Rykte: Ännu en uppföljare till Astro Bot kan redan vara på G

Medlem
Skrivet av lasselason:

Hur kan det vara ointressant om det inte finns ekonomisk vinning för företagen? Det som glädjer de konsumenter som spelar på psvr2 t.ex är ju spelen som släpps till psvr2, inte sant? Om det blir som i detta fall, att Astro som från början släpptes till psvr1 exklusivt och var ett fantastiskt spel btw, nu är inte ens uppföljaren planerad att släppas till VR, då påverkar väl det det de som älskar VR och glädjen kring dess spel? Jag vill inte att någon inte ska glädjas, happy gaming som sagt, jag bara konstaterar läget utifrån den information som finns tillgänglig. Thats it.

Så bara för att det finns fler ägare av PS5 än PSVR2 finns det noll ekonomiskt vinning i att släppa spel till formatet? Ja, klart det glädjer PSVR2-spelare att det släpps spel på formatet Och det borde ju vara mer intressant än vilka som inte vill ha det. Ser de det som för stor ekonomisk risk behöver de ju som sagt inte göra ett helt dedikerat spel i VR utan bara ett läge med några nivåer eller delar av spelet spelbart så kan de sälja till båda lägren. Tyckte bara uttalandet om att "det klarar sig de flesta utan" var märkligt, som om du hade haft en omröstning och nej-sidan vann och nu vore det omöjligt. Visst, majoriteten kanske inte skulle köpa det men att det inte finns en scen för VR-spelare är ju inte heller sant.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Så bara för att det finns fler ägare av PS5 än PSVR2 finns det noll ekonomiskt vinning i att släppa spel till formatet? Ja, klart det glädjer PSVR2-spelare att det släpps spel på formatet Och det borde ju vara mer intressant än vilka som inte vill ha det. Ser de det som för stor ekonomisk risk behöver de ju som sagt inte göra ett helt dedikerat spel i VR utan bara ett läge med några nivåer eller delar av spelet spelbart så kan de sälja till båda lägren. Tyckte bara uttalandet om att "det klarar sig de flesta utan" var märkligt, som om du hade haft en omröstning och nej-sidan vann och nu vore det omöjligt. Visst, majoriteten kanske inte skulle köpa det men att det inte finns en scen för VR-spelare är ju inte heller sant.

Okej. Det finns en scen för psvr2 men den är försvinnande liten och det visar sig i vilka satsningar som(inte)görs till formatet. På svaret på din fråga angående om det finns ekonomisk vinning att skörda för spel från Sony till deras psvr2 så är uppenbarligen svaret nej, det finns inga pengar att hämta där. Jag är inte hatisk eller motvals till VR, jag lade bara in min åsikt i debatten. Ha det så gott så ses vi i din grymma tråd om Switch 2.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Okej. Det finns en scen för psvr2 men den är försvinnande liten och det visar sig i vilka satsningar som(inte)görs till formatet. På svaret på din fråga angående om det finns ekonomisk vinning att skörda för spel från Sony till deras psvr2 så är uppenbarligen svaret nej, det finns inga pengar att hämta där. Jag är inte hatisk eller motvals till VR, jag lade bara in min åsikt i debatten. Ha det så gott så ses vi i din grymma tråd om Switch 2.

Fast den har ju sålt över 2 miljoner enheter och dessutom sett en otrolig ökning (2000%) efter en viss prissänkning så även om det är en nischad marknad så är den ju inte obefintlig. Dessutom har Sony visat svagt till obefintligt stöd från början så det har inte med svikande försäljningssiffror att göra. De gjorde lite samma med PS Vita - lanserade, släppte ett par spel - sen lät den självdö. Och ska de vänta med att göra spel tills den sålt tillräckligt bra är det ju mer en självuppfyllande profetia att ens produkter självdör (vilket var lite min poäng från början):

"What I keep hearing from developers in these cases: “Why make a game for a fraction of the audience?” In a chicken or egg scenario, gamers aren’t willing to invest in a VR headset that isn’t going to have a lot of games in the pipeline."

