Sins of a Solar Empire 2
Minnet är lite roligt, jag var tvungen att kolla upp när ettan släpptes. Det släpptes 2008 men känns som det var igår. Jag får också känslan av att det är det första spelet jag egentligen spelar. Det låter förstås negativt att inget nytt har hänt men i själva verket är de förändringar som skett så pass självklara att jag intalar mig själv att det fanns med i första spelet men det var dem aldrig. Men ändå såhär 16 år senare (what!) framkallar det ändå samma slags känslor - Om jag ändå vore en rymdamiral och erövrade rymden!
Som gammal PC-gamer läsare är man väl tvungen att skriva: I rymden kan ingen höra dig skrika?
Något som är lite negativt till spelet är att det har släppts några häftiga trailers som berättar om storyn. Människan koloniserar rymden och bildar en sorts handelsallians, The Trade order och under sin expansion stöter de på en planet där invånarna håller på med psykiska experiment. Sådant kan inte handelsalliansen acceptera utan fördriver iväg dem och glömmer snabbt bort dem. Flera år senare dyker en ny fiende upp, The Vasari, en uråldrig ras som flyr ett döende imperium från en okänd fiende. I sin flykt stöter de på Trade Order och börjar erövra deras territorium. Handel och prat kommer inte rädda dem så ur askan reser sig The Trader Emergency Coalition, TEC, territoriet ska skyddas. Under det brinnande kriget återvänder det fördrivna folket och de är ute efter hämnd. The Advent börjar anfalla TECs oskyddade flank vilket leder till ett tvåfrontskrig för TEC. Kriget drar ut på tiden och fraktionerna splittras i olika ideal och strategier. Ska TEC stänga in sig i ett starkt försvar och hålla sig levande på det viset eller är det enda sättet att överleva att krossa allt motstånd? Är det verkligen rätt väg för The Advent att hålla sig fast vid sin hämndkänsla? Ska The Vasari slå sig fria och fortsätta sin flykt själva eller kan de kanske ta med sig de andra, ensam kanske inte är stark?
Från utzoomat
Det låter som att det skulle kunna bli en häftig kampanj av det här eller hur? Tyvärr är så inte fallet utan den här uppbyggda storyn stannar där. Däremot har nu de tre raserna unika egenskaper som särskiljer dem från varandra. TEC är nu de enda som kan bygga handelsplattformar, ju fler och beroende på vart de byggs kan din ekonomi stärkas upp snabbt med lite omfördelning av handelsresurser. The Advent tror på enigheten, sprida sin kultur och den kollektiva viljan hos sin befolkning samt sina psykiska egenskaper. Den kan användas att spionera på fiendens planeter, dra tillbaka sin flotta innan de förstörs eller till och med ta över andras planeter. The Vasari som är på flykt startar inte ens på en planet, de bryr sig inte heller om pengar utan deras ekonomi styrs nästan uteslutande på metaller och kristaller. Med deras unika phase resonater kan de få extra uppgraderingar och deras phase-gates gör resan mellan planeterna mycket kortare. Varje ras är dessutom uppdelad i två fraktioner. Rasens unika egenskaper och skepp är samma fraktionerna men däremot skiljer de sig lite i andra saker såsom unika forskningar.
Till inzoomat
Det är ett 4X spel med mer fokus på realtidsactionen än själva imperiebyggandet. Kartorna kan vara allt från två spelare som slåss i samma solsystem med ett dussintal planeter upp till 10 spelare, runt hundratalet planeter uppdelat på flera olika solsystem. Utforska, hitta planeter att kolonisera. Beroende på typ av planet ger det olika möjligheter, gasplaneter med sina stora gravitationsfält kan ha fler byggnader i omloppsbanan, vulkaniska planeter har större metallfyndigheter än vad isplaneter har. Innan du kan kolonisera några planeter behövs det forskning, och inget 4X spel utan ett rejält forskningsträd. Den är uppdelad i två delar, civil och militär. För att gå vidare i trädet behövs forskningsstationer, de kan dels byggas i omloppsbana eller på planeten. Det är rätt så rejäla forskningsträd och kan vara svårt att hitta rätt men som tur är så finns en sökfunktion. Man lär sig rätt så snabbt att hitta också.
