Avstängd
Sniper Elite VR

Jag tänkte recensera Sniper Elite VR som jag klarade ut för nån vecka sen.

Sniper Elite VR är en storydriven shooter där man spelar en gammal mans återberättelse av händelser i Italien under 2a världskriget, hur den italienska motståndsrörelsen drev ut tyskarna.
Storyn inget speciellt att ta upp, den fyller sin funktion helt enkelt.

Spel och Gameplay
Spelet inleder med typisk tutorial mission, sen genomgång av vapen och funktioner på skjutbanan och sen sätter spelet igång på riktigt. Innan varje uppdrag får man återberättat vad som hände och på så sätt vet man vad man ska göra. Mellan uppdragen får man spela den gamla gubben endast sittandes typ och prata med sig själv samtidigt som man tittar på sin avkomma och dennes familj.
Den enda interaktionen under dom sekvenserna är att bläddra i en bok där man väljer uppdrag, loadout eller att köra tränings/skjutbanan.

På uppdragen får man starta med Sniper-gevär, "primary weapon" som är submachine gun, assault rifle eller hagelbrakare. Pistol och ev nån granat. Det finns flera olika vapen att välja på. Det krävs att man plockar upp vapnen nån gång under ett uppdrag för att man senare ska kunna välja dom till sin egna arsenal.
Teknist så fungerar alla vapnen som dom ska, men känslan är inte riktigt där. Känslan är ärtbössa eller vad man ska säga på submachine gun, assault rifle och pistoler. Spelet har några år på nacken (2021) och då fanns det fortfarande utvecklare som inte tittade och tog lärdom av andra som redan fått till vapenkänsla i VR utan man ville uppfinna sitt eget.
Utseendet på vapnena är inte heller speciellt detaljerat.
Sniper gevären däremot har jag inget att klaga på, det enda vapnen där man fått till känslan tycker jag, och konstigt vore väll annars i ett Sniper Elite spel. Sniper gevären har bla optisk sikte vilket jag personligen gillar.
När man siktar så finns det möjlighet att aktivera ett fokuseringeläge så allt blir i slow-motion och man får extra inzoomning. Perfekt när man ska skjuta testiklarna eller nån ögonlob och få hög score. Ja x-ray finns i detta spel också
I inställnigarna kan man välja om sniper gevären ska skjuta rakt eller om man ska ha bullet drop mm för den som vill bli duktig sniper. Vad som inte finns däremot är inställningar för virtual gunstock, så dom som inte har nån form av fysisk gunstock får förlita sig på fokus-tekniken för att stabilisera siktet bättre.

Uppdragen är i upplägget klassisk FPS där man skjuter/smyger sig genom linjära banor. Uppdragen kan bestå av att spränga fiendens baser och stationerade vapen, inta positioner och sen försvara dessa mot inkommande fiender, eliminera viktiga personer eller skydda allierade. Flesta uppdrag inleds att man är dold, så man smyga och passa på att snipra när ett flygplan flyger förbi eller annat högt ljud som gör att fienden inte hör en mm.
Blir man upptäckt kan man gå in all guns blazing vilket kan vara mer eller mindre svårt.
Spelet har rätt många uppdrag. På uppdragen kan man också samla poäng och göra små utmaningar för att få 1-3 stjärnor. Det finns en del collectables på banorna som man kan försöka hitta för att öka poängen.
Det finns även utmaningar för varje vapen. Så den som vill 100% har rätt mycket spel framför sig.

Själv räckte det med själva storyn och tyckte det var bra längd på det hela. Ibland kan det dock ta ofrivilligt stopp. Det finns krav hur många stjärnor man fått för att avancerat så mitt i allt kan man inte fortsätta, utan måste gå tillbaka och plocka mer stjärnor på tidigare banor. Sånt gillar jag inte personligen.

Sen var det något konstigt med svårighetsgraden ibland.
Körde på hard, upptäckte att vissa banor där man ska försvara en allierad som ska göra nått och man måste skjuta bort tyskar med sitt snipergevär så spelade ingen roll hur bra man var det blev alltid mission failed utan att veta varför. Men när man sänkte till normal så sköt man bort fienderna lika lätt och då minsann kunde den allierade göra sitt.
Man kan dock ändra svårighetsgrad mellan uppdragen så inte mer med att man fick köra om just det bara.

