Diablo 4 – stora förändringar i 2.0, du kan testa dem nästa vecka
Nytt levelsystem, nya svårighetsgrader, med mera.
Det här med level scaling…
En liten fjäril dör på tre-fyra slag när du är level 1 och slår med en träpåk. 59 levlar senare har du Epic mega monster brinnande svärd. Samma lilla fjäril dör på…tre-fyra slag.
Aldrig förstått mig på det systemet. När jag blir bättre, får bättre utrustning och högre level, vill man då inte slåss mot större och mäktigare monster?
Recycling av innehåll i all ära, men systemet de använder i sådana här typ av spel är äckligt.
En liten fjäril dör på tre-fyra slag när du är level 1 och slår med en träpåk. 59 levlar senare har du Epic mega monster brinnande svärd. Samma lilla fjäril dör på…tre-fyra slag.
Aldrig förstått mig på det systemet. När jag blir bättre, får bättre utrustning och högre level, vill man då inte slåss mot större och mäktigare monster?
Recycling av innehåll i all ära, men systemet de använder i sådana här typ av spel är äckligt.
Hatar också det där. Inte bara i Diablo.
Avskyr det, spelet blir så himla platt och ointressant. Känns direkt som ett live-service-helvete.
Jag vet inte om jag tycker skalningen i Diablo är så farlig i sammanhanget.
Elder Scrolls däremot...
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Level scaling känns som ett sätt för game devs att slippa göra ännu mer content och på så vis kunna säga att det faktiskt finns content. Avskyr själv det jäkla påfundet.
Det är inget snack om att om man är höglevlad och har bra gear så ska man kunna känna sig mäktig med.
BATTLE HELL AND BE JUST AS STRONG DAY 1 AS DAY 999 AND STILL EVERY MONSTER IS THERE NO MATTER WHAT YOU DO.
NO GROWTH. NO CHANGE.
Borde den inte varit död redan när du dödade den första gången?
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Borde den inte varit död redan när du dödade den första gången?
Kan ju tyckas
Personligen bryr jag inte mig om det då vi väljer svårighetsnivå. Vad jag finner ännu tråkigare är när spel inte längre utmanar en. Vill jag att mitt brinnande svärd och så vidare ska kännas som något gudomligt så håller jag mig på svårighetsnivån där det är gudomligt och inte försöker trycka in mig i det som är menat att vara det mest utmanande.
Om du lyckas bli så pass farlig även där - dåså. There you go.
Fortfarande största problemet med hela spelet, inge intressanta föremål att hitta/jaga saker spotta ut höger vänster enda du letar efter är skit aspects...
Jag tror inte du har spelat sedan de gjorde om aspects utan du verkar vara kvar i hur det var vid release och några säsonger efter det. Dessutom är ju mythicals/uber mythicals ofta välidgt användbara/nödvändiga i många builds.
Level-scaling har det väl alltid varit på så sätt att man väljer vilken tier man vill spela på och så får man nivån på NPC:s efter det. Nu blir det fler svårighetsnivåer.
Det som stör mig är att jag just började spela igen efter ett längre uppehåll och alla mina föremål hade blivit legacy och kunde inte uppgraderas enligt nya systemen. Nu kommer systemen med gear ändras igen, vet inte hur snart det går live men känns lite meningslöst att leta efter gear nu när det ganska snart kommer ändras.
Ska dom inte fixa pits ? dom är ju sinnes nu bossar har på tok för hög hp...
yes de skall dom göra, kommer nytt tier system och HPn skall vara mer balanserad som resten av dungeon är. vi får se hur de känns.
de måste fan satsa på end game, tog 3 spel sessions denna säsong att utan problem soloa uber lilith + resten av uber bossarna.. så lätt får de fan inte vara
Så därmed goda nyheter att de stryker level scaling helt nu då 🙂
Så därmed goda nyheter att de stryker level scaling helt nu då 🙂
Fast det är väl det de inte gör? Förstår jag texten fel med att levelsiffrorna försvinner och monstren anpassas efter den svårighetsgrad du spelar i?
