World of Warcraft: The War Within (1 av 2)
En WoW-expansion är som att möta en gammal vän. Och den här vännen känns bekant och trivsamt, tycker FZ:s Mattias Frost. Läs hans första recension av The War Within.
#world-of-warcraft-the-war-within
Här är mina samlade intryck, som ett Warcraft-fan:
Det negativa:
- Tyvärr en av de värsta expansionerna jag upplevt när det gäller buggar. Har haft en drös med mindre buggar och flera spelförstörande. Bland annat mellansekvenser som inte spelas (när de spelas så körs de utan ljud), achievements som ploppar upp utan att jag gjort något (bland annat har jag fått achievements för att nå högsta möjliga reputation med alla fraktioner) och Brann som fastnar i föremål i delves. Auktionshuset är också helt dysfunktionellt med bland annat rejält lagg. Blizzard är också långsamma med att få ut patchar till problemen.
- Storleksmässigt känns det mycket litet. Dragonflight är minst tre gånger så stort.
- Ekonomin är helt trasig. Många konstiga designbeslut när det gäller professions. Att all gear som kan tillverkas är blå förstör helt ekonomin för enchanting, till exempel.
Det positiva:
+ Fantastisk musik.
+ Bra och engagerande story.
+ Vackra och varierande zoner.
+ Roliga och intressanta side quests.
I jämförelse med andra expansioner placerar sig denna någonstans i mitten.
TWW har potentialen att bli en av de bästa expansionerna imo. Storyn är flera snäpp upp från vad Blizzard skrivit ihop på många år nu och zonerna är riktigt bra. Hero talents är lite väl passiva och "försiktiga", hade gärna sett att de la till mer spelmekaniskt djup och även ändrande visuals på spells beroende på valt hero talent tree. Endgame är ju svårare att uttala sig om men de m+ ändringar som implementerats bådar gott och raidsen är sällan en svag punkt i WoW. Tror det här kan bli riktigt bra och i takt med att storyn progressar under Worldsoul saga så tror jag det här kan bli en jävla resa.
den här trådde kommer var jätte bra och inte bara om hur mycket folk tycker wow suger nu
Jag blir förvånad om inte 90% av kommentarerna är om hur "allt var bättre förr" och "det är dags att lägga ned WoW nu"
Min favorit expansion, 10/10 hittills för min del. Aldrig varit så enkelt att spela flera gubbar och geara upp dom hyfsat snabbt. Gjort alla side quests i alla områden utom ett. Har 4 lvl 80 som har bättre än heroic gear tack vare delad rep så man kan köpa bra gear. Sköna quester, områden och musik. Profession systemen och dungeouns är underbara. Tycker det har samma magiska känsla som wow hade i vanilla
Har haft roligt hittils. Men tror det blir som dragonflight där jag kör 1-2 månader innan jag unsubbar. förr i tiden spelade jag wow massor och var subbad hela expansionen. Men nu håller inte intresset så länge längre.
Tror det har en del att göra med att jag har en hög andra spel jag vill spela nu också medan förrut var wow det enda spelet jag körde.
Missed it by that much...!
Detta är 10:e expansionen i ordningen, men ändå.
Har de inte gjort om classic också osv ?
Finns ingen wow magi kvar i retail tyvärr. Tacka sod där har de iaf lyckats någorlunda. Hoppas dock fas5 blir mer utmanande.
Vad är sod? Och fas fem av vad?
Testade litegrann. Jag tycker inte att man får den där" känslan av WoW längre. Jag har inte fått den sedan Legion.
Frågar man mig så tycker jag att det är dags skrota WoW retail nu.
Legion är en favorit.
Tänker nog köra Worldsoul saga, men efter det bör det komma ett WoW 2. Det skulle sitta som en smäck!
*hjärtsystemet används ej längre - hjärtana finns endast kvar på konton som redan fått ett*
Testade litegrann. Jag tycker inte att man får den där" känslan av WoW längre. Jag har inte fått den sedan Legion.
Frågar man mig så tycker jag att det är dags skrota WoW retail nu.
Nja, men det är dags att du skrotar wow nu skulle jag tro! Det är nog inget för dig längre, och det är helt okej.
Bara man slutar & sedan Inte lägger sig i spelet längre & inte gör en Asmongold där man blir transformeras till "old man screams at wind".
Tycker Dragonflight fick WoW på rätt spår igen, å med War Within så snäppar man upp ytterligare! Har haft jäkligt kul (vilket e hela poängen!), gillar delves, storyn är riktigt bra, fler sidouppdrag med bra story än tidigare dessutom!
Hallowfall rankar jag som bland dom bästa zonerna någonsin, världsklass med story, design, musik etc!
Kul att som hittat tillbaka från Shadowlands!
