Klart – Dreamhack lämnar Jönköping
Riktigt tråkigt o höra. Det var så mycket mer än ett lan för datornördar. Man mötte vänner och skapade nya. Inget bråk. Rip
Nja, det var ett lan. Nu är det så mycket mer än ett lan, snarare en mässa - vilket kan vara en anledning till att Jönköping inte längre är attraktivt.
Dåligt, men det har gått helt utför med DH efter pandemin.
Hade jättekul när jag var crew på DHS19 och DHW19, men när jag kom tillbaka till DHS22 så kändes allt bara fel.
Vad var det för skillnad?
Att se de tusentals skärmarna i Elmias största hall är och förblir ett kärnminne. Osäker på om jag hade haft en karriär i spelbranschen idag om jag inte tjatat på mina befäl om att få ta ledigt och åka dit. Det var ju också Dreamhack som var orsaken till att jag började skriva för FZ, jag ville ha gratis inträde och det verkade vara det enklaste sättet.
Fruktansvärt tråkigt, jag har åkt i stort sett varje år sen 2007, själv, med barn och nu senare åren barnbarn och det har varit höjdpunkter på året för oss alla.
När de flyttade till Stockholm blev jag misstänksamt orolig, speciellt när de började kränga ultimate-biljetter för typ 4-5 k som hade alla bekvämligheter och även alkoholförsäljning, kändes väldigt marknadsfört till mutbiljetter för företag. Det märks väldigt tydligt att de egentligen skulle vilja göra det till ett jätteexpo med massvis med pengastinna besökare och helst bli kvitt oss LAN-spelare som genererar alldeles för lite pengar.
Kommer åka i vinter nu, lite för att jag faktiskt bor bara 15 min från platsen men jag är nästan den enda i vårt glada LAN-gäng som kommer dit. Jönköping har varit underbart lagom långt bort för att man ska känna att man är nån annanstans, i en annan värld.. nu kan jag ju nästan lika gärna sitta hemma med discord spela med polarna istället..
Time flies like the wind
Fruit flies like bananas
Att se de tusentals skärmarna i Elmias största hall är och förblir ett kärnminne. Osäker på om jag hade haft en karriär i spelbranschen idag om jag inte tjatat på mina befäl om att få ta ledigt och åka dit. Det var ju också Dreamhack som var orsaken till att jag började skriva för FZ, jag ville ha gratis inträde och det verkade vara det enklaste sättet.
<Uppladdad bildlänk>
Var det kallt i hallen? 😁
Tråkigt. Varit crew på över 20 event (kommer inte ihåg hur många) både i Sverige och utomlands. Sist ja va med hade typ 80% av OG folket lämnat så suget har inte alls varit där.
När de flyttade till Stockholm blev jag misstänksamt orolig, speciellt när de började kränga ultimate-biljetter för typ 4-5 k som hade alla bekvämligheter och även alkoholförsäljning, kändes väldigt marknadsfört till mutbiljetter för företag. Det märks väldigt tydligt att de egentligen skulle vilja göra det till ett jätteexpo med massvis med pengastinna besökare och helst bli kvitt oss LAN-spelare som genererar alldeles för lite pengar.
Läste precis den biten om alkohol själv. Lite av det som gör LAN lite mer unikt från de allra flesta andra större tillställningar, är att det är alkoholfritt. Lämna spriten hemma! Sen att det bara är de mest välbetalda som köper dessa Ultimate+ biljetter för att tillåtas köpa alkohol, hjälper inte så mycket för de deltagare som inte vill ha någon alkohol-inblandning i LAN:andet. Spriten finns där likt förbannat. Var själv crew för DH några ggr nere i Jönköping för ett antal år sen, och hade man tillåtit sprit så hade jag haft fullt upp med att slänga ut fyllon (var där som "evenemangsvärd" som var DHs finare ord för Säkerhetsvakt).
Nä du, DH eran är nog nu officiellt över. Kvittar vart de flyttar Sommar-varianten, om den ens kommer finnas kvar i vårt land. Den DH som en gång fanns, är sen länge borta.
Life's a giant party, and I'm not invited...
Var det kallt i hallen? 😁
Vi satt precis vid utgången, det var svinkallt!! Folk sprang in och ut hela tiden.
Crewade i runt 10 år från 2006, och visst var det här extremt väntat, men ändå är det en epok som går i graven.
Det där var inte igår, Calle! 😅
Mer än halv livstid sedan 😅
Har åkt till Jönköping många gånger med mina barn, fina minnen. Bor nära Stockholm men skulle aldrig åka dit. Dyra biljetter. Kan man hitta parkering? Alkohol har verkligen ingen plats på ett lan och det kommer säkert bli stort fokus på det kommersiella. Riktigt trist utveckling. Var tar det genuina vägen?
Har åkt till Jönköping många gånger med mina barn, fina minnen. Bor nära Stockholm men skulle aldrig åka dit. Dyra biljetter. Kan man hitta parkering? Alkohol har verkligen ingen plats på ett lan och det kommer säkert bli stort fokus på det kommersiella. Riktigt trist utveckling. Var tar det genuina vägen?
Alldeles för dyrt numera.
DH har både blivit dyrare och sämre, i synnerhet efter flytten till Stockholm.
