Spelbranschens svar: att visa verkliga prislappar kan "störa upplevelsen"

Medlem

De få gånger jag har köpt något skin i Rocket League eller CoD så har jag alltid utgått från att jag ska handla för 200 kr max och köper det bästa utifrån det. Lite jobbigt är det dock att ”valutahandla” i ett datorspel.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Är det bara jag som reagerar på att det verkar som varken den som intervjuar eller svarar förstår vad de pratar om?

Hur kan det inte komma en uppföljningsfråga om han verkligen förstår att det handlar om shopen utanför spelet där man köper lådor och krimskrams, och inte Rupier som Link samlar på sig för att köpa ett fjärdedels hjärta? (Lite daterad referens, men inte spelat Zelda sedan ALTTP )

Fast jag misstänker att tankesättet snarare avser typ mobilspel (som är en gigantisk marknad och kassako), där vi inte pratar en försäljar-NPC i valfritt immersive RPG direkt. Det är ju liksom lite en del av problemet, att du i en hel del mobilspel (ett fenomen som tyvärr även smittar bortom denna grupp) har ett antal olika valutor där en eller ett par kan köpas för riktiga pengar, och där de olika gränssnitten för att handla prylar/buffs/consumables är så lika att du lätt kan "råka" handla med valuta köpt för riktiga pengar.

Blir ju liksom lite jobbigt när en mana potion i ett mobilspel/F2P kostar 500 röda ädelstenar (kan enbart fås i spelet) eller 600 gula ädelstenar (som kan fås i spelet och/eller köpas för riktiga pengar) eller 10 diamanter (som enbart kan köpas för riktiga pengar), och de gula ädelstenarna kan köpas enbart i paket med 1000, 2500 eller 10 000st, och diamanter enbart i paket med 100, 200 eller 500, för olika mängder riktiga pengar. Det blir väldigt snabbt svåröverskådligt, något som säkert är väldigt tacksamt och lockande att ha kvar för spelutgivare som vill tjäna mer pengar.

Ovan är bara ett exempel, men det är verkligen inte ovanligt att se i mobilspel/F2P i allmänhet, och där ligger det riktigt stora problemet. Många fall där det inte är en "shop utanför spelet" och en i spelet, utan allt är sammanvävt.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Haha. Han har nog inte spelat många spel. Men helt ärligt är det här jättebra. Genomskinligare scam är svårt att hitta och att sitta i tv och försvara detta är helt otroligt.

Man borde tvinga utvecklare att lägga in totalsumman man spenderat på ett spel i "Main menu".

Medlem

"Det kan ju störa spelupplevelsen. Om du ska besegra en drake och behöver köpa en magisk sköld av en trollkarl, då kanske inte du vill förhandla med trollkarlen om ett pris på 32,50 svenska kronor."

Kan hålla med om detta om spelupplevelsen, men att det bör finnas vissa begränsningar.

1. Som att köpt valuta för riktiga pengar i spelet inte kan blandas med spelets ingame valuta som man själv kan jobba ihop. Typ Guld = ingame valuta och att ädelstenar = riktiga pengar

2. Samt att det även måste förekomma en valuta omvandlare som visar i SEK på varje pryl man köper för ädelstenar.

3. Köp med riktiga pengar eller ädelstenar bör endast kunna göras i menyn när spelet inte är i gång eller påbörjats för att hindra "slentrian köp" eller köp pågrund att man vid tillfället hade en dopamin kick..

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Blir ju liksom lite jobbigt när en mana potion i ett mobilspel/F2P kostar 500 röda ädelstenar (kan enbart fås i spelet) eller 600 gula ädelstenar (som kan fås i spelet och/eller köpas för riktiga pengar) eller 10 diamanter (som enbart kan köpas för riktiga pengar), och de gula ädelstenarna kan köpas enbart i paket med 1000, 2500 eller 10 000st, och diamanter enbart i paket med 100, 200 eller 500, för olika mängder riktiga pengar.

De har också priser och paket som aldrig går ihop. Oavsett vilka paket du köper och vilken mängd så har du just för lite kvar till slut så du kan inte köpa en sak till (t.ex 350 kvar men allt kostar minst 365). Och om du inte använder det så är det pengar som bara ligger där, pengar i sjön.

Redaktör
Ponny

Rensat en del personangrepp. Ämnet rör upp känslor, absolut, men håll er till att diskutera just ämnet och inte att gå till angrepp mot en individ. Tack!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Men jösses vad dumt! Blir galet irriterad när jag ser detta men om det här är deras starkaste argument så lär nog EU gå på Konsumenternas linje.

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Fast jag misstänker att tankesättet snarare avser typ mobilspel (som är en gigantisk marknad och kassako), där vi inte pratar en försäljar-NPC i valfritt immersive RPG direkt. Det är ju liksom lite en del av problemet, att du i en hel del mobilspel (ett fenomen som tyvärr även smittar bortom denna grupp) har ett antal olika valutor där en eller ett par kan köpas för riktiga pengar, och där de olika gränssnitten för att handla prylar/buffs/consumables är så lika att du lätt kan "råka" handla med valuta köpt för riktiga pengar.