Spelmekanik och teknisk mumbojumbo

Som VR-spel ska man inte förvänta sig nå storartat interaktion på banorna. Det går att interagera med det som är förbestämt precis som ett flatscreen spel. Inget fel med det men man kan som sagt se ställen där man borde kunna gå/klättra över.
Man kan plocka upp en flaska som står på ett bord men inte en flaska som ligger i ett flaskställ eller annat övrigt man ser inna i ett hus typ. Ens händer är som spöke mot världen i övrigt det finns ingen fysisk kollision förutom i det förbestämda.
Men accepterar man att det är just ett spel med dessa "regler" så går det bra endå. Men räkna inte med ett spel där du kan ha som bisyssla att stapla prylar/skräp på varandra eller att få för sig att klättra nånstans.
Man kan se det nästan som ett "VR-Mode" på ett flatscreen-spel.

Det kan kännas lite janky att man ibland greppar fel saker från sitt bälte, när man vill ta ammunition så tar man en granat tex.
Det förekommer på allt för många ställen hitbox/grafik buggar. När man skjuter mellan 2 lådor tex så är det som att det är en låda, man ser ett kulhål mitt i tomma luften mellan lådorna. Samma sak kan hända om man skjuter just brevid nått.
Grafiken är för övrigt ok inget speciellt men inte dålig. Spelar man på Quest finns det färdiga profiler i Game Optimizer för att höja upplösning mm och det flyter på väldigt bra med Quest 3.
Spelar man på PCVR får man inget snyggare spel heller då det ser identiskt ut med Quest, om det inte tom ser bättre ut med Game optimizer.
Det känns ganska ofta i spelet att fienderna ibland rör sig i lägre FPS än allt övrigt, samma sak om man kastar iväg sitt vapen eller objekt så är det som FPSen är just halverat på detta. Säkert nått tekniskt som är vanligt men syns extra i detta spel och VR.

Sammanfattning

I det stora hela, jag tycker att spelet är bra en stabil 3. Det är alltid kul med storydriven shooter och det här spelet känns oldschool på det området. Det är dock inget för mig att försöka 100% detta spel osv. Visst det är kul att vara krypskytt men det finns bättre spel om man vill ha "vapensimulator" och bara skjuta för nöjes skull.
Det är kul att vara krypskytt och att lyckas skjuta bort dom flesta fienderna på olika sätt innan man blir upptäckt. Kul också med x-ray killcam när man ser kulorna krossa ben och organ i kropparna på dom stackars fienderna, ibland gör det nästan ont själv att titta. Har man utrymmet kan man medans x-ray pågår vandra omkring och titta från valfri vinkel
Det som drar ner betyget från 4 är lowbudget-känslan att man inte fått till dom övriga vapnen sen gameplayet att man måste ha samlat ihop ett visst antal stjärnor innan man får gå vidare i uppdragen. Men i det stora hela är uppdragen bra, om än lite segt i början men blir bättre.

Spelet har nyligen fått en "uppföljare" Sniper Elite Winter Warrior. Det verkar mer av samma och det här spelet kanske få mig att även ge mig på det spelet vid ett senare tillfälle.

SISTA NOTERING Köper man Quest versionen får man Meta PCVR versionen gratis, den är dock trasig med att ljudet buggar ut. jag vet inte om SteamVR versionen lider av samma.

• Plattformar:Quest / PCVR / PSVR1 (Testat på Quest 3 & Oculus PCVR)

• Release:2021

Sniper Elite VR
3
Bra
+
Bra längd
+
Varierande uppdrag
+
Känslan i Sniper-rifles
-
Sämre känsla i övriga vapen
-
Några grafikbuggar och konstigheter
-
Problem med hanteringen av inventory
-
Trasig PCVR version av spelet (Oculus/Meta)
Det här betyder betygen på FZ

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Var nån vecka sen jag klarade ut spelet så kan ha glömt nått
Bara fråga om man har det minsta lilla intresse och undrar nått om spelet

signatur

Skribent

Kul recension! Spelade spelet på PSVR och tyckte det var ok. Det jag tycker är tråkigt i VR är att kikarsikten inte blir verklighetstrogna. Det blir som att titta igenom en toarulle. I ett riktigt sikte har man mycket större FOV. Vet dock inte hur de skulle kunna fixa detta?

