Utvecklare: Alla väntar på att GTA 6 ska höja spelpriserna

Robot
Utvecklare: Alla väntar på att GTA 6 ska höja spelpriserna

Dagens spelpriser är konstgjorda, tycker Baldur's Gate 3-medarbetare.

#baldurs-gate-3, #gta-6, #larian-studios, #rockstar-games

Avstängd

Skillnaden är att GTA6 förhoppningsvis är värt det.
Det är inte Ubisofts spel om vi ska ta ett exempel på överprisade spel

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skillnaden är att GTA6 förhoppningsvis är värt det.
Det är inte Ubisofts spel om vi ska ta ett exempel på överprisade spel

Precis, är en viss skillnad

Medlem

Ahahaha.... men alltså, Nej.

Kommer aldrig någonsin mer betala nuvarande ockerpriser för spel, kan gott vänta tills det kommer på rea om jag verkligen vill ha det, och det finns 20+ år med spel som jag kan plocka för en femtilapp och köra på min dedikerade Windows XP dator.

Shack och matt!

Ambassadör
Xbox

Hm, nej tack.

signatur

Jump in.

Releasehästryttare

Tomas

Ni borde göra en "snabbkoll" där folk får gissa priset på grundversionen av GTA 6!

Medlem

Än mindre anledning till att köpa spel när det släpps, om det nu höjs. (Min åsikt givetvis, säger inte att det är en generell åsikt)

Medlem

Baldur’s Gate III med sitt ”alldeles för låga” pris drog in 7x utvecklingskostnaden endast på Steam sitt första halvår, troligen över en miljard $ över alla plattformar.

Vidare kanske utvecklingskostnader stiger hos AAA(A) men samtidigt finns det oändligt mycket lättillgängliga resurser som drar ned kostnaderna på annat håll och en växande marknad med fler spelare än någonsin, se bara hur många rekord på aktiva spelare som slagits bara i år. Sådana här citat är bara struntprat, hade spel varit för billiga hade branschen inte visat ökande vinster för varje år som går. Handlar bara om girighet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Baldur’s Gate III med sitt ”alldeles för låga” pris drog in 7x utvecklingskostnaden endast på Steam sitt första halvår, troligen över en miljard $ över alla plattformar.

Vidare kanske utvecklingskostnader stiger hos AAA(A) men samtidigt finns det oändligt mycket lättillgängliga resurser som drar ned kostnaderna på annat håll och en växande marknad med fler spelare än någonsin, se bara hur många rekord på aktiva spelare som slagits bara i år. Sådana här citat är bara struntprat, hade spel varit för billiga hade branschen inte visat ökande vinster för varje år som går. Handlar bara om girighet.

100% detta. Denna jakt på evig vinst förstör branschen. Its impossible to have ever growing profits. Så att höja priserna är bara jakt på mer vinst så att aktieägarna blir glada. Ren girighet.

signatur

Den som vet vet.

Medlem

Hela iden med ett standardpris på spel är konstig egentligen. För kvalitet och storlek på spelen varierar ju kraftigt. Om något så borde priserna isåfall justeras efter hur bra produkt de faktiskt säljer. RDR2, GTA6, Witcher 3 och Baldurs gate 3 osv är ju väldigt stora spel med högsta kvaliteten på marknaden. Dessa hade ju såklart kunnat ha ett högre pris. Medan ett standard Ubisoft copy/paste spel kanske inte borde lägga sig på den nivån, de är ju redan nu för dyra för vad de levererar. AAA är också en dålig term eftersom de har väldigt stor span på storlek och kvalitet nuförtiden.

Medlem

Är ju på gränsen på vad man är villig att betala redan idag.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Ehh, det han sa var mer nyanserat än citat var lösryckt.

"I don’t love the artificiality of pricing structures post retail. Use the inflated base price to upsell a subscription, and use vague content promises to inflate ultimate editions to make the base price look better. It all seems a bit dangerous & disconnected from the community."
Och pekar på Star wars Outlaws

Sen
"I think a game should be priced accordingly with its quality, breadth & depth. I’m not against higher prices, but this arbitrary uniformity just doesn’t make sense to me. It feels so unserious."

Medlem

Köpt allt fler Indietitlar och AA-spel på senare år. Oftast mer bang for the buck.
Flesta AAA hamnar i wishlisten väntande på rea. Har för närvarande över 300st spel i steam wishlist haha

Medlem

Rockstar behöver inte höja priset på sina spel – om ett spel är riktigt bra kan det underhålla spelare i flera år. Däremot kan "content creators" påverka försäljningen positivt eller negativt för vissa spel, eftersom många väljer att titta på deras innehåll istället för att köpa och uppleva spelet själva.

signatur

Ultrawide: Break free from the ordinary. See the game as it's meant to be seen.

