Outlaws-haveriet säger det igen – sluta stressa för att spela först
Kan man inte leverera det man säljer behöver man ha en ersättningsplan, tycker Tomas.
#krönika, #star-wars-outlaws, #ubisoft
Har svårt att se att det kommer bli någon ändring alls faktiskt. Du köper ju in dig för att få tillgång till spelet innan oficiellt släppdatum, sen att det inte är helt hundra är ju mer standard än undantag idag. Det enda som kommer att skilja sig är nog att de lägger till förtydligande och friskriver sig från allt ansvar om det inte funkar till 100% för de som spelar tidigt.
Stortitlar kommer alltid att baka in early access tillsammans med dlc/season pass, exklusiva skins eller dylikt framöver så att det finns lite fomo att vänta hela 2-4 dagar. Jag tror inte vi kommer se någon större skillnad framöver om jag ska vara ärlig, då måste det nog till någon form av övergripande lagstiftning som reglerar detta.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Köpte det inte, drog en Ubi+, har kört igenom det, hade 2 AI glitches, 1 ställe där järn gallret var för högt vilket var ren översikt, körde på "Hard" så Ain's beteende var helt OK genom hela spelet. Har klarat storyn, och tycker den var bra, till och med att jag vill ha mer. Häst längder bättre än Squadrons, SP. Gillade karaktärerna mer i detta spel än från Star Wars Jedi: Fallen Order samt Survivor
Requiēscat in pāce ~
Har inte recensenter ett ansvar i detta också?
Jag har så många ggr köpt spel som fått höga betyg men visat sig vara så trasigt att man knappt kommer förbi laddningsskärmen utan att spelet kraschar.
Är det mitt fel som konsument att inte få en färdig produkt som jag betalt fullpris för? Jag tycker det borde vara någon form av kvalitetskontroll innan produkten släpps.
Buggiga spel har väl funnits i alla tider men känns som det sker allt oftare och i allt större bredd.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
"Sluta stressa för att spela först"
Amen 🙏
Det finns så mycket spel… ingen kan ha spelat alla bra, så varför köpa spel som precis släppts för premiumpris?
Köp det du skulle köpt förra året billigare istället.
Är antagligen gammal i gamet men ibland undrar man.
Jag fattar lockelsen att lira sånt man längtat efter snabbt. Men det är stor skillnad mellan att köpa på release och att betala extra för tre dagars tjuvstart. I det här fallet fick man betala 40 eller 60 dollar mer än standardversionen (kostar 70), det är nästan 60 och 85 procent mer - för att spela tre dagar tidigare. Då har man förverkat rätten att klaga på höga spelpriser.
Har inte recensenter ett ansvar i detta också?
Jag har så många ggr köpt spel som fått höga betyg men visat sig vara så trasigt att man knappt kommer förbi laddningsskärmen utan att spelet kraschar.
Är det mitt fel som konsument att inte få en färdig produkt som jag betalt fullpris för? Jag tycker det borde vara någon form av kvalitetskontroll innan produkten släpps.
Buggiga spel har väl funnits i alla tider men känns som det sker allt oftare och i allt större bredd.
Det är spelskaparens jobb att se till att produkten fungerar när de släpper den. Som recensent ska man berätta om de buggar och problem man stöter på, men det är inte vårt ansvar att buggtesta spel.
Buggar kan visa sig väldigt olika. Exemepel: i första cutscenen i baren i Outlaws flimrade Kays ögon kraftigt när jag spelade, men varken Fredrik eller Daniel såg det. Vi kör alla tre på PS5. Cyberpunk 2077 är ett annat exempel: en hel del spelare har haft stora tekniska problem, samtidigt som många andra säger att spelet har funkat helt okej. Ytterligare en grej ha tänka på är att spel uppdateras snabbt, så det kan hända att problem dyker upp efter att recensionerna är släppta. (Och det omvända naturligtvis).
Jag har som tumregel att alltid vänta minst en vecka efter release innan jag köper eller testar att spela. Väntar ännu längre om det visar sig vara buggigt eller ha andra problem. (väntade runt 1.5 år på CP2077)
Multiplayerspel kan ju vara lite lurigare att vänta med om man har några kompisar som stressar och vill in och spela, för det blir ju roligare om man då kommer in som en grupp och upplever allt samtidigt. Men då kan man behöva bromsa så gott det går ändå.
Att komma in några dagar tidigare gör ju ändå inte att man levlar snabbast/hittar nya saker först när det sitter folk utan nåt annat att göra och spelar dygnet runt. Bättre att fokusera på att ha kul än stressa.
Spel är en komplicerad produkt. Som en bil, som ett hus, som en utlandsresa. Ju mer insatt du är, desto mindre risker. Dumma impulsköp av de allra mest okunniga, jag känner nada sympati för de som inte kan ta vuxna beslut.
Jag hatar däremot också oreglerad marknad och producenter som ej tar ansvar eller bara ute efter att utnyttja folk. Jag låter helst pengar tala.
Jag fattar lockelsen att lira sånt man längtat efter snabbt. Men det är stor skillnad mellan att köpa på release och att betala extra för tre dagars tjuvstart. I det här fallet fick man betala 40 eller 60 dollar mer än standardversionen (kostar 70), det är nästan 60 och 85 procent mer - för att spela tre dagar tidigare. Då har man förverkat rätten att klaga på höga spelpriser.
Såklart lockar det. Men tycker ändå att gemene spelare kan tänka till lite. Förvisso tycker jag det gäller allt i samhället. Varför köpa en ny bil, senaste versionen av elektronik etc.
