Ubisofts aktie har fallit mer än 50 % på ett år

Robot
Ubisofts aktie har fallit mer än 50 % på ett år

Aktieägare kräver vd:ns avgång.

#ubisoft

Medlem

EPiC exclusive, UBisoft mallen och väldigt PK...

signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @:4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @:2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @:144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ ||

Blev rätt besviken att uppföljaren till Immortals Fenyx Rising blev nerlagd. Tyckte det var ett fenomenalt bra spel.
Annars har det varit rätt magert från Ubi. Har iofs tänkt att skaffa Prince Of Persia: The Lost Crown men har så otroligt mycket andra spel i backloggen så det får vänta.

signatur

00:00:02:42

Medlem

I det här fallet är det väl lite ironiskt att aktieägare vill att en VD ska avgå när aktiekursen faller? Känns ju lite som att det är aktieägares press/krav som skapat problemet. Försöka få studion att stressa fram ofärdiga spel för att nå "kortsiktiga" vinster. Är väl ganska självklart att sånt kommer leda till dåliga recensioner och en fallande aktiekurs.

Fast vem vet, Yves kanske har vikit sig för lätt och skulle ha varit mer tydlig att vissa titlar inte bör släppas. Och på så sätt har han väl kanske bidragit till problemet.

Äsch har ingen aning.. spekulationer.

Medlem

Prince of Persia på det sättet är ju bara någon sorts filler för ett så stort företag.

Undrar när de skall visa Division 3? Nästa år?

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

När skapade UbiRebootSequelSoft senast något nyskapande? ;). Till slut tar "mjölka alla franchiser till max utan att bry sig"-resan slut.

Medlem

Ubisoft kan inte göra bra spel längre, det finns ingen charm eller kreativitet kvar. De har mer eller mindre gjort samma spel i olika kostymer sedan 2009, samma grund recept I alla deras stor spel, plus all dessa minitransaktioner och "scam" as a service skit som även förekommer i deras singleplayer spel och det verkar inte riktigt fungera längre. De skulle nog må bättre om de försökte fokusera på att göra ett bra spel utan att använda det urvattnade grund receptet istället för att fokusera på nya sätt att krama ur extra pengar av folk.

Medlem

Hur många live service-spel ska misslyckas innan något händer? Både skull & bones och xdefiant Är skrattretande misslyckanden...!

Mina förhoppningar för spel från Ubisoft är så låga som de kan bli. Splinter Cell-rebooten lär väl vara en checklist-sandlåda med kosmetiska köp...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Hur många live service-spel ska misslyckas innan något händer? Både skull & bones och xdefiant Är skrattretande misslyckanden...!

Mina förhoppningar för spel från Ubisoft är så låga som de kan bli. Splinter Cell-rebooten lär väl vara en checklist-sandlåda med kosmetiska köp...

"men man tjänar ju bra i teorin" är väl vad cheferna tänker. "titta på dom, dom lyckades" och så blir deras spel skit och går back flera hundra miljoner och så får utvecklarna sparken men cheferna får sitta kvar.

Medlem

För egen del har jag inte köpt något av deras nyaste spel för de faller mig inte i smaken riktigt men skulle de göra ett spel som är mer likt första rainbow six i gameplay hade jag slagit till direkt.

Medlem

Hmm, vad köpte jag för Ubisoft spel senast... måste varit Siege, uhm... 2014? 2015? Kan det verkligen vara 10 år sedan jag köpte ett spel från Ubi??

Nej, Anno måste det varit ja, Anno 1800 och jag kommer köpa Pax Anno med ja, just det så är det ja.

signatur

Förbryllande att Yves Guillemot har varit Ubisofts vd i över 20 års tid. Under den perioden har han lett huvud studion till toppen men nu lett det till sitt fall.
Enligt min åsikt ligger problemet till detta sen när man gjorde spel till aktie produkter, började bjuda in andra verksamheter att diktera vad som är trendigt i utbyte för bidrag.
Ubisoft gör inte spel för folket längre, det är bara tomma produkter utan innehåll klädda i snygg grafik och cinematiska scener.

