Concord läggs ner – 2 veckor efter release
Ja j**lar, vilket fiasko!!
Jag skyller mycket på de totalt ointressanta och fula karaktärerna! De har helt misslyckats med att göra karaktärer som folk vill göra t.ex Cosplay av...
Inte bara det, ett enormt fokus på ”story” som skulle förmedlas i korta filmklipp då och då. Enormt dyrt att producera och få bryr sig - speciellt då karaktärerna var ganska menlösa. Det jag såg av karaktärernas emote vid val av karaktär var ju inte direkt lovande.
Uppenbart rätt val att dra pluggen, men huvuden lär rulla för att dom lät det gå såhär långt utan bra jobb i fokusgrupper/speltester. Kanske tommså att dom gör om processen.
Undrar vad dom gör för att försöka rädda det, om det nu blir så.
1338 - One Step Above
Som flera andra redan kommenterat, gud vad hemskt det måste kännas för utvecklarna som lagt ned så mycket arbete under åtta års tid för detta och så försvinner det bara efter ett par veckor. Men ja, Sony vill väl inte ens försöka hålla detta vid liv och slösa mer resurser på det.
Sjuk sits att komma i som utvecklare, kan inte komma på ett enda "större" spel som varit med om en sådan sak som som detta, kostat asmycket att göra, ingen köper det, tas bort helt från försäljning efter två veckor, alla som köpt skall få pengar tillbaka...
Att ha det spelet på sin CV som designer eller högre chef måste vara det sämsta man kan ha.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
8 års utvecklingstid nerlagt efter 14 dagar starkt jobbat mycket fint.
Jag har också läst 8 år, men får inte ihop det. Firewalk grundades 2018, dvs för sex år sedan, så menar de på att de jobbade på spelet innan det fanns en studio som kunde jobba med spelet? Låter mer som att det mest var en idé i huvudet på några få personer de första åren.
Skulle nog säga att det ÄR spelhistoriens genom tiderna absolut största flopp, med tanke på att spelet kostade ca 150- 200+ miljoner dollar att utveckla över ett tidsspann på 8 långa år. Trist för utvecklaren helt klart!
Som ovan, stämmer 8 år verkligen? Sen verkar ju siffrorna 150-200 miljoner vara väldigt flytande. Hittar inget stöd för det alls, mer än att folk tagit medelinkomsten för en spelutvecklare, gångrat med medeltalet anställda på ett spel, och gångrat med en produktionstid på 5 år. Vilket landar på ca 75 miljoner dollar. Det förutsätter ju också att spelet har varit i full produktion i flera år, och väldigt lite pekar ju på det. Firewalk Studios har inga andra spel de gett ut, har presenterat ganska låg omsättning i sina ekonomiska rapporter osv. Fram tills Sony gick in förra året så har de i princip levt på kapital från investerare, så har svårt att se att de skulle opererat under full styrka i 7 år, eller ens de fem åren företaget faktiskt fanns.
Spelet i all ära (det verkar värdelöst), men vad otroligt skönt att scrolla igenom kommentarsfältet hör och knappt hitta en enda hånfull kommentar om att det är rätt åt spelet för att det är woke, hur hemskt det är med woke och att vara inkluderande eller liknande.
Jag scrollade tyvärr även igenom Gamereactors kommentarsfält kring samma nyhet, och det var som vanligt som att vada fram genom en kloak fylld av skit, hat, anti-woke, rasism, skadeglädje och prebubertalt beteende.
Det höll i typ två minuter...
Go woke, go broke.
Märkligt detta kunde floppa, trots pronomen & kroppsfett-positivitet mm. Tror Sonys fokusgrupper är väldigt ensidiga om de på allvar tror det går att tjäna pengar på en sådan fantasi-publik...de som är intresserade av sådana frågor brukar ju inte vara intresserade av spel.
De borde återgå till att satsa på rejäla grejer som fungerar. Gör som Harley, Ford mfl. och hoppa av 2020-talets största fjanteri-tåg.