Men du har en poäng där och nej, man mister verkligen rätten om man köper tre dagar tidigare för ockerpriser.
Efter min besvikelse på Cyberpunk 2077 och Star Wars Jedi Survivor vid start så har ens hype för AAA- eller AAAAAAAAAAAA spelen i princip lagts i kylboxen. Kommer dessa till prenumerationstjänst (Game Pass, PS Plus, Ubisoft+, EA Pass osv) testar man eller spelar igenom utan att betala ockerpriser dem sätter för dessa spel - slipper bli besviken och bankrutt på samma gång.
Rösta med plånboken.
Köp inget från Ubisoft.
Det är spelskaparens jobb att se till att produkten fungerar när de släpper den. Som recensent ska man berätta om de buggar och problem man stöter på, men det är inte vårt ansvar att buggtesta spel.
Buggar kan visa sig väldigt olika. Exemepel: i första cutscenen i baren i Outlaws flimrade Kays ögon kraftigt när jag spelade, men varken Fredrik eller Daniel såg det. Vi kör alla tre på PS5. Cyberpunk 2077 är ett annat exempel: en hel del spelare har haft stora tekniska problem, samtidigt som många andra säger att spelet har funkat helt okej. Ytterligare en grej ha tänka på är att spel uppdateras snabbt, så det kan hända att problem dyker upp efter att recensionerna är släppta. (Och det omvända naturligtvis).
Jag tror du missförstår, eller så är det jag som missförstår. En tydlig trend genom flera år nu är att recensenter påpekar vilka buggar som finns och hur pass allvarliga de är, men otroligt sällan verkar det ha någon som helst inverkan på slutbetyget. Det känns som att betyget lämnas med att de antar att det mesta fixas inom kort.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Intressant att du väljer att bortse från att Season Pass (och extra kosmetiska skins) ingår i dom dyrare utgåvorna.
Du är dock inte ensam om det utan diskussioen överlag har bara hakat upp sig på att en del spel går att spela tidigare i dyrare utgåvor.
Hade det funnits en standardutgåva och en dyrare utgåva som endast hade haft tillägget "3 day early access" i sig så hade det varit en annan femma.
Men nu är diskussionen snedvriden då det bara fokuseras på att få early access till spelen.
Personligen så tror jag att sådana utgåvor med endast early access inte hade sålt speciellt bra bland gemene man, möjligtvis bland "streamers" som vill vara först.
Det finns så mycket spel… ingen kan ha spelat alla bra, så varför köpa spel som precis släppts för premiumpris?
Köp det du skulle köpt förra året billigare istället.
Är antagligen gammal i gamet men ibland undrar man.
Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag är oftast sugen på spel som är aktuella just nu. Jag förbeställer aldrig spel men brukar ofta lira spel vid release.
De är ju verkligen inte ensamma om just den här tjuvstartsmodellen (men du kanske menade i största allmänhet).
Jo i största allmänhet men också Ubisoft, kan verkmigen inte med deras copypaste metoder som genomsyrar deras skapelser. Speciellt när det gäller "3rd person action openworld"
Jag tror du missförstår, eller så är det jag som missförstår. En tydlig trend genom flera år nu är att recensenter påpekar vilka buggar som finns och hur pass allvarliga de är, men otroligt sällan verkar det ha någon som helst inverkan på slutbetyget. Det känns som att betyget lämnas med att de antar att det mesta fixas inom kort.
Betyg är en helhetsbedömning som påverkas av massa saker, däribland buggar. Men det är väl inte särskilt vanligt att nån säger rakt ut att det och det påverkar betyget. Jag har svårt att se varför recensenter skulle vara mer förlåtande mot buggar än gemene köpare. Visst, man slipper betala för spelen man skriver om, men som recensent har man alltid kundperspektivet: vad får man för pengarna? Och de flesta som recenserar har ju spelintresse som skäl för det vi gör, samma spelintresse som alla gamers.
Nu kan jag ju bara tala för mig själv men jag är oftast sugen på spel som är aktuella just nu. Jag förbeställer aldrig spel men brukar ofta lira spel vid release.
Helt med på att det är så. Tror bara att man, om man inte har tiden till att spela alla nya spel, inte bör göra skillnad på något som kom ut förra året eller precis just nu.
För mig är spel som böcker eller filmer. (Visst grafiska framsteg kan göra att spel inte riktigt kan jämföras). De har ett värde när än man tar sig an dem.
Givetvis skiljer sig onlinespel och är med på att man vill spela det som det skrivs om och vad som spelas på Twitch etc. Tror bara att man bör kunna se bortom detta om man anser att spel är för dyra.
Jag köpte den dyraste versionen av Diablo IV för att kunna lira några dagar tidigare och när jag väl satt där med spelet så undrade jag vad fan jag egentligen höll på med. Jag hade verkligen överlevt med att vänta några dagar extra så jag kommer inte att göra det igen. Jag lär förhoppningsvis av mitt misstag men vem vet, sitter jag där om ett år med möjligheten att spela GTA VI några dagar före alla andra och råkar ha några starkpangare innanför västen så kanske jag går på det igen :D.
EDIT: Tack för en bra krönika.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Är så trött på allt sånt här skit med preorder-bonusar, buggiga lanseringar och den allmänna girigheten bland alla utgivare!
Jag har nu köpt mig en pc från 90-talet och börjat spela alla gamla härliga klassiker från den tiden. När spel var spel gjorda av kärlek och inte enbart i vinstsyfte. Och fan vad gött det känns att dra igång ett gammalt DOS-spel och inte ett enda in-game-köp eller patchar på 200 GB så långt ögat kan nå.
Hell Tengil, vår befriare!