Fast det är väl det de inte gör? Förstår jag texten fel med att levelsiffrorna försvinner och monstren anpassas efter den svårighetsgrad du spelar i?
Hmm, kan vara jag som misstolkade också. Jag tolkade det som att monstren inte längre beror på spelarens level utan beror på svårighetsgraden i stället. Men de menade nog att de skalar med spelaren OCH svårighetsgraden..? Nu när jag sovit på saken så tror jag de menar det sistnämnda. 🙂
Det låter väl iofs lämpligt att fienderna skalar något efter spelaren med tanke på den öppna världen. Annars hade man varit tvungen att spela linjärt ändå om bara vissa monster funkade på lvl 1, alternativt att det blev för enkelt för snabbt. Förhoppningsvis skalas de dock med avtagande effekt så man känner sig klen lvl 1 och stark en bit in i spelet (så man vill öka till nästa svårighetsnivå). Just den biten är ju viktig, hittar jag bra loot och levlat vill jag ju känna mig starkare.
Känns lite otydligt men som det fungerar nu anpassas väl monstren efter din level. I framtiden ska dom anpassas efter vilken svårighetsgrad du väljer. Vilket borde innebära en stor förbättring, det blir mer likt hur Diablo 3 fungerar.
Fienderna kommer alltså ha samma level som en själv, som i t.ex. Final Fantasy VIII? Med andra ord blir det värdelöst att grinda för att få en lättare match mot fienderna?
Nej, så fungerar det inte nu och lär inte göra det sen. Man är betydligt mäktigare än fiender med samma level efter ett litet tag.
Det låter som att det blir mer likt D3 nu att du får öka svårighetsgrad för större utmaning.
Alltså kul att dem ändå fixar en del, ser framemot expansionen.
Men Diablo 2 är fortfarande bästa delen i serien.
Jag började nyligen köra lite igen, för att se hur spelets skick är idag. Mycket HAR blivit bättre, utan snack, och det här med lvl scaling som så många tycks uppleva som negativt är inte alls så farligt (på min nivå, snart 80) som ni får det att låta.
Detta av två anledningar:
1. Varefter du levlar blir blir bättre och bättre gear tillgängligt, vilket gör dig långt mycket kraftfullare än vilken mob som helst. Jag levlade en Sorc (eller 3 faktiskt, en för varje element) och fastnade för en frost-build med Frozen Orb och Blizzard/Ice Spike som är helt sjuk. World Tier 3 och fyra är en breeze än så länge, och med tanke på allt hon hittat kommer mina andra två med fire och lightning-builds bli lika lätta.
2. I alla spel jag känner till blir aldrig innehållet lättare i sig, du flyttar hela tiden till svårare områden/zoner. Vem vill stanna kvar i "start området" för att känna sig mäktig mot höns, grisar och sorkar med sitt skinande bronssvärd? Enda skillnaden i Diablo 4 är ju att du har tillgång till hela världen direkt, istället för att man behöva växa till sig innan man flyttar till en ny zon, något som är lite trist.
Vad som händer nu i 2.0 tycker jag kommer bli svårt att förutse...i mina öron lät det som att det kommer bli svårare att hitta Uniques innan Torment 1 vid lvl 60? Det vore ett seriöst steg tillbaka då möjligheten att hitta unika på din nuvarande nivå redan från låg lvl är det som gör spelet roligt. Idag har de ändå gjort det roligt med alts igen, då du kan hitta mycket roligt under din resa till andra karaktärer, vilket i sin tur gör Deras resa till en promenad i parken
Tack för ditt svar Ribcage.
Jag började nyligen köra lite igen
Tänkte låna tråden snabbt för att inte starta en ny; jag returnerade mitt spel ganska omgående trots att jag är en Diablo III-fantast som lagt 500+ timmar på D3. Ångrade D4-köpet när jag märkte att nya områden i spelet, när man kom till en ny plats som en t.ex. en by, då var hela kartan öppen, utforskad. Det var inte som i tidigare Diablo-spel att det synliga på kartan "låstes upp" där man sprang. Förstår du vad jag menar? Att endast där man har varit syns på kartan, så ju mer man springer runt och utforskar desto mer syns det av kartan, man "låser upp" kartan där man har varit. Men i D4 är hela kartan öppen direkt. Man vet inte var man har utforskat och inte utforskat, eftersom hela kartan är redan upplåst. Det var dealbreaken som fick mig att returnera spelet. Är kartan fortfarande så i D4, eller har det patchats till?