Ford är ju ett företag som har överlevt på life-support i rätt många år nu så vet inte om någon bör se det företaget som en modern förebild. Tvärt om.
Personligen tror jag inte alls det här är den floppen som många målar upp det som/vill att det ska vara. Iom att utvecklaren inte ens funnits it 8 år har jag väldigt svårt att se att det påståendet har någon större form av sanning i sig. I och med att Sony gick in först förra året (April 2023) så har jag svårt att se att Sony skulle ha plöjt in en massa pengar i det här. Tvärt om, marknadsföringen har ju knappt existerat.
Rimligtvis så har Firework Studios inte jobbat heltid de första åren av utvecklingen utan har gått på en ganska liten personalstyrka och jobbat på att knyta till sig investerare.
Sony har knappast gått in och betalat alla utgifterna för åren 2018-2023 när de gick in, utan man har sannolikt köpt företaget rätt billigt. Eventuella skulder ligger kvar i företaget och Sony har inget ansvar att lösa ut de skulderna. Sannolikt är hela uppgörelsen ett sätt att få en utgivare för spelet, och givet att Sony inte investerat något nämnvärt i marknadsföring så har man sannolikt inte sett värde av att investera så mycket i projektet.
Det känns helt ärligt som att Firework Studios är lite av ett bluff-företag som överdriver vad de gör och levererar (varför sprider man annars att man jobbat på ett spel två år innan företaget ens grundades?) som samlat in investerares pengar. När investerarna tog slut så vände de sig till Sony.
Sony å sin sida ser att spelet skulle kunna fylla ett hål de har i sin spelkatalog, och de kan knyta till sig spelet och Firework ganska billigt. Kostnaden är en fis i rymden för Sony och värdet av att ha ett eget hero-shooter i sin katalog var värt risken.
I det stora hela så omsätter Sony Interactive Entertainment (dvs spelavdelningen på Sony) 29,8 Miljarder Dollar 2023 och hade en vinst på 2 miljarder dollar.
Även om de skulle ha torskat 200 miljoner på Concorde (vilket jag tror är en stor överdrift. Dels för att jag inte tror spelet kostade så mycket att utveckla, men framför allt för att jag inte tror Sony betalat för mer än max det sista året av utvecklingen) så är det bara en liten bråkdel av företagets vinst, och en fis i rymden jämfört med omsättningen.
I det sammanhanget har jag svårt att kalla det här ett fiasko. Det är snarare en missräkning.
Jämför vi med t ex ET så var det spelet enligt många spiken i kistan för Atari, det bidrog till en stor TV-spels krasch på 1980-talet, och ledde till flera reformer inom industrin så som att återförsäljare började kräva att spelföretagen införde återköpsgarantier i fall återförsäljare stod med stora lager av osålda spel.
Det här är ju inte ens ett farthinder för Sony, så att kalla det det största fiaskot någonsin blir ju bara löjligt.
Heja Blåvitt
Sjuk sits att komma i som utvecklare, kan inte komma på ett enda "större" spel som varit med om en sådan sak som som detta, kostat asmycket att göra, ingen köper det, tas bort helt från försäljning efter två veckor, alla som köpt skall få pengar tillbaka...
Att ha det spelet på sin CV som designer eller högre chef måste vara det sämsta man kan ha.
Haha, nä det här saknar nog motstycke i spelhistorien Lär vara rätt många som spetsar CV:t och suddar bort det
Det är bara titta på vilka som jobbar på studion som gjorde concord.
helt otroligt, det är inga spelmakare.
Tänk när "stora spelutvecklare" betod av sådana här 1337 dudes då blev bra spel gjorda. den som säger emot lever i en fantasivärld.
Go woke, go broke.
I det här fallet kan ju inte ens woke-vurmarna gillar designen. De hade ju varit lika bedrövliga om alla var vita män.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Medlemmarna som kommenterar på GR, i synnerhet de flesta, är fan riktiga katastrofa och omogna.
