Medlem
Star Wars Outlaws

Min initiella reaktion var nyfikenhet, som växlades till ogillande ju mer som visades av spelet. Dock beslöt jag mig för en månads Ubi+ och bilda mig en uppfattning.

Är det värt ett köp/genomspelning? Se nedan...

The story thus far...
Kay Vess, som vår huvudperson heter, är en tjuv som verkar leva på misslyckade stötar tillsammans med sin kompanjon/husdjur Nix. Hur det går ihop får ni fråga Massive. Allt man får reda på om hennes bakgrund och nutid är att hon är upplärd av sin mor, som var en lyckad tjuv och att hon misslyckas med allt som är av monetärt värde. Det ena leder till det andra, och hon får till slut ett death mark (ett pris på sitt huvud) av ett brottsyndikat pga ett misslyckat inbrott. Kay verkar dock inte så bekymrad över att ett intergalaktiskt brottsyndikat har satt ett pris på hennes huvud, utan fortsätter lattja runt och stjäla och plocka upp allt som inte är fastspikat. Inte andra heller, utan det är allmänt känt att hon har ett pris på sig, men alla verkar villiga att ge henne en chans, till och med prisjägare vid tillfälle. Storyn börjar på allvar när en frilansande brottsling beslutar sig för att göra samma inbrott som Kay misslyckades med, och att hyra Kay för att göra det igen. Jag vet, logiken haltar lite men så är det.

Då börjar spelet på allvar, och man behöver samla ihop en besättning till sitt skepp som samtidigt fungerar som experterna för inbrottet. Detta gör man genom att flyga till olika planeter och följa ledtrådar för att hitta personerna som utsetts bla av Kay och bla av hennes uppdragsgivare.

Spelmekanik
Grundmekanikerna är 3rd person stealth och shooting. Ovanpå detta kan du köra din speeder men tyvärr kan du inte skjuta som vanligt från den, utan måste ladda upp din specialförmåga som gör att du kan markera 3-5 mål som du sedan automagiskt träffar och avlivar på ett skott. För Kay är inte bara en tjuv, utan även en av de mest pricksäkra personerna i galaxen, uppenbarligen. Fiender man har ihjäl kan man ibland ta upp vapnet de använde. Jag ser ingen röd tråd i logiken där, vapnet ligger på marken men du kan oftast inte plocka upp det. Om du kan plocka upp det tappas det automatiskt i stort sett oavsett vad du gör. Knocka någon bakifrån? Tappa vapnet. Klättra upp för en stege? Tappa vapnet. Gå in i en lufttrumma? Tappa vapnet. Ni fattar. Dock är vapnen du kan plocka upp oftast väldigt bra och det är definitivt värt att använda dem.

Detta är ett klassiskt Ubisoft spel, det enda som saknas är torn att klättra upp i för att låsa upp kartan. Istället låser du upp fast travel points genom att köra runt på din speeder. Annars är det samma sak, gå in i baser, smyg runt och stjäl allt du kan, knocka folk tills larmet går då du skjuter resten. På tal om baser, det är alltid ett brottsyndikat eller Imperiet. Brottsyndikaten bryr sig inte så mycket om att du skjuter ihjäl precis alla på en bas. Du tappar lite standing med dem, och det kan du lätt få tillbaka genom att göra uppdrag för dem, så det är aldrig något att oroa sig för. Smygning är dock på vissa uppdrag tvingat, dvs om du upptäcks så misslyckas uppdraget och du måste ladda om. Spelet använder save points, så du kan inte spara när du vill. Dock är de relativt generösa och sällan behöver du spela om mer än max 2-3 minuter. Ibland kan det handla om sekunder.

Förutom att knalla runt och agera kleptoman på planeter så kan du även spela Sabacc som är ett kortspel i Star Wars universumet. Det är relativt lätt att lära sig, och eftersom Kay är en person med hög moralisk etik så kan man fuska friskt. De olika fusken kan vara magnetiska tärningar eller att ditt husdjur Nix klättrar upp bakom en motspelare och tittar vilka kort de har. Nix är inte liten och hur ingen märker honom är ett mysterium. Dock är Sabacc väldigt kul som spel-inuti-spelet. Det styrs dock av irriterande mekanik som att när du förlorar, så reser sig alltid Kay upp med en toxisk kommentar till motspelarna. Du får vänta på animationen för att sedan sätta dig ner igen för att spela en ny omgång. Vinner Kay är hon oftast ännu mer toxisk än vid förlust.

Din kompanjon/husdjur Nix är en annan väldigt viktig funktion då han kan göra allt från att stjäla saker från både plats och personer till att öppna dörrar eller utlösa granater på intet ont anande fiender. Han är vital för spelet och det går inte att spela utan att använda honom friskt. Han är en klassisk nymoda Star Wars sidekick dvs han ska anses gullig och rolig (precis som BD-1 i Jedi Survivor spelen eller BB8 i nya trilogin, de fyller samma funktion).

