till Västern + vad han tror att storyn i spelet kommer handla om.
The more I practice, the luckier I get.
Jag kommer definitivt köpa det här för eller senare. Ruskigt snygg och spännande!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Finns det en svårighetsgrad att välja på o ställa in för mig som sügerř..? I så fall kan det vara något för mig.
Avskyr när spel är för svåra då jag blir skogstokig o väller ur mig hemska svordomar..
((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))
==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||
Finns det en svårighetsgrad att välja på o ställa in för mig som sügerř..? I så fall kan det vara något för mig.
Avskyr när spel är för svåra då jag blir skogstokig o väller ur mig hemska svordomar..
Finns ingen svårighetsgrad. Tuta och köra som gäller.
Förbokat sedan länge men är helt lost i Once Human så wukong får vänta.
Jadu, 500 timmar+ nu på steam. Spelet kom från ingenstans och jag och 2 polare är fortfarande helt hooked. Vi dingade 50 en andra gång nu efter server-wipe.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Alltså, det finns saker man kan göra för att det ska bli enklare. Potions som gör att man tål mer, har mer stamina, hälsa etc.
Olika builds som passar olika individer är väl en annan sak där val av spells och skills kan göra en boss enklare.
Taktik där ordningsföljd av dessa val utförs i.
Så nej, det finns inte traditionellt valbar svårighetsgrad i form av easy, medium, high men det går att göra spelet enklare om man utnyttjar det spelet erbjuder.
Förbokat sedan länge men är helt lost i Once Human så wukong får vänta.
Håller med. Once Human är galet kul.
Alltså, det finns saker man kan göra för att det ska bli enklare. Potions som gör att man tål mer, har mer stamina, hälsa etc.
Olika builds som passar olika individer är väl en annan sak där val av spells och skills kan göra en boss enklare.
Taktik där ordningsföljd av dessa val utförs i.
Så nej, det finns inte traditionellt valbar svårighetsgrad i form av easy, medium, high men det går att göra spelet enklare om man utnyttjar det spelet erbjuder.
Finns inga svårighetsgrader, men precis som Jeppe109 säger finns det annat som kan underlätta när det blir svårt.
Att kasta om erfarenhetspoängen är en sak man kan göra, men det finns också items som underlättar kolossalt i vissa situationer. Sen så är det bossarna som utgör de svåraste delarna, och du har oftast en sparpunkt precis utanför. Inga långa promenader alltså utan går bra att försöka igen och igen.
Men med det sagt så är det ett svårt spel, jag svor en hel del under vissa partier 😅
Tack för en bra recension.
Har väldigt roligt med alla Bossar i detta spel, är dock bara någonstans i mitten av kapitel 2.
Fastnade på en boss* i kapitel 1 där jag dog och dog och fortsatte att dö, stannade upp, reflekterade och i nästa duel med bossen så kände jag mig som Neo i slutet av första filmen. Underbar känsla när det bara släpper och man blir ett med spelet. Efter det blev bossarna lite väl enkla. Vet inte om det var jag som hade lärt mig något eller om spelet bara sparar sig lite till nästa stora hinder.
Det sämsta med spelet är helt klart osynliga väggar, går att leva med men också omöjligt att veta vart man faktiskt kan utforska och inte genom att bara följa terrängen. Går dock att leva med då BMW i grunden är ett linjärt spel.
Whiteclad Noble
Tack för en bra recension.
Har väldigt roligt med alla Bossar i detta spel, är dock bara någonstans i mitten av kapitel 2.
Fastnade på en boss* i kapitel 1 där jag dog och dog och fortsatte att dö, stannade upp, reflekterade och i nästa duel med bossen så kände jag mig som Neo i slutet av första filmen. Underbar känsla när det bara släpper och man blir ett med spelet. Efter det blev bossarna lite väl enkla. Vet inte om det var jag som hade lärt mig något eller om spelet bara sparar sig lite till nästa stora hinder.
Det sämsta med spelet är helt klart osynliga väggar, går att leva med men också omöjligt att veta vart man faktiskt kan utforska och inte genom att bara följa terrängen. Går dock att leva med då BMW i grunden är ett linjärt spel.
Whiteclad Noble
Hade stora problem med samma filur, men ännu mer problem bjöd en annan boss lite längre fram på*, sen insåg jag att ett visst item skulle ha underlättat den striden rejält, men känns gott att han klarat den ”rent” 😅
Yellow Wind Sage
(spelet har många kluriga bossar och kan inte nämna alla, men den här är en av de tidigare)
Hur upplevde ni det med buggar?
Läste en recension ( troligen ign eller gamespot) där recesenten hade buggar med dialog, med cutscenes, kraschar och en boss som om och om bankade ner apan så denne hamnade utanför kartan och föll till sin död.
Ingenting att skriva hem om egentlige, var rätt smooth sailing. Det enda jag upplevde var att den senare delarna av spelet inte kändes lika polerade och ibland hade lite hackig bilduppdatering. Hade inga problem med bossar eller krascher, men vet att en polare som spelar på ps5 har upplevt att spelet kraschat..
Tror jag har stött på lite av en stoppkloss, fruktansvärt irriterande boss. Speciellt när man inte får använda det spelet ger en, inte överförtjust i det. Vet inte om jag missar nåt eller bara har problem.
