Game Pass Standard är här – utan jättar som Diablo 4 och Starfield

Robot
Game Pass Standard är här – utan jättar som Diablo 4 och Starfield

Inga dag ett-releaser för nya Game Pass-nivån.

#game-pass

Medlem

135 kr för gamepad standard är fortfarande för dyrt hade den legat på kanske 99 kr så kanske man hade övervägt att gå ner men som det ser ut nu så blir det ju ett fett nej på den också! Tycker visserligen ultimate är för dyrt också men jag använder nästan det exklusivt när jag spelar så blir att fortsätta på ultimate

Medlem

Ugh… Call of Duty skatten som de lägger på…
Hoppas de inte kommer ihåg att PC Game Pass fortfarande är hyfsat billigt. Men men, slutade ha rullande prenumerationer för mer än ett år sen, kör prenumeration en månad här och en månad där när det kommer något som lockar.

Medlem

är mest sur för att inte Vessel of Hatred ingår i Ultimate... Funderar på att skippa expansionen bara för den anledningen.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Fortfarande en riktigt prisvärd tjänst med tanke på vad nya spel till konsol kostar idag. Man förstod ju att det inte kunde vara lika bra och billigt för alltid.

Medlem

Nästa gång det är dags för en prishöjning så slår jag vad om att det kommer ett alternativ med reklam som behåller det nuvarande priset.

Medlem

Ge det några år så är det billigaste 300kr med reklam.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd

Har man Xbox och game pass kan man lika gärna ta den för 185 kr. Det är inga pengar i sammanhanget.

Orimligt om man klagar på en hundring eller tvåhundring per månad för ens spelinköpsbudget, i relation till det man får.

Medlem

Sköna som lägger till free to play titlar också så det ska se ut som bättre värde.

Medlem

Far lirar på Xbox series x, jag på pc. Vi kan lira samtidigt på samma betalning.

Känns ok fortfarande i mitt scenario men rätt dyrt om inte två får glädje.

Medlem

Ja, att betala en krona per spel i stort sett är knappast "för mycket" speciellt inte som det visat sig att modellen med day one spel och sviktande försäljningssifror gör att studios inte överlever så det visar att modellen är ohållbar för spelindustrin så är det rätt verklighetsfrånvänt på att klaga på denna prissättning.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

135 kr för gamepad standard är fortfarande för dyrt hade den legat på kanske 99 kr så kanske man hade övervägt att gå ner men som det ser ut nu så blir det ju ett fett nej på den också! Tycker visserligen ultimate är för dyrt också men jag använder nästan det exklusivt när jag spelar så blir att fortsätta på ultimate

Instegsprodukter/tjänster brukar vara dåligt prissatta eller sakna någon viktigt funktion för att öka försäljningen av de dyrare.

Medlem

För egen del är det inte prisvärt. De flesta spelen på gamepass är ointressanta för mig och de jag spelat från gamepass det senaste året (åtta titlar) hade varit billigare att köpa än det nya priset för ett års prenumeration av gamepass.
Har förbetalat ett år av ultimate och när det löper ut i december kommer jag inte förnya, om det inte går att köpa billigare på annat håll...

Medlem
Skrivet av Edvin:

För egen del är det inte prisvärt. De flesta spelen på gamepass är ointressanta för mig och de jag spelat från gamepass det senaste året (åtta titlar) hade varit billigare att köpa än det nya priset för ett års prenumeration av gamepass.
Har förbetalat ett år av ultimate och när det löper ut i december kommer jag inte förnya, om det inte går att köpa billigare på annat håll...

Håller med dig och jag hade gamepass med billigt gold konverterings tricket under lång tid men valde att inte förnya det då varken jag eller ungarna spelade nåt av spelen.

Numera kör vi nästan bara på PS5 och jag köpte nyss Elden Ring och Hogwarts på rea för 570kr dom kommer sysselsätta mig fram till årsskiftet, sen plockar jag upp några nya bra spel på rea. Dom flesta bra spelen jag spelar släpps ändå inte på gamepass. Bättre att köpa på rea och äga spelet.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Hur fungerar det nu med alla gamepass nivåer, får man tillgång till att spela online om man har gamepass standard på samma sätt som PS+ lägsta nivån?

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av snubben:

Sköna som lägger till free to play titlar också så det ska se ut som bättre värde.