Sen är jag intresserad av hur du kan säga att det uppenbarligen inte finns någon ekonomisk vinning att släppa spel till formatet? Har du diagram och artiklar som bevisar att inte ett enda spel till formatet har sålts över produktionskostnaden och därmed har 100% av titlarna som släppts har gått med förlust? För där presenterar du inte en åsikt, utan hårdför fakta och då har du mycket att leva upp till. Och du levererar absolut ingenting som stärker ditt påstående utan slänger ut dig någonting och kräver att vi köper det som uppbackad fakta. För när jag googlar hittar jag ingenting om försäljningssiffror - iofs varken positiva eller domedagsprofetior om att det skulle vara omöjligt att sälja spel till vinst heller så jag undrar vad du bygger det på? Långt ifrån självklart eller minsta uppenbart måste du förstå.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Att det skulle kunna komma till PC känns ju inte så långsökt med tanke på hur mycket som Sony börjat släppa där, men frågan är om de skulle släppa till andra VR-plattformar nu när de släppt PC-adaper till sitt eget headset och försöker slå sig in där också?

Om Sony gjorde en egen launcher på PC så skulle de ju kunna ha sina vr titlar där. Men blir kanske mindre roligt om de nuvarande spelen flyger loss från Steam.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om Sony gjorde en egen launcher på PC så skulle de ju kunna ha sina vr titlar där. Men blir kanske mindre roligt om de nuvarande spelen flyger loss från Steam.

Hmm, frågan är bara om det inte är lite "försent" för det nu? Menar, de har ju i åratal sålt spel på Steam och Epic Game Store och skulle de plötsligt bli värdelösa för att Sony plötsligt bestämmer sig för att lansera egen launcher och det bara är där Playstation-spel kan upplevas på PC skulle det kunna uppröra väldigt mycket folk och skapa en enorm backlash utan dess like. Det tror jag Sony vill undvika. Det är illa nog som det är att de kräver Playstation-konto-länkning som upprör spelare så tror inte det lockar att kasta mer bensin på den elden. Ser heller inte vad de skulle vinna på egen launcher (utöver lite procentuell vinst på varje såld titel då)?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast den har ju sålt över 2 miljoner enheter och dessutom sett en otrolig ökning (2000%) efter en viss prissänkning så även om det är en nischad marknad så är den ju inte obefintlig. Dessutom har Sony visat svagt till obefintligt stöd från början så det har inte med svikande försäljningssiffror att göra. De gjorde lite samma med PS Vita - lanserade, släppte ett par spel - sen lät den självdö.

Här hade jag önskat att Sony var lite mer som Nintendo. Trots att det gick dåligt för Wiiu så släppte de riktigt grymma spel till den. Hade Sony tänkt långsiktigt med PS vita så kunde de ju utvecklat mycket fler spel till Vita som senare kunde komma på deras stationära konsoler. Gravity Rush fick ju remaster till ps4 exempelvis. Om nu Sony inte gör fler egna VR spel så känns det i mina ögon som ingen tanke på psVR 3 i framtiden men hoppas jag har fel.

Skrivet av Gertzy:

Hmm, frågan är bara om det inte är lite "försent" för det nu? Menar, de har ju i åratal sålt spel på Steam och Epic Game Store och skulle de plötsligt bli värdelösa för att Sony plötsligt bestämmer sig för att lansera egen launcher och det bara är där Playstation-spel kan upplevas på PC skulle det kunna uppröra väldigt mycket folk och skapa en enorm backlash utan dess like. Det tror jag Sony vill undvika. Det är illa nog som det är att de kräver Playstation-konto-länkning som upprör spelare så tror inte det lockar att kasta mer bensin på den elden. Ser heller inte vad de skulle vinna på egen launcher (utöver lite procentuell vinst på varje såld titel då)?