Medlem

Ubisoft peakade vid FarCry 3.

Avstängd

""Man tycker att en vd behövs som kan "optimera kostnader och studio-strukturen för ett mer agilt och konkurrentskraftigt företag""

Det är ju ofta precis det motsatta som verkar behövas också. "Optimering" av kostnader brukar väl speljättarna vara riktiga hejare på, med nedskärningar och allt. Det är väl alltid bra med bättre effektivitet, och jag vet inte om just Ubisoft är särskilt ineffektiva i det här fallet.

Ofta borde det i alla fall investeras mer och läggas lite mer krut på saker för att få ett bättre spel som säljer mer.

Medlem

Som @Byssan skriver, peak ubisoft är nog FarCry 3. Köpte 5an, lyckades inte spela klart det.
Fick Valhalla i present, blev softlocked under "introt". Startade om och kommer ungefär 3-4 timmar innan jag beslutade att Ubisoft och FarCry inte riktigt var samma sak som en gång i tiden.

Valhalla gick inte ens o jämföra med GoW: Ragnarök.

Medlem

Så länge dom hinner släppa HoMM 8 innan dom konkar bryr jag mig inte. Dom är lika bedrövliga som EA

Medlem

Sluta copy paste på alla spelen? Har man spelat ett Ubisoft spel så har man spelat alla, det märker man så fort man testar fler än ett.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Så länge dom hinner släppa HoMM 8 innan dom konkar bryr jag mig inte. Dom är lika bedrövliga som EA

Songs of Conquest är ett säkrare kort. Med Ubi senaste försök med HoMM så ser det inte lovande ut.

signatur

1# FZ Troll

Gnällkuk

Yves har nog varit kvar för länge och nepotism är ju sällan bra. Utöver att de har svårt att få till riktigt bra spel så har ju skandalerna mest sopats under mattan och ignorerats fram tills att det blev en mediepryl.

Ubi skulle garanterat må bra av nytt blod och nya tag. När var senast de hade en riktigt framgångsrik lansering? Finns det något spel som ens blivit framgångsrikt förutom när de i grevens tid vände på allt med Siege?

Finns väl få Far Cry som varit dåliga, men det blir ju oftast bara bra, utan bravur och får stå i skymundan mot det mesta annat.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Nercis:

Ubisoft kan inte göra bra spel längre, det finns ingen charm eller kreativitet kvar. De har mer eller mindre gjort samma spel i olika kostymer sedan 2009, samma grund recept I alla deras stor spel, plus all dessa minitransaktioner och "scam" as a service skit som även förekommer

Håller med dig till 100%. Det är precis det här som är problemet med Ubisoft. Tuvärr verkar Massive Entertaiment och DICE följa i samma fotspår, Blizzard ska vi inte prata om.

Medlem

Ja, så blir det när hedgefonder skall styra och ställa i verksamheter de har noll koll på. Skit in, skit ut.

KoP
Medlem

Dom kan ju börja med att göra intressanta spel istället för dynga eller femtielva uppföljare. 🙄

Trodde att spelutveckling var ett kreativt yrke där man utforskade nya ideer och skapade nya upplevelser, inte hamnade i samma träsk som Dice eller Activision-Blizzard som bara sitter å gör samma krigsspel i 20+ år.

Men det blir väl så när man tror sig hittat ett koncept som ger bra avkastning, man blir feg, tappar sin kreativitet och betraktar sina alster som mjölkkor.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Håller med dig till 100%. Det är precis det här som är problemet med Ubisoft. Tuvärr verkar Massive Entertaiment och DICE följa i samma fotspår, Blizzard ska vi inte prata om.

Blizzard har väl ändå gjort bättre ifrån sig på sistone? Visst är det inte "som gamla goda tiden" men det är inte så världen ser ut längre bara. Jag gillar dom idag i alla fall. (Åtminstone Diablo och World of Warcraft. Vet inte hur Overwatch mår.)

Så jag upplevt Ubisoft är att det finns potential där, viljan finns bland utvecklarna, men det styrs av kostymer som inte förstår vad fan folk faktiskt vill ha. Det känns som att speldesigners måste sälja en spelidé till sina investerare som inte är spelintresserade, och imponerar då på de med skit som inte är intressant i spel men som låter coolt.

