Outlaws-haveriet säger det igen – sluta stressa för att spela först
Förstår inte varför pre-lanseringar blivit en grej ens. Moneygrab? Utgivaren får väl börja skriva ett varningsmeddelande att upplevelsen kan komma att suga bäver och köpes på egen risk för att slippa ansvar om dom nu måste fortsätta att ta extra betalt för 3 dagars betatestning
Ni (FZ) bidrar ju till spektaklet genom att ge spelet det höga betyget 4/5 (mycket bra) baserat på samma version.
Ett spel som på sin höjd förtjänar 3/5.
Det känns som en cyberpunk i repris. Med skillnaden att cyberpunk gick att rädda. Outlaws kommer för alltid vara ett mediokert spel.
Alltså jag måste ändå fråga, förstår du att recensioner är något subjektivt?
Jag kan absolut förstå att man ger Outlaws 4/5, även om jag själv snarare hade hamnat på 3/5.
Vi borde alla bli bättre på att reklamera trasiga spel. Man har rätt att reklamera en produkt som inte fungerar som utlovat. Det spelar liten roll att det brukar vara så. En trasig produkt är en trasig produkt.
Det går typ inte att reklamera spel. Försökte reklamera no mans sky, då tog Sony inget ansvar och sa att jag måste kontakta utvecklarna. Fick aldrig ett svar tillbaka.
Försökte reklamera battlefield 2042 men gick inte där heller.
Jag förstår knappt att folk köper vid release alls idag, men det beror främst på spelbranschens underliga prisstrategi.
Nintendos spel kan jag köpa vid release. För jag vet att deras priser håller sig länge (att de är hyfsat buggfria är en bonus). När de går ut på rea, efter något år, så är det alltid på 33 procent.
Men Ubi, EA och alla andra. Vänta en månad eller tre och köp spelet till halva priset eller mindre. Vänta ett år och fynda det till 90 procent rea. Det om något visar hur mycket utgivarna respekterar sina produkter idag.
Visst gör det livet som gamer billigt för den som väntar så jag ska inte klaga. Men fler borde se och lära av Nintendo.
Det går typ inte att reklamera spel. Försökte reklamera no mans sky, då tog Sony inget ansvar och sa att jag måste kontakta utvecklarna. Fick aldrig ett svar tillbaka.
Därför du ska överge playstation och använda nått som är med konsumentvänligt
Därför du ska överge playstation och använda nått som är med konsumentvänligt
Det står klart och tydligt att om man laddat hem spelet så går det inte att returnera. Själv blir jag sällan drabbad då jag kör fysiskt. Sedan kör jag astrobot, det är svårt att spela utan Sony i dagsläget. Galet lir.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Tack alla idioter som fortsätter stoppa åt pengar till Ubisoft och andra liknande "utvecklare", ni hjälper verkligen till att få ändring!
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Köper inte resonemanget alls.
Jag förköper en del spel. Jag förköper bara spel jag vet jag kommer bli nöjd med och jag har aldrig blivit besviken.
Anledningen är att jag kontrollerar varan innan jag köper den. Jag förköpte Outlaws, jag hade och fortsätter ha skitkul...som jag visste jag skulle ha. För jag fick exakt det jag ville ha.
Faktum är att jag aldrig blivit besviken på *något* spel jag någon sin köpt. Förköpt eller inte. För jag köper bara spel jag vet jag kommer bli nöjd med.
Så argumentet borde inte vara "Förköp inte" utan "Förköp inte produkter du inte kontrollerat i förväg"...och egentligen borde argumentet vara "köp aldrig produkter du inte kontrollerat i förväg"...för du ber bara om problem om du köper något blint...och du har ett stort mått av "skyll dig själv" om du köper produkter innan du kontrollerat dem...
Jag förköper en del spel. Jag förköper bara spel jag vet jag kommer bli nöjd med och jag har aldrig blivit besviken.
Anledningen är att jag kontrollerar varan innan jag köper den. Jag förköpte Outlaws, jag hade och fortsätter ha skitkul...som jag visste jag skulle ha. För jag fick exakt det jag ville ha.
Faktum är att jag aldrig blivit besviken på *något* spel jag någon sin köpt. Förköpt eller inte. För jag köper bara spel jag vet jag kommer bli nöjd med.
Så argumentet borde inte vara "Förköp inte" utan "Förköp inte produkter du inte kontrollerat i förväg"...och egentligen borde argumentet vara "köp aldrig produkter du inte kontrollerat i förväg"...för du ber bara om problem om du köper något blint...och du har ett stort mått av "skyll dig själv" om du köper produkter innan du kontrollerat dem...