Tacksam för svar/tips.
Tack för ditt svar Ribcage.
Tänkte låna tråden snabbt för att inte starta en ny; jag returnerade mitt spel ganska omgående trots att jag är en Diablo III-fantast som lagt 500+ timmar på D3. Ångrade D4-köpet när jag märkte att nya områden i spelet, när man kom till en ny plats som en t.ex. en by, då var hela kartan öppen, utforskad. Det var inte som i tidigare Diablo-spel att det synliga på kartan "låstes upp" där man sprang. Förstår du vad jag menar? Att endast där man har varit syns på kartan, så ju mer man springer runt och utforskar desto mer syns det av kartan, man "låser upp" kartan där man har varit. Men i D4 är hela kartan öppen direkt. Man vet inte var man har utforskat och inte utforskat, eftersom hela kartan är redan upplåst. Det var dealbreaken som fick mig att returnera spelet. Är kartan fortfarande så i D4, eller har det patchats till?
Tacksam för svar/tips.
Jo jag förstår, inget fog of war. Hade inte tänkt på det, men det är ju faktiskt något man är ganska van vid...beroende på spel såklart. D2 och 3 hade ju slumpgenererade banor, medan D4 har en färdig värld. Jag känner inte att det påverkar gameplay så mycket i sig...I kampanjen så navigerar du i världen (vill jag minnas) genom storyn, och när du spelat igenom den så navigerar du mer genom by och stadsportaler beroende på vad som faktiskt utspelar sig på kartan.
Jag tror inte att det här är någonting jag skulle vilja byta bort heller. Världen (i verkligheten och de flesta spel) är ju som den är...har man upptäckt den så förändras den ju inte geografiskt, men du kan konsultera en karta när du vill navigera i den.
Hur är D4 nu jämfört med för ett år sen? Lirade (slet snarare) igenom Season 1 men sen dess har jag tagit en lång paus. Det blev för enformigt och tråkigt.
Mycket bättre på de flesta punkterna som spelade roll. Jag gillade D4 i början (vid release) genom kampanjen, men strax efter det blev hopen av irritationsmoment för överväldigande. Det finns fortfarande gott om störningsmoment ifall man gillar Diablo för vad det varit tidigare, samtidigt som många delar blivit mycket bättre än vad de varit innan också.
Jag slutade vid lvl 71 efter jag köpt det, redigt irriterad över spelets skick, och tog inte upp det igen förrän nu under semestern, och för stunden är det riktigt kul!
Det är roligt nog att vilja se fram emot expansionen, även ifall jag inte känner mig särskilt motiverad att betala ännu mer pengar för spelet då jag redan betalat 50-70% mer än det var värt...fram till nu iaf. Det får nog rinna in lite överväldigande recensioner först.
Spelmässigt sett har de lagt plåster på mitt största skavsår vilket var bristen på unika innan lvl 50. Det var ett så korkat avsteg från vad Diablo alltid varit att spelandet nästan blev outhärdligt. T.o.m efter 50 var de så urbota sällsynta att när du väll fick ett dropp, och det var en sjunde dubblett av samma skit, som dessutom var till en helt annan spec än vad du använde så ville man ju bara kräkas på deras misslyckande...som man dessutom redan betalat överpris för!
NU vet jag inte ens ifall det finns en undre gräns för när man kan hitta unika, men den första tror jag att jag hittade mellan 10 och 20...och med tanke på hur snabbt det går att levla i början så var det väldigt tidigt. Tidiga unika gör det också roligare att skapa alts då man ofta kan lägga på den riktigt bra gear tidigt, och slippa "uppfinna hjulet på nytt".