Astro Bot är en kyrkogård av missad Playstation-potential

Robot
Astro Bot är en kyrkogård av missad Playstation-potential

Mike Stranéus älskar Astro Bot. Ändå gör spelet honom sorgsen.

#astro-bot, #krönika

Medlem

Jag skulle jättegärna se både en riktigt bra remake av Ape Escape samt en ny del i serien. Kul att AE skapades för att visa vad DualShock går för precis som Astro Bot skapades för DualSense.

Medlem

Ge mig Days gone 2

Redaktör
Ponny
Skrivet av pazu:

Jag skulle jättegärna se både en riktigt bra remake av Ape Escape samt en ny del i serien. Kul att AE skapades för att visa vad DualShock går för precis som Astro Bot skapades för DualSense.

+1 på denna. Ape Escape hade sån påverkan på mig när det släpptes. Gick omkring och log med hela huvudet. Det hade ju en sån egen grej också, med fokus på att fånga in apor snarare än sedvanliga "collectibles".

signatur

En Bamseponny av folket

Flakmonkey

Håller med. Läste nyheten där någon Sony-nisse gnällde på att det fanns för få varumärken och tänkte bara på alla dessa spel som inte lyfts fram utan någon god anledning. Tycker det hade varit underbart med ett nytt Wipeout som kanske kan vara gratis och fokusera på online-leaderboards, likt gran turismo sport, Killzone och Resistance för FPS, och sen Sly Cooper, Jak & Daxter för mer plattform och det finns ju hur mycket annat som helst att välja på. De har väl egna JRPG-serier också i wild arms och arc the lad. Och Buzz får ju inte glömmas, måste ju vara något av det bästa som finns i partyspelsväg

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Håller med. Läste nyheten där någon Sony-nisse gnällde på att det fanns för få varumärken och tänkte bara på alla dessa spel som inte lyfts fram utan någon god anledning. Tycker det hade varit underbart med ett nytt Wipeout som kanske kan vara gratis och fokusera på online-leaderboards, likt gran turismo sport, Killzone och Resistance för FPS, och sen Sly Cooper, Jak & Daxter för mer plattform och det finns ju hur mycket annat som helst att välja på. De har väl egna JRPG-serier också i wild arms och arc the lad. Och Buzz får ju inte glömmas, måste ju vara något av det bästa som finns i partyspelsväg

Arc The Lad har jag inte tänkt på......på riktigt länge. Tack för denna påminnelse.

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

När man snor idén till en artikel tycker jag att det är god ordning att hänvisa till den ursprungliga artikeln. Det är en fin tradition att spinna vidare på andras idéer med sina egna tankar i en ny artikel. Men gör man det och samtidigt låtsas som om man fått idén helt själv, utan att referera tillbaka till den artikeln man tog idén från, framstår man mer som en högstadieelev än en journalist.

https://www.thegamer.com/astro-bot-isnt-a-celebration-its-a-g...

Medlem

Skulle vilja se typ Killzone och eller restistance som hybrid-spel för flatscreen och PSVR2.
Även samma med Twisted Metal.
Sen ett annat VR only typ god of war eller nått. Behöver inte vara mastodon storlek som flatscreen varianten men typ hälften så stort.
Horizon må ha varit "bara ok" men var en bra början.

Det är för mig helt obegripligt att man släpper ett tillbehör 7000kr och inte har eller utannonserar fler exklusiva spel.
Nej man totalt skiter i sina varumärken.
Anlitar nå out of place studios att göra Concord (samma med nästa live service spel) och göra spel för en publik som varken representeras av gamla eller nya playstation-spelare.
Hela consolbranchen är ett enda stort "MEEEH"-läge.
Det är bara Nintendo som verkar veta hur man gör.
Tacka vet jag PC gaming och Virtual reality och alla ibdie developers, annars hade ens hobby blrjat kännas väldigt fattig.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Skulle vilja se typ Killzone och eller restistance som hybrid-spel för flatscreen och PSVR2.
Även samma med Twisted Metal.
Sen ett annat VR only typ god of war eller nått. Behöver inte vara mastodon storlek som flatscreen varianten men typ hälften så stort.
Horizon må ha varit "bara ok" men var en bra början.

