PS5 Pro släpps 7 november, blir svindyr
Den borde ha skett snart eftersom spel och konsoler blivit realt billigare. PS5 Pro är 13% dyrare än första playstation 1995.
Sega Saturn? 800 USD i dagens penningvärde. PS2 546 USD.
Men vem tänker så? Visst är det kul att jämföra ibland men det finns väl ingen som tycker att prissättningen på en konsol känns ok bara för att den inte ligger speciellt mycket högre än vad konsoler gjorde -95 med inflation hit och dit?
Nästan 10 papp och ändå ingen skivläsare? Aldrig i livet. Jag använder knappt min PS5a som det är nu. Har även Series X. Men jag känner mig till och med nöjd med att spela på min Series S på en 1080P tv. Jag väntar hellre på nästa generation.
Hur kan vi gå från GC för 2500 på release. Xbox 360 4000 på release till nästan 10 papp på en uppgraderad variant av en ny ganska gammal konsol.
Men vem tänker så? Visst är det kul att jämföra ibland men det finns väl ingen som tycker att prissättningen på en konsol känns ok bara för att den inte ligger speciellt mycket högre än vad konsoler gjorde -95 med inflation hit och dit?
https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-pa-inflationen/...
Idag hade en GC kostar runt 3800kr på release med inflation. Det är extremt långt under runt 7000kr som nuvarande konsoler kostar ungefär. Eller 999kr som det kostade några år senare, runt 1500kr i dagens pengavärde.
https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-pa-inflationen/...
499 är 606 i dagens penningvärde. 15% mer och du får de funktioner som presenterades. Vissa tycker nog det är värt det.
Den historiskt sett högsta dollarkursen hittills inträffade onsdagen den 28 september år 2022 och var 11,4328 kr,
Ja, det riktiga värdet var som du säger det scalpers tog så den var definitivt för billigt prissatt.
Jag tycker inte det är helt ärligt att räkna så. Se bara på ränteläget och alla övriga kostnader från 2020 till nu. 499$ då är betydligt billigare än 606$ idag, även om man nu kan säga att inflationen står för ökningen. Det eftersom lönerna inte hängt med och räntorna har ökat med 300-400%
Jag tycker att om man ska räkna procent så är det skillnaden mellan det gamla priset då och det nya priset nu rakt av. Eventuellt jämfört med medianlön.
Sedan vet jag att det är siffror och statistik så går att vända sifforna lite hur man vill - utan att nödvändigtvis ha rätt eller fel.
Du låter verkligen som en PS fanboy som skulle köpa nästan vad som bara för att det står PlayStation på saken 🤣🤣
Pengar är det ingen brist på, men att slösa bara för att man är dum i huvudet, det är inte min grej. Det får du stå för, herr Svensson😊
Alla har sina intressen de lägger pengar på och inte är någon dum i huvudet för det.
Det enda jag inte förstår är skivläsare verkligen så dyr för dom att lägga in i konsolen?
Det kan inte kosta mycket i den mängden de köper in dom för
Knappast, de vill helst av allt att folk inte köper begagnade spel
Japp, och vi vanliga konsumenter kan protestera och bojkotta hur mycket vi vill utan att det spelar någon roll. Nvidia kränger extrema mängder grafikort till alla som satsar på AI. För mig jag läste för ett tag sedan att i en order köpte Microsoft (eller Google/Meta?) flera hundratusen grafikkort.
Säker på att GTA VI hinner komma till PS5 då?
Ryktet om att det skulle vara försenat verkar ju överdrivet, enligt anställda på Rockstar, så jag förutsätter det Sen vill väl Rockstar att spelet ska kunna lanseras till två-tre konsolgenerationer den här gången också så de måste ju börja nu för att leva länge på titeln!
Ett problem är att åren går snabbt, och om 3 år har vi kanske Playstation 6 för en liknande summa? Så det höga priset är svårmotiverat, om valet landar på en Playstation 6 vid release.
Sen var det skillnad med PS4-Pro som hade samma utgångspris som PS4, nu känns den här extra kostnaden för något bättre grafik med högre fps just - svårmotiverat.
I så fall borde dom dra ett smart move och höja priset på skivläsaren till typ 2000kr.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag trillar av stolen av telefoner som kostar 10 lax. Max 3500-4000 är jag villig att ge för en lur då jag letar något nytt. 😂 Behöver ingen telefon med AI-skit eller 5 kameralinser på baksidan. 😅
Hade jättegärna köpt en current gen konsol men då får dom se till att dra ner priset. Betalar aldrig fullpris för en konsol som är 4 år gammal. Halva priset hade varit rimligt såhär 4 år senare. 🤔
Jo, men att just DU tänker så representerar ju uppenbarligen inte hela populationen - bevisligen säljes en uppsjö av iPhone XX Pro Max varje år, eller Samsung Galaxy SXX Ultra, eller till och med Google Pixel Whatever - till och med 'budget-vänliga' varumärken som OnePlus eller Huawei har draig upp prislapparna till relativt dyra toppmodeller i liknande prisklass som PS5 Pro (även om de är lite billigare än senaste IPhone/Galaxy/Pixel-luren)
Allt handlar bara om vad kunden eller marknaden förväntar sig.
