PS5 Pro släpps 7 november, blir svindyr
Nej det har de inte, sluta personangreppa om du vill framstå som seriös eller värdig svar. Du vet inte ens hur den presterar så softa bara med fördomarna.
Sluta droppa fake news om 5500 kr också.
PS4 Pro släpptes till samma utgångspris som PS4. Motivera varför priset för en PS5 Pro är nästan dubbelt från en PS5.
Nu är det tre stycken som säger det utan att säga hur. Om du har kritik: Ut med språket.
Vad är fel? Att du tycker att det är dyrt är en åsikt. Det finns inget rätt eller fel. Du kanske har en kass lön och har svårt för detta pris, men det ändrar ingenting i sak.
Vad jag tjänar borde spela ganska låg roll. Att du tycker ps5 är billigt år en åsikt btw.
PS4 Pro släpptes till samma utgångspris som PS4. Motivera varför priset för en PS5 Pro är nästan dubbelt från en PS5.
PS5 släpptes för 499 2020 dvs 606 usd idag.
PS5 Pro kostar 699.
Det är inte "dubbelt ifrån". Sen att PS5 blivit mycket billigare realt spelar ingen roll.
Priset är vad människor vill betala för den helt enkelt. Det är motivet.
Vad är du inte fattar undrar jag?
Vad jag tjänar borde spela ganska låg roll. Att du tycker ps5 är billigt år en åsikt btw.
Det är helt centralt för ekonomiska beslut som att köpa datorspel.
PS5 släpptes för 499 2020 dvs 606 usd idag.
PS5 Pro kostar 699.
Det är inte "dubbelt ifrån". Sen att PS5 blivit mycket billigare realt spelar ingen roll.
Priset är vad människor vill betala för den helt enkelt. Det är motivet.
Vad är du inte fattar undrar jag?
Dollar speglar inte priset korrekt i Sverige då skatt inte ingår i dollarpriset. PS5 Pro kostar €799 + skivläsare €150 för att uppnå paritet med vad som har varit standard i årtionden. PS5 utgångspris med skivläsare var €499.
PS5 Pro €950 vs PS5 €499, det är nära en dubblering.
Om vi ska räkna in den fullständigt meningslösa inflationsinräkningen som inte tar hänsyn till lön eller det allmänna ekonomiska läget överhuvudtaget, så hamnar vi fortfarande €350 euros över som Sony stoppar i fickan för att dom vet dom kommer undan med det då Xbox har fullständigt lagt sig platt.
Gentemot hur det var förra generationen, där PS4 Pro €399 kostade lika mycket som PS4 release MSRP €399, och då helt plötsligt spelade inte inflationen någon roll för Sony när dom hade konkurens oj vad mystiskt.
Bloomberg är rätt bra källa.
och enheterna töms liksom inte ur hyllorna, som är anledningen varför dom har pausat / avbrutit produktionen.
Okej, nu vet jag att du säkert bara trollar.
Nej. Bloomberg är ökända för att emellanåt ”rapportera” ren strunt, åtminstone när det är signerat Takashi Mochizuki. Sök bara på det namnet. Finns även inlägg om honom på FZ, men ett exempel har du här https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/10prjsm/dont_believe_t...
Han har skrivit felaktiga uppgifter flera gånger om PSVR2, bland annat detta: https://www.fz.se/nyhet/292913-rapport-sony-har-dramatiskt-sa...
Som sedan dementerades av Sony: https://www.fz.se/nyhet/292922-sony-slar-tillbaka-fornekar-at...
Så nej, Bloomberg är inte nödvändigtvis en ”rätt bra källa”. Och ja, det är han som i mars rapporterade att Sony enligt obekräftade källor ska ha pausat produktionen (ej avslutat som du försöker påstå): https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-03-18/sony-hits-...
Dollar speglar inte priset korrekt i Sverige då skatt inte ingår i dollarpriset. PS5 Pro kostar €799 + skivläsare €150 för att uppnå paritet med vad som har varit standard i årtionden. PS5 utgångspris med skivläsare var €499.
PS5 Pro €950 vs PS5 €499, det är nära en dubblering.
Om vi ska räkna in den fullständigt meningslösa inflationsinräkningen som inte tar hänsyn till lön eller det allmänna ekonomiska läget överhuvudtaget, så hamnar vi fortfarande €350 euros över som Sony stoppar i fickan för att dom vet dom kommer undan med det då Xbox har fullständigt lagt sig platt.
Gentemot hur det var förra generationen, där PS4 Pro €399 kostade lika mycket som PS4 release MSRP €399, och då helt plötsligt spelade inte inflationen någon roll för Sony när dom hade konkurens oj vad mystiskt.