Vid utforskandet märks en av de större ändringarna från första spelet, planeterna är inte längre fast på sina platser utan de rör sig. Din starkt befästa planet mot fienden är kanske inte längre enda vägen in till ditt imperium. Finns en funktion att se hur framtida omloppsbanor ser ut och kunna planera därefter. En överraskningsattack mot fiendens flank från en asteroid som går i omloppsbana runt hela solsystemet är en kul idé. Det är också en funktion man kan stänga av om man vill.
Ekonomi är viktigt, den är rätt så simpel med sina tre resurser, krediter, metaller och kristaller. Det behövs inte så mycket mikrohantering av planeterna, även när du har tjugotal planeter är det enkelt att överblicka med deras nya planetskärm. På planeten kan du uppgradera med fler civila eller militära byggnader i omloppsbanan, öka upp ekonomin för fler krediter eller utveckla metall- och kristallutvinnandet från planeten. Det finns också plats på planeten för olika uppgraderingar för att specialisera sig ytterligare. För att bygga sina mäktigaste krigsskepp krävs unika metaller som kan raffineras i speciella byggnader, hittas under utforskandet av planeten eller i omloppsbanor från gamla vrak.
Smidigt UI, finns en liknande för alla större krigskepp som kan gå upp i nivåer och byggas extra utrustning
Det är ändå striden som är det viktiga och här är de största förbättringarna tycker jag. Dels är varje torn på krigskeppen simulerade och rör på sig men varje projektil är simulerad. Missiler kan nu skjutas ner av missilförsvar, mindre skepp kan flyga i vägen för större torpeder som var avsedda för ditt flaggskepp. Visuellt ser det mycket bra ut under striderna, missiler flyger genom flottan, jaktskeppen som svärmar runt, sköldarna aktiveras under beskjutningen och större krigskepp som exploderar. Striderna blir dock lite statiska, likt 1800-talens skyttelinjer står de mest och skjuter på varandra. Striderna utspelar sig i 3D miljö men det finns ingen möjlighet att styra höjdmässigt hur de ska bete sig. Dock rör de sig själva höjdmässigt så skapar en bättre inlevelse.
Tänkte att jag skulle skriva en lite kortare recension så det är dags att runda av. Det rullar på väldigt smidigt, även i de lite större striderna känns det inte långsamt. Värt att nämna många bra quality-of-life ändringar, bland annat inget behov att forska fram nya skeppet innan du försöker bygga det, behövs det forskning för att göra det så köas det automatiskt och räknas in i kostnaden. Har du inte tillräckligt mycket metall för att köpa ditt nya slagskepp, håll i alt och metallen köps in automatiskt.
Sins of a solar empire 2 har tagit alla bra delar från ettan och tillfört nya bra delar. Första spelet var oerhört modvänligt och jag tror att tvåan kommer fortsätta vara det. Vet en rejäl Halo-mod är på gång till Sins 2 och skulle inte förvåna mig om det både är på gång med Star Wars och Star Trek heller.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Hej, tack för en till recension!
Coolt med att planeterna och asteroiderna har omloppsbanor.
Jag är inte helt med dock på om det här är bättre än Stellaris som du också skrev om.
Lite sidospår, men lyssnar någon annan på youtube-kanelen Isaac Arthur? Han pratar om rymdkrig på ett sätt som får en att se på det på ett ganska annorlunda sätt. Typ om, hur man tekniskt sett skulle skydda sig från en rymdinvasion, eftersom det går att se så långt i förväg, och eller, hur ett rymdskepp i full fart skulle åsamka en ganska rejäl skada i sig själv (tänk asteroider och dinosaurier)
Hej, tack för en till recension!
Coolt med att planeterna och asteroiderna har omloppsbanor.
Jag är inte helt med dock på om det här är bättre än Stellaris som du också skrev om.