Point in case vore typ tornados i Battlefield 2042. Det låter coolt men det var för fan helt jävla värdelöst. Det var inte den huvudsakliga anledningen, men jag minns att de berättade att det var ett helvete att få ihop den tekniken - men det är ett coolt koncept. Vem fan bryr sig när spelet suger?!

Det är väldigt typiskt EA och Ubisoft framförallt. Activision hade jag också sagt, men tycker det börjat ske ganska stora förändringar på den fronten på sistone så jag vågar vara optimistisk.

Medlem
Skrivet av robbis:

Songs of Conquest är ett säkrare kort. Med Ubi senaste försök med HoMM så ser det inte lovande ut.

Känns som att det nya Homm som kommer är som det är pga songs of conquest, men det ser lite sketchy ut också... omöjligt att lita på Ubi...

signatur

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Känns som att det nya Homm som kommer är som det är pga songs of conquest, men det ser lite sketchy ut också... omöjligt att lita på Ubi...

Japp det jag är rätt för ser såå mycket fram emot nytt Homm!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Håller med. Är försiktigt nyfiken på nya HoMM ser ut som dom kollat mycket på SoC och insett hur dom pajjat det med de senaste iterationerna. Håller tummarna på att dom går tillbaka till rötterna. Hade gärna sett bra kontroll support oxå för steam deck o konsol (ej fördummat såklart, bara tight kontroll med dosa)

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Jozo:

Nästa spel i franchisen: Splinter Cell: Checklist

Medlem

Jag skrev ett långt mejl till denna VD över The Settlers, som när det först utannonserades såg ut att bli exakt det så många väntat på. Efter att de sparkade lead-designern så tog spelet en helt annan vändning till något som inget The Settlers-fan ville ha. Försökte få honom att inse att spelet skulle floppa om de inte gick tillbaka till den ursprungliga planen.

Som väntat fick man inget gehör, och spelet floppade ganska ordentligt.

Skrivet av Hipshot:

Prince of Persia på det sättet är ju bara någon sorts filler för ett så stort företag.

Undrar när de skall visa Division 3? Nästa år?

Det kommer aldrig hända. Den tiden är förbi. De vill satsa på "säkra" kort, men sådana finns inte längre.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

I det här fallet är det väl lite ironiskt att aktieägare vill att en VD ska avgå när aktiekursen faller? Känns ju lite som att det är aktieägares press/krav som skapat problemet. Försöka få studion att stressa fram ofärdiga spel för att nå "kortsiktiga" vinster. Är väl ganska självklart att sånt kommer leda till dåliga recensioner och en fallande aktiekurs.

Fast vem vet, Yves kanske har vikit sig för lätt och skulle ha varit mer tydlig att vissa titlar inte bör släppas. Och på så sätt har han väl kanske bidragit till problemet.

Äsch har ingen aning.. spekulationer.

Det är ju klassiskt att VD och topphöns på bolag lovordar och målar upp framtiden.
När rapporterna inte lirar med prognoser faller kursen. Väldigt vanligt på börsen när det kommer till ras. Och ubisoft i sin tur verkar ju köra någon typ av damage control för att rädda kvartals siffror dom inte lever upp till där dom helt enkelt vaskar allt möjligt som kunde blivit bra, för att göra tencent som äger stora andelar bland andra, nöjda.

Det är ju den strategin dom klagar på i det öppna brevet och jag är redo att hålla med dom, att investera i ett bolag som vaskar massa kompetens, studios och verk för kortvarig kinesisk glädje känns inte speciellt lockande att skicka in cash i, eller att äga andelar av för den delen.
Man kan ju nästan tro att äckliga tencent vill pressa ner kursen och köpa ännu mer andelar.
Slutligen ska väl ubisoft bli som alla andra spelföretag dom fullständigt förstört.

Så det öppna brevet klagar i princip på exakt det du säger, så det finns allt lite kontrast bland dom, aktieägare, dom dumma dumma aktieägarna, hehe.

12
Skriv svar