Och?
ps5 pro + disc drive = 699 + 79 = 778
Vadå paritet? Varför skulle man behöva det? Det avgör marknaden.
Inte i närheten av en dubblering. Du vet inte vad du pratar om. Ge dig nu. Du vill inte köpa en ps5 pro, det har ingenting med prisökning eller minskning eller pristrender eller inflation eller någonting att göra.
Sony tjänar multum på sitt olagliga monopol av digitala spel, de vet även att minsta farthinder enkelt styr konsumentbeteende. Gör man skivläsaren ett dyrt tillbehör snarare än standardutrustning kommer digitalt därmed fort bli standard för majoriteten av användare vilket gör att Sony fritt kan börja höja sina digitala priser utan att konsumenterna kan göra någonting.
visst kan man inte köpa ps5 spel digitalt annat än via deras egna store?
Och?
ps5 pro + disc drive = 699 + 79 = 778
Vadå paritet? Varför skulle man behöva det? Det avgör marknaden.
Inte i närheten av en dubblering. Du vet inte vad du pratar om. Ge dig nu. Du vill inte köpa en ps5 pro, det har ingenting med prisökning eller minskning eller pristrender eller inflation eller någonting att göra.
Om man köper en cykel så förväntar man sig att bromsarna och sadeln ingår i priset, inte att man betalar extra för dom.
Du har ju uppenbart inte märkt av att priset nu är olika, €799 och $699. Och billigaste skivläsaren just nu kostar 1500kr på netonnet så du medvetet vilseför med dina siffror som är utan skatt som inte är alls relevanta i Sverige. I Sverige blir det nära en dubblering av pris, jag har redan redogjort siffrorna med jämförelser till nuvarande och tidigare generation för dig, jag kan inte göra det tydligare.
Om man köper en cykel så förväntar man sig att bromsarna och sadeln ingår i priset, inte att man betalar extra för dom.
Du har ju uppenbart inte märkt av att priset nu är olika, €799 och $699. Och billigaste skivläsaren just nu kostar 1500kr på netonnet så du medvetet vilseför med dina siffror som är utan skatt som inte är alls relevanta i Sverige. I Sverige blir det nära en dubblering av pris, jag har redan redogjort siffrorna med jämförelser till nuvarande och tidigare generation för dig, jag kan inte göra det tydligare.
Fast broms krävs för en cykel en skivläsare krävs inte för Playstation. Det är dessutom upp till köparen att värdera. Bara för att du samlar på skivläsare gör inte alla det.
Självklart jämför man utan skatt? Usd priset är utan skatt och med Sonys marginaler. Du får rösta på någon som är lika tänd på skivläsare som du är. Att kunna bromsa i trafiken är ju en skivläsare för dig?
Först var det marginal Sony stoppade i fickan och nu är det skatt, hur ska du ha det?
Du är alltså i grunden upprörd över att den sämre ps5an blivit väldigt mycket billigare? Är det inte meningen att den ska vara billigare? Vill du att den kostar 11000 så att pro blir billigare?
Den är alltså 33% dyrare än ps4 pro och du får ssd, ray tracing och ai upscale. Jämfört med hdd, jaguar cpu och checkerboard rendering.
Tror många väljer att betala 33% mer för det givet att ps4 pro kostade 6000 realt och ps5 pro 9000
Jämför du med att ps5 kostade 6500 kr vid lansering vilket är 8050 kr idag.
9000 för ps5 pro.
En ökning på 12%. Grattis. Det var billigare än jag trodde nu när du tvingade mig titta på svenska priser.
Vilken fördubbling, verkligen. Sluta skriv nu.
Som referens så kostar en Steam Deck 1TB Oled 11488kr (679usd). Då har du 800p, 25fps, halva lagringen, beräkningskapacitet motsvarande gammal laptop och undermålig optimering. Det låter som en PS5 PRO är ett kap i den bemärkelsen.
Som det redan har sagts i tråden, för jämförelse med priserna på gamla konsoler så måste summan justeras för inflationen. Sony ligger på efterkälken med prisätningen. Prisökning suger, men det är knappast Sony som driver inflationen.
Ja det är svindyrt men det är ju två helt olika sorters produkter (och så mycket kostar den inte om man beställer från Steam). Även justerat för inflationen är priset på en PS5 Pro alldeles för högt, med skivläsare kostar den nära en midspecad PC. Och dessutom med mycket dyrare spel än PC, samt krav på abonnemang för onlinespel.
Ja det är svindyrt men det är ju två helt olika sorters produkter (och så mycket kostar den inte om man beställer från Steam). Även justerat för inflationen är priset på en PS5 Pro alldeles för högt, med skivläsare kostar den nära en midspecad PC. Och dessutom med mycket dyrare spel än PC, samt krav på abonnemang för onlinespel.
Hur ser den PCn ut?
den är alltså 12% dyrare än base ps5 realt.
Vi får se hur den säljer för att avgöra smakfrågan.
800 dollar och då ingår inte ens en simpel skivläsare. Känns som de passerar smärtgränsen, med råge.
Blir så tyvärr när sony har lite monopol, microsoft är ute ur leken då kan dom sätta dessa priser tyvärr....
Å samtidigt smyghöjer dem priserna på kontrollerna
https://nordic.ign.com/playstation-5-1/86846/news/sony-quietl...
Underbara Nyheter!
Tycker priset är helt rätt! Blir att köpa 2 på release, en till mig och en till grabben!
Synd som vanligt att detta forum mest består av dem som bara ska klaga.
ja eller dom som vill flexa med att dom har gott med pengar
Fast broms krävs för en cykel en skivläsare krävs inte för Playstation. Det är dessutom upp till köparen att värdera. Bara för att du samlar på skivläsare gör inte alla det.
Självklart jämför man utan skatt? Usd priset är utan skatt och med Sonys marginaler. Du får rösta på någon som är lika tänd på skivläsare som du är. Att kunna bromsa i trafiken är ju en skivläsare för dig?
Först var det marginal Sony stoppade i fickan och nu är det skatt, hur ska du ha det?
Du är alltså i grunden upprörd över att den sämre ps5an blivit väldigt mycket billigare? Är det inte meningen att den ska vara billigare? Vill du att den kostar 11000 så att pro blir billigare?
Den är alltså 33% dyrare än ps4 pro och du får ssd, ray tracing och ai upscale. Jämfört med hdd, jaguar cpu och checkerboard rendering.
Tror många väljer att betala 33% mer för det givet att ps4 pro kostade 6000 realt och ps5 pro 9000
Jämför du med att ps5 kostade 6500 kr vid lansering vilket är 8050 kr idag.
9000 för ps5 pro.
En ökning på 12%. Grattis. Det var billigare än jag trodde nu när du tvingade mig titta på svenska priser.
Vilken fördubbling, verkligen. Sluta skriv nu.
Kommer blir succé det här! Av alla kommentarer på diverse sidor och forum så finns det mindre än en handfull som faktiskt verkar intresserade av detta giriga och smaklösa försöka att sno pengar av sina trognaste fans. Detta kommer bli konsolerna Concord!
-:Observe the masses and do the opposite:-
Blir så tyvärr när sony har lite monopol, microsoft är ute ur leken då kan dom sätta dessa priser tyvärr....
Ja, känns som det var länge sedan Sony och Microsoft verkligen tog i från tårna för att klösa sig fram om marknadsandelar.
Microsoft verkar inte ens intresserade av att försöka med Xbox längre, och Sony tar kundbasen för given...
Att yxa skivläsaren känns ju verkligen som att spotta folk i ansiktet, speciellt med tanke på det skyhöga priset som minimum borde vara för en komplett konsol...
Åh, är det i den här tråden festen är? 😅
Ja.
Här har du en sur grinig gubbe som sitter själv i sitt hörn med en lika sur kaffekask.
Ja, känns som det var länge sedan Sony och Microsoft verkligen tog i från tårna för att klösa sig fram om marknadsandelar.
Microsoft verkar inte ens intresserade av att försöka med Xbox längre, och Sony tar kundbasen för given...
Att yxa skivläsaren känns ju verkligen som att spotta folk i ansiktet, speciellt med tanke på det skyhöga priset som minimum borde vara för en komplett konsol...
Jag ser de som ren strategi för att hålla priset nere i marknadsförings syfte etc. Vertical stand ingår ju inte heller. Skulle sett ännu värre ut om man visade vad det kostar med vertical stand och skivläsare.
Kommer inte förhindra mig att köpa en dock. Men inte day one.
Att inte inkludera skivläsaren är ju nog bara av två anledningar, 1. Öka sina marginaler 2. Låsa in folk i sin svindyra PS store. Men egentligen det mest uppenbara giriga är ju plaststället som kostar högst några € att tillverka och som dessutom INGÅR med vanliga PS5. När man köper en deluxe-pro-ultimate konsol och får mindre än fattig-Joe som köper billigare standardvarianten. Bara en äkta Sony fanboy kan rättfärdiga det.
