Metal Gear (Amiga)
Plattformar: Amiga (testversion), Commodore 64, GameCube, NES, MS-DOS, MSX2, Playstation 2/3/4/5/Vita, Switch, Wii, Windows, Xbox 360/Series X/S
Release: 2021
Metal Gear till NES var inte direkt ett okomplicerat spel, speciellt med tanke på att det innehöll pussel vars lösningar saknades och dessutom var fullt med buggar. Så exakt hur folk tog sig förbi den där djungellabyrinten, exempelvis, som är mer eller mindre hopplös att lösa genom trial and error har jag inte en aning om.
Tänker att det funkade så väl som det gjorde som följd av skolgårdskulturen och Nintendo Magasinet.
Att detaljstudera de där kartorna som huserade i påtalat magasin var onekligen en grej. Nästan som en given del av spelupplevelsens helhet. Om man där fick svar på djungellabyrintens egenheter kan jag dock inte längre minnas.
Hade i vilket fall kul med spelet.
Kändes unikt, olikt allt annat jag spelat. Smygande, äventyrande, skjutande och pusslande... allt i ett, liksom. Ett Zelda, mer eller mindre, för den militärintresserade.
Att NES-versionen var en aningen omgjord variant av ett klart mer strömlinjeformat och logiskt original till MSX2 skulle det komma att dröja innan jag blev varse om, men det var lite svårt att se på NES-spelet med liknande ögon när jag väl kommit till insikt; Hideo Kojimas vision om vad Metal Gear skulle vara, på detaljnivå, hade liksom kastats ut genom fönstret... eller åtminstone justerats av folk uppenbarligen utan respekt för originalets ej juridiska verkshöjd.
Istället för att starta i en djungel efter att ha hoppat från ett flygplan (vilket även några andra okända karaktärer gjorde av lika okänd anledning) och därifrån försöka hitta en väg in i Outer Heaven-fortet, där större delen av spelet utspelar sig, börjar man i originalet när man precis tagit sig in i fortet via någon form av vattenfylld passage.
Därefter är vissa saker bekanta, andra inte, lite som om NES-versionen är en remixad och inte så genomtänkt version av MSX2-originalet.
Lägg till en hittepåhistoria som inte har nämnvärt att göra med det faktiska spelet, en tattig översättning, tidigare påtalade buggar och regelrätta designmissar likväl som en total avsaknad av stridsvagnen Metal Gear som mycket är tänkt att kretsa kring så har man väl sagt ungefär vad som behöver sägas om den version vi i väst växte upp med.
Så skönt då, att originalet verkligen känns genomtänkt.
Så genomtänkt att fiendernas placering på den skärm man precis nått justeras baserat på vilket håll man når den från. Ett måste, onekligen, för att hela stealth-aspekten skall fungera smärtfritt och man inte gång om annan ovetandes skall kliva rakt in i en situation där man blir upptäckt och med det tvingas ha ihjäl en drös vakter som kommer stormandes mot en.
Till en början går det faktiskt att smita förbi de flesta fiender man stöter på, alltid på ett väldigt digitalt vis där det krävs att man står rakt framför dem i den riktning de för tillfället tittar.
Då och då kontaktas man via sin transceiver av någon Foxhound-medlem, ofta trådhållaren Big Boss som leder specialstyrkan, som har något relevant att säga. Har man koll på respektive medlems radiofrekvens kan man själv pröva kontakta någon vid behov.
Big Boss verkar dock oroväckande oengagerad i att i förväg berätta om diverse olika faror man är på väg in i, så det mesta får man ändå upptäcka på egen hand.
Utöver de flertalet passerkort man behöver för att ta sig fram i Outer Heaven kan det krävas att man hittar radiostyrda missiler för att kunna förstöra annars onåbara kontrollpaneler för larmsystem, att man undviker osynliga laserstrålar med hjälp av infraröda glasögon och finner sätt att orientera sig bland landminor... bland mycket, mycket annat.
Det är inte det att Metal Gear inte skulle kännas gammalt, men däremot känns det revolutionerande för den tid det släpptes i.
Tack vare dess smarta design är det väldigt få inslag som känns störande eller omständliga att tackla idag, men visst blir det rätt beige att, säg, gå in i ett rum och där plocka upp en hälsoåterställande ration, lämna rummet, gå in igen och plocka på sig ännu en ration och upprepa så många gånger som man för tillfället kan bära i antal.