Massa återkommande trollkonton som skriver (säkert bannade från andra siter). Allting handlar konstant om politik, woke (hatar ordet och hur mycket det överanvänds), om du är höger eller vänster för att du har en viss annan uppfattning. Ser du en artikel med många kommentarer så vet du på förhand vad det kommer handla om...Detta är typiska återkommande ämnen på GR, som är det enda nuförtiden som lyckas drar dit trafik, alla andra artiklar har knappt några kommentarer.
Sedan en känga till samtliga personer som placerar folk i politiska fack och blandar in politik (höger eller vänster) för att man råkar ha en annan åsikt. Sluta upp med det där med det samma! Ser det ofta på GR, men även här i vissa enstaka fall. Oavsett vilken "sida" du står på, så kan man tänka och tycka olika ändå. Vi är väl inga jäkla robotar som är inprogrammerade att tänka exakt likadant som alla andra bara för att man tillhör en viss politisk sida, eller blir man automatiskt exkluderad från högern/vänstern om ens åsikt skiljer sig från det "vanliga" tänket?
Ja, med en chefredaktör som inte drar sig för att vädra sina ganska unkna åsikter om woke och annan så kallad politiskt korrekta frågor, så är det kanske inte så konstigt att sidan blir en tummelplats för troll med likadana åsikter. Alla artiklar som berör dessa ämnen får massor med kommentarer, övriga artiklar får knappt några alls, precis som du skriver. En ganska eländig sida.
Personligen tror jag inte alls det här är den floppen som många målar upp det som/vill att det ska vara.
Nej du har rätt. 2 veckors levnadstid är verkligen en framgångssaga!
Någon som ens är förvånade? Detta spel är så pass riktade till det s.k. "MoDeRn AuDiEnCeS" till en sådan grad att inte ens deras egna ens vill spela spelet. 😂😂😂
Nej, HELA den "moderna publiken" spelade spelet. Synd de bara var 600 ca. De andra 97 var nog recensenter.
Ja, med en chefredaktör som inte drar sig för att vädra sina ganska unkna åsikter om woke och annan så kallad politiskt korrekta frågor, så är det kanske inte så konstigt att sidan blir en tummelplats för troll med likadana åsikter. Alla artiklar som berör dessa ämnen får massor med kommentarer, övriga artiklar får knappt några alls, precis som du skriver. En ganska eländig sida.
Varför är det "unket" att inte gilla woke?
I drank what?
Det är det väl ingen som påstått?
Heja Blåvitt
Varenda gång någon försöker få in en fot i någon multiplayer genre undrar jag bara varför. Känns som att för varje lyckat spel så finns det 10-tals som dör ganska snabbt.
Tänker bl.a. på när PUBG släpptes och alla skulle göra battle royale spel. Det var vär Fortnite som lyckades bland 10-tals misslyckade försök.
PSN: OAKTHYR
För att det mest är trötsam rasism och misogyni som gömmer sig bakom att "anti woke". Som det här spelet till exempel. "Anti woke" folk pratar om att spelet misslyckats för att det är "woke" och drar lite trötta pronomenskämt etc.
Mest ser det ut som att Concorde misslyckats för att de är sena in i en f2p marknad med en produkt som inte är gratis, halvdan marknadsföring, och dessutom har de valt en riktigt tråkig färgsskala för spelet.
Varenda gång någon försöker få in en fot i någon multiplayer genre undrar jag bara varför. Känns som att för varje lyckat spel så finns det 10-tals som dör ganska snabbt.
Tänker bl.a. på när PUBG släpptes och alla skulle göra battle royale spel. Det var vär Fortnite som lyckades bland 10-tals misslyckade försök.
Fortnite drar in över 5 miljarder dollar per år (2019 är undantaget då omsättningen "bara" var 3,7 miljarder). Gissningsvis till förhållandevis låga driftkostnader.