De f2p som jag provat där får man bonusar eller material i de spelen. Så de tillför definitivt värde till tjänsten.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Tycker dom har börjat spela ut sig själva tyvärr. En omstrukturering av Gamepass på det här sättet när dom redan har svårt att sälja hårdvara lär ju inte få folk att flockas kring tjänsten. I början av denna generation hade jag Ultimate rullande i kanske två år, men med stadigt höjda priser kombinerat med ett svalnande intresse av att köpa spel på release (2-3 spel/år vid release, resten i rea-backen) känns det helt enkelt inte värt det. En urvattnad mellan-variant känns inte intressant och när ett år Ultimate kostar mer än tre spel vid release blir det att skicka ner SX:en till sonens rum. Tråkigt, kändes som dom var på gång till något stort i början av generationen!

Avstängd

Om man inte spelar nåt på game pass är det såklart inte värt det, men valutan man kan få ut av det är inget att klaga på.

Medlem

Core till Ultimate konverteringsförhållandet har även försämrats, 12 mån core blir nu 6 mån Ultimate.

Medlem

Här är listan enligt premiärdatum för spelet i sorterad ordning.
Tchia - March 3, 2023
Diablo IV - June 6, 2023
Sea of Solitude - July 5, 2023
Neon White - September 7, 2023
Core Keeper - September 19, 2023
Payday 3 - September 21, 2023
Slime Rancher 2 - September 22, 2023
PlateUp! - September 22, 2023
Little Kitty, Big City - September 21, 2023
Flock - November 7, 2023
Age of Mythology: Retold Standard Edition - October 12, 2023
Forza Motorsport Standard Edition - October 10, 2023
Lightyear Frontier (Game Preview) - October 17, 2023
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess - October 26, 2023
Open Roads - October 31, 2023
SpiderHeck - October 20, 2023
Go Mecha Ball - November 14, 2023
Harold Halibut - November 28, 2023
The Case of the Golden Idol - November 30, 2023
Still Wakes the Deep - November 2, 2023
Rolling Hills: Make Sushi, Make Friends - December 12, 2023
Dungeons Of Hinterberg - December 5, 2023
Senua's Saga: Hellblade II - December 15, 2024
Galacticare - January 9, 2024
Star Trucker - January 16, 2024
The Rewinder - January 23, 2024
Robin Hood - Sherwood Builders - January 30, 2024
Botany Manor - February 1, 2024
Hauntii - February 8, 2024
Flintlock: The Siege of Dawn - February 20, 2024
Magical Delicacy - February 22, 2024
Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes - March 26, 2024
MLB The Show 24 Xbox One - March 26, 2024
MLB The Show 24 Xbox Series X|S - March 26, 2024
Octopath Traveler II - February 24, 2024
Creatures of Ava - March 21, 2024
Turnip Boy Robs a Bank - April 12, 2024
Another Crab's Treasure - April 4, 2024

... Några spel försvann av ChatGPT.

Medlem

Det kan ju vara värt att nämna i artikeln (kan jag tycka) att PC Game Pass för 119:- per månad fortfarande har alla spel och alla dag 1-släpp.

Så för de som endast är intresserade av Game Pass på PC så är det fortsatt en sjukt prisvärd tjänst.

Ska jag vara ärlig så tycker jag Ultimate också är fortsatt prisvärt, t.om. om man inte ens har en speldator (då Ultimate inkluderar dag 1 plus alla spel för både konsol och PC). Det sjukt dumma är ju dock att om du endast spelar på t.ex. en Series X/S så tvingas man lite att betala extra för det om man vill åt alla spel och dag 1-släpp, kontra pc-spelare.

Medlem

Har inte ens märkt att dom höjt priset. Betalningen bara rullar på och gjort sen starten När det börja märkas så får man nog ta sig en funderare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, att betala en krona per spel i stort sett är knappast "för mycket" speciellt inte som det visat sig att modellen med day one spel och sviktande försäljningssifror gör att studios inte överlever så det visar att modellen är ohållbar för spelindustrin så är det rätt verklighetsfrånvänt på att klaga på denna prissättning.

Det är Microsofts problem att tjänsten inte känns prisvärd, det är inte hos kunderna som klagar problemet ligger. Tycker GP verkar urholkas mer och mer. Allt sånt som tjänsten hyllades för i början försvinner steg för steg...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det är Microsofts problem att tjänsten inte känns prisvärd, det är inte hos kunderna som klagar problemet ligger. Tycker GP verkar urholkas mer och mer. Allt sånt som tjänsten hyllades för i början försvinner steg för steg...