Det är för mig helt obegripligt att man släpper ett tillbehör 7000kr och inte har eller utannonserar fler exklusiva spel.
Nej man totalt skiter i sina varumärken.
Anlitar nå out of place studios att göra Concord (samma med nästa live service spel) och göra spel för en publik som varken representeras av gamla eller nya playstation-spelare.
Hela consolbranchen är ett enda stort "MEEEH"-läge.
Det är bara Nintendo som verkar veta hur man gör.
Tacka vet jag PC gaming och Virtual reality och alla ibdie developers, annars hade ens hobby blrjat kännas väldigt fattig.

Ja eller så vill Sony inte skapa spel för en väldigt liten andel gamers (VR) utan istället försöka nå ut till så många som möjligt (flatscreeners?) inte konstigt alls att det inte satsas där imo, lägg resurserna där där den stora massan spelare finns istället.

Medlem

Problemet är att många gamers vill ha både nya spel i existerande serier samtidigt som de de kräver ny IP. Resurserna räcker ofta inte till för båda delarna.

Det viktigaste är väl att utvecklarna får jobba med med det som de känner starkt för? Vill de göra Spel X del 5 så låt dem göra det eller om de vill göra helt nya Spel Y så får de ge sig på det (inom rimliga ekonomiska kalkyler).

Om Asobi vill så får de säkert ge sig på Jak & Daxter, Ape Escape eller Sly Cooper.

Jag vill ha TimeSplitters!

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Redaktör
Ponny
Skrivet av Arbetsplatsträff:

När man snor idén till en artikel tycker jag att det är god ordning att hänvisa till den ursprungliga artikeln. Det är en fin tradition att spinna vidare på andras idéer med sina egna tankar i en ny artikel. Men gör man det och samtidigt låtsas som om man fått idén helt själv, utan att referera tillbaka till den artikeln man tog idén från, framstår man mer som en högstadieelev än en journalist.

Mikes krönika och din länkade artikel är två olika texter som tangerar samma ämne.

God ordning innebär också att man kan bete sig på ett trevligt sätt. Gör det, är du snäll. Faktum är att jag satte rubriken, Mike gjorde det inte. Har mig veterligen inte sett artikeln du länkar till. Dessutom hade lustigt nog jag, Mike och ytterligare en skribent oberoende av varandra skrivit lite liknande texter om just detta fenomen. Försvunna Sony-IP:n, etc. Jag har sett flera krönikor, foruminlägg, kommentarer i sociala medier och artiklar om fenomenet – Astro Bot skapar en snöbollseffekt av nostalgi. Jag är fullständigt övertygad om att din länkade artikel inte var först ut, för Astro Bot-spelen har genom året stoltserat med sina cameos från både levande och döda Playstation-serier.

En fin sak, om än något bitterljuv.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Jag kan bli så in i helskotta trött på att alla Sonys studior ska bli mer "mogna". Sly-studion gick till Infamous och Tsushima. Jak-studion till Uncharted och Last of Us. Ratchet-studion till Spider-Man (även om vi ändå fick ett nytt Ratchet hyfsat nyligen). Tycker gott studior kan kosta på sig lite mer kreativitet. Hoppas Astro Bot visar vägen.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av DieZe:

Ja eller så vill Sony inte skapa spel för en väldigt liten andel gamers (VR) utan istället försöka nå ut till så många som möjligt (flatscreeners?) inte konstigt alls att det inte satsas där imo, lägg resurserna där där den stora massan spelare finns istället.

Ja, ställ dig då frågan.
Varför ska man skaffa sig en playstation om man redan har en xbox/Nintendo/PC eller vad som helst?
Hybrid-spel vänder sig till båda formaten se GT7, Resident evil bla.

"Hej vi släpper ett tillbehör för 7000kr så ser vi var vi hamnar. "
Folk har blivigt upprörda att inga Sony spel kommer. Duuuh!

Flatscreeners verkar ju minst sagt lika missnöjda på området att få nya spel på PS5

signatur

Medlem

Jag skyller mycket på att dom flyttat verksamheten/huvudkontoret till USA. Den Amerikanska företags modellen vinner ingen på(det man tjänar mest på är bäst). Den japanska modellen är absolut inte perfekt. Men dom har iaf en självkritik och ett behov att skapa något bra(som do som arbetar förlorar på men inte vi). Som Amerikanerna ofta saknar. Sony behöver gå tillbaka till sina Japanska rötter helt enkelt.

Tack för svar.

