Klart – Dreamhack lämnar Jönköping

Medlem

Riktigt trist men även väntat.

Folk som hängt med från tidigt 90-tal har väl kraftigt märkt utvecklingen genom åren. Absolut att dom behöver utvecklas som event mm men tycker även det tappat sin charm lite dom sista åren.

Tror någonstans blev DH för stor för sitt eget bästa tyvärr.

Medlem

Trist, men sannolikt oundvikligt. Med dagens bredband, discord etc så har ju av behovet av att LANa försvunnit lite. Du behöver inte sitta tillsammans med de du vill spela med på samma sätt 2024 som du gjorde 2004. Så DH 2024 handlar mer om den sociala upplevelsen än om att faktiskt kunna göra något du inte kunde göra annars. Krasst sett så spelar man väl inte ens några spel via LAN längre, vilket såklart har sin egen effekt på beteendemönstren.

Det i sin tur leder till att det blir lätt, särskilt när man blivit lite äldre, har barn m.m. att man säger "Vi i kompisgänget anordnar en egen CS turnering nästa vecka istället när vi har mer tid". Många bäckar små osv vilket leder till att organisatörer behöver tänka om konceptet.

Det går såklart att säga att det är upplevelsen som är grejen, vilket såklart stämmer, men jag tror att det mer och mer blir att man ändå som besökare tappar magin lite i att spela olika spel med vänner på DH när du gjorde samma sak veckan innan hemma. Det blir lite mer tid mellan spelen där du driver omkring i lokalen, lite mer tid som behöver fyllas av "andra event" och de eventen skapar efterfrågan på fler event, och plötsligt är du där vi är idag, där DH är mer en mässa än ett LAN.

signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Känns så otroligt trist. Jag har iofs inte hunnit gå de senaste åren, men jag har 13 band från de många, många år jag gick. Både själv och med vänner.

Själv var nästan roligast för då var det bara att vara modig och skaffa polare där, som jag förövrigt fortfarande ser som goda vänner.

Men förståeligt om det inte gått lika bra för dem sedan pandemin. Så synd, verkligen.

Medlem

De sista 2 åren jag var där så hade stor del av fokus gått från lan till mässa. Inget fel med det, men nu när DH officiellt dragit vidare så finns ju möjlighet att gå tillbaka till "the roots" och skapa en lan från föreningslivet istället där eldsjälar bedriver verksamheten i sann nörd-anda 😊

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

International
Man of Mystery
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Att se de tusentals skärmarna i Elmias största hall är och förblir ett kärnminne. Osäker på om jag hade haft en karriär i spelbranschen idag om jag inte tjatat på mina befäl om att få ta ledigt och åka dit. Det var ju också Dreamhack som var orsaken till att jag började skriva för FZ, jag ville ha gratis inträde och det verkade vara det enklaste sättet.

<Uppladdad bildlänk>

Alltså, den där bilden har ju nästan samma diginitet som den gamla bilden på ID-software från -92

signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Flytta till Huskvarna

signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem
Skrivet av Meurik:

Lite av det som gör LAN lite mer unikt från de allra flesta andra större tillställningar, är att det är alkoholfritt. Lämna spriten hemma!

Håller med. Att ens komma på tanken att börja sälja alkohol på Dreamhack är ren galenskap, inte ens en frigolithjärna hade kommit på något sånt. Blir illamående och ledsen.

Inte bara att folk blir odrägliga, också att det kommer stjälas så mycket mer när hämningarna är borta.

signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Håller med. Att ens komma på tanken att börja sälja alkohol på Dreamhack är ren galenskap, inte ens en frigolithjärna hade kommit på något sånt. Blir illamående och ledsen.

Inte bara att folk blir odrägliga, också att det kommer stjälas så mycket mer när hämningarna är borta.

Exakt!

Sen var jag där nått år som crew (security), gick runt bland borden och såg till att deltagare inte gjorde nåt de inte borde. Såg ett par under ett bord som... gjorde nåt fuffens (som hör hemma i ett sovrum dvs). Och då var inte ens sprit inblandat. Kan föreställa mig hur mycket värre det blir när dessa hämningar släpps helt.

signatur

Life's a giant party, and I'm not invited...

International
Man of Mystery

Men hey, kolla här.. det finns ju hopp för LAN i sommar i jpg iallafall

http://beaconlan.com

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1722174-beacon-av-lana...

signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

12
Skriv svar