Även om du är nöjd med dina förköp, så kan du inte säga att man kan kontrollera innan förköp och på så sätt vara säker att man får det man blivit presenterad. Prestanda och buggar ser du först när du spelar det, dvs efter du köpt det. I detta fall så fick flertalet personer även mail från utv/Sony att deras sparfiler är/blir korrupta och de måste börja om på en ny sparfil. Omöjligt att veta innan förköp, så resonemanget är ganska glasklart tycker jag.
Det du säger har ju en poäng när det kommer till vanligt köp dock, där du kan vänta till release, kolla på recensioner både tekniskt och spelmekaniskt och på så sätt bilda dig en bra uppfattning om det passar och på så sätt sätta rätt förväntningar, dvs nöjd eller inte.
Låter som kognitiv dissonans och en släng av lite sunk cost fallacy.
Jag har köpt många spel genom åren som jag vet att jag kommer att gilla men har lika förbannat blivit besviken pga hur trasiga spelen är vid release. Något som är så gott som omöjligt att "kontrollera" innan spelet faktiskt har släppts.
Jag har därför slutat förköpa spel och inväntar de första dagarna/veckorna efter release för att slippa kasta pengarna i sjön på ett trasigt spel.
Hur kommer det sig att verkligen ALLA spel som släpptes fysiskt på skiva förut var spelbara? Visst fanns det buggar men det gick åtminstone att spela. Vad har hänt på 10-15 år?
Minns när FZ skrev artiklar om när spel hade gått "guld" och man kunde enkelt förboka på Webhallen eller Komplett.
Alltså jag måste ändå fråga, förstår du att recensioner är något subjektivt?
Jag kan absolut förstå att man ger Outlaws 4/5, även om jag själv snarare hade hamnat på 3/5.
Outlaws ligger på user score 5.4 på metacritic. Jag kan inte se hur det är försvarbart att som subjektiv recensent för en speltidning ge spelet 4/5. Då har tidningen valt fel skribent för just detta jobbet. Kanske till en fan-boy av star wars?
Outlaws ligger på user score 5.4 på metacritic. Jag kan inte se hur det är försvarbart att som subjektiv recensent för en speltidning ge spelet 4/5. Då har tidningen valt fel skribent för just detta jobbet. Kanske till en fan-boy av star wars?
Men du vet likaväl som jag att user store är inte ett dugg tillförlitligt. Att hata Ubisoft är poppis för folk som inte kan formulera egna tankar.
Titta bara på trådarna här så är dom flesta som testat positiva till spelet, självklart inte utan kritik men ändå att det är ett bra spel.
Har svårt att se att det kommer bli någon ändring alls faktiskt. Du köper ju in dig för att få tillgång till spelet innan oficiellt släppdatum, sen att det inte är helt hundra är ju mer standard än undantag idag. Det enda som kommer att skilja sig är nog att de lägger till förtydligande och friskriver sig från allt ansvar om det inte funkar till 100% för de som spelar tidigt.
Stortitlar kommer alltid att baka in early access tillsammans med dlc/season pass, exklusiva skins eller dylikt framöver så att det finns lite fomo att vänta hela 2-4 dagar. Jag tror inte vi kommer se någon större skillnad framöver om jag ska vara ärlig, då måste det nog till någon form av övergripande lagstiftning som reglerar detta.
Nja, dem skulle nog aldrig kunna friskriva sig från något ansvar för att spelet inte är fungerande vid ett Early Access då denna form Early Access egentligen inte är en "Early Access" utan en senare läggning av ett redan färdigt spel för att kränga extra pengar vid släpp.
Förr släpptes många spel mitt i veckan så att eventuella fix kunde göras innan helg, nu är den tidiga tillgången i veckan och "releasen" på fredagen.
Men jag håller om att inget kommer ändras utan någon en lag, samtidigt har jag svårt att se att det skulle hända.
Så länge folk är dumma nog att köpa skiten så kommer företagen bara hitta fler och fler sätt att utnyttja dessa idioter.
Försvarbart pga att det just är en subjektiv åsikt?
Nja, dem skulle nog aldrig kunna friskriva sig från något ansvar för att spelet inte är fungerande vid ett Early Access då denna form Early Access egentligen inte är en "Early Access" utan en senare läggning av ett redan färdigt spel för att kränga extra pengar vid släpp.
Förr släpptes många spel mitt i veckan så att eventuella fix kunde göras innan helg, nu är den tidiga tillgången i veckan och "releasen" på fredagen.
Men jag håller om att inget kommer ändras utan någon en lag, samtidigt har jag svårt att se att det skulle hända.
Så länge folk är dumma nog att köpa skiten så kommer företagen bara hitta fler och fler sätt att utnyttja dessa idioter.