Har fått eftertexter men håller på med en optional/hemlig boss.
Namn på boss
Erlang Shen
Tror jag har stött på lite av en stoppkloss, fruktansvärt irriterande boss. Speciellt när man inte får använda det spelet ger en, inte överförtjust i det. Vet inte om jag missar nåt eller bara har problem.
Har fått eftertexter men håller på med en optional/hemlig boss.
Namn på boss
Erlang Shen
Älskar hemliga bossar, men störigt när man blockeras från att kunna förlita sig på sina gamla beprövade taktiker.
Exempel på annan sån boss, från ett annat spel:
Sista bossen i Sifu som helt hindrar dig från att använda specialattacker och tvingar dig att parera
Om man slåss mot en massa växter så blir det en hard pass från min sida.
Precis! Man äter ju kött, att spöa upp köttets mat är bara taskigt..
"Soulslike" Pass... tycker alla souls spel ser otroligt tråkiga ut en boss fight simulator med noll story eller dialog.
Vilken tur att spel som 'life is strange' finns!
🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX
Har sett att många på reddit jämför detta med Elden Ring och jag kan inte se liknelsen? Från fromsoft spelas det mest likt Sekiro. Annars känner jag mer av god of war eller fallen order i detta.
Stark 4/5 av mig.
Gillar hur det slängs bossar mot en och att de är så varierande!
Fin journal med beskrivning och teckningar.
Fina videos inför och avslut för varje kapitel
Snyggt.
Gillar att det finns hemligheter
Skön combat
Minus för osynliga väggar, viss känsla av inputdelay och att vissa quests låses man ut ifrån ifall man inte spelar och gör saker i rätt ordning.
🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX
Älskar hemliga bossar, men störigt när man blockeras från att kunna förlita sig på sina gamla beprövade taktiker.
Exempel på annan sån boss, från ett annat spel:
Sista bossen i Sifu som helt hindrar dig från att använda specialattacker och tvingar dig att parera
Mjo det var riktigt irriterande, men det gick att använda saker märkte jag, men inte riktigt som man brukar kunna, lämnar det där.
Bossen gick ned förut och det som sker efteråt var ju ganska badass, lär väl räknas som "sista-sista" striden. Svettig första fight var det iallafall, minst sagt.
Nu är nog spelet avklarat för mig del, tror jag lyckades få alla hemliga bossar + flesta quests fixade. Tog sin lilla tid, hamna väl runt 58 timmar, körde inget stresstempo direkt.
Vilken tur att spel som 'life is strange' finns!
Alla kan inte gilla allt, så är det och så kommer det alltid vara. Tur att det finns ett digert utbud där alla kan hitta egna godbitar!
Har sett att många på reddit jämför detta med Elden Ring och jag kan inte se liknelsen? Från fromsoft spelas det mest likt Sekiro. Annars känner jag mer av god of war eller fallen order i detta.
Stark 4/5 av mig.
Gillar hur det slängs bossar mot en och att de är så varierande!
Fin journal med beskrivning och teckningar.
Fina videos inför och avslut för varje kapitel
Snyggt.
Gillar att det finns hemligheter
Skön combat
Minus för osynliga väggar, viss känsla av inputdelay och att vissa quests låses man ut ifrån ifall man inte spelar och gör saker i rätt ordning.
Nä, nån Elden Ring-kopia är det ju verkligen inte. Det påminner verkligen om Sekiro, med det undantaget att BMW är fokuserar på att ducka undan och inte pareringar, men God of War är nog den mest slående jämförelsen - både tematiskt med setting och liknande gameplay (även om BMW är bra mycket mer utmanande)
Mjo det var riktigt irriterande, men det gick att använda saker märkte jag, men inte riktigt som man brukar kunna, lämnar det där.
Bossen gick ned förut och det som sker efteråt var ju ganska badass, lär väl räknas som "sista-sista" striden. Svettig första fight var det iallafall, minst sagt.
Nu är nog spelet avklarat för mig del, tror jag lyckades få alla hemliga bossar + flesta quests fixade. Tog sin lilla tid, hamna väl runt 58 timmar, körde inget stresstempo direkt.
Snyggt jobbat! Tror det finns lite exta loot andra svängen i New Cycle också - annars får du invänta eventuellt DLC!
Nu har jag bara spelat ca 3-4 timmar av spelet men jag har mycket erfarenhet med andra spel i liknande genrer och kan därmed göra en del jämförelser.
Jag tycker faktiskt att spelet är lite för överskattat med tanke på vilken buzz det har blivit kring det. Gameplay och combat känns väldigt simpelt och nerdummat, där är osynliga väggar överallt och storyberättandet är av rätt så låg kvalité. Att spelet är skitsnyggt är det dock ingen tvekan om, vilket dessutom var USP:en för spelet.
Personligen är det mer eller mindre som jag förväntade mig, men om man bortser ifrån grafiken är det verkligen inget speciellt än så länge i min bok. Ett trevlig och stabil singleplayerupplevelse som bjuder på en del ögongodis och bra variation på bossar, men inte mycket mer än så. Det räcker iof en lång väg för att räknas som godkänt på dagens spelmarknad.