Det är klart som fan att folk vill ta del av den kakan och är beredda att satsa rätt mycket på det.
Ta Sony t ex som har råd att fisa bort 200 miljoner dollar om året utan att det påverkar dem nämnvärt. De kan satsa varje år i 20 år och sedan ta igen allt det på två år om de träffar rätt med nästa "Fortnite".
Heja Blåvitt
Jag kommer bara att tänka på Babylon's Fall som var en formidabel succé i jämförelse, det levde ett halvår. 🙂
Nej, HELA den "moderna publiken" spelade spelet. Synd de bara var 600 ca. De andra 97 var nog recensenter.
Vad är det som är så fruktansvärt med mångfald och att vara inkluderande? Så pass att man typ korkar upp champagnen och firar att ett spel går åt helvete och att kanske hundratals jobb påverkas av detta. Hur omogen är man? Jag tycker att dessa människor borde vända sig till sin skolkurator eller sin fröken i klassen, det finns hjälp att få. De behöver uppenbarligen en kram och lite socialt umgänge.
Woke har ju förvrängts så pass, att det numera väl närmast inkluderar allt som dess trångsynta, argsints halvportioner inte gillar (feminism, öppenhet, mångfald, hbtqi, antirasism, klimatförändringar, elbilar)
Vad är det som är så fruktansvärt med mångfald och att vara inkluderande? Så pass att man typ korkar upp champagnen och firar att ett spel går åt helvete och att kanske hundratals jobb påverkas av detta. Hur omogen är man? Jag tycker att dessa människor borde vända sig till sin skolkurator eller sin fröken i klassen, det finns hjälp att få. De behöver uppenbarligen en kram och lite socialt umgänge.
De som inte ser den rosasminkade elefanten som identifierar sig som they/them och skiter regnbågar i rummet och försöker hitta på ursäkter till varför dessa ”woke”-spel fullkomligt misslyckas behöver nog läsa av rummet bättre.
Problematiken ligger i alla de påklistrade och forcerade ”woke”-poäng för att uppfylla någon form av DEI-kvot. Man tar i från tårna för att inkludera alla till den grad att man stöter bort majoritetsmålgruppen, dvs heterosexuella män (gilla det eller ej, men det är verkligheten) som inte kan eller vill identifiera sig med LGBTQ-och-säkert-fler-bokstäver-som-jag-missat-karaktärer.
Vill man som utvecklare göra det så för all del kör på det spåret men bli inte förvånad ifall ingen kommer att köpa ditt spel och börja inte kasta skit på folk som kritiserar spelet och dig för att vara tondöv. Om ditt spel misslyckas så katastrofalt och du vägrar ta något eget ansvar och saknar självinsikt så är det svårt att inte bli lite skadeglad. Nu syftar jag främst på Dustborn.
Sen kan jag väl hålla med om att en del tyvärr håller en ganska låg nivå i sin kritik och beter sig som skit i allmänhet. Men då ska man också vara medveten om att det är en högljudd minoritet. Majoriteten gör sin röst hörd genom att bara ignorera och rösta med plånboken.
Karaktärena såg inte alls bra ut på concord. Hoppas att dom utvecklarna inte jobbar med något annat spel i framtiden, dom får jobba på mcdonalds eller något istället. Skulle nog inte ens spela det om jag fick betalt för det. Detta var bara en money grab, och woke intvingat i skiten som totalt failade. Asien kommer säkert ta över spelmarknaden om det fortsätter så här. Kanske behövs för att spelutvecklarna ska börja fatta.
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
Woke har ju förvrängts så pass, att det numera väl närmast inkluderar allt som dess trångsynta, argsints halvportioner inte gillar (feminism, öppenhet, mångfald, hbtqi, antirasism, klimatförändringar, elbilar)
Men du, woke är inte mångfald eller inkluderande. Woke är tvingande mångfald och inkluderande för mångfaldens och inkluderandes skull. Oavsett om det är passande eller inte. När du ser ner på folk som ogillar woke så gör du samma sak som dem gör, fast du intalar dig du sitter på en moralisk häst och tittar ner på pöbeln som inte vet bättre. Exakt woke-beteende, du vill tvinga dina normer på andra.