Nu är jag ju inte juridiskt kunnig inom området men är det inte något som kräver att man stipulerar det så innebär det ju att det blir tolkning om tvist uppstår. Släpps spelet oficiellt ett datum så borde det ju i min värd vara det som gäller, oavsett när du får tillträde till spelets fulla version.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Nu är jag ju inte juridiskt kunnig inom området men är det inte något som kräver att man stipulerar det så innebär det ju att det blir tolkning om tvist uppstår. Släpps spelet oficiellt ett datum så borde det ju i min värd vara det som gäller, oavsett när du får tillträde till spelets fulla version.
En av problemen är att Early Access redan har varit en etablerad term inom spelbranschen för ett spel som är under utveckling meb är spelbart för dem som vill köpa in sig tidigt och hjälpa med bugg rapportering.
Denna typ av Early Access skiljer sig helt från det då man också marknadför spelen som ett färdigt spel och att det inte längre är i utveckling.
Ett strörre problem är ju egentligen att spel i regel nu alldrig är "klara" innan release i och med att skivor aldrig innehåller hela spelen längre och att det alltid är en dag 1 patch av någon form.
Hur kommer det sig att verkligen ALLA spel som släpptes fysiskt på skiva förut var spelbara? Visst fanns det buggar men det gick åtminstone att spela. Vad har hänt på 10-15 år?
Minns när FZ skrev artiklar om när spel hade gått "guld" och man kunde enkelt förboka på Webhallen eller Komplett.
Jag tror du har lite dina rosenskimrande glasögon på dig. Jag har tonvis med gamla fysiska spel där 1.0-versionen i princip var ospelbara. Tre jag kommer på nu direkt är Hidden & Dangerous, Ultima 9 och Spec Ops 2...men har många fler som åtminstone behöver första patchen för att gå och spela.
En skillnad var att det inte gick att skriva av sig om det på nätet på samma sätt.
Dock förstår jag vad du menar, man kan väl tycka att utvecklingen ska gå framåt med sånt här och det borde vara bättre nu än då?
"Writer and Fighter"
Det där är ett återköp eller retur du försökte. Reklamera är något annat. En trasig vara har du rätt att reklamera och säljaren är skyldig att åtgärda felet. De kan också ge ett prisavdrag eller hela summan tillbaka. Kommer ni inte överens så är det ARN ni får vända er till men det kostar tyvärr 150kr att göra en anmälan och summan ni bråkar om måste vara högre än 500kr.
Så här skriver eu på sin infosida om reklamation
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guar...
”Reparation och återbetalning av digitalt innehåll och digitala tjänster
Om det digitala innehållet eller den digitala tjänsten uppvisar brister inom två år efter köpet måste leverantören erbjuda en lösning. Om det gäller ett engångsköp och felet upptäcktes inom ett år, antas det ha funnits redan vid försäljningen, såvida inte leverantören kan bevisa motsatsen. Du har dock två år på dig att lämna in ett klagomål.”
Konsumentverket skriver ungefär samma sak förutom att vi har 3 års reklamationsrätt.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/digitala-tja...
Tänk om biltillverkare gjorde likadant. Lyset startar 1 månad efter den rullar ut från fabriken. Airbagen kräver en uppdatering som ”är under utveckling”.
Nä enklast blir nog om alla väntar 3 månader med ett köp. Då får vi se hur kaxiga utgivarna är när intäkterna störtdyker.
Det står klart och tydligt att om man laddat hem spelet så går det inte att returnera. Själv blir jag sällan drabbad då jag kör fysiskt. Sedan kör jag astrobot, det är svårt att spela utan Sony i dagsläget. Galet lir.
Nej det som är så jäkla kasst.
Sony borde få vite av EU eller nått. Fattar inte att Sony och Nintendo kommer undan när typ alla andra "tvingats" till refund-policys.
2 Timmar / 14 dagar verkar som standard.
Men snälla du. Litar du verkligen på user scores? Metacritic, siten där du kan ge en recension på utan att äga spelen?
Vem som helst kan gå in och ge betyg eller recensionsbomba sönder ett spel för att de känner sig lättkränkta. Titta bara på hur Tlou2 behandlades, hade ca 100000 recensioner efter bara någon vecka, något inget annat spel har lyckats med, inte ens GTA 5 som snart sålts i 200 milj exemplarer har så många recensioner jämfört med Tlou2s ca 10-15 milj sålda.
Du har problem med att en recensent ger spelet 4/5 men när massa dårar på metacritic ger spelet 0/10 för att dra ner dess user score så är det okej? User reviews är ett bra koncept, men folk är alldeles för omogna för att ge spel ett rättvist betyg och låter istället sitt hat för t.ex. Ubisoft ta över helt.