Blir ju liksom lite jobbigt när en mana potion i ett mobilspel/F2P kostar 500 röda ädelstenar (kan enbart fås i spelet) eller 600 gula ädelstenar (som kan fås i spelet och/eller köpas för riktiga pengar) eller 10 diamanter (som enbart kan köpas för riktiga pengar), och de gula ädelstenarna kan köpas enbart i paket med 1000, 2500 eller 10 000st, och diamanter enbart i paket med 100, 200 eller 500, för olika mängder riktiga pengar. Det blir väldigt snabbt svåröverskådligt, något som säkert är väldigt tacksamt och lockande att ha kvar för spelutgivare som vill tjäna mer pengar.

Ovan är bara ett exempel, men det är verkligen inte ovanligt att se i mobilspel/F2P i allmänhet, och där ligger det riktigt stora problemet. Många fall där det inte är en "shop utanför spelet" och en i spelet, utan allt är sammanvävt.

Ja, det låter ju rimligt. Mobilspel har jag aldrig hållit på med, så har inte helt koll på hur det fungerar. Att det är bedrövlig monetarisering i mobilspel vet jag om, ljugande reklamer för att folk att installera och att man kan köpa "liv" för riktiga pengar eller vänta tills nästa dag. Fast hade inte koll på att det är massa valutor och blandat med riktiga pengar och in-game pengar.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, det låter ju rimligt. Mobilspel har jag aldrig hållit på med, så har inte helt koll på hur det fungerar. Att det är bedrövlig monetarisering i mobilspel vet jag om, ljugande reklamer för att folk att installera och att man kan köpa "liv" för riktiga pengar eller vänta tills nästa dag. Fast hade inte koll på att det är massa valutor och blandat med riktiga pengar och in-game pengar.

Problemet är väl att det smittar av sig även på andra plattformar, jag själv spelar inte heller något alls på mobil men har sett F2P-spel på Steam (jag kör en del idlers och clickers med ojämna mellanrum) som lider av samma problem. Och jag står till 100% fast vid att det här behöver hållas tillbaka på något sätt, för om branschen lyssnar på/representeras av herrar som Strömbäck (som verkligen har konsumenternas bästa i åtanke /s) behövs det tyvärr någon som sätter ner foten - trist att det ska behövas, men jag hoppas verkligen det regleras, för det här är inte mycket bättre (om alls, jag tycker snarare det är minst lika illa) än lootlådor.

Och precis som @Nasder säger är det många smutsiga taktiker för att se till att mjölka ur så många kronor som möjligt ur konsumenterna, och man försöker även (som utredningen av konsumentorganisationerna pekar på) kringgå en hel del konsumentlagstiftningar genom att göra så här.

signatur

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Cringe, som vi ungdomar säger.

Jag skrev till Per Strömbäck om nyheterna i går. Fick svar idag.

Mitt mejl:

Skrivet av Proximately:

Hej,

Jag såg denna artikeln idag:
https://www.fz.se/nyhet/298496-spelbranschens-svar-att-visa-v...

Ifall ni nu verkligen bryr er om utvecklare och "spelupplvelsen", då hade Per Strömbäck nog kunnat ge ett betydligt bättre svar än att det inte ska hända något med kraven från konsumenternas sida.

Det ger avsmak i munnen att läsa uttalandet. Jag har träffat diverse utvecklare, massiv respekt för många av dem. Men de som livnär sig på mikrotransaktioner genom försäljning där man köper stora mängder valuta från spelet för verkliga pengar, då har man skapat en affärsmodell som faller så fort man gör det olagligt att inte använda den typen av manipulativa taktiker.

Läser vi Pers uttalande så som det är citerat, då hade han ju kunnat säga "Ja, vi förstår. Men det vi hade kunnat gå med på som mest är att valutan i spelen mer exakt ska representera det som man betalar för dem med riktiga pengar." Det vill säga, att 50 SEK blir 50 DIAMANTER eller liknande. Det skulle förstås göra att utvecklarna inte kan göra det logiskt att betala för olika valutor i spelet, alternativt så skulle andra valutor bli helt beroende på den första valutan. Men det anser nog många konsumenter är okej, eftersom det är omoraliskt och manipulativt att göra så som man gör i dagsläget.

Hans svar:

Skrivet av Per Strömbäck:

Tack för mail.

Vi får kanske enas om att tycka olika om detta, men en kommentar om att 50 SEK = 50 Diamanter kan vara på sin plats. Samma spel spelas av spelare i många olika länder och de har rätt att se priser och betala i sin egen valuta. Valutakurserna förändras som bekant. Därav går det inte att ha jämna belopp i spelet, så det är ännu en anledning till dagens lösningar.

Ber att få önska dig en trevlig helg.

Skrev tillbaka idag:

Skrivet av Proximately:

Hej Per,

Tack för ditt svar. Jag uppskattar att du tar motsvarande valutor med verkliga valutor och spelvalutor i åtagande.