Tack
Ser det som två olika genrer faktiskt, Stellaris är också ett riktigt bra spel men det är mer RTS än 4X över det här tycker jag. Stellaris är väldigt lätt att spela "fel" och få en tråkig spelomgång, Sins går mycket snabbare och mer förlåtande. Skalan är också helt annorlunda, där täcker striderna i hela solsystemen och pågår i månader på "riktig" tid medan i Sins är de i realtid. Känslan att inse att man förlorar och ger order till sin flotta att retirera men lämnar en del skepp för att vara lockbete och få dem andra att fly är rätt så mäktig.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Jag körde tvåan knappt 10 timmar innan jag gav upp på spelet. Det var helt enkelt för likt ettan som jag spelat i typ 3-400 timmar och således tröttnat ut mig rejält på det spelet.
Jag var superhypad på tvåan, men besvikelsen nu är total. Efter några timmars spelande så var allt sug borta när jag fick acceptera att det bara är samma gamla spel som man redan kört sönder, bara uppsminkat med lite nya features som inte ändrar eller tillför mycket... Inte har de löst problemen ettan hade heller...
För någon inte kört ettan, eller bara kört ettan i måttliga mängder, så är nog tvåan ett bra spel. Men har man spelat sig trött på ettan, så har inte tvåan mycket att erbjuda tycker jag. Speciellt inte för den prislappen...
Jag körde tvåan knappt 10 timmar innan jag gav upp på spelet. Det var helt enkelt för likt ettan som jag spelat i typ 3-400 timmar och således tröttnat ut mig rejält på det spelet.
Jag var superhypad på tvåan, men besvikelsen nu är total. Efter några timmars spelande så var allt sug borta när jag fick acceptera att det bara är samma gamla spel som man redan kört sönder, bara uppsminkat med lite nya features som inte ändrar eller tillför mycket... Inte har de löst problemen ettan hade heller...
För någon inte kört ettan, eller bara kört ettan i måttliga mängder, så är nog tvåan ett bra spel. Men har man spelat sig trött på ettan, så har inte tvåan mycket att erbjuda tycker jag. Speciellt inte för den prislappen...
Håller delvis med, tvåan är för lik ettan, de kunde ha gjort mera. Det är kul med planeter och roterar och lite mera att göra, men allt som allt känns det som samma spel fast typ en expansion.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Kom att tänka på att betygen är 5 av 5 men borde inte bristen av utveckling av story påverka betyget negativt? Eller i alla fall läggas till som ett minus? Är inte meningen att låta som någon gnällig gubbe, men kom bara att tänka på det när jag läste recensionen och sen kollade betygsrutan
Kom att tänka på att betygen är 5 av 5 men borde inte bristen av utveckling av story påverka betyget negativt? Eller i alla fall läggas till som ett minus? Är inte meningen att låta som någon gnällig gubbe, men kom bara att tänka på det när jag läste recensionen och sen kollade betygsrutan
Det kommer ett DLC som lägger till en SP kampanj typ. Samma lika att det efter det kommer ett DLC som lägger till en fjärde faction (Harbingers).
Jag hör till dem som kört ettan i flera hundra timmar och nu kört tvåan i över 100 timmar. Det är absolut inte en nackdel om man gillat ettan. Men förväntade man sig ovanstående så bör man vänta med köp tills de släppt dessa expansioner.
Gillar man RTS4X spel och vill ha lite av en utmaning och något som utspelar sig lite annorlunda än gemen så bör man kika på AI-Wars 2. Inte heller någon SP story. Men otroligt replayable.
Kom att tänka på att betygen är 5 av 5 men borde inte bristen av utveckling av story påverka betyget negativt? Eller i alla fall läggas till som ett minus? Är inte meningen att låta som någon gnällig gubbe, men kom bara att tänka på det när jag läste recensionen och sen kollade betygsrutan
Att sätta betyg är svårast, det var absolut svårt att välja mellan fyra och en femma men landade i en femma.
Men jo, jag är allmänt ganska positiv. Blir lite så när jag skriver recensionerna, det blir ju de spelen jag gillar extra mycket.
En glad kalmarit boende på Gotland!