Season of discovery. Kan nästan likställas med classic +
Retail har blivit mer och mer ett singleplayer spel med multiplayer och mmo features som du kan delta i om du vill.
Pratar gör man knappt med någon. Kommunicerar man så kanske man hoppar för att säga hej. Eller vinkar.
Combat liknar diablo där du går in och kör din AOE samt self heals som alla klasser nu har. Du kan till och med köra dungeons solo med AI bottar i din grupp.
Story med VoiceOver acting är nog det som håller questandet och solo spelandet levande.
Jag hade dock skoj i wow pga allt solo jag kunde göra. Men mmorpg känslan är blek i dagens wow.
Bästa expansionen sedan WotLK för egen del
Älskar hur tillgängligt de gjort spelet i allmänhet;
Det går fort att nå level 80, både på första och efterföljande gubbar.
Det går snabbt att få bra utrustning (tog mig drygt 4 timmar att börja nöta HC-dungeons på min första 80).
Berättelsen har för första gången sedan Cataclysm fått mig intresserad nog att kolla på cutscenes.
Professions känns relevanta igen, särskilt viktigt att mycket skapad utrustning är BiS.
Dungeons upplevs fräscha, snabba, intensiva och intressanta nog för att köra flera gånger.
Musik och VFX i respektive zon är fantastiskt bra, likaså den grafiska riktningen.
Att kunna flyga direkt från start är det bästa beslutet Blizzard någonsin tagit.
The War Within har alla möjligheter i världen att sätta WoW tillbaka på kartan som ett MMO värt att spela, en mycket stark start som jag hoppas håller i sig genom hela den utannonserade trilogin av expansioner.
Hallowfall rankar jag som bland dom bästa zonerna någonsin, världsklass med story, design, musik etc!
Själv tycker jag att Hallowfall är svagast länken i hela expansionen än så länge. Grafiskt och visuellt fantastisk, likaså den övergripande atmosfären och fantasin kring berättelsen. Men ur ett spelmekaniskt perspektiv var det den zonen jag upplevde att B-laget för The War Within designat – stundvis riktigt trälig quest-flow i förhållande till resterande zoner, tråkiga sidouppdrag för det mesta också.
Rent krasst är mer eller mindre den samlade kritiken jag har kring hela The War Within koncentrerat i Hallowfall haha... Kul dock att du gillade stället
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Har de inte gjort om classic också osv ?
Classic är... Classic. Det är ju inte NYA expansioner.
Life's a giant party, and I'm not invited...
Season of Discovery. Typ Vanilla WoW, fast med lite ändringar.
Life's a giant party, and I'm not invited...
Retail har blivit mer och mer ett singleplayer spel med multiplayer och mmo features som du kan delta i om du vill.
Pratar gör man knappt med någon. Kommunicerar man så kanske man hoppar för att säga hej. Eller vinkar.
Combat liknar diablo där du går in och kör din AOE samt self heals som alla klasser nu har. Du kan till och med köra dungeons solo med AI bottar i din grupp.
Story med VoiceOver acting är nog det som håller questandet och solo spelandet levande.
Jag hade dock skoj i wow pga allt solo jag kunde göra. Men mmorpg känslan är blek i dagens wow.
För oss som föredrar att spela själva med valmöjligheten att spela i grupp är det här perfekt. Ja, man behöver inte söka randoms för att klara en quest längre. Men vill man så är wow fortfarande ett socialt spel. Hitta en aktiv guild, finns massor, och gör content med dom. Man kan ju använda en guild till mer än att raida. Dom finns ju där för mount runs, levla, m+, ja i princip allt. Tycker däremot att det är helt okej att inte tvingas in i grupper bara för att kunna uppleva spelet.
Inget emot WoW som franchise så sett, men fastnade aldrig personligen.
Spelade till och från första året pga att polare tjatade. Men alla polare levlade max på typ en vecka och jag låg efter hela tiden för jag tyckte det var så kolossalt vansinngt satans tråkigt att springa och döda 10 råttor här och där.
Jag var alltid var sämst i gänget och fattade inte riktigt vad man skulle ha för gear.
Sen tröttnade jag helt och en prenumeration kändes dyrt. Disney-grafiken avskräckte också.
Men jag hade fan velat ge det ett försök igen om det blev dags för en uppföljare eller gigantisk overhaul med modernare grafik, lite mer interaktiv combat och roligare quest.
Tänk er Azeroth med svajande gräs.
Sol som träffar ruinernas ojämna stenytor.
Dis som ligger över sjöar.
Modern snö som lämnar fotspår.
Finns ingen wow magi kvar i retail tyvärr. Tacka sod där har de iaf lyckats någorlunda. Hoppas dock fas5 blir mer utmanande.