Vid närmare eftertanke gällande GTA VI, när det väl släpps om TIDIGAST 2 år så lär ju PS5 Pro vara gammal skåpmat jämfört med senaste vad AMD eller Nvidia kan tänkas ha i hyllorna. Så där föll min idé om eventuell framtida prissänkning+GTA bundle sönder lite. Och mig veterligen är väl det samma gamla Zen 2 processor i PS5 Pro också? Det bådar ju inte gott för höga fps i framtida titlar direkt. Krävs mer än bara en kraftfull GPU för att framställa många bildrutor i sekunden.
Sony vill vara Apple.
PS5 (not so) Pro
PS5 kostade 5995Kr med skivläsare vid lanseringen.
PS5 Pro kommer kosta en bit över 10K med samma features(Skivläsare, ställ för vertikel placering).
Vi vet inte vart priset i Sverige landar på än, men det kan bli mellan 11K och 12K i värsta fall med detta.
Den kan alltså kosta mer än dubbelt så mycket än vad REA priset på PS5 med skivläsare ligger på.
Priset är inte största problemet för egen del, utan vad man får för det. Betala så mycket för ett system som ändå känns ganska obalanserat(Stark GPU uråldrig CPU) och som innehåller features som driver upp priset som jag ändå inte har någon användning av känns trist(WiFi 7 och 2TB lagrinsutrymme). Den verkar rikta sig till entusiaster, men de flesta som skulle betala så höga summer lär redan uppgraderat lagringen och att ha över 2TB lagring är för en överväldigande majoritet helt meningslöst. Att inte ens erbjuda en en variant med skivläsare(som kostar rätt mycket extra när den inte medföljer, ca 50% mer) samt att man ska behöva betala extra för vertikal montering(som var gratis på tidigare versioner) känns också väldigt sniket.
Jag var rätt säkert på att jag skulle köpa Pro innan, men nu börjar PC locka rätt mycket faktiskt.
Kommer säkert köpa den, men det känns väldigt bittert att behöva betala så mycket pengar, speciellt när jag tycker prestanda fokusen ligger på fel saker. Hade hellre sett att dem optimerade den för HDMI 2.1 features än att maxa RT. De beskriver den som en 4K60 maskin med RT, men RT är väldigt dyrt än så länge och det finns andra sätt att förbättra upplevelsen på.
Blir det bara så att man får Performance FPS med Quality grafik så känns det tveksamt helt enkelt, jag vill ha mer FPS och bra frames helt enkelt. För jag har både en modern TV och PSVR2 som drar mycket nytta av det. Att de istället försöker locka med 8K känns nästan skrattretande. Jag skulle också gissa på att jag inte får mer än 4K om ens det för nuvarande maskin PS5.
Det är nog ganska lätt att bygga en PC som klarar mer frames till ok kvalité för runt samma summa och som såklart får stora fördelar av att vara en öppen plattform. Billigare spel, moddar, bättre VR stöd, fler spel, bättre FPS inställningar med mer. AMD är också pågång med en ny generation grafikkort, vilket kan påverka vad man får för pengarna framöver när det kommer till PC.
Som referens så kostar en Steam Deck 1TB Oled 11488kr (679usd). Då har du 800p, 25fps, halva lagringen, beräkningskapacitet motsvarande gammal laptop och undermålig optimering. Det låter som en PS5 PRO är ett kap i den bemärkelsen.
Som det redan har sagts i tråden, för jämförelse med priserna på gamla konsoler så måste summan justeras för inflationen. Sony ligger på efterkälken med prisätningen. Prisökning suger, men det är knappast Sony som driver inflationen.
Jag betala 3400Kr för min steam deck och optimeringen är faktiskt väldigt bra.
Jättedyrt. Hjärnan säger nej. (Tur att jag aldrig lyssnar på den!)
Bättre du lägger in vad du tycker i kommentarer så får man läsa artikeln med nyheter baserade på fakta. Man blir inte heller inte tvingad till nåt när det kommer till tv spelande.
Många experter, och mycket känslor. Fascinerande.
Snordyr konsol som förlänger generationen. Känns som dom borde gått segavägen med utbyggnader, haft en expansionsport. Skall bli intressant att se reella exempel. Definitivt inte förhandsbokningsmaterial.
1338 - One Step Above
Då har priset ökat med 15% realt, men du får också dubbelt så stor SSD och fetare grafik samt AI upscale osv. Jag skulle tycka det var värt den ökningen.
Du får inte fetare grafik, du får högre fps med samma grafik.
I drank what?