Ny podd, SpelHistoriePodden
Tänkte bara meddela att imorgon (2/9) släpps första avsnittet av en helt ny podd som har med spel att göra.
SpelHistoriePodden.
Den kommer bara handla om gamla spel, framför allt till PC.
Första avsnittet heter "Beordra och erövra".
Podden kommer finnas tillgänglig på de flesta ställen som man lyssnar på poddar, samt på
Spelhistoriepodden.se
Nya avsnitt släpps måndagar jämna veckor.
Om ni på FZ anser att detta är reklam så får ni självklart ta bort tråden. Tänkte bara att det kan finnas många här som kan ha intresse av den.
Well I ain't evil. I'm just good looking.
Spännande följer på spotify direkt! Hoppas att ni är rädda för att dra ut på avsnitten rejält i bästa When we were kings-stil. Om ett spel kräver 4h så är det bara att prata i 4h
Intressant, ska lyssna 👍
Spännande följer på spotify direkt! Hoppas att ni är rädda för att dra ut på avsnitten rejält i bästa When we were kings-stil. Om ett spel kräver 4h så är det bara att prata i 4h
Än så länge så ligger avsnitten på 45-75 minuter.
Vi är bara glada amatörer så det blir bättre med tiden.
Än så länge så ligger avsnitten på 45-75 minuter.
Vi är bara glada amatörer så det blir bättre med tiden.
Förstår, min erfarenhet av att lyssna på poddar av det här slaget är att det brukar börja så och sen så blir det längre och längre. Var inte rädda för det, lätt att tro att lyssnare vill ha kortare avsnitt men för många är det snarare tvärtom. Speciellt när det är nischade poddar som den här
Spännande, ska absolut lyssna. Min försiktiga uppmaning, utan att ha hört någonting av podden och med vetskapen om att allas poddsmak är olika, är att ni inte låter nostalgin springa iväg till att bli två grabbar som sitter och minns när de spelade Quake tillsammans på julafton 1996. Att lyssna till andra människors personligt hållna nostalgi är hopplöst tråkigt för alla utom dem som det berör.
Var inte rädda för det, lätt att tro att lyssnare vill ha kortare avsnitt men för många är det snarare tvärtom. Speciellt när det är nischade poddar som den här
Så är det verkligen. Att på något meningsfullt sätt försöka redogöra för en megatitel som typ Mortal Kombat - med allt som det spelet har gett upphov till och inneburit - på tolv spetsiga minuter, det blir nästan meningslös lyssning för den som vet någonting mer än att spelet går ut på att slåss.
Spännande, ska absolut lyssna. Min försiktiga uppmaning, utan att ha hört någonting av podden och med vetskapen om att allas poddsmak är olika, är att ni inte låter nostalgin springa iväg till att bli två grabbar som sitter och minns när de spelade Quake tillsammans på julafton 1996. Att lyssna till andra människors personligt hållna nostalgi är hopplöst tråkigt för alla utom dem som det berör.
Så är det verkligen. Att på något meningsfullt sätt försöka redogöra för en megatitel som typ Mortal Kombat - med allt som det spelet har gett upphov till och inneburit - på tolv spetsiga minuter, det blir nästan meningslös lyssning för den som vet någonting mer än att spelet går ut på att slåss.
Håller med dig fullständigt. Och de fällorna försöker vi undvika.
håll mest i åtanke att första avsnittet är just första. Vi har aldrig gjort något liknande innan. Vi blir bättre efter hand
Men vi vill väldigt gärna ha feedback. Helst konstruktiv sådan.
Sen är man ju själv den största kritikern mot det man själv gjort.
Lyssnat nu. Tycker det var väldigt bra, framförallt för att vara ett första avsnitt. Det går alltid att gräva ner sig i detaljer, sidospår etc och som sagt, var inte rädda för det. Tycker ni hade en bra jargong och märks att ni känner varandra på riktigt. Jag skulle till skillnad mot andra här gärna höra mycket personliga anekdoter. Det ska givetvis inte ta över allt, men jag tycker personligen att det kan vara kul att höra om hur ni fick trixa med boot-disketter för att få spelet att fungera optimalt, hur ni fick tag på spelet eller sekvenser som betyder extra mycket för er. Visst det är er nostalgi men jag gillar det, det ger det hela mer personligt än att bara rabbla fakta.
Hoppas också att spelen inte bara kommer vara de gigantiska titlarna som "alla" hört talas om. Förstår att de måste tas upp, framförallt i början, men det hade varit kul att höra er prata om titlar som Ecstatica, Warlords, Bioforge, Magic Carpet, etc etc
Så jag kommer definitivt fortsätta lyssna, ser fram emot kommande avsnitt.