Kan inte se att jag var otrevlig. Tvärtom var jag väldigt saklig. Jag tycker att det är uppenbart att Mikes artikel var inspirerad av den jag länkade till. Jag har inte sett liknande artiklar på de större sidorna, Eurogamer, PC Gamer, Gamespot, IGN eller liknande. Utan The Gamer var först.

Du hade kunnat säga, ”ojdå. Vi brukar vanligtvis inte kopiera idéer utan credd till orginalet. Här missade vi”.

Istället går du i försvarsläge och anklagar mig för att vara otrevlig. Trist. Det är ni som ska vara en professionell publikation. Inte vi läsare som som ska vara professionella forumiter. Tvärtom gör vi det helt oprofessionellt, ingen får väl betalt för att skriva på forumet? Så kraven är högre på er, vill jag påstå.

Edit: men å andra sidan. Spela roll. Jag menar bara stt det inte duger att säga att många tänkte samma sak osv. Den som publicerar först publicerar först. Efterföljare får förhålla sig till det och att ”man inte sett” vad en annan stor publikation skrivit duger inte som förklaring. Som gammal ekonomijournalist sticker det i ögonen att läsa en artikel och sex dagar läsa nåt snarlikt utan referens till den första.

Du må tycka att jag är otrevlig det ändrar inte faktumet att det vore mer professionellt om ni stod mindre aningslösa i kontexten än hur det nu råkade bli.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Mikes krönika och din länkade artikel är två olika texter som tangerar samma ämne.

God ordning innebär också att man kan bete sig på ett trevligt sätt. Gör det, är du snäll. Faktum är att jag satte rubriken, Mike gjorde det inte. Har mig veterligen inte sett artikeln du länkar till. Dessutom hade lustigt nog jag, Mike och ytterligare en skribent oberoende av varandra skrivit lite liknande texter om just detta fenomen. Försvunna Sony-IP:n, etc. Jag har sett flera krönikor, foruminlägg, kommentarer i sociala medier och artiklar om fenomenet – Astro Bot skapar en snöbollseffekt av nostalgi. Jag är fullständigt övertygad om att din länkade artikel inte var först ut, för Astro Bot-spelen har genom året stoltserat med sina cameos från både levande och döda Playstation-serier.

En fin sak, om än något bitterljuv.

Redaktör
Ponny

Tack för svar.

Kan inte se att jag var otrevlig. Tvärtom var jag väldigt saklig. Jag tycker att det är uppenbart att Mikes artikel var inspirerad av den jag länkade till. Jag har inte sett liknande artiklar på de större sidorna, Eurogamer, PC Gamer, Gamespot, IGN eller liknande. Utan The Gamer var först.

Du hade kunnat säga, ”ojdå. Vi brukar vanligtvis inte kopiera idéer utan credd till orginalet. Här missade vi”.

Istället går du i försvarsläge och anklagar mig för att vara otrevlig. Trist. Det är ni som ska vara en professionell publikation. Inte vi läsare som som ska vara professionella forumiter. Tvärtom gör vi det helt oprofessionellt, ingen får väl betalt för att skriva på forumet? Så kraven är högre på er, vill jag påstå.

Jag upplevde din ton som onödigt hård, anklagande och förminskande. Nej, jag ser inte det uppenbara du skriver. Ja, ämnena tangerar varandra. Det är två olika texter.

signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Jag har inte läst den artikeln. Men jag vet att jag inte är ensam om att prata om just denna känslan kring Astro Bot. Vi har stött och blött frågan i flera dagar. Att många i samma yrke har samma tankegångar är knappast något nytt. Får dig att må bättre om du visste att jag började skriva denna krönika i samband med recensionen av Astro Bot, dvs flera dagar innan The Gamer publicerade sin artikel?

Du utgår från att du sitter på sanningen. Fråga istället nästa gång. Istället för påstå något som du inte har belägg för.

signatur

Medlem

Tack för svar.

Edit: men å andra sidan. Spela roll. Jag menar bara stt det inte duger att säga att många tänkte samma sak osv. Den som publicerar först publicerar först. Efterföljare får förhålla sig till det och att ”man inte sett” vad en annan stor publikation skrivit duger inte som förklaring. Som gammal ekonomijournalist sticker det i ögonen att läsa en artikel och sex dagar läsa nåt snarlikt utan referens till den första.