Från relativt "billiga" biljetter i Jönköping, och möjligheten att gratis få en plats att sova i sovhallen, till DYRA biljetter i Stockholm, utan möjlighet till sovhall, så man får betala MER för att hyra in sig på ett hotell ett antal nätter. Tack, men nej tack.
Life's a giant party, and I'm not invited...
Vad var det för skillnad?
För det mesta, så var det en "känsla", atmosfären var inte riktigt detsamma och man lade inte ner särskilt mycket energi på crew-avdelningen, som under tidigare event. Men samtidigt så var man kraftigt underbemannad och jag kommer ihåg att man desperat gick runt mellan alla lagen i crew, och bad om volontärer inför insläppet, för att man inte hade tillräckligt folk att kolla biljetterna.
Sista dagen, under teardown, var minst sagt intressant, då TL för logisitk fick sparken och flera i laget lämnade i protest. Hörde rykte om att HELA laget avgick i protest, men kan inte bekräfta, vet bara att det blev totalt kaos på slutet.
För det mesta, så var det en "känsla", atmosfären var inte riktigt detsamma och man lade inte ner särskilt mycket energi på crew-avdelningen, som under tidigare event. Men samtidigt så var man kraftigt underbemannad och jag kommer ihåg att man desperat gick runt mellan alla lagen i crew, och bad om volontärer inför insläppet, för att man inte hade tillräckligt folk att kolla biljetterna.
Sista dagen, under teardown, var minst sagt intressant, då TL för logisitk fick sparken och flera i laget lämnade i protest. Hörde rykte om att HELA laget avgick i protest, men kan inte bekräfta, vet bara att det blev totalt kaos på slutet.
Oj, ok. Trist. :/
spekulera inte om saker du inte vet något om överhuvudtaget .. syftar på angående logistik.
vet man inte vad som skett eller varför så säger man inget.. gör om .. gör rätt!..
spekulera inte om saker du inte vet något om överhuvudtaget .. syftar på angående logistik.
vet man inte vad som skett eller varför så säger man inget.. gör om .. gör rätt!..
Fast han jobbade väl där och bevittnade kaoset, och säger ju att TL för logistiken fick sparken och det skapade mer kaos. Så det är ju inte spekulation från hans håll.
Hurvida ryktet stämmer eller ej är irrelevant. Han poängterar att just det var ett rykte. Vilket säger att vi ska ta just den informationen med en nypa salt. Men trotts ryktet, så konstaterar han ju fortfarande att han upplevde att det blev kaos efter eventets slut. Så tycker inte han gör något fel i att berätta hans upplevelse av sitt arbete.
Fast han jobbade väl där och bevittnade kaoset, och säger ju att TL för logistiken fick sparken och det skapade mer kaos. Så det är ju inte spekulation från hans håll.
Hurvida ryktet stämmer eller ej är irrelevant. Han poängterar att just det var ett rykte. Vilket säger att vi ska ta just den informationen med en nypa salt. Men trotts ryktet, så konstaterar han ju fortfarande att han upplevde att det blev kaos efter eventets slut. Så tycker inte han gör något fel i att berätta hans upplevelse av sitt arbete.
En diskussion som kanske inte behöver tas här, DH Crew-drama tas bäst i bastumiljö.
iykyk.
Det finns fler forumiter här som har erfarenheter av Crew-miljön (ingen nämnd och ingen glömd), och även insikt i specifika team, så bilden Alexraptor ger kanske inte är särskilt fullständig. No offense menat överhuvudtaget, vi alla har våra egna erfarenheter och jag försöker inte gaslighta någon, men det kan finnas fler perspektiv som man missar.
Volontärstyrkan var uppemot ~500st när eventet var som störst, det var mycket man som enskild Creware inte kom i kontakt med, oavsett vilken stol man själv satt på.
Många gånger som de olika synvinklarna/synpunkterna på/åsikterna om saker och ting krockade med varandra, kan jag lova. Men som ovan nämnt så känns det inte värt att djupdyka ner i här heller, känns mest som att det kommer sluta med att pajer kastas och/eller att vi diskuterar vem som har tolkningsföreträde.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
<Uppladdad bildlänk>
Raven Shield var inte igår. Underbara minnen.
Att logistiks TL fick sparken är inte spekulation, att en stor del av logistik följde med i protest är inte spekulation. Det enda som är spekulation/rykte är att "hela" laget skulle avgått i protest, detta enbart för att jag inte kan bekräfta att varje kotte ner till sista man, hade faktiskt stuckit.
Det jag kan bekräfta i första hand, är att vi ombads att göra mer arbete av vår TL under teardown, som direkt konsekvens (Han sade att logistik hade stuckit). Jag kan även bekräfta att när jag och en kompis skickades att hämta buntband och lite annat, så var hela logistikavdelningen tömd på folk. Det satt bara EN kille, som hade hoppat in.
Direkt efter eventet lade man sedan ner logistik fullständigt.
Man fick inte sova på golvet när vi var där, uh, 2000 eller 2001 tror jag. De gick typ runt folk med käppar och kollade sådant, det var som i indien, ett lan i indien. Men jag la mig bakom två datorer bland alla sladdar, det var ingen som märkte det.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.