Det som också känns märkligt är att Massive tvångsmässigt gjort 50/50 på män och kvinnors representation i spelet. Jag har aldrig sett en kvinnlig Stormtrooper i filmerna, men nu dräller det av dem. Jag har inget emot kvinnor i spel, men detta har aldrig skådats i filmerna som allt baseras på så det känns som det var friskostigt tolkat för den "moderna publiken".

Grafik & ljud
Grafiken är stundtals bra, men vissa saker som berg/sten ser ut som från PS2 tiden. Alla människors ansikten är oftast väldigt stela och dåligt animerade (det märks att det användes ingen mo-cap på ansikten). Dock lyckades de väldigt bra med att ge deras ögon liv. Prestandan är horribel. Jag kör med 32GB DDR5, ett 4080 RTX och en Intel Core i5 13600KF. Spelet är installerat på en m.2 SSD. Det hackar till en ospelbar nivå på Akiva. Jag fick ställa ner volumetric fog till low för att ens kunna spela.

Röstskådisarna är helt ok, inget som sticker ut som jättebra men absolut ingen som är dålig heller.
Allt ljud är top notch, du känner verkligen igen dig i alla klassiska ljud, både Star Wars och spel i allmänhet. Musiken i cantinas och bakgrundsmusik överlag är 110% Star Wars, väldigt, väldigt bra!

Denna recension gjordes efter att ha spelat ett helt gäng timmar. Ubisoft har tagit bort möjligheten att se exakt hur många i sin app, men jag har spelat väl över 20 timmar.

Avslutningsvis vill jag säga att spelet hade kunnat vara en 4a, men prestanda, buggar och en "meh" huvudperson drog ner betyget till en 3a. Gillar du Star Wars är detta spelet värt en genomspelning när det ligger i reabacken med 50% rea, minst.

Star Wars Outlaws
3
Bra
+
Grafiken är stundtals väldigt, väldigt vacker.
+
Fångade verkligen Star Wars känslan.
+
Kul med syndikaten och double crossing.
-
En oacceptabel mängd buggar vid release.
-
Prestandan är bedrövlig.
-
Kay Vess är som bäst "meh".
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Tack för en bra recension.

Medlem
Citat:

Jag har aldrig sett en kvinnlig Stormtrooper i filmerna

Ingen kritik mot den spaningen, tror vi extremt sällan sett det i filmerna eller serierna förutom Captain Phasma.
Själva designen, i alla fall i vad som nu kallas ”legends”, är att man inte ska kunna märka av könet på en Stormtrooper. Imperiets tanke var att de skulle vara en ansiktslös massa som alla låter ungefär likadant, är ungefär lika långa, och ser likadana ut. Bl.a. därför Stormtroopers inte ens har camouflage. Så även om de mycket troligt alltid funnits Stormtroopers av alla olika sorter så var det ”by design” att man inte skulle märka skillnaden. Det är en underlig sak att ändra på.
Sen är min egen reflektion att vi ser alldeles för många Stormtroopers då de är menade att vara eliten och den stora majoriteten av imperiets militär faktiskt består av vanliga, hederliga Imperial Army troopers. Det är sen de som kan få chansen att bli Stormtroopers.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Ingen kritik mot den spaningen, tror vi extremt sällan sett det i filmerna eller serierna förutom Captain Phasma.
Själva designen, i alla fall i vad som nu kallas ”legends”, är att man inte ska kunna märka av könet på en Stormtrooper. Imperiets tanke var att de skulle vara en ansiktslös massa som alla låter ungefär likadant, är ungefär lika långa, och ser likadana ut. Bl.a. därför Stormtroopers inte ens har camouflage. Så även om de mycket troligt alltid funnits Stormtroopers av alla olika sorter så var det ”by design” att man inte skulle märka skillnaden. Det är en underlig sak att ändra på.
Sen är min egen reflektion att vi ser alldeles för många Stormtroopers då de är menade att vara eliten och den stora majoriteten av imperiets militär faktiskt består av vanliga, hederliga Imperial Army troopers. Det är sen de som kan få chansen att bli Stormtroopers.

På tal om det, jag är fortfarande arg för de slösade bort Phasma. Tack för påminnelsen om henne

Med det sagt, alla man hör prata i filmerna (utom Phasma) är män. I spelet är det minst 50/50.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

På tal om det, jag är fortfarande arg för de slösade bort Phasma. Tack för påminnelsen om henne

Med det sagt, alla man hör prata i filmerna (utom Phasma) är män. I spelet är det minst 50/50.

Varsågod
Och sen ska vi inte glömma Iden Versio från Battlefront 2, kan ha behövt googla vad hon hette.