Det är tyvärr förväntat. De flesta prenumerationstjänster har en honeymoon period där man försöker bygga en användarbas och ta marknadsandelar. Sedan när man antingen är nöjd, eller är tvungen, så börjar man dra åt tumskruvarna och "förädla" innehavet genom höjda priser osv.

Avstängd

Tänker utifrån den här ekvationen:

4 spel = 4 x 699 kr = 2796 kr
12 månader game pass ultimate = 12 x 185 kr = 2220 kr

De flesta måste väl vara intresserade av 3-4 av spelen som släpps per år? Och sen har man alla äldre eller mindre spel utöver det.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Här är listan enligt premiärdatum för spelet i sorterad ordning.
Tchia - March 3, 2023
Diablo IV - June 6, 2023
Sea of Solitude - July 5, 2023
Neon White - September 7, 2023
Core Keeper - September 19, 2023
Payday 3 - September 21, 2023
Slime Rancher 2 - September 22, 2023
PlateUp! - September 22, 2023
Little Kitty, Big City - September 21, 2023
Flock - November 7, 2023
Age of Mythology: Retold Standard Edition - October 12, 2023
Forza Motorsport Standard Edition - October 10, 2023
Lightyear Frontier (Game Preview) - October 17, 2023
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess - October 26, 2023
Open Roads - October 31, 2023
SpiderHeck - October 20, 2023
Go Mecha Ball - November 14, 2023
Harold Halibut - November 28, 2023
The Case of the Golden Idol - November 30, 2023
Still Wakes the Deep - November 2, 2023
Rolling Hills: Make Sushi, Make Friends - December 12, 2023
Dungeons Of Hinterberg - December 5, 2023
Senua's Saga: Hellblade II - December 15, 2024
Galacticare - January 9, 2024
Star Trucker - January 16, 2024
The Rewinder - January 23, 2024
Robin Hood - Sherwood Builders - January 30, 2024
Botany Manor - February 1, 2024
Hauntii - February 8, 2024
Flintlock: The Siege of Dawn - February 20, 2024
Magical Delicacy - February 22, 2024
Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes - March 26, 2024
MLB The Show 24 Xbox One - March 26, 2024
MLB The Show 24 Xbox Series X|S - March 26, 2024
Octopath Traveler II - February 24, 2024
Creatures of Ava - March 21, 2024
Turnip Boy Robs a Bank - April 12, 2024
Another Crab's Treasure - April 4, 2024

... Några spel försvann av ChatGPT.

Såg >ETT< spel som jag visste på förhand när det släpptes, Flintlock: The Siege of Dawn som ChatGPT i din lista påstår släpptes 20:e feb 2024. Det gjorde det inte... det släpptes i Juli. Kollade på wikipedia och se där! det släpptes i juli! Det var det enda jag hade en aning om och till och med det var inkorrekt. Heja CrapGPT!

signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Såg >ETT< spel som jag visste på förhand när det släpptes, Flintlock: The Siege of Dawn som ChatGPT i din lista påstår släpptes 20:e feb 2024. Det gjorde det inte... det släpptes i Juli. Kollade på wikipedia och se där! det släpptes i juli! Det var det enda jag hade en aning om och till och med det var inkorrekt. Heja CrapGPT!

Octopath 2 släpptes väl 2023 också, så den listan var inte värd mycket.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Tänker utifrån den här ekvationen:

4 spel = 4 x 699 kr = 2796 kr
12 månader game pass ultimate = 12 x 185 kr = 2220 kr

De flesta måste väl vara intresserade av 3-4 av spelen som släpps per år? Och sen har man alla äldre eller mindre spel utöver det.

Nej

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det jag menade är att priset är ohållbart lågt för spelindustrin, inte ur konsumenternas perspektiv. Finner de det inte prisvärt för det är för få spel de är intresserade utav är det klart de inte bör prenumerera på tjänsten (det är ju valfritt ändå). Men att ha tillgång till hundratals spel för drygt en krona titeln och klaga på priset känns rätt bortskämt bara. Och tycker det har sådan bredd att man borde kunna hitta en hel del av intresse, eller sådant som en inte ens visste en ville spela. Men det kanske bara är jag...

12
Skriv svar