Chopsticks vs Cuttlery
För ett tag sen så va jag på en restaurang som inte hade gaffel och kniv utan enbart gav mig ätpinnar, då jag inte hade erfarenhet av att använda det innan så gav jag upp efter en stund och använde händerna istället (det va Sushi).
Restaurangen va hyfsat tom på andra människor men man märkte att de bakom kassan hade roligt på min bekostnad. (:
Jag var i Japan med min farsa för några år sedan. Jag sa till honom att han borde lära sig äta med pinnar innan vi åker dit, men han bara "Äsch det är säkert lugnt, man kan säkert få bestick", men oj så fel han hade. Första lunchen vi åt när vi var framme tog en timme ungefär då jag satt och fick lära honom hur man gjorde.
Är man intresserad av maten från de länder man äter med pinnar så tycker jag man kan ta och lära sig det, är inte svårt alls och förhöjer upplevelsen imo!
För ett tag sen så va jag på en restaurang som inte hade gaffel och kniv utan enbart gav mig ätpinnar, då jag inte hade erfarenhet av att använda det innan så gav jag upp efter en stund och använde händerna istället (det va Sushi).
Restaurangen va hyfsat tom på andra människor men man märkte att de bakom kassan hade roligt på min bekostnad. (:
Personalen kanske var lite okunnig? I Japan äts sushi ibland med händerna tydligen. Det är vanligare när det är exklusiv sushi och särskilt bland äldre människor.
För övrigt så gillar att äta med pinnar. Vissa rätter smakar bättre när man äter med pinnar helt enkelt.
Jag var i Japan med min farsa för några år sedan. Jag sa till honom att han borde lära sig äta med pinnar innan vi åker dit, men han bara "Äsch det är säkert lugnt, man kan säkert få bestick", men oj så fel han hade. Första lunchen vi åt när vi var framme tog en timme ungefär då jag satt och fick lära honom hur man gjorde.
Är man intresserad av maten från de länder man äter med pinnar så tycker jag man kan ta och lära sig det, är inte svårt alls och förhöjer upplevelsen imo!
Nu va det i en restaurang här i Göteborg.
Chansen att jag skulle sätta en fot i ett asiatiskt land är ganska obefintlig då jag redan som 11 åring när jag flög sista gången i mitt liv va för stor för att få plats i ett flygplans säte.
Väldigt mycket "pappa" över den inställningen. Kan relatera.
En Bamseponny av folket
Hade gissar att det skulle ligga på 50/50 men där ser man hur Fz läsare är världsvana
Jag har använt ätpinnar sedan nittiotalet och kommer från en mindre ort på närkeslätten med ” en kina” så jäkla världsvant vet inte om det är
Själv blev jag förvånad över frågan och resultatet då mina föräldrar nu i 70års åldern också kan använda pinnar vid behov så frågeställningen känns som om den kommer från en annan tid och inte 2024. Lite som att på Frasses kan man få bestick till snabbmats burgaren.
Trot inte jag sett någon äta Sushi med bestick på många många år men när jag käkade Sushi på Minako i stockholm förra året så hade jag en rejält berusad ryss som bordsgranne som glufsade i sig med nävarna det var ju också en upplevelse… Men så länge man får i sig det man vill är alla sätt bra?
Ps. Som ett medskick kan jag tycks att det är lättare att äta med japanska pinnar kontra de långa och tjocka kinesiska.
Under sina resor till asien hade min farsa med sig en plast gaffel/sked gjord för kamping som han hade vikt i sin ficka och alltid med sig. Han lärde sig aldrig äta med pinnar, eller helt enkelt inte orkade.
Det kan vara ett tips för de som inte vill eller inte kan lära sig äta med pinnar.
Själv så ville jag lära mig äta med pinnar och det tog ett antal middagar innan jag blev bra nog med dem att äta ok med dem. Har fortfarande problem att äta soppa med dem...
Jag blev less på chipsflott på fingrarna när jag satt och spelade så jag köpte ett par ätpinnar och lärde mig att äta chips med dem. Endast därför.