50/50 fördelning känns verkligen som ett udda val, hade själv reagerat en hel del på det faktiskt. Ge mig en identitetslösa och lätt förvrängda röster som kommer genom högtalare på hjälmen!

Medlem

Att du återigen tar illa vid dig att kvinnor syns i spel är rätt tragiskt.

Sen angående buggar och prestanda känner jag inte igen mig, sen om jag hade tur eller du otur det vetefan.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Sen angående buggar och prestanda känner jag inte igen mig, sen om jag hade tur eller du otur det vetefan.

Hur lyckades du misstolka det? Läste du alls vad jag skrev?

Spelar du på PS5 eller PC?

Skrivet av Atilaa:

Varsågod
Och sen ska vi inte glömma Iden Versio från Battlefront 2, kan ha behövt googla vad hon hette.

50/50 fördelning känns verkligen som ett udda val, hade själv reagerat en hel del på det faktiskt. Ge mig en identitetslösa och lätt förvrängda röster som kommer genom högtalare på hjälmen!

Iden var inte en stormtrooper

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hur lyckades du misstolka det? Läste du alls vad jag skrev?

Spelar du på PS5 eller PC?

Jag spelar på PC nu har jag bara 10h men endast stött på en bugg än och då sparade jag och reloadade så var allt okej igen (kameran var typ isometrisk efter fast travel).

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Jag spelar på PC nu har jag bara 10h men endast stött på en bugg än och då sparade jag och reloadade så var allt okej igen (kameran var typ isometrisk efter fast travel).

Ok, prestandaproblemen visar sig ordentligt först på Akiva. Det hackade till av och till på Toshara, men Akiva är hemskt pga volumetric clouds.

Buggar har jag stött på av och till hela tiden. Ibland måste man starta om spelet för allt börjar lagga och slutar inte, ibland så blinkar precis allt. Man vet aldrig vad man stöter på

signatur

I drank what?

Medlem

Bara spelat spelet själv några timmar. Däremot tittat på en del där sambon spelade genom det på PS5an.
Hon spelade genom storyn på 40 timmar men kunde inte spela mera på grund av att det gick inte längre att lyfta med rymdskeppet.
Först trodde vi det var en del av endgamet som gjorde att man inte kunde det men efter storyn var över så gick det fortfarande inte.

Verkar vara en relativt känd bugg att det inte längre går att göra en take off med skeppet. Och andra som som fått det verkar inte kunnat köra vidare utan bara börja om spelet eller starta från en tidigare save för att komma runt det.
Såg riktigt bra ut men jag känner att jag nog ska vänta på lite fler patchar så jag slipper sådana game breaking-buggar.

I övrigt var det väldigt mycket starwars-miljöer som var roliga att uppleva.
Men jag som har dåligt tålamod är kass på att sneaka omkring så mycket så får se hur spelet går att spela genom att bara kötta på.

Medlem

Tack för en bra recension. Tycker det här betyget och vad du skriver om Star Wars Outlaws är en bättre reflektion än många andra recensioner.

Medlem
Skrivet av Wolffe:

Tack för en bra recension.

Skrivet av Idon:

Tack för en bra recension. Tycker det här betyget och vad du skriver om Star Wars Outlaws är en bättre reflektion än många andra recensioner.

Stort tack för ni läste

signatur

I drank what?

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ubisoft har tagit bort möjligheten att se exakt hur många i sin app, men jag har spelat väl över 20 timmar.

Fin recension! Gällande speltid så ser man den fortfarande om man loggar in på Ubisoft Connect på webben.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Jag ser absolut en liknelse mellan han och dig ja.

Utveckla

signatur

Medlem

Har du precis upptäckt gif? Försöker vara lite "edgy"?

Medlem

Riktigt nöjd med spelet, runt 20timmar landade jag på, inga buggar alls, känns som att Xbox version verkar vara den mest stabila. Håller dock inte med om att det är ett klassiskt Ubisoft spel, visst, det finns prickar på en karta (som typ alla semi-öppna eller öppna spelvärldwr har) m, men det är ju typ den enda likheten.

Skribent
Skrivet av gundemannen:

Riktigt nöjd med spelet, runt 20timmar landade jag på, inga buggar alls, känns som att Xbox version verkar vara den mest stabila. Håller dock inte med om att det är ett klassiskt Ubisoft spel, visst, det finns prickar på en karta (som typ alla semi-öppna eller öppna spelvärldwr har) m, men det är ju typ den enda likheten.

Har kört en del på Xbox och det har varit en rätt buggfri historia. Fastnade i en låda en gång och sen så sköt grapplinghooken ut mig i rymden en annan gång (vilket var lite humor). Annars inget allvarligt. Däremot blir jag knäpp på stealth-uppdragen, de är precis tagna från de sämre stealth-spelen på marknaden när man ska klura ut hur utvecklarna vill man ska lösa det, snarare än själv hitta en lösning. Gör du fel så blir det game over och man får starta om. Första Hitman hade bättre smyga än detta och det spelet är ju snart 100 år gammalt.