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kul recension! Spelade spelet på PSVR och tyckte det var ok. Det jag tycker är tråkigt i VR är att kikarsikten inte blir verklighetstrogna. Det blir som att titta igenom en toarulle. I ett riktigt sikte har man mycket större FOV. Vet dock inte hur de skulle kunna fixa detta?

du provade inte att föra kikarsiktet närmare ögat?. Tänkte inte på hur detta spelet just men det finns kikarsikten som både fungerar bättre och sämre i andra spel. Detta var klart godkänt imo.
Är det bra gjort får man ju hela ena ögats fov i kikarsiktet om man för det mot ögat.

signatur

Skribent
Skrivet av Molotov:

du provade inte att föra kikarsiktet närmare ögat?. Tänkte inte på hur detta spelet just men det finns kikarsikten som både fungerar bättre och sämre i andra spel. Detta var klart godkänt imo.
Är det bra gjort får man ju hela ena ögats fov i kikarsiktet om man för det mot ögat.

Nä alltså det är inte i närheten hur du ser i ett riktigt kikarsikte, inget spel har kunnat emulera det. Du har i stort sätt samma FOV som vanligt, bara inzoomad. Hade en diskussion med en snubben i Onward om det också att krypskyttegevären och siktet aldrig är rätt i VR just för "paper roll"-grejen.

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Nä alltså det är inte i närheten hur du ser i ett riktigt kikarsikte, inget spel har kunnat emulera det. Du har i stort sätt samma FOV som vanligt, bara inzoomad. Hade en diskussion med en snubben i Onward om det också att krypskyttegevären och siktet aldrig är rätt i VR just för "paper roll"-grejen.

Ok då förstår jag men optiskt sikte föredrar jag endå än att har en inzoomad 2d sikte som vissa spel har. Känns mer realistiskt med optiskt helt enkelt och rätt val i sniper elite imo.
Hur det är i verkligheten är ju en helt annan sak, det är ju trots allt ett spel. Man kan bryta ner det mesta till orealistiskt så fall

signatur

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ok då förstår jag men optiskt sikte föredrar jag endå än att har en inzoomad 2d sikte som vissa spel har. Känns mer realistiskt med optiskt helt enkelt och rätt val i sniper elite imo

Ja, det är lite det som är problemet. Sikta med gevär utan kikarsikte är awesome och verklighetstroget. Är du duktig skytt i verkligheten så har du hjälp av det i VR. Men kikarsikten stämmer inte med de i verkligheten. Det blir "nästan" samma som i 2D, man får en inzoomad ring. Så det känns lite mer off i VR.

Sen vet jag att det pratas tidigare om det ens går att få ett bra kikarsikte i VR då det är en rätt komplicerad historia att emulera.

Men sen är det ju inte alla som skjutit med optiska sikten på riktigt och då köper man ju illusionen. Personen jag pratade med i Onward hade marksman-utbildning i armen.

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Ja, det är lite det som är problemet. Sikta med gevär utan kikarsikte är awesome och verklighetstroget. Är du duktig skytt i verkligheten så har du hjälp av det i VR. Men kikarsikten stämmer inte med de i verkligheten. Det blir "nästan" samma som i 2D, man får en inzoomad ring. Så det känns lite mer off i VR.

Sen vet jag att det pratas tidigare om det ens går att få ett bra kikarsikte i VR då det är en rätt komplicerad historia att emulera.

Men sen är det ju inte alla som skjutit med optiska sikten på riktigt och då köper man ju illusionen. Personen jag pratade med i Onward hade marksman-utbildning i armen.

som jag skrev tidigare så finns det spel som gör optiska sikten bättre och sämre.
Tyvärr så har ett av mina favoritspel Ghosts of tabor rätt dåliga optiska sikten med zoom medans dom som bara är 1x fungerar bra.
Men optiska sikten i tex Pavlov tycker jag fungerar riktigt bra och så ska ju H3VR nämnas som jag vill minnas har riktigt bra optiska sikten.
Jag spelade tidigare Into the radius och där är också siktena bra
Om det är bra eller dåligt har ju bara göra med om man träffar eller inte, om det är pixligt så man inte ser ordentligt mm.
Många spel har ju lite stabiliseringshjälpmedel också om man inte använder gunstock tex. Freehand utan virtuell eller fysisk gunstock kan göra det lite skakigt annars om inga hjälpmedel finns inbyggda i spelet (vilket det inte brukar i framförallt mp-spel)

