Civilization VII
Har spelat alla Civ-spel sedan det första på Amiga på tidigt 90-tal. Detta är första gången jag inte är superhajpad. Är inte ens måttligt intresserad denna gång.
Tyckte inte om Civ6 något vidare heller. Distriktbonusar var en horribel idé och helt omöjligt att planera i förväg. När man spelat mycket blir det, istället för omöjligt, bara drygt och krångligt istället, på den nivån att man behöver en cheat-sheet för att inte göra "fel."
Tydligen ska detta behållas i 7:an. Samt detta med att byta Civ och annat skrot till idéer de haft.
Ångrar att jag lagt 1000+ spänn på 6:an. Tänker inte göra det igen med 7:an som dessutom blir ännu dyrare. Ska jag testa det så blir det på en superrea om några år när de sedvanliga expansionerna redan finns ute.
Just nu sitter jag mitt i en omgång av Civ5. 4:an och 5:an är de bästa i serien och kommer tyvärr antagligen att förbli det också.
Aldrig förstått detta med att behöva drastiskt ändra på något som folk har älskat i 30 år. Bygg vidare på det folk förväntar sig istället.
4 är mitt Civ game of all time. Stör mig på att AI:n är helt lobotomerad i striderna i femman, annars hade det varit riktigt kul med.
4 är mitt Civ game of all time. Stör mig på att AI:n är helt lobotomerad i striderna i femman, annars hade det varit riktigt kul med.
Ja, där brister AI:n helt klart. Artilleri blir fullständigt OP när AI:n inte vet hur den ska handskas med det. Dock kan man inte bygga "kill stacks" att steamrolla med på samma sätt som man gjorde i 4:an. På högre svårighetsgrader i 5:an så lever AI:n snarare på kvantitet då de kan fullkomligt svärma med enheter. Ett par kanoner och framförallt artilleri runt en stad löser det mesta dock.
Önskar de lade mer tid på att utveckla AI:n i samtliga Civ-spel. Även det diplomatiska spelet känns ju helt idiotiskt när man kan satsa massor på att bygga upp en relation med en annan Civ under en längre tid, och vips så förklaras krig bara ändå. Eller om man valt olika ideologier så är det kört med relationerna oavsett om man varit polare i tusentals år.
Sen har man ju det här underbara när AI:n hittar en liten lucka mitt i ditt rike att klämma in en stad i. Plötsligt kommer alla krav på att DU inkräktar på DERAS område, fast du befunnit dig där sedan tidens begynnelse.
Eller att få samma trade request (open borders anyone?) från varje civ typ var 10:e turn i hundratals turns fast man alltid säger nej.
Fruktansvärt usel logik i AI:n där det ibland känns som de inte ens försökt. Dom bitarna blir ju typ aldrig bättre heller utan snarare snudd på sämre.
Sälj mig ett Civ4 eller 5 med fler techs, units, civs, bättre grafik och framförallt bättre AI, så hade jag lätt betalat stort för det. Det behövs inga omvälvande ändringar som 6:an och 7:an medför.
Ja, där brister AI:n helt klart. Artilleri blir fullständigt OP när AI:n inte vet hur den ska handskas med det. Dock kan man inte bygga "kill stacks" att steamrolla med på samma sätt som man gjorde i 4:an. På högre svårighetsgrader i 5:an så lever AI:n snarare på kvantitet då de kan fullkomligt svärma med enheter. Ett par kanoner och framförallt artilleri runt en stad löser det mesta dock.
Önskar de lade mer tid på att utveckla AI:n i samtliga Civ-spel. Även det diplomatiska spelet känns ju helt idiotiskt när man kan satsa massor på att bygga upp en relation med en annan Civ under en längre tid, och vips så förklaras krig bara ändå. Eller om man valt olika ideologier så är det kört med relationerna oavsett om man varit polare i tusentals år.
Sen har man ju det här underbara när AI:n hittar en liten lucka mitt i ditt rike att klämma in en stad i. Plötsligt kommer alla krav på att DU inkräktar på DERAS område, fast du befunnit dig där sedan tidens begynnelse.
Eller att få samma trade request (open borders anyone?) från varje civ typ var 10:e turn i hundratals turns fast man alltid säger nej.
Fruktansvärt usel logik i AI:n där det ibland känns som de inte ens försökt. Dom bitarna blir ju typ aldrig bättre heller utan snarare snudd på sämre.
Sälj mig ett Civ4 eller 5 med fler techs, units, civs, bättre grafik och framförallt bättre AI, så hade jag lätt betalat stort för det. Det behövs inga omvälvande ändringar som 6:an och 7:an medför.
En försiktigt putsad nyversion av Civ IV med lite QoL-features, uppdaterad AI och robust stöd för moddar vore... 🔥🔥🔥 Jag har aldrig haft något problem med doomstacks då även AI kan hantera dem och tycker de har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det finns en hel del taktiskt tänkande i att komponera den perfekta undergångshögen!!
🤔🌈👏💯
Kan du svara på huruvida stadsnamnen på dina redan grundade städer förändras i samband med bytet av civilisation?
Inte helt klar på hur det funkar men såg gårdagens stream och när man gick in i en ny age med ny civ så kunde man, då ny age rullar tillbaka full kontroll-städer till passiv kontroll, välja att flytta sin huvudstad. Dvs den staden man har full kontroll över efter ett age byte. Den nya staden bytte namn. Någon annan tråd på reddit hade en kommentar att man kan välja. Osäker dock. I stresmen hette den gamla staden fortfarande rom och den nya huvudstaden Normandernas Ruen (om jag stavar rätt). Resterande städer hade kvar sina gamla namn på livestreamen.
Anledningen att man byter huvudstad är strategisk. Ny age är lite som en restart/ny halvlek. Då de andra städerna revertar tillbaka till passiva ”feeder-städer” så kanske du har ett behov av att sätta din huvudstad närmare en aggressiv motståndare för att kunna kontrollera produktionen där eller exempelvis, då nästa age handlar om att utforska nya kontinenter, byta huvudstad till en kuststad så du tidigt kommer igång med havsenheter.