När folk har frågat var jag har lärt mig att äta med pinnar så säger jag bara "man who catch fly with chopstick accomplish anything" med en trasig Miyagi-imitation.
Jag och polaren åkte till Japan för några år sedan. Han frågade mig hur man håller pinnarna rätt. Jag visade och sedan kunde han äta upp maten (med lite möda). Jag berömde honom. Han sa att det sved lite i handen för att han inte är van.
Ett par måltider senare tyckte jag han kunde äta utan några som helst besvär. Det gjorde inte ont heller.
TDLR;
Det kan ta så lite som tre tillfällen för att fullt vänja sig med ätpinnar. 🥢
P.S.
Om det är en bra restaurang så kan du fråga personalen hur man håller. Jag lärde mig ifrån en vanlig kinarestaurang i en småstad. De hade vanliga bestick men jag sa jag skulle vilja lära mig och frågade om jag kunde få låna ett par pinnar. De gav mig ett par i plast och visade mig. Jag tror jag åt biff med bambuskott så det var svårt. Men jag fick beröm och jag fick till och med behålla pinnarna (ett par plastpinnar med färgtryck på - gröna drakar och röda kanji - ganska fräsiga tyckte jag). Jag är jätteglad för upplevelsen och gåvan. Sen väl där hemma övade jag på käka köttbullar och mer kinamat. På den vägen lärde jag mig att äta med pinnar.
Det går fort att lära sig. Så åk till närmsta kina/japan/thai-restaurang och fråga om de kan visa dej hur man äter med pinnar.
Bäst är väl att börja med friterade räkor eller något, för såsiga rätter är Dark Souls-svårt att börja med. Om det är sushi kan det va bäst att börja med norimaki så det inte går sönder.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Bäst är väl att börja med friterade räkor eller något, för såsiga rätter är Dark Souls-svårt att börja med. Om det är sushi kan det va bäst att börja med norimaki så det inte går sönder.
Kan också slänga in att pinnar som är räfflade på "mat-ytan" hjälper mer än vad man tror. Lite mönster som hjälper till att greppa maten.
Är man ute efter bra pinnar och är i Japan, Korea eller ett land där man äter med pinnar så rekommenderar jag att man köper ett par hos det landets motsvarighet till ica/konsum. Kanske inte är de snyggaste men de håller länge utan speciell skötsel. Handdisk, torka direkt och lägg undan.
Mat som bör ätas med pinnar, äter jag med pinnar. Det tar inte så lång tid att lära sig och det är smidigt för en del mat. Sushi är en av dem, ramen med pinnar och sked, en annan.
Ät äta snacks med pinnar är också fiffigt.
Vad är det för mat som bör ätas med pinnar?
Skulle jag vara på en restaurangoch inte få bestick skulle jag lämna stället utan att äta eller betala.
Vad är det för mat som bör ätas med pinnar?
Skulle jag vara på en restaurangoch inte få bestick skulle jag lämna stället utan att äta eller betala.
Jag nämnde ju ett par av maträtterna.
Okej. Låter som ett ganska barnsligt agerande i mitt tycke.
Jag nämnde ju ett par av maträtterna.
Okej. Låter som ett ganska barnsligt agerande i mitt tycke.
Jag har ätit sushi inte kände jag att man "bör" använda pinnar då. Ramen vet jag inte vad det är.
Barnsligt agerande? Här har vi alltid ätit med bestick. Jag hade sagt att jag vill ha bestick.
Hade personalen inte gett bestick utan stått och skrattat, ja då hade det fått vara.
Jag har ätit sushi inte kände jag att man "bör" använda pinnar då. Ramen vet jag inte vad det är.
Barnsligt agerande? Här har vi alltid ätit med bestick. Jag hade sagt att jag vill ha bestick.
Hade personalen inte gett bestick utan stått och skrattat, ja då hade det fått vara.
Ramen är en slags nudelsoppa.
Det är väl en viss skillnad på att bemötas med hånskratt från personalen och att vägra ätpinnar.