Sony försöker tydligt etablera Pro-modellen som en Premium-produkt; du får mer prestanda, men till dyrare pris. Vill du inte ha det så finns icke-pro varianten (precis som med telefoner).
Allt är ju såklart relativt, men jag brukar tänka på hur mycket användning jag får för mina pengar - jag köpte mitt PS5 2020, mitt under brinnande pandemi. Jag har fått otroligt många timmar underhållning med den 'lilla' lådan och kan således berättiga pengarna jag spenderat på den.
Nu kan jag konstatera att jag inte har en TV med varken High Refresh Rate, VRR eller speciellt bra HDR-settings - så jag har svårt att rättfärdiga ett köp av PS5 Pro till den prislappen när mitt vanliga fortfarande duger bra till vad JAG har den till.
Precis likadant tänker jag med telefoner, jag sitter fortfarande gladeligen på en iPhone 11 Pro, då jag inte kan påstå att jag anser att det ännu är värt att uppgradera för min egen del - men NÄR den dagen kommer, så kommer jag gladeligen betala den där snordyra prislappen för telefonen, för att jag vet att jag kommer få MÅNGA ÅR med den.
Känns ju väldigt dyrt, men som det diskuterats, vad kostade konsoler förr i dagens kronor?
Sen har ju konsoler alltid sålts med förlust, för att ta igen det på spelen, det kanske är slut med det?
Hade nog varit mer intressant om GTA VI lanserats till våren med stöd för PS5 Pro, nu känns det inte så intressant (även om jag inte spelar på Playstation). Men för dom som spelar mycket på sitt Playstation, så kan det nog ändå vara en idé.
Nu vet jag inte hur mycket de tjänar på en fysisk utgåva, men på den digitala butiken tar de ju 30% (precis som Apple, Google och Microsoft) - ligger säkert mer cash där tänker jag?
Alltså, snarare än att de vill stävja andrahandsmarknaden.
Folk gladeligen köper Iphone 16 med typ 2% skillnad för typ 15000kr nej istället för att uppgradera sin mobil kan man lika gärna spendera på en riktig konsol som dessutom är mer komplett än vad man någonsin får för 9000kr till en dator
Fast priset har inte ändrats. Min 14 pro kostade också 15000. 15 pro hade samma pris när den släpptes. Sony borde ha gjort samma sak här. Släppt ps5 pro för samma pris som ps5 har som i sin tur fått en sänkning med 10-15% tillsammans med en ny slimmad design.
Ett problem är att åren går snabbt, och om 3 år har vi kanske Playstation 6 för en liknande summa? Så det höga priset är svårmotiverat, om valet landar på en Playstation 6 vid release.
Sen var det skillnad med PS4-Pro som hade samma utgångspris som PS4, nu känns den här extra kostnaden för något bättre grafik med högre fps just - svårmotiverat.
Håller med. Hade jag haft en PS5 idag hade jag inte köpt en PS5pro. Nu sitter jag utan (sålde min till brorsan och hans knodd för några år sedan när de var svåra att få tag på, och blev aldrig av att jag köpte en ny) så lite sugen är jag, men... det är mycket pengar...
Dyrt och dyrt. Ps3 kostade 599usd när den lanserades för 16 år sedan. Motsvarar ~900usd i dagens värde justerat för inflation. Så ps5 pro är en riktig budget-maskin i jämförelse. Dvs allt är relativt.
Är inte riktigt så det fungerar. Kostade en 10gb hårddisk 600 SEK för 20 år sen så betyder det inte att den idag ska kosta tusentals p.g.a. inflation.
Lorem ipsum dolor sit amet
I så fall borde dom dra ett smart move och höja priset på skivläsaren till typ 2000kr.
den kostar redan 1500kr i svenska nätbutiker. Så inte långt ifrån.
Det retar mig en hel del att Sony är så hemlighetsfulla den här generationen.
Minsta man kan begära när man köper en maskin för €799 är väl att få veta mer om dess framtid, dvs spelen.
Nu, mer än tidigare vill jag se ett tydligt ställningstagande från Sony. Satsa på multiplattform helhjärtat eller satsa på exklusiva titlar helhjärtat.
När vi kommer upp i över 10.000 kr är det värt att jämföra mer med en gedigen PC, som ändå har en hel del fördelar däribland att det är en öppen plattform.