Lyckats någlunda med vad? Göra den mest obalanserade spel upplevelsen någonsin ? PvP har aldrig vart så dåligt någonsin som det är i SoD . Folk skriker efter loggs för bossar i raids redan första veckan dom kommer ut, Season of discovery är inte bra överhuvud taget . Fins absolut ingenting på SOD att göra förutom raid logga
Lyckats någlunda med vad? Göra den mest obalanserade spel upplevelsen någonsin ? PvP har aldrig vart så dåligt någonsin som det är i SoD . Folk skriker efter loggs för bossar i raids redan första veckan dom kommer ut, Season of discovery är inte bra överhuvud taget . Fins absolut ingenting på SOD att göra förutom raid logga
Det är allt det retail failar med. Retail är i den sämsta positionen någonsin. Helt klart åt rätt håll är sod. Retail kan de basically göra till ett lobby spel. Totalt ointressanta zoner, flying. Trivial svårigheter i öppna världen. Dungeons med 3-4 bossar som är helt ointressanta. Nästan ingen mmo känsla och tomma zoner nästan utan folk. Pvp i battlegrounds är normaliserat där gear spelar 0 roll. Listan kan göras oändlig. Justja 0 player interaction.
Förstår vad du menar, men vet inte om jag håller med.
Jag minns när jag spelade som mest min första vända, runt 2005. Då var jag ju tonåring, så att att hitta polare som kunde spela med en var betydligt lättare än idag när halva bekantskapskretsen har barn m.m.
Men jag minns också hur det var en sån jävla hit and miss när man skulle göra olika dungeons. Man satt och väntade i 30-40 minuter på att hitta någon, och hälften av gångerna gick de in och need rollade på ett item de ville ha, och lämnade direkt efter gruppen. Hittade man en bra grupp så såg man till att göra dem till vänner, inte för att man ville vara vän med dem, utan för att spelet bara var uthärdligt om du spelade med "bra folk".
Minns på tal om det också hur desperata folk var efter healers. Var ju ganska få som ville spela healer på den tiden, och de som gjorde det specade nästan alltid mot DPS, t ex shadowpriest. Det ledde till att man ofta fick gå med i en dungeon som underleveled om du var Holy Priest, men innebar också att du hälften av gångerna blev kickad ur gruppen när någon hade en kompis som var 5 level högre än dig som loggade in.
Jämfört med idag tycker jag att det fortfarande funkar jättebra att spela i en trevlig guild om man hittar det. Nu har inte jag lirat sedan Shadowlands (slutade lite efter hela skandalen med kvinnobehandlingen på Blizzard.)
Tycker väl att det är betydligt enklare att hålla upp det sociala idag med nya moderna verktyg. Dels är man inte lika beroende av att ha tur i raggandet av randos, men även t ex Discord gör att det är enklare. För egen del tycker jag det sociala blivit bättre idag än det var 2005, men nostalgiögonen är ju kraftiga.
Heja Blåvitt
Men jag minns också hur det var en sån jävla hit and miss när man skulle göra olika dungeons. Man satt och väntade i 30-40 minuter på att hitta någon, och hälften av gångerna gick de in och need rollade på ett item de ville ha, och lämnade direkt efter gruppen. Hittade man en bra grupp så såg man till att göra dem till vänner, inte för att man ville vara vän med dem, utan för att spelet bara var uthärdligt om du spelade med "bra folk".
Minns på tal om det också hur desperata folk var efter healers. Var ju ganska få som ville spela healer på den tiden, och de som gjorde det specade nästan alltid mot DPS, t ex shadowpriest. Det ledde till att man ofta fick gå med i en dungeon som underleveled om du var Holy Priest, men innebar också att du hälften av gångerna blev kickad ur gruppen när någon hade en kompis som var 5 level högre än dig som loggade in.
Det här ☝️
Man har verkligen förskönat hela grejen med att leta folk i chatten. Dessutom var det ju bara dom som var mentalt starka som kunde spela healer, för om någon dog så var det ju alltid healerns fel. Och till råga på allt så var ju dungeons så långsamma förr, efter varje grupp trash så var det ju vattenpaus.
Jag saknar att spelet var svårare, att man inte hade war-mode och att man var tonåring utan ansvar och att man hade massor kompisar att spela med. Och dom flesta som tänker att det var bättre förr kommer nog bara ihåg känslan av att spela ett spel där man inte hade guider och addons för varenda sak. Man kunde inte läsa en guide på wowhead 3 veckor innan patchen släpptes om hur man på mest effektivt sätt levlade från x till y. Och man hade sällan en addon som tydligt förklarade exakt vad du skulle göra i varje raid eller dungeon.
Nu när jag spelat TWW har jag faktiskt tagit bort majoriteten av addons. Just för att jag vill kunna använda hjärnan själv och inte bli guidad hela tiden. Jag har ju ingen ambition att vara någon top tier spelare, så varför ska jag behöva reagera på allt på millisekunder?