Kommer du till en restaurang som gäst, som följer ett visst tema, kanske japanskt, där man använder ätpinnat istället för gaffel, så får man väl acceptera det.
Att lära sig nya saker är kul och givande. Om du kan lära dig ett nytt spel, så kan du nog klara av den förhållandevis låga inlärningskurvan för att äta med ätpinnar.
Men att genast agera med ”vi har alltid gjort så här, är det inte så, så får det vara”, så anser jag att det är barnsligt.
Man utvecklas av nya saker. Prova någon gång.
Cuttlery? Något fel på "bestick"?
Intressant resultat i pollen. Det är nämligen väldigt sällan jag ser något i mitt sällskap äta asiatisk mat med pinnar utan problem. Förmodligen ingen representativ undersökning.
Har man väl lärt sig äta med pinnar inser man att det är så oerhört mycket enklare än att äta asiatisk mat med bestick. De som ännu inte lärt sig tror att man är pretentiös och gör det svårt för sig men så är det när man är trångsynt.
Har aldrig lärt mig äta med pinnar men har väl egentligen aldrig heller gett det ett seriöst försök. Tycker att bestick fungerar precis lika bra till asiatisk mat som till annat; med en klassisk uppsättning kniv och gaffel kan jag utan vidare hålla fast, sticka, lyfta, fösa, dela till önskad storlek, snurra pasta/nudlar och skyffla. Perfekta multiverktyg helt enkelt!
Har aldrig lärt mig äta med pinnar men har väl egentligen aldrig heller gett det ett seriöst försök. Tycker att bestick fungerar precis lika bra till asiatisk mat som till annat; med en klassisk uppsättning kniv och gaffel kan jag utan vidare hålla fast, sticka, lyfta, fösa, dela till önskad storlek, snurra pasta/nudlar och skyffla. Perfekta multiverktyg helt enkelt!
När du inser att du kan göra allt det där (förutom att dela, det gör man innan man serverar) med en hand och ha andra handen fri inser man att asiaterna återigen ligger steget före oss.
Det är väl en viss skillnad på att bemötas med hånskratt från personalen och att vägra ätpinnar.
Kommer du till en restaurang som gäst, som följer ett visst tema, kanske japanskt, där man använder ätpinnat istället för gaffel, så får man väl acceptera det.
Att lära sig nya saker är kul och givande. Om du kan lära dig ett nytt spel, så kan du nog klara av den förhållandevis låga inlärningskurvan för att äta med ätpinnar.
Men att genast agera med ”vi har alltid gjort så här, är det inte så, så får det vara”, så anser jag att det är barnsligt.
Finns ingen anledning eftersom äta med pinne är bara ett steg över att äta med händer.
Finns en anledning varför bestick kom till.
Går jag till en asiatisk restaurang är det för att äta asiatisk mat.
Det har man gjort i decennier här i sverige och det har alltid funnits bestick.
Finns ingen anledning eftersom äta med pinne är bara ett steg över att äta med händer.
Riktig WT-varning att äta ramen eller pho med bestick Är det ens möjligt?
Nudelsoppa?
Jag kan vissa veckor äta nudelsoppa flera dagar. Vad är problemet med vanliga bestick?
Riktig RH-varning att bete sig på det där sättet.
Ad hoc addendum
Jag tror ni pratar om olika saker.
Går man till Pong för att svulla en lunchbuffé så är det självklart att det ska finnas bestick, allt annat är idiotiskt. Däremot om besöker Yasuragi, eller en restaurang som utlovar en autentiskt upplevelse, så är det alls inte lika självklart.
Jämför med att gå till en napolitansk pizzeria och kräva att de ska servera kebabpizza t.ex.
edit: Tycker för övrigt inte att det är ok att som personal stå och småskratta åt någon som inte kan äta med pinnar (eller något annat för den delen). Från vad jag har hört så är Japaner generellt betydligt trevligare än så, och skulle snarare gått fram och frågat om kunden ville ha hjälp. Det är ju skillnaden mellan att få tillbaka kunden, eller inte. För jag anar att @devan inte kommer besöka den restaurangen igen.