Att vara fast i ett slutet system, att det är svindyrt, att spelen måste köpas via Sony digitalt eller köpa skivläsare separat. Ja då börjar det bli många negativa aspekter att ta hänsyn till helt enkelt.
Blir nog köp ändå men det känns inte bra och det säger väl det mesta.
Håller delvis med och för några år sen hade jag inte kunnat tänka mig att köpa en konsol för det priset men med dagens GPU priser känns det ändå inte helt galet. Skivläsare borde dock ingå tycker jag.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Det är nu Sony verkar göra samma misstag som de gjorde med lanseringen av PS3. Också ett gyllene tillfälle för Microsoft att bita tillbaka från sin egen katastroflansering av Xbox One genom att skäppa en egen pro-modell till minst en tusenlapp lägre pris.
Men vad vet jag. Det är kanske så här mycket vi får betala dessa dagar.
Helt idiotiskt hur dyra konsoler är.
Får en helt ok dator för den summan.
Aldrig livet att jag skulle välja en konsol då.
Kan vi få specs på detta tack och berätta vilka spel du kan spela då som har ögongodis.
Förhandsbokningen av PS5 Pro börjar visst 26 september så efter en löning.
Och för samma peng man får ge för ett RTX 4070 super så får man ett PS5 Pro.
Så jag anser ju att man får ju ganska mycket för pengarna även med ett PS5 Pro.
Man behöver ju mer än grafikkortet. En "bra" dator idag hamnar över 20.000:-
Jag har en dator för över 40.000 och skulle ha råd med den här också. Men aldrig i livet, dummare produkt får man leta efter. Lovar att det inom 1-2 år finns flera spel som inte funkar i ett kvalitetsläge med ray tracing i 60fps på PS5 Pro, snacka om pengar i sjön. 11.000 med skivläsare är HUTLÖST.
Lägg till några tusen och vänta några månader till RTX50-serien så har du en dator som gör allt det denna utlovar i 120 fps och mer. Men då går man ju miste om Sonys exklusiva titlar? Ja, men Sony gör inte många bra spel längre - Astro Bot är ett undantag och det spelar superfint på en vanlig PS5. Och i slutändan hamnar deras titlar på PC ändå.
Kan vi få specs på detta tack och berätta vilka spel du kan spela då som har ögongodis.
MS Röj, Patiens och CS 1.6.
Chassi: 1000 kr
Nätadapter: 700 kr
Moderkort: 1000 kr
Ramminne 16 gb: 500 kr
Hårddisk: 1000 kr
--
Redan då har man bränt halva summan, hitta en vettig processor med fläkt samt ett grafikkort för 4500 kr lär inte vara det lättaste, om det ska vara raytracing, någorlunda hög grafik och 60 fps på nya spel.
Tycker det finns gott om spel, köpte nyss Hogwarts och Elden Ring på rea så jag är garanterat fullt sysselsatt med dessa ända fram till nyår, har ju Astro bot och Tekken också att leka lite med mellan varven. Till våren hoppas jag kunna fiska hem tex Stellar Blade och Wukong och Ronin till bra rea priser runt 300kr
Vettefan alltså. Smaken är ju som baken men inget av det där lockar mig riktigt.
Möjligtvis Astro.
Gillar Harry Potter men spelet har ju fått rätt ljummen kritik.
Jag har en dator för över 40.000 och skulle ha råd med den här också. Men aldrig i livet, dummare produkt får man leta efter. Lovar att det inom 1-2 år finns flera spel som inte funkar i ett kvalitetsläge med ray tracing i 60fps på PS5 Pro, snacka om pengar i sjön. 11.000 med skivläsare är HUTLÖST.
Lägg till några tusen och vänta några månader till RTX50-serien så har du en dator som gör allt det denna utlovar i 120 fps och mer. Men då går man ju miste om Sonys exklusiva titlar? Ja, men Sony gör inte många bra spel längre - Astro Bot är ett undantag och det spelar superfint på en vanlig PS5. Och i slutändan hamnar deras titlar på PC ändå.
Hur många tusen till? Det är rätt stor skillnad mellan 9-10000 kr och 20000 kr, 100% mer pengar.
Folk måste inse att ALLA vill inte ha datorer, jag hade inte velat ha en stationär dator hemma, inte en chans att en sån "dumburk" fått stå och ta plats i min lägenhet.
Som referens så kostar en Steam Deck 1TB Oled 11488kr (679usd). Då har du 800p, 25fps, halva lagringen, beräkningskapacitet motsvarande gammal laptop och undermålig optimering. Det låter som en PS5 PRO är ett kap i den bemärkelsen.
Som det redan har sagts i tråden, för jämförelse med priserna på gamla konsoler så måste summan justeras för inflationen. Sony ligger på efterkälken med prisätningen. Prisökning suger, men det är knappast Sony som driver inflationen.