Hoppas Nintendo hanterar övergången bättre än Sony och Microsoft
Alla vet hur det sett ut, nuvarande generations konsoler släpptes under en pågående pandemi. Kompetensbristen ledde till svårigheter att ens kunna få tag i en konsol på det hela första året, samt att det var skralt med spel då varenda spelhus anammade ”hemmasittarmetoden”.
Åren går fort och nu är det 3,5 år sedan Microsoft och Sony lanserade sina konsoler, och i år kanske Sony släpper sin Pro-variant. Vad jag saknar är exklusiva spel som verkligen nyttjar prestandan till max samt ger oss känslan av någonting nytt. Ja, det finns en uppsjö av tredjepartstitlar som nyttjar kraften hyggligt, och flera spel är på väg men det räcker inte. Känslan är fortfarande att ena foten är fast i dåtiden medan den andra nästan är på samma ställe. Sony visade upp Killzone Shadow Fall, Infamous och DriveClub på sin första presentation för Playstation 4. Ursnygga spel som aldrig ens skulle fungera på en Playstation 3, medan Microsoft hade Ryse: Son of Rome, som förvisso lämnade en hel del att önska men det fanns ändå ett ”ha-begär” - trots att dessa konsoler var lastgamla rent tekniskt när det släpptes.
Men här tror jag Nintendo kommer göra ett bättre jobb än Microsoft och Sony, för om Nintendo kan visa upp en varierad mängd speltitlar som helt eller delvis är anpassade för ”Switch 2” så det finns det en stor sannolikhet att det känns som en ny generation drar igång. Nintendo har verkligen kapaciteten att få till övergången bättre än konkurrenterna och personligen hoppas jag att mitt ”ha-begär” kan väckas till liv igen. Det måste nödvändigtvis inte vara att alla spel blir ”Switch 2 exklusiva” men det behövs verkligen någon ”game-changer ” som skapar ett ha-begär som både fanns till Nintendo 64 och Playstation 4 - men som saknas idag hos konkurrenterna.
Nintendo lever ju sitt eget lilla liv så de kommer nog gå sin egen väg även vid det här generationsskifte
Sen tror jag några anledningar till att Series och PS5 inte riktigt dragit igång på det där sättet du beskrev är för att många utvecklare fortfarande släpper sina spel till föregående generationer för att spelarbussen fortfarande är hyfsat stor där. I utveckling så börjar man allt som oftast med den svagaste hårdvaran och arbetar sig uppåt. Så då bli många spel ”egentligen” One och PS4 spel som bara ser snyggare ut på de moderna konsolerna.
Sen har ju Xbox krav på att Series S och X ska vara jämlika skjutit dem i foten några gånger. Då lägger sig utvecklarna på en Series S nivå för att garantera att det funkar till den konsolen och sen hamnar PC och PS5 versionerna på samma nivå.
Det är vad jag tror. Nästa generation av konsoler måste dels våga släppa förra generation någon gång och dels inte ha två versioner av samma konsol där allt måste ha samma kvalité trots hårdvaruskillnader.
Kanske inte alla måste släppa föregående generation men om det inte görs så kommer inga spel som riktigt utnyttjar den nya hårdvaran till fullo.
Nintendo lever ju sitt eget lilla liv så de kommer nog gå sin egen väg även vid det här generationsskifte
Sen tror jag några anledningar till att Series och PS5 inte riktigt dragit igång på det där sättet du beskrev är för att många utvecklare fortfarande släpper sina spel till föregående generationer för att spelarbussen fortfarande är hyfsat stor där. I utveckling så börjar man allt som oftast med den svagaste hårdvaran och arbetar sig uppåt. Så då bli många spel ”egentligen” One och PS4 spel som bara ser snyggare ut på de moderna konsolerna.
Sen har ju Xbox krav på att Series S och X ska vara jämlika skjutit dem i foten några gånger. Då lägger sig utvecklarna på en Series S nivå för att garantera att det funkar till den konsolen och sen hamnar PC och PS5 versionerna på samma nivå.
Det är vad jag tror. Nästa generation av konsoler måste dels våga släppa förra generation någon gång och dels inte ha två versioner av samma konsol där allt måste ha samma kvalité trots hårdvaruskillnader.
Kanske inte alla måste släppa föregående generation men om det inte görs så kommer inga spel som riktigt utnyttjar den nya hårdvaran till fullo.
Spelar säkerligen in en hel del. Det ska bli intressant hur mycket den här generationen bromsar nästa generation?
Det tror jag! För mig är Nintendo den enda spelkonsol som behållt sann spelglädje och fortsätter att leverera grymma spel. Gillar även deras fysiska spelkassetter nu när allt fler och fler spel blir digitala. Till vissa konsoler måste man ju köpa en separat skivläsare
Håller med i allt. Jag väntar ivrigt med andra ord. 😍
Ganska menlöst att en konsol drar nytta av all ny kraft när man ändå ligger två generationer bakom konkurrenterna rent tekniskt. Se bara på Switch; Fullt av exklusiva Nintendo-spel som använder ”kraften” till sin fulla potential, problemet är bara att det rent tekniskt motsvarar en Gamecube från 2001.