Ja, du har nog rätt där. Jag tänkte något att med en egen launcher kanske de kunde synka playstation trophys och vänlista osv. Men de vill nog hålla det till playstation plattformen kanske.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag känner så här också spontant att det blir väldigt tråkigt när folk som får spela spel innan alla andra stressar på. Och befinner sig långt före alla andra. Har varit med om flera gånger att nya spel som inte kommit ut än känns gamla. När folk som skriver om spelen suckar och längtar till nästa spel innan allmänheten ens fått börja spela. Det är tom värre än dom som stressar spelen och spelar klart spel på en vecka. Som för mig tar flera månader att klara ut .......

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag känner så här också spontant att det blir väldigt tråkigt när folk som får spela spel innan alla andra stressar på. Och befinner sig långt före alla andra. Har varit med om flera gånger att nya spel som inte kommit ut än känns gamla. När folk som skriver om spelen suckar och längtar till nästa spel innan allmänheten ens fått börja spela. Det är tom värre än dom som stressar spelen och spelar klart spel på en vecka. Som för mig tar flera månader att klara ut .......

Känns som FOMO är en stor del av spelvärlden.
Vet många som inte verkar finna ro i spel och måste bara spela det senaste "snackisen" hela tiden.
Och det är 90% av gångerna det AAA industrin tryckt ut.
Klart man missar alla guldkorn då.

Sen alla s.k content creators som säger sig ha flera 100 timmar i flera spel, det tror jag inte det minsta på. Känns otroligt om man ens som jobb skulle ha det eftersom en hel del tid måste gå åt att göra content också åt varje spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast den har ju sålt över 2 miljoner enheter och dessutom sett en otrolig ökning (2000%) efter en viss prissänkning så även om det är en nischad marknad så är den ju inte obefintlig. Dessutom har Sony visat svagt till obefintligt stöd från början så det har inte med svikande försäljningssiffror att göra. De gjorde lite samma med PS Vita - lanserade, släppte ett par spel - sen lät den självdö. Och ska de vänta med att göra spel tills den sålt tillräckligt bra är det ju mer en självuppfyllande profetia att ens produkter självdör (vilket var lite min poäng från början):

"What I keep hearing from developers in these cases: “Why make a game for a fraction of the audience?” In a chicken or egg scenario, gamers aren’t willing to invest in a VR headset that isn’t going to have a lot of games in the pipeline."

Sen är jag intresserad av hur du kan säga att det uppenbarligen inte finns någon ekonomisk vinning att släppa spel till formatet? Har du diagram och artiklar som bevisar att inte ett enda spel till formatet har sålts över produktionskostnaden och därmed har 100% av titlarna som släppts har gått med förlust? För där presenterar du inte en åsikt, utan hårdför fakta och då har du mycket att leva upp till. Och du levererar absolut ingenting som stärker ditt påstående utan slänger ut dig någonting och kräver att vi köper det som uppbackad fakta. För när jag googlar hittar jag ingenting om försäljningssiffror - iofs varken positiva eller domedagsprofetior om att det skulle vara omöjligt att sälja spel till vinst heller så jag undrar vad du bygger det på? Långt ifrån självklart eller minsta uppenbart måste du förstå.

Ojoj. Nej jag har inga diagram och ja, den har sålt runt 2 miljoner enheter.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Fast den har ju sålt över 2 miljoner enheter och dessutom sett en otrolig ökning (2000%) efter en viss prissänkning så även om det är en nischad marknad så är den ju inte obefintlig. Dessutom har Sony visat svagt till obefintligt stöd från början så det har inte med svikande försäljningssiffror att göra. De gjorde lite samma med PS Vita - lanserade, släppte ett par spel - sen lät den självdö. Och ska de vänta med att göra spel tills den sålt tillräckligt bra är det ju mer en självuppfyllande profetia att ens produkter självdör (vilket var lite min poäng från början):

"What I keep hearing from developers in these cases: “Why make a game for a fraction of the audience?” In a chicken or egg scenario, gamers aren’t willing to invest in a VR headset that isn’t going to have a lot of games in the pipeline."