Annars tycker jag SW-stämningen är bra, skjutandet helt ok (synd man är låst till sin Blaster bara), men likt Avatar som var det andra open world-spel de utvecklade parallellt så känns världen lite väl "Ubisoftig". För mig är det en solid 3:a precis som jag gav Avatar.

Känslan jag får är dock att Massive kanske borde ha fokuserat på ett av spelen i stället för att göra två stora open world-spel på två stora IP:n parallelt? Vissa moment känns lite halvbakade i båda spelen...

signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Har du precis upptäckt gif? Försöker vara lite "edgy"?

Nej jag har postat gif tidigare. Däremot vill jag att du förklarar dig

signatur

Medlem

Intressant läsning.

Vad jag förstått, så kör de på snowdrop-engine (samma motor som avatar: frontiers of pandora) och har "inbyggd" RT som inte verkar gå att slå av? Därav att prestandan är undermålig på AMD-grafikkort men istället starkare på Nvidia. Någon form av uppskalningsteknik är i princip "obligatorisk" att använda, vi lär nog få se allt fler spel som har RT inbyggt i framtiden skulle jag gissa på.

Jag har själv inte provat spelet ännu, men kommer ge det en chans sen när det är på rea runt 200 kr.

Vad jag sett efter att ha tittat på många olika gameplay-klipp är att AI:n lämnar mycket att önska. Bara en sån sak borde ge avdrag i min bok då det förstör spelkänslan. Kolla F.E.A.R som kom 2005 (snart 20 år sedan) har bättre AI än Star wars outlaws. För ett spel med en sån här stor budget är detta ingen ursäkt alls, för en mindre studio på 15-20 pers så hade man accepterat på annat sätt.

Ubisoft-open world formeln har tyvärr blivit alldeles för uttjatad vid det här laget.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag har postat gif tidigare. Däremot vill jag att du förklarar dig

Kul för dig!

Medlem

När det väl släpps på Steam är förhoppningsvis dom flesta större buggar fixade så väntar tills dess.

Medlem

Köpte spelet till xbox series X. Jag visste att spelet inte skulle vara lika snyggt. Köpte det till konsolen för att ha något att spela i vardagsrummet.

Väldigt besviken på grafiken. Du kan antingen välja mellan quality eller perfomance. Antingen får man ett ok utseende spel med hackig framerate eller ser det ut som någon kastat en skål havregrynsgröt på TV:n.

Avstängd
Skrivet av Jönsen:

Kul för dig!

Så ingen förklaring med vad du menade?

signatur

Medlem
😕 Sista buggen...

Tycke för övrigt att spelet är kul och roligt men efter detta så är man lite "pissed"

Jag har precis avslutat The Heist-uppdraget och efter vad jag tror är den sista scenen i Trailblazer .
sitter jag fast och tittar på Trailblazer i rymden.
Jag kan flyga runt men det säger åt mig att återvända till uppdragsområdet. Inget annat händer.

Otrolig att spelets sista uppdrag är så hårt buggat att man inte kan komma vidare.. Jag resetta questen och hamnade på planeten igen just innan jag statade det sista uppdraget. Men jag kan inte flyga ifrån planeten för att jag Måste göra sista questen innan jag kan lämna planeten .. Så nu är det bara en väntan på att buggen fixas..

Hoppas den kommer innan mitt Uplay+ går ut för jag tänker inte betala en månad till bara för att klara sista uppdraget..

Spelar på PC.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Inte? Trodde hon räknades som det, minns någon del där av spelet då de vanliga stormtrupperna blir förvånade över att special forces kommer. Så trodde de tillhörde stormtrupp delen av armén, eller flottan.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Inte? Trodde hon räknades som det, minns någon del där av spelet då de vanliga stormtrupperna blir förvånade över att special forces kommer. Så trodde de tillhörde stormtrupp delen av armén, eller flottan.

Hon var precis det, special forces.

signatur

I drank what?

Medlem

En nykter review. Tack!!

Medlem

Bra recension. Känns spontant som en mycket bättre recension än FZas. Men det kan bero på att spelet funnits en stund nu och att du inte är under någon sorts ”press”.
Snyggt!

Medlem
Skrivet av Therant:

Bra recension. Känns spontant som en mycket bättre recension än FZas. Men det kan bero på att spelet funnits en stund nu och att du inte är under någon sorts ”press”.
Snyggt!

Hade helt klart varit mer intressant för mig att läsa recensioner här om de kom två veckor efter spelet kommit ut, speciellt när det gället vissa förläggare, t ex Ubisoft.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar