Ubisofts aktie har fallit mer än 50 % på ett år

Avstängd
Skrivet av KoP:

Dom kan ju börja med att göra intressanta spel istället för dynga eller femtielva uppföljare. 🙄

Trodde att spelutveckling var ett kreativt yrke där man utforskade nya ideer och skapade nya upplevelser, inte hamnade i samma träsk som Dice eller Activision-Blizzard som bara sitter å gör samma krigsspel i 20+ år.

Men det blir väl så när man tror sig hittat ett koncept som ger bra avkastning, man blir feg, tappar sin kreativitet och betraktar sina alster som mjölkkor.

Dvs kunderna vill ha fega, okreativa, träskiga sammiga krigsspel? Varför ska de göra något annat? Mejerier eller inte?

Lite motsägelsefullt.

Medlem

För första gången sedan Homm3 ser det ut att vara ett spel som jag kommer att köpa. Annars sist jag köpte spel av Ubisoft var Settlers där servern var redan nerlagd så att jag inte änns kunnde köra singelplayer(Steam rea).
Spelet innan det är Might and Magic 10 (2014) vilket var en riktig besvikelse jämfört med 6-7-8. Misstänker tyvärr att även om Heroes of might and magic 8 ser ut att gå tillbaka till rötterna från 3:an så är jag skeptisk

Medlem
Skrivet av Desperado_Dweller:

Förbryllande att Yves Guillemot har varit Ubisofts vd i över 20 års tid. Under den perioden har han lett huvud studion till toppen men nu lett det till sitt fall.

AAA-spel tar otroligt lång tid att producera, så det kan ju rent teoretiskt vara så enkelt att när Yves tog över så var under en tio årig period som spel släpptes som egentligen redan förra ledningen satt i rullning, sen under resten av sin tid fram till nu så har det varit spel som Yves själv gett grönt till.
Nu orkar jag inte titta upp vilka spel som släpptes under första halva av Yves tiden, och jämföra med den andra halvan, men nog skulle jag gissa att flertalet hits varit under första halvan (dvs de spel som förra ledningen gav grönt ljus till).
(Jag bara spekulerar, har verkligen ingen insikt i hur Ubisoft funkar)

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

I det här fallet är det väl lite ironiskt att aktieägare vill att en VD ska avgå när aktiekursen faller? Känns ju lite som att det är aktieägares press/krav som skapat problemet. Försöka få studion att stressa fram ofärdiga spel för att nå "kortsiktiga" vinster. Är väl ganska självklart att sånt kommer leda till dåliga recensioner och en fallande aktiekurs.

Fast vem vet, Yves kanske har vikit sig för lätt och skulle ha varit mer tydlig att vissa titlar inte bör släppas. Och på så sätt har han väl kanske bidragit till problemet.

Äsch har ingen aning.. spekulationer.

Är bland annat de aktieägaren i fråga klagar på, att ubisoft bara jagar kvartals siffror istället för att satsa ordentligt på ett långsiktigt mål som gynnar alla

Medlem
Skrivet av Halvars90:

Sluta copy paste på alla spelen? Har man spelat ett Ubisoft spel så har man spelat alla, det märker man så fort man testar fler än ett.

Har exakt samma tanke. Man försöker höja lönsamheten på ett säkert sätt. Funkade i början men nu är marknaden mätt.
Ubisoft behöver tänka om sitt strategi helt enkelt.

signatur

🐖💨💩

Avstängd

Åh nej.
Mer och mer verkar ha blivigt trötta på Ubisoft möget, vem kunde ana.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ubi är numera halvfabrikat, du vet vad du får och de duger i bästa fall.

signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

AAA-spel tar otroligt lång tid att producera, så det kan ju rent teoretiskt vara så enkelt att när Yves tog över så var under en tio årig period som spel släpptes som egentligen redan förra ledningen satt i rullning, sen under resten av sin tid fram till nu så har det varit spel som Yves själv gett grönt till.
Nu orkar jag inte titta upp vilka spel som släpptes under första halva av Yves tiden, och jämföra med den andra halvan, men nog skulle jag gissa att flertalet hits varit under första halvan (dvs de spel som förra ledningen gav grönt ljus till).
(Jag bara spekulerar, har verkligen ingen insikt i hur Ubisoft funkar)

Yves grundande Ubisoft och varit dess VD sen dess (38 år)...

Medlem

Bra, dom har hållit på med att släppa skräp för länge utan konsekvenser nog länge nu

Medlem
Skrivet av KoP:

Dom kan ju börja med att göra intressanta spel istället för dynga eller femtielva uppföljare. 🙄

Trodde att spelutveckling var ett kreativt yrke där man utforskade nya ideer och skapade nya upplevelser, inte hamnade i samma träsk som Dice eller Activision-Blizzard som bara sitter å gör samma krigsspel i 20+ år.

Men det blir väl så när man tror sig hittat ett koncept som ger bra avkastning, man blir feg, tappar sin kreativitet och betraktar sina alster som mjölkkor.

Det är ett kreativt yrke. Men kreativitet är inte ekvivalent med unikt.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Sen när släppte UBISOFT ett bra spel? O_o
Minns när man laddade ner alla spel förr i tiden och då släppte de väl Rollcage som var okey, men tråkigt. Har noll koll på att de släppt något bra sedan dess. Ett under att de finns kvar.

12
Skriv svar