Fast är det verkligen obefintligt stöd eller handlar det mer om verklighetsfrånvända krav från bland annat journalister?
Finns ju i alla fall ett par riktigt bra exklusiva spel, starkt 3rd party stöd hos spelutvecklare och tekniken är ändå bra.

Vad mer kan man förvänta sig på 1,5år?

Sedan så kan man hoppas på starkt samarbete med Valve framöver, vilket det ändå finns vissa indikationer på.
Vill du ha PS5 exklusiva PSVR2 spelen och också vill spela på PC så är PSVR2 en bra lösning. META Quest kommer aldrig erbjuda avancerade exklusiva spel såsom PSVR2 kan göra.

Skrivet av lonian:

Om Sony gjorde en egen launcher på PC så skulle de ju kunna ha sina vr titlar där. Men blir kanske mindre roligt om de nuvarande spelen flyger loss från Steam.

Jag ser hellre att samarbetet med Valve blir starkare och de gör fler SteamVR titlar tillgängliga på PS5 PSVR2 istället.
Hoppas också att Flat2VR kommer kunna hjälpa till med detta då de verkar släppa sina spel på flera plattformar.
Sony och Valve borde köpa in sig eller skapa ett starkare samarbete med dem

Skrivet av lonian:

Här hade jag önskat att Sony var lite mer som Nintendo. Trots att det gick dåligt för Wiiu så släppte de riktigt grymma spel till den. Hade Sony tänkt långsiktigt med PS vita så kunde de ju utvecklat mycket fler spel till Vita som senare kunde komma på deras stationära konsoler. Gravity Rush fick ju remaster till ps4 exempelvis. Om nu Sony inte gör fler egna VR spel så känns det i mina ögon som ingen tanke på psVR 3 i framtiden men hoppas jag har fel.

Ja, du har nog rätt där. Jag tänkte något att med en egen launcher kanske de kunde synka playstation trophys och vänlista osv. Men de vill nog hålla det till playstation plattformen kanske.

Jag ser ändå hopp om att det blir en PSVR3 i framtiden. Finns väl ingen brådska då PSVR2 redan är ett kapabelt headset och PS6 kan ju fungera väldigt bra med den också.

Jag tänker då att när tekniken blir mogen så kommer VR vara betydligt mer attraktiv för en större marknad. Skulle gissa att det blir några år efter PS6 lanserats så alltså typ 2030. Då borde de kunna göra den trådlös och löst ut de största störelsemomenten med VR som vi har idag. Eyetracking, pancake linser, responsiv trådlös teknik med hög bitrate(inga kompressioner, WiFi8?) och andra saker som förbättrar komfort och bildkvalité(T.Ex. Micro-led kan finnas tillgängligt till ett bra pris då).

Tills dess så kanske det blir några exklusiva, sponsring likt Resident evil och sedan samarbeten med T.Ex. Flat2VR för att hålla det vid liv. Om Valve och Sony samarbetar bra framöver så vore det väldigt bra för både VR och för PSVR2 samt SteamVR framöver.
Skulle vara coolt om nästa Valve headset också fungerade på PS5, men det kanske är att hoppas på för mycket.

Jag ser helt klart möjlighet till en optimistisk framtid för VR.
Anledningen till att inte jag tar upp Meta här även om dem hjälper till är att deras framtid är för mobil simpel VR, vilket inte intresserar mig lika mycket. De lär också hellre vilja klara sig själva än att samarbeta med Valve och Sony.

Medlem
Skrivet av lonian:

Här hade jag önskat att Sony var lite mer som Nintendo. Trots att det gick dåligt för Wiiu så släppte de riktigt grymma spel till den. Hade Sony tänkt långsiktigt med PS vita så kunde de ju utvecklat mycket fler spel till Vita som senare kunde komma på deras stationära konsoler. Gravity Rush fick ju remaster till ps4 exempelvis. Om nu Sony inte gör fler egna VR spel så känns det i mina ögon som ingen tanke på psVR 3 i framtiden men hoppas jag har fel.

Ja, du har nog rätt där. Jag tänkte något att med en egen launcher kanske de kunde synka playstation trophys och vänlista osv. Men de vill nog hålla det till playstation plattformen kanske.

Ja, Nintendo är ju föredömliga så att de stödjer sin plattform i vått och torrt. Vilket var kul för oss fans som faktiskt hade Wii U och inte behövde vänta helt utan spel i fem år innan vi fick gå vidare. Och flera av de spelen fick ju ett andra liv på Switch och så hade ju Sony också kunnat göra som du säger lyfta över titlar till PS4. Och ja, skulle tro de vill hålla det på Playstation.

Skrivet av lasselason:

Ojoj. Nej jag har inga diagram och ja, den har sålt runt 2 miljoner enheter.

Så inget belägg för att det inte går att tjäna på VR-spelen? Då är det inte fakta utan personlig uppfattning. Stor skillnad.

Skrivet av Fearnox:

Fast är det verkligen obefintligt stöd eller handlar det mer om verklighetsfrånvända krav från bland annat journalister?
Finns ju i alla fall ett par riktigt bra exklusiva spel, starkt 3rd party stöd hos spelutvecklare och tekniken är ändå bra.

Vad mer kan man förvänta sig på 1,5år?

Sedan så kan man hoppas på starkt samarbete med Valve framöver, vilket det ändå finns vissa indikationer på.
Vill du ha PS5 exklusiva PSVR2 spelen och också vill spela på PC så är PSVR2 en bra lösning. META Quest kommer aldrig erbjuda avancerade exklusiva spel såsom PSVR2 kan göra.

Jag ser hellre att samarbetet med Valve blir starkare och de gör fler SteamVR titlar tillgängliga på PS5 PSVR2 istället.
Hoppas också att Flat2VR kommer kunna hjälpa till med detta då de verkar släppa sina spel på flera plattformar.
Sony och Valve borde köpa in sig eller skapa ett starkare samarbete med dem

Jag ser ändå hopp om att det blir en PSVR3 i framtiden. Finns väl ingen brådska då PSVR2 redan är ett kapabelt headset och PS6 kan ju fungera väldigt bra med den också.

Jag tänker då att när tekniken blir mogen så kommer VR vara betydligt mer attraktiv för en större marknad. Skulle gissa att det blir några år efter PS6 lanserats så alltså typ 2030. Då borde de kunna göra den trådlös och löst ut de största störelsemomenten med VR som vi har idag. Eyetracking, pancake linser, responsiv trådlös teknik med hög bitrate(inga kompressioner, WiFi8?) och andra saker som förbättrar komfort och bildkvalité(T.Ex. Micro-led kan finnas tillgängligt till ett bra pris då).

Tills dess så kanske det blir några exklusiva, sponsring likt Resident evil och sedan samarbeten med T.Ex. Flat2VR för att hålla det vid liv. Om Valve och Sony samarbetar bra framöver så vore det väldigt bra för både VR och för PSVR2 samt SteamVR framöver.
Skulle vara coolt om nästa Valve headset också fungerade på PS5, men det kanske är att hoppas på för mycket.

Jag ser helt klart möjlighet till en optimistisk framtid för VR.
Anledningen till att inte jag tar upp Meta här även om dem hjälper till är att deras framtid är för mobil simpel VR, vilket inte intresserar mig lika mycket. De lär också hellre vilja klara sig själva än att samarbeta med Valve och Sony.

Obefintligt stöd kanske är att ta i, men det känns som de borde kunnat göra mer både i spelutveckling och marknadsföring. Många spel har nog bara gått mig förbi också för att Sony sällan lyfter fram vilka spel som är på gång. Känns som typ två om året, och det är ju bevisligen mer än så och då känner jag att de inte gör allt de kan för att pusha sin plattform. Ja, skulle bli överlycklig om Valve skulle släppa spel till PSVR2, Alyx skulle lyfta plattformen rejält och kunna sälja enheter om de släppte en bundle. Vet inte om Valve vägrar ett sådant samarbete eller om Sony inte ens försöker? De har ju öppet mål när inte ens Microsoft försöker så de borde göra mer. Och kanske kommer det ett PSVR3 till PS6 men frågan är om det är något att se fram emot om Sony inte gör mer för formatet då heller?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, Nintendo är ju föredömliga så att de stödjer sin plattform i vått och torrt. Vilket var kul för oss fans som faktiskt hade Wii U och inte behövde vänta helt utan spel i fem år innan vi fick gå vidare. Och flera av de spelen fick ju ett andra liv på Switch och så hade ju Sony också kunnat göra som du säger lyfta över titlar till PS4. Och ja, skulle tro de vill hålla det på Playstation.

Så inget belägg för att det inte går att tjäna på VR-spelen? Då är det inte fakta utan personlig uppfattning. Stor skillnad.

Obefintligt stöd kanske är att ta i, men det känns som de borde kunnat göra mer både i spelutveckling och marknadsföring. Många spel har nog bara gått mig förbi också för att Sony sällan lyfter fram vilka spel som är på gång. Känns som typ två om året, och det är ju bevisligen mer än så och då känner jag att de inte gör allt de kan för att pusha sin plattform. Ja, skulle bli överlycklig om Valve skulle släppa spel till PSVR2, Alyx skulle lyfta plattformen rejält och kunna sälja enheter om de släppte en bundle. Vet inte om Valve vägrar ett sådant samarbete eller om Sony inte ens försöker? De har ju öppet mål när inte ens Microsoft försöker så de borde göra mer. Och kanske kommer det ett PSVR3 till PS6 men frågan är om det är något att se fram emot om Sony inte gör mer för formatet då heller?

Att det INTE går att tjäna pengar på ett psvr2 spel vet ju naturligtvis inte du eller jag, jag påstår att ett spel som Astrobot inte skulle göra det om det enbart släpps till psvr2 och därför kommer det till ps5 som har en stor spelarbas med stor köppotential. OM jag skrivit något som får dig att kräva diagram och undersökningar så ber jag om ursäkt, hoppas vi kan avsluta detta nu. Tack.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Att det INTE går att tjäna pengar på ett psvr2 spel vet ju naturligtvis inte du eller jag, jag påstår att ett spel som Astrobot inte skulle göra det om det enbart släpps till psvr2 och därför kommer det till ps5 som har en stor spelarbas med stor köppotential. OM jag skrivit något som får dig att kräva diagram och undersökningar så ber jag om ursäkt, hoppas vi kan avsluta detta nu. Tack.

Ingenting att be om ursäkt för, blev förvirrad av dina påståenden som fakta när det var din uppfattning bara. Håller med om att vi inte kommer längre och därmed kan avsluta diskussionen här. Uppenbarligen har PS5 större installationsbas i sig, och det nya spelet har ju potential att sälja betydligt bättre än Rescue Mission (204,546 ex as of 2020) men hoppas fortfarande de gör ett VR-läge till nästa spel så det kan glädja flera köpare utan ytterligare ekonomisk risk. Men det är bara min åsikt och ingenting du behöver hålla med om. Jag tycker bara det här med "majoriteten klarar sig utan det" är ett ganska dumt argument då VR visserligen är nischat men ändå har sin intressesfär och detta visste Sony då första versionen sålde ungefär 5M enheter jämfört med 106M sålda PS4:or - de vet att det är en bråkdel av kundbasen som är intresserad så detta kom inte som en chock för dem nu så de slutat stödja PSVR2 för det. Men det är ändå där vi är nu så inte mer att diskutera som sagt.

Medlem
Smart!

Mycket smart. Min 11-årige son är inne på sin åttonde playthrough av Astrobotspelet till PS5. Det är verkligen Sonys svar på Mario.

Själv tycker jag att det nog är det roligaste plattformsspelet jag spelat (och lagom svårt).


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

12
Skriv svar