För att man oftast vill bära så många man kan bära för att underlätta kniviga sekvenser om det råkar gå åt helvete.
Förbrukningsmaterial är dock sådant man kan bära med sig mer och mer av i takt med att man stiger i rang, vilket man gör varje gång man lyclats rädda fem fångar. Fångar sitter även på extremt värdefull information, ocn råkar man döda en fånge sjunker man i rang vilket i förlängningen kan göra det omöjligt att klara spelet.
Men vet man bara om det är det lätt att undvika.
Metal Gear må inte vara ett speciellt handhållande spel, men det tar god tid på sig att börja ställa höga krav på spelaren och längs vägen gör det ett bra jobb med att outtalat lära ut diverse kring hur allting fungerar.
Det kommer liksom aldrig en punkt där allt plötsligt känns omotoverat svårt, och med ett rätt frikostigt checkpointsystem och möjligheten att spara så man kan återvända till dessa checkpoints känns det sällan tungt att misslyckas.
Det är bara att försöka igen, igen och igen.
Denna Amiga-version har ett par saker som gör den lite extra intressant.
Utöver att stödja att spelas med en flerknapparshandkontroll, så man slipper vara och peta på tangentbordet emellanåt, har det även en valbar ny översättning, ett helt nytt, tungt och elektroniskt Amiga-soundtrack som även det är valbart, karaktärsporträtt för samtliga man pratar med över ens transciever, möjligheten att välja mellan 50 och 60 Hz och med gameplay anpassat därefter (allt flyter på helt mjukt och fint), nya slutscener och en del annat smått och gott.
Lite surrealistiskt är det att spela, då tanken på hur annorlunda Amiga-scenen kunnat se ut om datorn blivit en hit i Japan är omöjligt att skaka av sig.
Amigan var mer än kapabel att leverera kvalitativa portar av de flesta samtida spelupplever till konsol och dator och med stöd av japanska utvecklare hade spelutbudet kunnat blomstra med både det bästa från väst och öst.
Men så blev ju aldrig fallet, och vi fick allt som oftast nöja oss med en drös bedrövliga portar av arkadspel och ett och annat konsolspel som i värsta fall levererade något lika horribelt som den helt obegripligt usla versionen av Castlevania när vi spelade sådant med ursprung i öst på våra västerländska Amiga-datorer.
Undantag fanns, men de var få.
Metal Gear visar dock var skåpet borde ha stått, och det finns absolut inte ett endaste spel till Amigan som kommer i närheten av att erbjuda något liknande.
Vilken tur då, att det är ett så pass bra spel som det är.
Fortfarande.
Skitbra, rentav.
Om nu bara uppföljaren kunde ta och dyka upp.
Metal Gear 2: Solid Snake, det vill säga. Inte det fristående Snake's Revenge som NES-spelare fick nöja sig med.
Hrrrmhrm.
Detta är en fan-portning, alltså?
Japp. Portat under 2021 som om det vore officiellt rent kvalitetsmässigt.
Japp. Portat under 2021 som om det vore officiellt rent kvalitetsmässigt.
Häftigt! Blev lite förvirrad först för jag var rätt säker på att jag aldrig sett MG till Amiga förut så var tvungen att dubbelkolla. 😅
Kul portning, hur som. Skulle gärna ta mig an de två första MG-spelen nångång, vi får väl se vad det lider.
Oj, kände inte till det här, måste absolut provas på. Lite synd att det är ett nytt spel, hade varit häftigt om man kunde spela det då, när grannen hade en NES och Metal Gear var vårat favoritspel, och sedan gå hem till mig och spela det igen på Amigan.
Lite surrealistiskt är det att spela, då tanken på hur annorlunda Amiga-scenen kunnat se ut om datorn blivit en hit i Japan är omöjligt att skaka av sig.
Fumito Ueda, skaparen till ICO och Shadow of the Colossus, var tydligen ett Amiga-fan när det begav sig, och ett stort fan av Another World och Flashback.
Fumito Ueda, skaparen till ICO och Shadow of the Colossus, var tydligen ett Amiga-fan när det begav sig, och ett stort fan av Another World och Flashback.
Det är kul att västerländska spel (av klass) trots allt nådde hela vägen till Japan och där influerade spelskapare. Ultima och Wizardry är också trevliga exempel.
Häftigt, hade ingen aning om att det fortfarande görs sådant här.
Blir alltid lite fundersam när jag ser portar som denna, samt spel gjorda av fans som t.ex. Mega Man X Corrupted, som ser mycket bättre ut än vad ett gäng anställda proffesionella som dagligen får betalt för att göra spel lyckas med.
Undrar hur företagen sköts när ett fåtal fans kan prestera bättre på sin fritid.
Hursom, trevlig läsning detta, även för någon som mig som inte är så intresserad av Amiga.
Lite surrealistiskt är det att spela, då tanken på hur annorlunda Amiga-scenen kunnat se ut om datorn blivit en hit i Japan är omöjligt att skaka av sig.
Amigan var mer än kapabel att leverera kvalitativa portar av de flesta samtida spelupplever till konsol och dator och med stöd av japanska utvecklare hade spelutbudet kunnat blomstra med både det bästa från väst och öst.
Jag hade hellre sett att japanska X68000 blivit en hit utanför Japan än att Amiga blivit en hit i Japan😉
Jag har en gammal japansk datortidning från 1992 som innehåller ett reportage/artikel om Amiga på några sidor... här är en bild som visar vilka spel dom lyfte fram, jag vet inte vad som står skrivet men gissar att dom gillar just dom spelen?😅
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Acorn Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, Sony PSP, Amstrad CPC
Jag hade hellre sett att japanska X68000 blivit en hit utanför Japan än att Amiga blivit en hit i Japan😉
Jag har en gammal japansk datortidning från 1992 som innehåller ett reportage/artikel om Amiga på några sidor... här är en bild som visar vilka spel dom lyfte fram, jag vet inte vad som står skrivet men gissar att dom gillar just dom spelen?😅
<Uppladdad bildlänk>
Kan jag i och för sig hålla med om, X68000 är verkligen en arkadmaskin för hemmet med ett utbud som Neo Geo inte helt lätt kan matcha.
Spelen på bilderna är (för de som inte vet) Stunt Car Racer, Push Over och Nebulus. Hela högen är bra. Texterna beskriver spelen och dess styrkor.
Jag tror inte jag spelade originalet i originalversion förrän Metal Gear Solid HD Collection (för visst är det där den ingår trots att det knappt framgår?) NES-versionen däremot spelade jag mycket när det begav sig.
Var det inte bara MG 2: Solid Snake som ingick där? Kan dock ha fel...
"Writer and Fighter"
Tacka vet jag snakes revenge, det är grejor det.
Snakes Revenge är ett rätt bra spel faktiskt. Om man då bortser från att det inte har något med MG att göra. Ser man det som fortsättningen på NES-versionen av MG så är det ju en rätt naturlig uppföljare med förbättringar från sin föregångare.
"Writer and Fighter"
Jag tror inte jag spelade originalet i originalversion förrän Metal Gear Solid HD Collection (för visst är det där den ingår trots att det knappt framgår?) NES-versionen däremot spelade jag mycket när det begav sig.
Var det inte bara MG 2: Solid Snake som ingick där? Kan dock ha fel...
Metal Gear (MSX) ingår i Subsistence till PS2, HD Collection till PS3/Vita/360 och i Master Collection Vol. 1 till typ alla nutida format.
Tacka vet jag snakes revenge, det är grejor det.
Gillar också Snake's Revenge, men även jag ser på det som ett fristående spel med sina helt egna meriter. Metal Gear till NES är däremot helt omöjligt att gå tillbaka till för mig efter att jag spelat MSX-originalet... det är på tok för trasigt för att kunna avnjutas ordentligt.
så detta skall spelas på Amiga ?
Detta skall primärt spelas i någon av de kommersiella samlingarna det är inkluderat i eller i någon officiell version (som skrevs här nedan, exempelvis via GOG).
Amiga-versionen är och förblir en väldigt seriös men inofficiell port från 2021 och landar således i samma land som AM2R och andra inofficiella portar och remakes. Jag gissar att det hade fått på sig en cease and desist om det släppts till något format som faktiskt är kommersiellt gångbart idag.
Grym recension! Det här måste jag testa!
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]