Du må tycka att jag är otrevlig det ändrar inte faktumet att det vore mer professionellt om ni stod mindre aningslösa i kontexten än hur det nu råkade bli.

Det finns många människor i världen, det är inte ovanligt att flera personer har ungefär samma idè och tanke om ett ämne samtidigt. Det är också omöjligt att hålla koll på vad för typ av artiklar alla andra publikationer i världen har publicerat, så hur skall man kunna hänvisa till något man inte har läst?

Medlem

Ett nytt Killzone vore onekligen trevligt. En remake på Killzone 2 om inte annat.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag kan bli så in i helskotta trött på att alla Sonys studior ska bli mer "mogna". Sly-studion gick till Infamous och Tsushima. Jak-studion till Uncharted och Last of Us. Ratchet-studion till Spider-Man (även om vi ändå fick ett nytt Ratchet hyfsat nyligen). Tycker gott studior kan kosta på sig lite mer kreativitet. Hoppas Astro Bot visar vägen.

Håller med. Känns som att många bara försöker imponera på Hollywood med sina storytunga spel nu istället för att ge oss något mer lättsmält och roligt.

Dom har väl en hel del IPs som skulle passa bra som mindre AA-projekt och som skulle kunna täppa igen hålen i releaselistan.

Skribent
Skrivet av Algustafa:

Ett nytt Killzone vore onekligen trevligt. En remake på Killzone 2 om inte annat.

Ett nytt KZ i samma anda som 2&3. Sign me up.

signatur

Moderator | Testpilot
Skrivet av sezth:

Ge mig Days gone 2

Ja! Älskar första spelet så otroligt mycket.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra skrivet! Det är bara att hålla med 😊

Allt behöver inte vara gigantiska sandlådor som tar 50+ timmar att avklara eller live service.

Medlem

Ett nytt Resistance med couch co-op hade varit grymt! Just den varianten av multiplayer är ju ovanlig idag tyvärr

signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Jag tycker helt och hållet tvärtom. "Låt spelserier vila i frid".
Jag vill inte ha Assassin's Creed 14 eller Call of Duty tjugoelva.
I höst får vi en uppföljare till både Gladiator och Beetlejuice. Två filmer som inte behöver någon uppföljare. Vi har rebootat Star Wars, vi har rebootat Ghostbusters och nu är det dags för Sagan om Ringen att få samma medicin. I den senaste Disney åldern av underhållning så ska allt vara ett "universum" eller "franchise" som mjölkas in i deras egna förakt.

Varför 70, 80, 90 eller 2000 talet kom med så många klassiker var för att de var innovativa. De gjorde en stand-alone eller en trilogi och sedan gick de vidare. Vi tycker om de karaktärerna just för att vi lät dem dö när de var som bäst.
Astro Bot gjorde ett jättebra jobb med att hylla Playstations historia. Jag hoppas på nya koncept, med nya karaktärer i framtiden. Låt de gamla karaktärerna vila i frid.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja, ställ dig då frågan.
Varför ska man skaffa sig en playstation om man redan har en xbox/Nintendo/PC eller vad som helst?
Hybrid-spel vänder sig till båda formaten se GT7, Resident evil bla.

"Hej vi släpper ett tillbehör för 7000kr så ser vi var vi hamnar. "
Folk har blivigt upprörda att inga Sony spel kommer. Duuuh!

Flatscreeners verkar ju minst sagt lika missnöjda på området att få nya spel på PS5

"Flatscreeners" satan va cringe det är för övrigt. Men ja, det finns garanterat ett missnöje om antalet nya spel till PS5 men det lär ju inte lösas genom att Sony lägger mer resurser på en nischad marknad utan framtid

Medlem
Skrivet av DieZe:

"Flatscreeners" satan va cringe det är för övrigt. Men ja, det finns garanterat ett missnöje om antalet nya spel till PS5 men det lär ju inte lösas genom att Sony lägger mer resurser på en nischad marknad utan framtid

Du verkar missa poängen.
Om man släpper PSVR2 så om man vill få folk att inhandla ett PSVR2 ist för tex Quest 3 så borde man rimligen även släppa lite exklusiva spel till den.
Ok ska jag säga pankaksspelare ist för flatscreeners

signatur

Medlem

@Mike Stranéus

Well spoken, och en bra krönika. Kan inte annat än att hålla med.

Medlem

Ett nytt Resistance och Killzone vore magiskt.

12
Skriv svar