Det är ingen konspirationsteori att många av anledningarna bakom hur valutor i spel hanteras idag beror på att man kan skapa system för att fånga konsumenter i skadliga köpbeteenden. Målet är att få spelare/köpare att köpa så mycket som möjligt och att fastna i känslan att de behöver köpa mer. Ett utmärkt exempel på vad speldesigners kan göra för att maximera vinster går att se i till exempel Diablo Immortal, där flera system för valutor i spelets vävs samman med absurt mycket pengar som krävs för att nå den "ultimata effekten."

Att man behöver betala olika beroende på vilket land man är i tror jag inte att någon konsument ser som ett problem, det är ju endast logiskt att lagar och valutakurser avgör hur mycket man betalar för en transaktion. Kan du ge exempel på hur det påverkar punkterna som dragits upp i diskussionen på t.ex. FZ? Har du några konkreta exempel från utvecklare?

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag skrev till Per Strömbäck om nyheterna i går. Fick svar idag.

Mitt mejl:
Hans svar:
Skrev tillbaka idag:

Kul att du tog dig tid och energi att kontakta honom/dem. Sen känns det som han ger ett goddag yxskaft-svar i viss mån, och det känns som han antingen kör sin ståndpunkt in i kaklet, eller så förstår han uppriktigt inte problemet och/eller synsättet kritikerna har. Jag känner att jag håller för mig själv vilket jag gissar är mest sannolikt och varför...

Att han börjar blanda in det där med jämna växlingskurser är ju liksom... det är inte riktigt det som är själva grejen.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kul att du tog dig tid och energi att kontakta honom/dem. Sen känns det som han ger ett goddag yxskaft-svar i viss mån, och det känns som han antingen kör sin ståndpunkt in i kaklet, eller så förstår han uppriktigt inte problemet och/eller synsättet kritikerna har. Jag känner att jag håller för mig själv vilket jag gissar är mest sannolikt och varför...

Att han börjar blanda in det där med jämna växlingskurser är ju liksom... det är inte riktigt det som är själva grejen.

Yeh, folk får gärna komma med förslag. Jag är konflikträdd av mig så min hjärna bjuder inte alltid in mig till att ställa relevantaste frågorna och kan känna mig osäker när någon kontrar.

Fick svar på mejlet jag inkluderade i sista inlägget som jag skickade som svar.

Skrivet av Per Strömbäck:

Hej (mitt namn)

Tack igen för svar.

Spelpengar finns för att spelarna uppskattar dem. Det finns många andra spel med andra erbjudanden, t ex prenumerationer, premium osv att välja på för den som inte gillar spelpengar.

Hälsningar
Per

:-/

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Den jämna växelkursen är inga problem alls. Du kan enkelt ha en valuta i spelet som konverteras till den valuta du t.ex valt i inställningarna eller baserat på någon annan information om var du befinner dig.

Det kan dock bli så att någon i Tyskland ser 5 diamanter för något som vi i Sverige ser ca 50 diamanter för. Det kan dock skapa en outrage för att vi i Sverige får 10 gånger fler diamanter på ytan men på baksidan är det samma valuta och värde.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Yeh, folk får gärna komma med förslag. Jag är konflikträdd av mig så min hjärna bjuder inte alltid in mig till att ställa relevantaste frågorna och kan känna mig osäker när någon kontrar.

Fick svar på mejlet jag inkluderade i sista inlägget som jag skickade som svar.

:-/

Jag vill väl gärna tro någorlunda gott om människor tills motsatsen bevisas, och well... Strömbäck gör då verkligen sitt bästa för att bevisa motsatsen. Det tål att sägas igen, jag hoppas han och hans gelikar blir rejält överkörda i det här då de uppenbarligen inte förstår och/eller medvetet skiter i problemet, jag vet inte riktigt vilket som är värst.

Skrivet av Nasder:

Den jämna växelkursen är inga problem alls. Du kan enkelt ha en valuta i spelet som konverteras till den valuta du t.ex valt i inställningarna eller baserat på någon annan information om var du befinner dig.

Det kan dock bli så att någon i Tyskland ser 5 diamanter för något som vi i Sverige ser ca 50 diamanter för. Det kan dock skapa en outrage för att vi i Sverige får 10 gånger fler diamanter på ytan men på baksidan är det samma valuta och värde.

Det problemet löses väl enkelt på det sättet som konsumentorganisationerna är inne på - att kostnad i eventuell premiumvaluta behöver stå tillsammans med vad kostnaden innebär i riktiga pengar, i lokal valuta.

Med tanke på det där att de säljer helt hopplösa paket med premiumvaluta som aldrig matchar det man vill köpa hoppas jag också de blir tvingade att i så fall skriva det dyraste priset som jämförelse.

signatur

Medlem

Det var ett av de dummaste argumenten jag hört.
Om något så ger det fler varianter på erbjudanden som kan tas fram (rabatter på valuta eller rabatter på föremål), men är det nödvändigtvis bra för konsumenten?

12
Skriv svar