Bilderna jag klistrat in i recensionen representerar inte hur sniper upplevs ingame. man håller inte siktet på det där avståndet när man tänker sikta och skjuta tex, iaf gör inte jag det

signatur

Skribent
Skrivet av Molotov:

som jag skrev tidigare så finns det spel som gör optiska sikten bättre och sämre.
Tyvärr så har ett av mina favoritspel Ghosts of tabor rätt dåliga optiska sikten med zoom medans dom som bara är 1x fungerar bra.
Men optiska sikten i tex Pavlov tycker jag fungerar riktigt bra och så ska ju H3VR nämnas som jag vill minnas har riktigt bra optiska sikten.
Jag spelade tidigare Into the radius och där är också siktena bra
Om det är bra eller dåligt har ju bara göra med om man träffar eller inte, om det är pixligt så man inte ser ordentligt mm.
Många spel har ju lite stabiliseringshjälpmedel också om man inte använder gunstock tex. Freehand utan virtuell eller fysisk gunstock kan göra det lite skakigt annars om inga hjälpmedel finns inbyggda i spelet (vilket det inte brukar i framförallt mp-spel)

Bilderna jag klistrat in i recensionen representerar inte hur sniper upplevs ingame. man håller inte siktet på det där avståndet när man tänker sikta och skjuta tex, iaf gör inte jag det

Ja alltså det är inte att siktena inte fungerar, du har zoom and kan träffa mål på långa avstånd, men att de inte känns som i verkligenheten pga av FOV när du har siktet mot ögat. Vilket blir en rätt stark kontrast när allt annat med skjutandet känns så verklighetstroget i VR. Men som sagt, det är spel det handlar om trots allt.

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Ja alltså det är inte att siktena inte fungerar, du har zoom and kan träffa mål på långa avstånd, men att de inte känns som i verkligenheten pga av FOV när du har siktet mot ögat. Vilket blir en rätt stark kontrast när allt annat med skjutandet känns så verklighetstroget i VR. Men som sagt, det är spel det handlar om trots allt.

Ja jag förstår mycket väl vad du menar, som sagt spel.

signatur

Jag köpte det då det kom men spelade tyvärr aldrig klart det. Detta pga att jag inte fick det att passa med min protube och jag tycker det känns trist att spela utan gunstock. Borde finnas gunstock kalibrering i såna här spel...

signatur

Spelar 100% VR med Quest 3 som headset. i5-12600KF, 32GB Ram, RTX 4080 Super OC. Thrustmaster T300RS & TH8S. https://www.youtube.com/@MightyMikeVR

Avstängd
Skrivet av Mike_Of_Sweden:

Jag köpte det då det kom men spelade tyvärr aldrig klart det. Detta pga att jag inte fick det att passa med min protube och jag tycker det känns trist att spela utan gunstock. Borde finnas gunstock kalibrering i såna här spel...

Ja det är väldigt "bare bones" vad gäller sånt.
Kör själv med gunstock men en väldigt simpel som inte behöver nämvärd kalibrering i spel

signatur

Skrivet av Molotov:

Ja det är väldigt "bare bones" vad gäller sånt.
Kör själv med gunstock men en väldigt simpel som inte behöver nämvärd kalibrering i spel

<Uppladdad bildlänk>

Det var en liten en

signatur

Spelar 100% VR med Quest 3 som headset. i5-12600KF, 32GB Ram, RTX 4080 Super OC. Thrustmaster T300RS & TH8S. https://www.youtube.com/@MightyMikeVR

Avstängd
Skrivet av Mike_Of_Sweden:

Det var en liten en

Japp det är för att vara snabb och även kunna loota osv lätt i ghosts of tabor tex
Tror den heter QuickAim, jag har fått den 3d printad.
Men ibland saknar man axelstöd.

signatur

Medlem

Tack för en bra recension!

1
Skriv svar