Skribent
Skrivet av kebbe:

20-30% försvinner till Valve också. Sedan går det inte att räkna med att varje spel kommer göra bra ifrån sig, så ett spel som säljer bra måste väga upp för flera som kanske går dåligt.

Att branschen växer och alla tjänar mer pengar är inte helt sant. Det är mobilspelen som drar upp vinsterna. Klipper man bort intäkterna från mobilspelen så är det inte så stora ökningar jämfört med hur utvecklingskostnaden har stigit.

Konsoler ungefär samma och PC upp runt 100% sedan 20 år tillbaka. (Edit: förutsatt att grafen nedan stämmer då. Sett den på flera ställen, mdn inte undersökt några siffror själv).

Angående GTA6 så minst 100$ för vanliga versionen tror jag. 150$ för version med 3 dagar early access, 200$ för Digital deluxe med early access och lite skins, soundtrack och kanske nå mer. 250$ för Ulta Deluxe Edition med nå häftiga grejer. Någonting sånt tror jag. Folk kommer betala så varför inte?

Medlem

Har rockstar helt flugit förbi hans radar ? Dom har väl tjänat absurt mycket på sin online del med gta v.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ja, hade spelpriserna varit för låga så hade de knappt utvecklingskostnaderna eller bara gett lite vinst - då hade jag förstått hans argument. Men med de vinsterna över utvecklingskostnaderna är det svårt att hålla med honom. Visst, GTA VI kommer säkert kosta skjortan (och finbyxorna) men det kommer nog inte göra att gemene spel kommer kunna ta samma ockerpriser efter det. Rockstar spelar i en helt egen liga och det kommer nog priserna visa. I alla fall till en början. Sen kommer de också reas ut och kunna plockas upp till mindre svettiga priser.

Medlem

Jag har faktiskt inte problem med att priserna ökar. Folk verkar acceptera att bostäder och mat ständigt ökar. Det har tryckts upp pengar som aldrig förr. Det måste gå över till spelutvecklare förr eller senare.

Jämför med hur stor hur många procent ett nytt spel kostar idag mot en medellön jämfört mot för 20 år sedan.

Medlem

Dom får höja om dom vill men kommer inte köpa längre.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av BroderTuck:

Ehh, det han sa var mer nyanserat än citat var lösryckt.

"I don’t love the artificiality of pricing structures post retail. Use the inflated base price to upsell a subscription, and use vague content promises to inflate ultimate editions to make the base price look better. It all seems a bit dangerous & disconnected from the community."
Och pekar på Star wars Outlaws

Sen
"I think a game should be priced accordingly with its quality, breadth & depth. I’m not against higher prices, but this arbitrary uniformity just doesn’t make sense to me. It feels so unserious."

Ja det är en viktig detalj för ur sitt sammanhang låter det inget vidare, twitter är verkligen skitdåligt format på det sättet. Här är det mycket mer rimligt.

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Jag har faktiskt inte problem med att priserna ökar. Folk verkar acceptera att bostäder och mat ständigt ökar. Det har tryckts upp pengar som aldrig förr. Det måste gå över till spelutvecklare förr eller senare.

Jämför med hur stor hur många procent ett nytt spel kostar idag mot en medellön jämfört mot för 20 år sedan.

1.) Mat och bostäder är inga lyxvaror, men det är spel.

2.) Ingen "accepterar" att pris på mat och bostäder ständigt ökar, man har helt enkelt inget val.

Medlem

Visst, spel är ju på ett sätt billigare nu än tidigare, om man räknar med löneutvecklingen etc. SNES-spel låg ju också på 699 kr för 25 år sedan, men då var kanske också en snittlön på 15000 kr.

Dock vore det galet om GTA 6 skulle kosta typ 1200 kr för standard. Hade ALDRIG betalt så mycket, känns även som Rockstar blivit gudar inom spelbranschen, alla förväntar sig att GTA 6 kommer vara det bästa spelet någonsin, alla kategorier, behöver inte ens recensera, bara ge det 5/5 efter att alla väntat i vad, typ 15 år på en uppföljare? Men även solen har sina svarta fläckar, tänker på t.ex. Star Wars ep 1, som var överhypad och "floppade" fullständigt.
Å andra sidan som nån nämnde, GTA 5 har ju varit rena kassakon, vad har dom dragit in, typ 20 miljarder eller något på det spelet, om det ens räcker? Dom behöver inte höja standardpriset, utan bara få in så många som möjligt på GTA 6 Online.

