Bränner ut mig själv på Ubisoft formulan

Medlem

Ett tips är att spela Ubisoft-spel med ren HUD. Jag tycker det blir bra mycket roligare upplevelse då.

Jag stänger av kompass, ikoner, ja allt som blinkar och stör. Kartan kan jag se med knapptryck när det behövs, samma sak med quests. Såna saker behöver inte synas på skärmen hela tiden.

Helt plötsligt börjar jag UPPLEVA spelet i stället för att stirra på en kompass och massa ikoner.

Det gäller förstås inte bara Ubisoft utan flesta spel. Om det till exempel finns en minikarta i något hörn på skärmen så är det första jag gör att stänga av den för minikarta är en riktig immersion killer. Då passar jag även på och stänger av massa annat. Blinkande ikoner och sånt.

När man vänjer sig att spela utan HUD så vill man alltid spela så för spelen blir som sagt roligare då, är min erfarenhet.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag gillar att efter att man tryckt på anmäl så måste man skriva en text, det kan man iofs råka göra med =<

Ja, jag skrev mitt inlägg i "anmäl"-rutan, så det sorterades förmodligen under dumbass kategorin och ingenting hände

Medlem

Jag blir också lite trött på Ubisoftspel av samma anledning. Skrev en del om det i recension till just AC - Origins
Väldigt vackert spelt dock. Öknen ser verkligen fin ut.

Skrivet av Nemo:

Ett tips är att spela Ubisoft-spel med ren HUD. Jag tycker det blir bra mycket roligare upplevelse då.

Jag har prövat att göra det, men det känns inte som spelet är anpassat till det? Typ, Witcher 3 berättar de inte var man ska gå så att man kan hitta. Det blir mer att man stöter på saker på måfå. Kan vara kul, men om det är ett quest vill man ju ha någon idé vart man ska (och då utan att använda prickar på en minikarta) vill ha det beskrivet, typ.
Håller med om att man missar så mycket av världen genom att stirra på ett litet HUD-element

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Typ, Witcher 3 berättar de inte var man ska gå så att man kan hitta.

Ja, fast sånt är inga som helst problem tycker jag. Det räcker att det finns en quest log någonstans i spelet som man kommer åt med ett eller två knapptryck, sedan är det bara att komma ihåg vad som står där samt kolla i kartan (som man också kommer åt med 1-2 knapptryck) var det ligger ungefär. Så det blir lite minnesträning på köpet.

När jag tar mig vidare dit jag ska så använder jag mig mycket av landmärken. Saker som jag lade märke till på kartan. På så vis behöver jag inte kolla kartan så ofta. Det funkar rätt bra om kartan är välgjord.

Precis som det funkar i verkligheten med andra ord. Jag stortrivs att spela på det sättet. 😊

Men står det inga ledtrådar alls i questlogen om vart man ska så blir det förstås svårt. I så fall är det dålig speldesign, dvs om man tvingas stirra på blinkande ikoner för att hitta runt. I såna lägen har man förstås inget val.

Medlem

Ubisoft har varit copy-paste spel senaste 10 åren.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Lite OT men ändå inte... För mig som aldrig spelat ett Ubisoft open world-spel efter AssCreed 1, vilket är det absolut bästa? Eller ska man bara gå efter vilket tema som tilltalar en mest, om de nu är så lika varann?

Jag skulle säga Black Flag. Jag tycker fortfarande att det är ett av dom bästa piratspelen som gjorts. Bra story. Härligt gameplay. Trevliga miljöer.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det här är intressant. Minns att jag för rätt många år sen läste en intressant text i LEVEL där skribenten beskrev sin upplevelse av att ha spelat ett Assassin's Creed-spel helt utan HUD och kartikoner. Han tvingades in i ett helt annat tänk, där uppmärksamhet på vad som berättades i spelet blev superviktigt.

Minns ett exempel där spelaren uppmanades besöka en prästs hem i staden. Han drog en kvalificerad slutsats att prästen förmodligen bodde i närheten av någon kyrka, och ägnade sedan timmar åt att gå runt de kyrkor som fanns och leta efter något som liknade ett prästhem.

Kul? Nä, kanske inte i längden. Men närvaron och ögonen för spelvärlden blir ju en helt annan.

12
Skriv svar