Med tanke på feminism idag bara är ett annat ord för misandri är det väl inte så konstigt folk ogillar det. Innan du protesterar, vilka rättigheter har män som kvinnor inte har i Sverige/västvärlden? Vad exakt är öppenhet? Enormt luddigt begrepp du häver ur dig. hbtqi är woke,definitivt. Att vara homosexuell eller trans är inte det. Antirasism har lika mycket med woke att göra som rasism. Sedan när är klimatet eller elbilar woke?
Det känns mest som du sitter och hittar på så du kan vara kränkt by proxy.
Det är det väl ingen som påstått?
Skrivet av Pihlbaoge:
Personligen tror jag inte alls det här är den floppen som många målar upp det som/vill att det ska vara.
I drank what?
Det blir lätt skevt om man inte får kritisera utan att någon blir stött. Det finns gott om folk i mittfållan som inte vet hur/vad man får säga utan att hamna i skyttegravskriget mellan två extrema läger.
Tycker man det ena så är man automatiskt rasist/kvinnohatare/homofob och tycker man det andra så är man "woke"-krigare/feminazi osv. Internet är ett enda stort slagfält.
Men det är något som genomsyrar hela samhället numera, inte minst i politiken världen över. Jäkligt trist...
00:00:02:42
Vilket magplask. Jag hoppas att detta blir spiken i kistan för Sony's live service-satsning, åtminstone så som vi känner den idag. Spelarna har talat och spelarna vill inte ha den här smörjan. Det finns absolut pengar att tjäna på sådana här spel men eftersom alternativen är många och konkurrensen stenhård så måste det vara grymt bra för att slå igenom.
Först skrotandet av Last of Us Factions, alla problem inom Bungie och nu detta. Det är bara pinsamt.
Playstation Studios single player-spel lyser med sin frånvaro. Tystnaden från flera av deras utvecklare har pågått i flera år nu och det är mer än hög tid att man visar upp något som skapar lite förväntningar. Okej, vi har Astro Bot på gång, vilket är ett spel som många ser fram emot men sen då? Ska vi vänta i fem år innan lanseringarna av den här generationens PS Studios-spel sätter igång på allvar?
Live service-fiaskot gör mig bara ännu mer frustrerad över situationen inom PS Studios och gör i alla fall mig helt övertygad om att det var helt felriktat och skadat Sonys anseende avsevärt. Det var precis detta många av oss oroade sig över.
Jag är så vansinnigt trött på att behöva vänta 5-6 år på att en studio ska släppa ett spel. För att inte tala om uppföljare som tar lika lång tid. Jag är medveten om att spelutveckling är komplicerat och tar längre tid än någonsin men det är helt ohållbart som det har blivit. Vi väntar allt längre på spel som ständigt försenas, släpps ofärdiga och kostar mer och mer.
Skrivet av Pihlbaoge:
Om du tycker att "Personligen tror jag inte alls det här är den floppen som många målar upp det som/vill att det ska vara" är samma som att kalla det en framgångssaga så har det svenska skolsystemet svikit dig. Grovt.
Heja Blåvitt
Om du tycker att "Personligen tror jag inte alls det här är den floppen som många målar upp det som/vill att det ska vara" är samma som att kalla det en framgångssaga så har det svenska skolsystemet svikit dig. Grovt.
Jag var sarkastisk.
Att kalla det något annat än en massiv flopp är att ljuga. Spelet drogs bort från marknaden och alla får refunds. Nämn 5 spel som gjort detta inom 2 veckor efter 8 års utveckling som kostat över 150 miljoner dollar.
I drank what?
Det där va väl inte så trevligt bemötande va?
Vi kan väl hålla en högre nivå än att gå till personangrep, det är inte mycket att begära.