Black Myth: Wukongs Xbox-försening beror inte på hårdvaran

Robot
Black Myth: Wukongs Xbox-försening beror inte på hårdvaran

Hemligt avtal? Det vill man inte kommentera.

#black-myth-wukong

Medlem

Kommentera ett hemligt avtal

signatur

Har spelbranschen som hobby

Medlem

Ett riktigt politikersvar

Medlem

Är nog inte det enda hemliga avtalet. Att Baldurs Gate 3 försenades på Xbox pga Series S har jag alltid tyckt var märkligt, med tanke på att spelet funkar bra på ett gammalt GTX 970 med 3.5 GB VRAM samt på Steam Deck som är häften så klen som ett Series S.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Är nog inte det enda hemliga avtalet. Att Baldurs Gate 3 försenades på Xbox pga Series S har jag alltid tyckt var märkligt, med tanke på att spelet funkar bra på ett gammalt GTX 970 med 3.5 GB VRAM samt på Steam Deck som är häften så klen som ett Series S.

Fast där tog de ju bort lokal coop på s-versionen, vilket de så klart inte hade gjort om det inte behövdes. Helt övertygad om att de var ärliga med att s var problemet pga Microsofts krav att både s och x ska ha samma funktioner (kravet de sedan strök så att BG3 kunde släppas).

Medlem

Digital Foundry pratade om det. De såg inga trovärdiga källor för ryktet. Deras egna tester styrker vad Wukong har uttalat sig om.

Jag tycker det väldigt många baslösa rykten om negativitet, som sedan visar sig att inte vara sanna. Återupprepande historia.

Dex
Medlem

Förstår inte varför detta blir stora nyheter hela tiden överallt på internet? Exklusiva deals gör ju hela tiden så knappast något nytt direkt.

Men enligt Jeff Grubb så är där ingen deal mellan Sony och Game Science, men så klart omöjligt och säga vem som har rätt.
Dock kändes väldigt konstigt om där skulle vara en deal då det först marknadsfördes även till Xbox och har svårt och se om dom lyckas göra en deal efter det att ta bort det från Xbox.
Plus att Sony brukar ju inte direkt vara hemliga när dom har ett spel exklusivt (även till PC dock) då dom brukar gå ut med "console exclusive" när dom har gjort en deal.

Känns mer sannolikt att det är som utvecklaren säger bara, men det är väl därför det fortfarande blir så stora nyheter om detta hela tiden då ingen vet säkert.

Jeff Grubb och diverse info

Medlem

Det är rätt otroligt att spelet sålde så mycket att det slog rekord och ändå fanns det inte till Xbox, undrar hur försäljningen hade sett ut om det fanns till Xbox också.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Digital Foundry pratade om det. De såg inga trovärdiga källor för ryktet...

Nu säger jag ingenting om huruvida dessa påståenden/rykten stämmer, eller ej. Men Richard säger klart och tydligt i videon att han inte såg några trovärdiga källor specifikt för påståendet att förseningen skulle vara p.g.a. en minnesläcka på Series S, inte gällande ryktet angående ett exklusivt avtal. Du får nog kolla om videon. 😊

"Then a competing story emerged online, which I've got to admit, I've looked at it and didn't see any credible sources but it seems to have spread regardless, suggesting, that... I'm sort of chuckling just to describe this one, saying that Xbox Version has been delayed indefinitely because of a memory leak!"

Om själva ryktet säger de dock inte riktigt varken ett definitivt bekräftande eller dementerande bu eller bä. Dock har de här skrivit att de själva hört samma sak från källor med god kännedom om situationen: News journalists with good track records have corroborated the Sony exclusivity angle (and to be clear, we've heard the same ourselves from sources with good knowledge of the situation) and the fact that Microsoft itself heavily hinted at such a deal being in place adds extra weight - all PR statements have some degree of legal vetting before they're put out there. That said, audience reaction has quite rightfully pointed out that if there is a PlayStation deal in place, Sony is keeping awfully quiet about it. Well, the truth is that exclusivity deals can take many shapes and forms, and don't necessarily need to include marketing.
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-df-weekly-if-bl...

signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skribent

Fast varför ska Microsoft vara tysta om en exklusivitetsdeal till Playstation? Har de fått pengar och skrivit på en NDA? Det är väl rejält dålig press att först ha ett spel annonserat och sedan få det försenat för ens hårdvara är kass, när det egentligen bara är konkurrenten som har exklusivt avtal?

Alternativet är ju då i så fall att utgivarna ljuger Microsoft rakt upp i ansiktet och Microsoft anar det, men kan inte bevisa.

Jag tror det är något med att spelen ska prestera likvärdigt på X och S som ställer till det, men har ingen aning egentligen.

Medlem

Jag anar ugglor i mossen 🦉🦉.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Nu säger jag ingenting om huruvida dessa påståenden/rykten stämmer, eller ej. Men Richard säger klart och tydligt i videon att han inte såg några trovärdiga källor specifikt för påståendet att förseningen skulle vara p.g.a. en minnesläcka på Series S, inte gällande ryktet angående ett exklusivt avtal. Du får nog kolla om videon. 😊

"Then a competing story emerged online, which I've got to admit, I've looked at it and didn't see any credible sources but it seems to have spread regardless, suggesting, that... I'm sort of chuckling just to describe this one, saying that Xbox Version has been delayed indefinitely because of a memory leak!"

Om själva ryktet säger de dock inte riktigt varken ett definitivt bekräftande eller dementerande bu eller bä. Dock har de här skrivit att de själva hört samma sak från källor med god kännedom om situationen: News journalists with good track records have corroborated the Sony exclusivity angle (and to be clear, we've heard the same ourselves from sources with good knowledge of the situation) and the fact that Microsoft itself heavily hinted at such a deal being in place adds extra weight - all PR statements have some degree of legal vetting before they're put out there. That said, audience reaction has quite rightfully pointed out that if there is a PlayStation deal in place, Sony is keeping awfully quiet about it. Well, the truth is that exclusivity deals can take many shapes and forms, and don't necessarily need to include marketing.
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-df-weekly-if-bl...

Missade det, tack. Jag har aldrig hört termen "minnes läcka" tidigare. Men kontentan från deras diskussion är densamma. Det är ett tungdrivet och visuellt utmanande spel. Det kommer bli kompromisser för Series S, frågan är bara hur mycket. De talar även om Xbox tidigare problem med Unreal Engine. Och sist så nämnde de att släppa en betydligt sämre version till Series S kan skada ryktet för Xbox.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Missade det, tack. Jag har aldrig hört termen "minnes läcka" tidigare. Men kontentan från deras diskussion är densamma. Det är ett tungdrivet och visuellt utmanande spel. Det kommer bli kompromisser för Series S, frågan är bara hur mycket. De talar även om Xbox tidigare problem med Unreal Engine. Och sist så nämnde de att släppa en betydligt sämre version till Series S kan skada ryktet för Xbox.

John får för sig i videon att PS5 ska ha varit bättre med UE5-titlar, men blir snabbt lite halvt rättad av Richard som säger att det faktiskt har varit lite ”mixed”. Men det hela är lite märkligt, då de i tidigare videon faktiskt har poängterat att UE5-titlar i regel haft bäst prestanda på Xbox.

Men ja absolut, om spelet kommer till Xbox så kommer S-versionen vara full med kompromisser.

signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av WargH:

Det är rätt otroligt att spelet sålde så mycket att det slog rekord och ändå fanns det inte till Xbox, undrar hur försäljningen hade sett ut om det fanns till Xbox också.

Det hade antagligen inte gjort någon större skillnad, det säljs väldigt få spel till Xbox. Ta Hogwarts Legacy t.ex, försäljningsuppdelningen mellan de olika konsolerna var ungefär, inte helt säker, ska se om jag hittar information men det var nåt i stil med Switch 45%, PS5 25%, PS4 25% och Xbox 5%. Ska se om jag kan hitta en länk.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det hade antagligen inte gjort någon större skillnad, det säljs väldigt få spel till Xbox. Ta Hogwarts Legacy t.ex, försäljningsuppdelningen mellan de olika konsolerna var ungefär, inte helt säker, ska se om jag hittar information men det var nåt i stil med Switch 45%, PS5 25%, PS4 25% och Xbox 5%. Ska se om jag kan hitta en länk.

Sålde inte Wukong 10 miljoner ex? 5% är ju en del i antal ändå, samt hade ökat rekordet i antal samtida spelare än mer.

Medlem
Skrivet av WargH:

Sålde inte Wukong 10 miljoner ex? 5% är ju en del i antal ändå, samt hade ökat rekordet i antal samtida spelare än mer.

Jo det hade det ju men frågan är om det är värt det? Jag vet inte men det känns ju mer och mer som att Xbox är mindre relevant, tyvärr. Jag hoppas det kommer snart till Xbox, det finns ju såklart de som vill spela det där.

Medlem

Överste nalle puh har inte sagt ok att släppa det till en amerikansk konsol.
/s

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Det kallas "Money Hat". Sony är ganska kända för att göra det för att fylla ut när deras egna spel inte finns där.

Medlem

"Dumstrut" kallas det när vanliga människor försvarar ett mega corp med näbbar och klor och hatar deras konkurenter mednpassion.

Medlem
Skrivet av WargH:

Det är säkert uppåt 15 miljoner för PC-versionen vid det här laget. Men uppåt 90% av dessa köptes av kineser, medan Xbox är pyttelitet i Kina.

signatur

Memento Mori

Medlem

Lite tråkigt att man bara tar med en liten del av citat. Microsoft kom ut att dom inte beror på hårdvara vad dom vet. Men Game Science kan ha problem men inget dom tagit upp med Microsoft.

Microsoft nämner också i samma veva att dom arbetar med Game science att få spelet till Xbox.

Men om inga problem med hårdvara finns varför arbetar dom då tillsammans med att försöka få spelet till Xbox?

Samt Game science själva har ju sagt att det inte finns någon deal. Dock tas det typ aldrig upp i artiklar.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det kallas "Money Hat". Sony är ganska kända för att göra det för att fylla ut när deras egna spel inte finns där.

Och Microsoft är kända för att försöka köpa upp allting för att få exklusiviteter och du älskar det. Vad är skillnaden?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Och Microsoft är kända för att försöka köpa upp allting för att få exklusiviteter och du älskar det. Vad är skillnaden?

Stämmer dem uppgifterna? Nej. Det är som att påstå att man hade varit rik om man köpt DJT aktie.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Stämmer dem uppgifterna? Nej. Det är som att påstå att man hade varit rik om man köpt DJT aktie.

Vad svamlar du om? Vad är det som inte stämmer? Varför köpte Microsoft upp utgivarna om det inte var för att få fler spel?

Konstigt när dom här uppgifterna om Wukong inte ens är bekräftade men du väljer ändå att svälja det helt bara för att du av någon anledning avskyr Playstation.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vad svamlar du om? Vad är det som inte stämmer? Varför köpte Microsoft upp utgivarna om det inte var för att få fler spel?

Konstigt när dom här uppgifterna om Wukong inte ens är bekräftade men du väljer ändå att svälja det helt bara för att du av någon anledning avskyr Playstation.

Utvecklarna själva har sagt att det INTE är Series S som är problemet. Så jag väljer att tro dem. Du väljer själv vad du tror på.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Utvecklarna själva har sagt att det INTE är Series S som är problemet. Så jag väljer att tro dem. Du väljer själv vad du tror på.

Har du koll på vad ni diskuterar överhuvudtaget?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jo tack, jag vet och det kan mycket väl vara så att Sony betalat men känns bara onödigt att välja en sida när vi inte har nog med information.

Men svara gärna på mina andra frågor också. Varför köpte Microsoft upp Bethesda och A/B och varför kan det inte liknas med det du påstår att Sony gör?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jo tack, jag vet och det kan mycket väl vara så att Sony betalat men känns bara onödigt att välja en sida när vi inte har nog med information.

Men svara gärna på mina andra frågor också. Varför köpte Microsoft upp Bethesda och A/B och varför kan det inte liknas med det du påstår att Sony gör?

Varför köpte Microsoft Zenimax och Activision Blizzard King? De var till salu. Microsoft hade pengarna, såg sin chans. Båda förra ägarna hade en önskan om att just Microsoft skulle köpa dem.

Behöver man en ny mobil och ser en grymt bra deal på just den modell du vill ha. Då köper man. Man slår till. Microsoft såg en chans och slog till.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Varför köpte Microsoft Zenimax och Activision Blizzard King? De var till salu. Microsoft hade pengarna, såg sin chans. Båda förra ägarna hade en önskan om att just Microsoft skulle köpa dem.

Behöver man en ny mobil och ser en grymt bra deal på just den modell du vill ha. Då köper man. Man slår till. Microsoft såg en chans och slog till.

Okej, så dom köpte dom bara för att dom kunde och det fanns ingen annan tanke bakom beslutet? Så måste det så klart vara, gud vad dum jag är som trodde att dom spenderade miljarder för att göra sin konsol mer attraktiv. 🤦

1
Skriv svar