Snabbkollen – Hur reagerar du på PS5 Pro-prislappen?
Som så många andra redan skrivit, prislappen är orimlig utifrån att varken optisk enhet eller stativ medföljer.
Stativet är ju en strunt/principsak, men det känns inte så jäkla PRO att få färre saker än vad standardenheten erbjuder. I dag får du en PS5 standard ("slim) för runt 7k, men tillfälliga erbjudanden ner till 6-6,5k. Men då ingår ju läsaren.
En Pro med läsare kräver runt 10-11k beroende på startpris, det känns fan inte godkänt alltså.
Hade den kommit för 9k MED allt, då hade jag antagligen beklagat mig med knuten näve i fickan och köpt dag ett, men nu är det svårmotiverat.
Som så många andra redan skrivit, prislappen är orimlig utifrån att varken optisk enhet eller stativ medföljer.
Stativet är ju en strunt/principsak, men det känns inte så jäkla PRO att få färre saker än vad standardenheten erbjuder. I dag får du en PS5 standard ("slim) för runt 7k, men tillfälliga erbjudanden ner till 6-6,5k. Men då ingår ju läsaren.
En Pro med läsare kräver runt 10-11k beroende på startpris, det känns fan inte godkänt alltså.
Hade den kommit för 9k MED allt, då hade jag antagligen beklagat mig med knuten näve i fickan och köpt dag ett, men nu är det svårmotiverat.
Köper folk i Sverige skrivor? Vi har ju bra internetz så att ladda hem är ju simpelt. Och Det är väl inte många som spelar 10 spel på 100GB styck samtidigt?
Och varför köpa något för 9k om man har näven knuten i fickan?
Varit medlem längre än dig.
Hade vart en sak om du behövde PS5 pro för att kunna spela de nyaste spelen bra, men PS5 duger utmärkt därför tycker inte jag det är lika känsligt. Detta är en lux variant för PS fans, och massorna som bara vill spela kan köra på som vanligt utan att uppgradera. Men risken känns stor att detta blir standard för konsoler i framtiden och därför hoppas jag att den floppar rejält.
Jag trodde att den skulle kosta som ps5 och att vanliga ps5 istället gick ner.
Det hade varit det normala ja. Men hur kul är det?
Köper folk i Sverige skrivor? Vi har ju bra internetz så att ladda hem är ju simpelt. Och Det är väl inte många som spelar 10 spel på 100GB styck samtidigt?
Köper alla mina konsolspel fysiskt och då har jag ett rätt stort bibliotek till Switch + PS5.
Gissade kring 10000.
Ser ut att stämma.
Om jag ska köpa?
Den kostar ungefär vad jag trodde, jag hade däremot väntat mig en skivläsare och ett ställ så jag kan ha den stående bredvid tv:n som min nuvarande PS5.
Avsaknaden av dessa två gjorde att jag surnade till lite, har varit beredd att köpa en pro annars faktiskt. Jag vill inte ha en ful extern skivläsare bredvid tv:n.
Ja. Ta bara nu senast så köpte jag Space Marine 2 till PS5 för 649:- När jag är klar med spelet får jag minst ett par hundra tillbaka om jag säljer det.
På PSN kostar det 829:- Skulle aldrig för mitt liv måla in mig i Sonys digitala hörn.
Det är skillnad på PC där du har flera klienter som krigar om priserna och har reor titt som tätt.
Alltid billigare att köpa så vid release och det ser fint ut i spelhyllan. Senaste köpet var Astro Bot och jag sparade 120kr genom att köpa det på skiva. Sen kan man sälja spelet om man så önskar.
00:00:02:42
Jag tror det är väldigt många, t.o.m klar majoritet, som köper sina spel fysiskt i Sverige.
Dels för att då kan man sälja vidare och få tillbaka en slant men också för att spelen är klart billigare fysiskt.
Sen såg jag en annan klar poäng hos Digital Foundry, nämligen att "Pro-produkter" generellt tilltalar entusiaster, som ironiskt också köper sina spel fysiskt vilket gör PS5 Pro än mindre pro i känsla.
Det var ju mest skrivet med glimten i ögat, men jag hade nog kunnat motivera 9k om allt ingår då jag kan sälja min PS5, men om jag ska behöva köpa till en optisk läsare så är det ett principiellt nej, iaf från mig.
Jag trodde att den skulle kosta som ps5 och att vanliga ps5 istället gick ner.
Nu vet du varför Sony precis gjorde en markant prishöjning på vanliga PS5.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Galet vad förvånade alla kommer bli när de blir slutsålda inom 1 vecka efter släpp! Kanske till och med scalpers kan göra sig en hacka!
Personligen blir det ingen pro, min vanliga release-ps5a får jobba på bredvid min dator till de exklusiva liren. Nu senast astrobot och sedan blir det gta6.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Det enda jag tänker på här som inte längre håller på med konsol och alla dess förbannade versioner av konsolerna - när ska någon kliva in och ta över en marknad med en ny lösning. Som är uppgraderar, lätt modifierad och inte bunden till en enskild tillverkare. Förr fanns det logik i det dem gjorde. Inte längre.
Låt oss inte snacka om miljön och slöseriet med dessa konsoler. Att en konsol blir nästintill värdelös var 5e. Så det kommer inte bara vara dumt som det är utan miljömässigt kan vi inte ha det att vi slänger miljontals konsoler efter bara några år.
Känner samma sak! Hade stativet, skivläsaren och kanske till och med Dualsense Edge medföljt hade priset känts betydligt mer rättfärdigat än det gör nu. Inte så Pro att behöva köpa till dyr skivläsare på en redan dyr premiumprodukt. Får hoppas de släpper en bundle för dessa i framtiden i alla fall så slår jag till då!
Nu vet du varför Sony precis gjorde en markant prishöjning på vanliga PS5.
Fast det var väl "bara" i Japan och för att deras ekonomi går knackigt?
Priset landade i överkant av vad jag gissade, hade hoppats runt 8K men räknat med att få betala ~9-10K utan läsaren.
Misstänker att priset kommer sjunka med 100/150€ relativt fort dock. Kanske någon slags med diskenheten för ungefär samma pris som basmodellen kommer kosta vid release.
Om ps5 kostar 6k.
Hur kan man då bli förvånad att PRO kostar mycket mer. I detta fall 9000kr.
OCH att PRO är runt 30-40 kraftfullare.
Krävdes det raketforskning? 😆
PS5 borde gå ner i pris och Pro ta över dess nuvarande pris.