Lyssnat nu. Tycker det var väldigt bra, framförallt för att vara ett första avsnitt. Det går alltid att gräva ner sig i detaljer, sidospår etc och som sagt, var inte rädda för det. Tycker ni hade en bra jargong och märks att ni känner varandra på riktigt. Jag skulle till skillnad mot andra här gärna höra mycket personliga anekdoter. Det ska givetvis inte ta över allt, men jag tycker personligen att det kan vara kul att höra om hur ni fick trixa med boot-disketter för att få spelet att fungera optimalt, hur ni fick tag på spelet eller sekvenser som betyder extra mycket för er. Visst det är er nostalgi men jag gillar det, det ger det hela mer personligt än att bara rabbla fakta.
Hoppas också att spelen inte bara kommer vara de gigantiska titlarna som "alla" hört talas om. Förstår att de måste tas upp, framförallt i början, men det hade varit kul att höra er prata om titlar som Ecstatica, Warlords, Bioforge, Magic Carpet, etc etc
Så jag kommer definitivt fortsätta lyssna, ser fram emot kommande avsnitt.
Tack så mycket för recensionen! Kul att du gillar det så långt.
Mycket av det du säger blir bättre när det blivit lite mer naturligt för oss. Och det märks i kommande program som redan är inspelade.
Det där med boot diskar är nog nått vi ska ta upp. Tack för tipset. Det är något man har glömt bort med åren.
Vi kommer nog inte diskutera så mycket hur vi fick tag på spelen, även om det är preskriberat nu.
sen kan jag ju säga att ett av spelen du nämner kommer fram i ett av närmaste avsnitten.
Så om du hänger med så långt så får du höra.
Andra avsnittet har precis släppts.
Spotify länk
Andra avsnittet har precis släppts.
Spotify länk
Lyssnat på andra avsnittet nu och gillade det. Det enda jag direkt kan anmärka på är att det kändes lite stressat när det väl kom till spelen, nu var ju fokus på skaparen och inte spelen, men hade gärna hört med om både Commander Keen och Wolfenstein. Men de skulle ju å andra sidan förtjäna egna avsnitt
Blev förresten lite inspirerad av första avsnittet och börjat spela C&C vilket jag inte gjort sedan det begav sig för 30 år sedan. Musiken fortfarande fantastisk, mellansekvenserna nostalgiska och härliga, men gameplay-mässigt så märks det hur snabb RTS-genren utvecklade sig efter C&C. Allt från hur man bygger till hur man förflyttar sina arméer, men det mest påtagliga är hur korkad AIn för de egna trupperna är. Men kul, får se om man gör en grej av att återuppleva spelen ni tar upp i framtida avsnitt.
Lyssnat på andra avsnittet nu och gillade det. Det enda jag direkt kan anmärka på är att det kändes lite stressat när det väl kom till spelen, nu var ju fokus på skaparen och inte spelen, men hade gärna hört med om både Commander Keen och Wolfenstein. Men de skulle ju å andra sidan förtjäna egna avsnitt
Blev förresten lite inspirerad av första avsnittet och börjat spela C&C vilket jag inte gjort sedan det begav sig för 30 år sedan. Musiken fortfarande fantastisk, mellansekvenserna nostalgiska och härliga, men gameplay-mässigt så märks det hur snabb RTS-genren utvecklade sig efter C&C. Allt från hur man bygger till hur man förflyttar sina arméer, men det mest påtagliga är hur korkad AIn för de egna trupperna är. Men kul, får se om man gör en grej av att återuppleva spelen ni tar upp i framtida avsnitt.
Hej och tack för att du lyssnade.
Jag håller med dig om Keen och Wolfenstein. Men det är spel vi vill dyka djupare ner i senare så då får det bli lite så. Ja, de förtjänar absolut egna avsnitt.
Man fick väldigt många flashbacks från sin barndom när man startade C&C igen nu. Fick faktiskt lite gåshud när introt började.
Hoppas du står ut med den dåliga AI:n/UI:t/Kontrollerna för det är ändå kul att spela igenom kampanjerna. Skirmish mode kan man nog skippa tyvärr. Allt va inte bättre förr.
Hoppas att du fortsätter lyssna för vi har planer på att hålla på ett bra tag med detta.
Inte för att tjäna pengar utan för att det är så fruktansvärt kul med spel.
Kommer garanterat lyssna vidare och ser fram emot kommande avsnitt
Tagit mig igenom större delen av GDI-kampanjen nu och känner att jag kommer spela klart båda två, såpass roligt är det ändå. Men jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera någon som vill pröva på RTS-genren att "börja från början" utan då hade jag nog rekommenderat WC2 eller SC istället. Kanske Red Alert om det inte är lika clunky att lira? Spelade faktiskt aldrig det back in the day av någon anledning.
Idag så släpptes nytt avsnitt!
Det är andra delen i vår serie om John Romero. Doom!!!!!
Ser fram emot att lyssna på det efter jobbet.
ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight
Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index