Medlem

Med högre priser blir spelaren mer selektiv. Samma sak som just nu händer i stream-branschen.

Det kommer resultera i färre sålda spel till ett högre pris.

Att spelen var dyrare förr (NES-spel låg på runt 6-700:- för trettio år sedan, vilket är mycket med dagens inflation etc) men då var det mycket som spelade in. Tillverkningskostnad av det faktiska fysiska spelet (kassetten), leverans, mycket mindre marknad, stor andrahandsmarknad och betydligt färre spel att välja på.

I dagsläget är det ju tvärtom. Ingen fysisk kassett, ingen leveranskostnad, enorm marknad och ingen andrahandsmarknad (PC och digitala spel).

Nu jagar bara företag vinst och resultat. Att betala 8-900:- för ett spel är extremt mycket pengar för ett spel som du inte ens äger utan leasar. Ofta är det knappt komplett och kräver patchar för att fungera som tänkt.

Tänk om andra branscher skulle fungera så. ”Ah vi glömde lite musik i slutet av filmen och en scen försvann, vi lägger till det nästa vecka vecka så då kan ni hyra/gå på bio igen.”

Tycker så mycket spel som släpps nuförtiden är så otroligt lika varandra. De följer samma mönster och känns extremt platta. Samma kontrollschema, samma titlar som kommer i version efter version. Allt för att det är enkelt och billigt och igenkänning för kund. Vilket är lika med enkla pengar och snabbare utvecklingsfas.

De få spel som släpps som vågar göra något nytt som inte är indiespel är försvinnande få.

150 dollar - vilket skämt. Det är enbart för de som vill ha ut pengar i form av aktieutdelning.

KoP
Medlem

Rockstar kan komma undan med ett högra pris på GTA 6.

Dom ligger i en annan liga när det kommer till att skapa levande världar jämfört med dom flesta andra spelutvecklare och folk är villiga att betala för det.

Vill andra utvecklare sätta högre pris på sina spel så får dom höja ribban lite. 🙄

Medlem
Skrivet av BroderTuck:

Det här håller jag helt med om. Tycker det är jättekonstigt att spel har ett standardpris. Tänk om det va samma i andra branscher, alla bilar kostar 700k, alla tv-apparater 20k, alla flaskor vin 150 osv.

Medlem

Jag betalar inte ens fullpris för spel nu för tiden. Allt kommer halvtrasigt/ofärdigt och femtiotolv DLC paket ska släppas innan spelet är "klart". Väntar nästan alltid ett år eller två innan jag ens funderar på ett köp och då finns det oftast på rea för mindre än halva nypriset.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Jag har bara råd med mat och andra kostnader som att betala hyra, el och så vidare. Spel är inget jag har råd med i dessa dyra tider. Att påstå att människor bara accepterar priserna på mat och övriga bostadskostnader är absurt.

Jag spelar och dammar av gamla spel som jag inte har gett en chans. Det finns fördelar med att inte ha råd att köpa nytt hela tiden, som att jag har saknat känslan av när jag var liten när föräldrarna ansvarade för inköp av spel fick man nöja sig med det man hade till jul och födelsedagarna men det är inget jag föredrar. Dock ger det en känsla av annan uppskattning.

Gällande höja priser på spelvaror är inte alltid så enkelt att bara höja och förvänta sig spel ska dra in mer pengar. Det måste ju säljas med. Alla företag är ju inte banker och drar in pengar på styrräntan eller matbutiker som gör vinnst på de rådande lägena.

Medlem

Jag undrar hur många barn som kan övertala sina föräldrar att köpa ett spel för 1500 kr? Det skulle nog mötas med många "I helvete heller, du kan gott väl fortsätta spela GTA 5 som ser likadant ut".

Medlem
Skrivet av RallarFrasse:

Jag betalar inte ens fullpris för spel nu för tiden. Allt kommer halvtrasigt/ofärdigt och femtiotolv DLC paket ska släppas innan spelet är "klart". Väntar nästan alltid ett år eller två innan jag ens funderar på ett köp och då finns det oftast på rea för mindre än halva nypriset.

Verkligen! Utvecklarna kanske skulle ta ett steg tillbaka och försöka sätta lite mer rimliga mål/nivåer på spelskapandet.

Väldigt få spel är värda dom runt 750:- PS5 spelen verkar ligga på vid release nu.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag undrar hur många barn som kan övertala sina föräldrar att köpa ett spel för 1500 kr? Det skulle nog mötas med många "I helvete heller, du kan gott väl fortsätta spela GTA 5 som ser likadant ut".

Tur att GTA 6 inte är riktat till barn (på pappret iaf)

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Skriv svar