Ganska menlöst att en konsol drar nytta av all ny kraft när man ändå ligger två generationer bakom konkurrenterna rent tekniskt. Se bara på Switch; Fullt av exklusiva Nintendo-spel som använder ”kraften” till sin fulla potential, problemet är bara att det rent tekniskt motsvarar en Gamecube från 2001.
Fast där har du direkt fel.
Grafikkortet är dubbelt så snabbt på en Switch och konsolen har 500 gånger större mängd RAM-minne som är 10 gånger snabbare.
Så skulle verkligen inte säga att "det motsvarar en Gamecube".
Skulle snarare säga att det presterar runt en PS3 eller Xbox 360 grafikmässigt.
En Gamecube hade aldrig kunnat köra Skyrim eller Doom Eternal.
Nintendos styrka är att de verkar i sin egen lilla bubbla. De gör rätt i att fortsätta härja därinne. Har dock en känsla av att "Switch 2" kommer vara en Switch 2, men det tycker jag är bra. Lite som SNES följde efter NES. Super Nintendo Switch hoppas jag, som sagt, att namnet kommer bli.
En Bamseponny av folket
Gulligt!
Då spel som Mario Kart och Lugis Mansion 3 slår det mesta på PS4 faktiskt!
"Crash Kart" kommer inte ens i närheten av hur vackert Mario Kart är. Trots "monstermaskinen" PS4
Luigis seamless animationer som sker konstant i realtid ställer Drake i Uncharted 4 i skamvrån!
ALLA TV-spels utvecklare är förbluffade hur Nintendo får till sina spel, ToTK skall inte funka på en Switch, likt väl gör det.
Astrobot, krispig 4K. Drar ner till samma upplösning som Galaxy/Odessey och förbluffas över likheterna.
Det finns Switch spel som är ohyggligt snygga, trots "Gamecube" hårdvara.
Alien Isolation ser bättre ut på Switch än på monster 4K PS4 Pro maskinen.
När ska ni lära er: hårdvara är inte allt!
MacOS: SimCity 2013: Runs like SHIT!
Windows OS: SimCity 2013: Runs perfectly fine.
HÅRDVARA: SAMMA DATOR!
Ja just, glömde bort att berätta att detta sker i total tystnad. Medans super maskinen PS4/PS4 Pro som klarar av 4K, 60 fps bla bla bla tjuter som ett tappat barn! Jävla jetmotorer till fläkt!
Switchen är KNÄPPtyst när den spelar Alien Isolation medans som sagt, PS4 SKRIKER!
Motsvarar Gamecube hahahaha
Ganska menlöst att en konsol drar nytta av all ny kraft när man ändå ligger två generationer bakom konkurrenterna rent tekniskt.
Lycka till att se skillnanden
PS5 PRO
PS4 versionen.
Oops, PS4 versionen har mer detaljer!
10500 kr för att spela ett spel som ser EXAKT likadant ut mer eller mindre. Ett spel som Sony smyghöjde priset med digitalt efter denna "remake" visades upp!
För att då avsluta detta hela och återknyta till trådens tema:
Nintendo har kommande generation serverat på ett guldfat!
Får dom till GTA 6 till den konsolen, en duglig online-tjänst som PS5/Xbox erbjuder:
Hej då Sony, speciellt om ni fortsätter i denna hybris och o-takt! 949 spänn för ett jävla spel digital.
Nintendo levererar också oftast kvalitet samt exklusivitet som gör det hela värt att köpa konsolen. De har Mario, Zelda och Metroid som inte kommer på någon annan platform.
Jag set mycket fram emot vad switch 2 kommer bjuda på
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang. Skönt då att allt pekar på att ”Switch 2” kommer vara starkare för sin tid än föregångaren. Om nu Switch kan få DOOM från 2016 och 2020 att köras i stabila 30 bilder/sekund så ska det bli intressant vad utvecklare kan få till på Nintendos nästa?
Nintendos styrka är att de verkar i sin egen lilla bubbla. De gör rätt i att fortsätta härja därinne. Har dock en känsla av att "Switch 2" kommer vara en Switch 2, men det tycker jag är bra. Lite som SNES följde efter NES. Super Nintendo Switch hoppas jag, som sagt, att namnet kommer bli.
Jag hoppas som dig, och allt pekar på att ”Switch 2” kommer vara starkare för sin tid än Switch. Nu är det dags för Nintendo att lyfta på locket snart och bekräfta detta.
Jäklar villen läcker grafik gamecuben måste haft för sin tid, om den alltså var nånstans mellan PS3 o PS4