Emio – The Smiling Man: Famicom Detective Club
Melodrama, humor, mörker och en hel del pladder i Nintendos interaktiva deckaräventyr.
#emio-the-smiling-man, #famicom-detective-club
Det var spännande med den mystiska utannonseringen och folk började spekulera i om Nintendo skulle återgå till att släppa skräckspel som Eternal Darkness till Gamecube (som jag minns med skräckblandad förtjusning). Men det här verkar ju vara mellanmjölksvariant på det. Peppen sjönk betydligt efter denna recensionen. Kanske plockar upp på en rea i framtiden, men känner inte att jag akut måste ta del av denna.
Jag gillar detektivspel och roligt att Nintendo fortsätter ge utrymme åt mer nischade spelserier också.
Dock så gillade jag verkligen inte spelmekaniken i demot, otroligt föråldrat och segt. Här känns det som att t.ex. Phoenix Wright-serien kommit mycket längre. Bra därför att det just släpptes ännu en Phoenix Wright-kollektion.
Jag gillar detektivspel och roligt att Nintendo fortsätter ge utrymme åt mer nischade spelserier också.
Dock så gillade jag verkligen inte spelmekaniken i demot, otroligt föråldrat och segt. Här känns det som att t.ex. Phoenix Wright-serien kommit mycket längre. Bra därför att det just släpptes ännu en Phoenix Wright-kollektion.
Ja, jag gnäller en del på just detta i recensionen. Mekaniken gör de ibland redan rätt sega transportsträckorna ganska frustrerande. För de som mer aktivt vill lösa mysterier och dra slutsatser är detta inte rätt spel. Då rekommenderar jag snarare The Case of the Golden Idol, Return of the Obra Dinn, Lacuna, Lamplight City och liknande spel. The Smiling Man spelar man bara för berättelsen, den spelmekanik som finns är mest i vägen.
Ja, jag gnäller en del på just detta i recensionen. Mekaniken gör de ibland redan rätt sega transportsträckorna ganska frustrerande. För de som mer aktivt vill lösa mysterier och dra slutsatser är detta inte rätt spel. Då rekommenderar jag snarare The Case of the Golden Idol, Return of the Obra Dinn, Lacuna, Lamplight City och liknande spel. The Smiling Man spelar man bara för berättelsen, den spelmekanik som finns är mest i vägen.
Mm, en i princip renodlad grafisk novell behöver inte vara fel om man nu vill ha ett spel med absolut minimum spelarinteraktion, men då tycker jag 549 är alldeles för högt pris. Kanske 149 så skulle det kunna vara nått...