Grabbed by the Ghoulies - äventyr med en själlös charm

It's not a lake, it's an ocean
Grabbed by the Ghoulies - äventyr med en själlös charm

Microsofts uppköp av Rare innebar att varumärken som Conker och Banjo-Kazooie hamnade hos det gröna laget. Men det första spelet studion släppte till Xbox var något helt annat. Det har blivit dags att damma av den svartgröna lanseringsmodellen och sätta tänderna i ett spel från det tidiga 00-talet.

Grabbed by the Ghoulies släpptes 2003, när Rare fortfarande var färska under Xbox-paraplyet. Det var i princip färdigt till Gamecube när studion plötsligt ägdes av Microsoft, och portades kvickt över till den svarta besten.

Vi spelar som Cooper, som hamnat vilse tillsammans med sin tjej. De söker skydd vid det hemsökta slottet Ghoulhaven Hall och flickvännen blir kidnappad. Cooper måste förstås rädda henne. Detta är hela premissen för spelet, som utspelas i slottets alla rum, vrår och skrymslen.

Längs korridorerna och rummen finns föremål utspridda som Cooper kan slå och sparka sönder för att hitta hemligheter. Helst av allt vill jag ha hälsoföremål eftersom slottets hånskrattande åbäke till ägare satt i system att sänka min hälsa med 90 procent så snart jag samlat på mig lite. Det går även att hitta burkar som ger lite extra fart under galoscherna på Cooper för en kort stund, men så mycket annat av intresse finns inte.

Kontrollen förvirrar mig till en början. Vänster styrspak kontrollerar som väntat Cooper, men den högra styrspaken används för att slåss medan vänster och höger trigger roterar kameran. Alltså tvärtemot vad vi är vana vid. Det fungerar, men är ändå ett konstigt beslut och känns aldrig intuitivt. Det är oklart om detta är ett Gamecube-arv på något sätt.

Cooper är ingen superhjälte utan en vanlig lättskrämd pojke i en oacceptabelt ful tröja. Det innebär att han emellanåt fryser av rädsla, vilket lämnar honom försvarslös i några sekunder. I övrigt är allt väldigt enkelt och rakt på sak. Cooper kan varken hoppa, ducka eller klättra, så förutom att gå, backa och slåss är det bara A-knappen som används för att plocka upp saker att använda som vapen. Hälsostärkande föremål konsumeras genom att helt sonika gå över dem.

Under spelets gång får Cooper tillgång till olika vapen, men omgivningen bjuder även på gott om melee-föremål som ger bättre resultat än pojkens något tafatta sparkar och slag.

Målet i snart sagt varje rum är att öppna en dörr och för att den ska hamna på glänt behöver vi dunka fiender. Samma gameplayloop används genom hela äventyret, och hur många knasiga fiender som Rare än skickar mot mig är sättet att besegra dem i princip alltid detsamma. De försöker variera detta något genom att ge mig uppdrag kring exakt hur vissa fiender ska besegras, eller i vissa fall inte besegras, men det räcker ändå inte för att kunna kallas varierande.

Trots att spelet är två decennier gammalt står det sig utseendemässigt förvånansvärt bra tack vare sin förlåtande art design. Miljöerna är härligt mysiga och så där patenterat Rare-iga. På denna tid kan det inte ha varit någon större utmaning att lista ut vilken studio som låg bakom detta spel. Den grovhuggna designen till trots finns det detaljer som imponerar här, som reflektionerna i det blanka golvet och vissa ljuseffekter.

Jag kommer ihåg att jag testade Grabbed by the Ghoulies under det tidiga 00-talet och minns att jag aldrig fastnade för det. Nu när jag spelar det i sin helhet många år senare framstår de svagheter jag noterade då än tydligare. Det finns vissa roliga detaljer här, men som helhet är det en platt spelupplevelse där den sista timmen känns likadan som den första.

Lång, lång, kort-kort.

Musiken är en liten besvikelse. Den är visserligen passande för det lättsamma skräcktemat, men blir precis som mycket annat här snart enahanda. Detsamma gäller ljudeffekterna, som är extremt enformiga och efter ett tag mest störande.

För att vara ett spel som kretsar kring odöda själar är Grabbed by the Ghoulies förvånansvärt själlöst. Visst finns det en dos av charm här, med bitvis fina miljöer, roliga karaktärer och animationer och en del halvskojiga händelser. Men det ger mig aldrig mer än ett trött flin, och spelets gameplay blir väldigt snabbt extremt repetitivt. Efter en dryg timme undrar jag hur långt det är kvar, och när vi snart tvingas backtracka släpper jag ifrån mig en och annan suck. Att äventyret är lika linjärt som en gammal on rail-shooter hjälper inte heller.

Rare har en historia av att skapa mysiga och charmiga världar med roligt gameplay, något de senast lyckades med i Sea of Thieves. I Grabbed by the Ghoulies når de knappt halvvägs. Detta är helt enkelt inte roligt att spela, och då väger enskilda styrkor väldigt lätt.

Grabbed by the Ghoulies
2
Tveksamt
+
Art design som klarat tidens tand
+
Spår av Rare-patenterad charm
+
Vissa roliga animationer
-
Väldigt repetitivt gameplay
-
Extremt linjärt
-
Efter 20 minuter har du sett hur hela spelet är
-
Identitetslös hjälte
Det här betyder betygen på FZ

Release: 2003
Spelat på: Xbox (går att spela till Xbox Series X nu för den som inte vill gräva fram sin gamla konsol)

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Åh, jag minns att jag körde det lite hos min kusin på hans chippade Xbox innan vi sen stängde av det och började spela våldsspel igen, som vi inte fick. Minns inte mycket mer alls om det, hade helt förträngt spelets existens. Men det verkar inte som om det gjorde så mycket att vi aldrig orkade spela klart det.

Skrivet av Atilaa:

Åh, jag minns att jag körde det lite hos min kusin på hans chippade Xbox innan vi sen stängde av det och började spela våldsspel igen, som vi inte fick. Minns inte mycket mer alls om det, hade helt förträngt spelets existens. Men det verkar inte som om det gjorde så mycket att vi aldrig orkade spela klart det.

Jag skulle inte köpa det för att testa på Xbox Series X. Men nu när jag hade det i spelhyllan var det värt att testa.

signatur

Medlem

Nu när min gamla Xbox fått för sig att fungera igen (tror jag förstår vad som strulat) och ytterligare en landat här hemma för säkerhets skull så kan jag såklart testa bland annat detta spel och senaste skräckäventyret du recenserade.

Är fortfarande emellanåt rätt mållös över hur snygga spel till Xbox faktiskt kan vara. Känns mer som tidig HD-generation ibland än sen SD.

Skrivet av Legerdemain:

Nu när min gamla Xbox fått för sig att fungera igen (tror jag förstår vad som strulat) och ytterligare en landat här hemma för säkerhets skull så kan jag såklart testa bland annat detta spel och senaste skräckäventyret du recenserade.

Är fortfarande emellanåt rätt mållös över hur snygga spel till Xbox faktiskt kan vara. Känns mer som tidig HD-generation ibland än sen SD.

Du ska se, Dreamcast då, eller gamecube etc.

Jävligt snygga spel.

Skrivet av Legerdemain:

Ja, jag kan faktiskt fortfarande bli lite imponerad av vissa av Xbox-spelen. Har spelat om en del gamla godingar i sommar, däribland Project Gotham Racing 2. Det är ruggigt imponerande med tanke på hur gammalt det är.

signatur

Medlem
Skrivet av Doomed Devil90:

Du ska se, Dreamcast då, eller gamecube etc.

Jävligt snygga spel.

Dreamcast var ett grafikmonster för dess tid, dröjde innan PS2 började springa om Dreamcast på allvar… och inte ens då kunde man utgå från att PS2-spel skulle stödja 60 Hz i PAL-land, där nästan alla spel till Dreamcast erbjöd dito.

Älskar Gamecube, men tredjepartare lade sällan någon större energi på att dra nytta av hårdvaran. Och, samma där, i PAL-land var 60 Hz rätt sällsynt.

Xbox, dock. Likt Dreamcast var 60 Hz rätt vanligt, 16:9 började bli en grej på allvar och vissa spel kändes verkligen next gen när hårdvaran nyttjades på allvar. PGR2 och FarCry är toksnygga.

Skrivet av Legerdemain:

Xbox, dock. Likt Dreamcast var 60 Hz rätt vanligt, 16:9 började bli en grej på allvar och vissa spel kändes verkligen next gen när hårdvaran nyttjades på allvar. PGR2 och FarCry är toksnygga.

Och Dead or Alive 3. Och Ninja Gaiden. Måste testa Ninja Gaiden igen.

signatur

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Fast lite så var det, då vissa spel kunde köras i HD (720p - 1080i) med komponentkabel. Dock enbart i NTSC, har jag för mig.

signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Är det bara jag nu, eller har Rare gått från en av de mest hypade spelutvecklarna till en av de mest mediokra?
Det känns som att de tar alldeles för lång tid på sig att skeppa ett spel, och under tiden så hinner folkmassan bygga en stor hype runt det, (för Rare var ändå en av de som levererade bland de häftigaste och mest minnesvärda titlarna) men idag så kommer det besvikelse efter besvikelse.. vad hände Rare?

Medlem
Skrivet av PontusT:

Är det bara jag nu, eller har Rare gått från en av de mest hypade spelutvecklarna till en av de mest mediokra?
Det känns som att de tar alldeles för lång tid på sig att skeppa ett spel, och under tiden så hinner folkmassan bygga en stor hype runt det, (för Rare var ändå en av de som levererade bland de häftigaste och mest minnesvärda titlarna) men idag så kommer det besvikelse efter besvikelse.. vad hände Rare?

Tiden, tiden hände. Ledningen byts ut eller ändras, ägare byts, veteraner slutar, mål och kravbild ändras, osv. Hänt många studior som Arkane, Relic, och Bioware. Rare lyckades verkligen hitta vad de var bra på, 2D och 3D plattformare med en egen grafisk stil, eller vad man ska kalla de, men sen tog det slut och de hängde inte med i utvecklingen och verkade inte våga satsa på vad de var bra på. Tyckte inte ens. Viva Piñata spelen var bra.

Redaktör
Ponny

En gång var Rare ett av mina favoritföretag. Under N64-eran var det Nintendo och Rare som höll fortet. Banjo-Kazooie är fortfarande ett av mina favoritspel. Kändes verkligen som att magin dog i och med övergången till Xbox, men det hade kanske varit lite nedåtgående ett tag innan rentav? Starfox Adventures var väl inte direkt en lysande Nintendo-final.

Nåväl, har alltid haft ett sug efter att testa detta och lite andra Rare-spel jag missat. Rare Replay är ändå en fin sak.

Tack för din text, @Ruffles. Kommer kanske ändå ta mig an detta nån gång, för det ser ju ändå ut att ha en Rare-feeling.

signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Atilaa:

Tiden, tiden hände. Ledningen byts ut eller ändras, ägare byts, veteraner slutar, mål och kravbild ändras, osv. Hänt många studior som Arkane, Relic, och Bioware. Rare lyckades verkligen hitta vad de var bra på, 2D och 3D plattformare med en egen grafisk stil, eller vad man ska kalla de, men sen tog det slut och de hängde inte med i utvecklingen och verkade inte våga satsa på vad de var bra på. Tyckte inte ens. Viva Piñata spelen var bra.

Sedan användes de ju mest för Kinect-spel under Xbox 360-eran, vilket var ett tråkigt sätt att använda dem på. Med Sea of Thieves har de väl ändå fått en revival. Tyvärr verkar utvecklingen av det utannonserade Everwild ha gått i stå fullständigt.

signatur

1
Skriv svar