Dagens konsolpriser är helt absurda

Medlem
Dagens konsolpriser är helt absurda

Dagens konsoler kostar 7000kr+ och nu kommer PS5 pro kosta runt 9000kr, utan skivläsare dessutom

Nästan 10 papp? Aldrig i livet. Jag använder knappt min PS5a som det är nu. Har även Series X. Men jag känner mig till och med nöjd med att spela på min Series S på en 1080P tv. Jag väntar hellre på nästa generation.

Hur kan vi gå från GC för 2500 på release. Xbox 360 4000 på release till nästan 10 papp på en uppgraderad variant av en nu ganska gammal konsol.

https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-pa-inflationen/...

Idag hade en GC kostar runt 3800kr på release med inflation. Det är extremt långt under runt 7000kr som nuvarande konsoler kostar ungefär. Eller 999kr som det kostade några år senare, runt 1500kr i dagens pengavärde.

Det som gjorde konsolerna så bra var enkelhet och att det var bra mycket billigare än en dator. Konsolerna har tyvärr blivit mycket dyrare och inte alls lika användarvänligt och simpelt som det var förr.

PS5 Pro är den första konsolen från ett stort företag jag inte kommer skaffa.

Medlem

Värre kommer det nog bli i och med att tillverkningstekniken inte krymper i samma takt som tidigare och inte resulterar i samma kostnadsbesparingar.

Men vem vet, kanske kan vi gå från kisel till något annat som grafén och få igång karusellen igen.

Medlem

En bra bil kostade en gång i tiden 6 000:-, idag 600 000:-, helt galet. Men, det är inget konstigt med det. Hela världen är en slags ekonomisk bubbla där det ena påverkar det andra. Om det är värde för dig, då köper du det.

Jag ska ha en sådan mackapär eftersom jag spelar varje dag och inte lägger pengar på annat.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nu är jag inte superinsatt men det känns generellt som att hårdvara för spel har blivit dyrare. Köpte mitt 1080 Ti som var det bästa som gick att köpa då för runt tio tusen. Nu är det väl minst det dubbla om man vill ha samma sak.
Vet inte om det är komponentbristen som fortfarande är ett problem eller vad det är som händer men gaming blir allt dyrare.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

En bra bil kostade en gång i tiden 6 000:-, idag 600 000:-, helt galet. Men, det är inget konstigt med det. Hela världen är en slags ekonomisk bubbla där det ena påverkar det andra. Om det är värde för dig, då köper du det.

Jag ska ha en sådan mackapär eftersom jag spelar varje dag och inte lägger pengar på annat.

Håller med. Och det känns som att priserna på saker har gått upp extra snabbt dom senaste 10-15 åren. Vet inte om det är för att man har kunnat låna till väldigt låg ränta och att personer som egentligen inte borde köpa en bil för en halv miljon har köpt bil för en halv miljon vilket gör att många fler lever över sina tillgångar. Läste en artikel nyligen om att svenskar försätter sig i skuld hos kronofogden med ungefär 50 miljoner varje dag. Den totala skulden har gått från 119 miljarder vid årsskiftet 23/24 till 129 miljarder i augusti.
Tragiskt och ohållbart. Tänker främst på alla unga som kanske tar ekonomiska beslut när dom är 20 som kommer påverka dom resten av livet.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Allt är dyrt nuförtiden, jag måste köpa nya vinterdäck och dom kommer kosta mellan 12 och 16 tusen, betydligt roligare att lägga 9000kr på en konsol som man kan ha skoj med varje dag.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Dagens konsoler kostar 7000kr+ och nu kommer PS5 pro kosta runt 9000kr, utan skivläsare dessutom

Nästan 10 papp? Aldrig i livet. Jag använder knappt min PS5a som det är nu. Har även Series X. Men jag känner mig till och med nöjd med att spela på min Series S på en 1080P tv. Jag väntar hellre på nästa generation.

Hur kan vi gå från GC för 2500 på release. Xbox 360 4000 på release till nästan 10 papp på en uppgraderad variant av en nu ganska gammal konsol.

Idag hade en GC kostar runt 3800kr på release med inflation. Det är extremt långt under runt 7000kr som nuvarande konsoler kostar ungefär. Eller 999kr som det kostade några år senare, runt 1500kr i dagens pengavärde.

Det som gjorde konsolerna så bra var enkelhet och att det var bra mycket billigare än en dator. Konsolerna har tyvärr blivit mycket dyrare och inte alls lika användarvänligt och simpelt som det var förr.

PS5 Pro är den första konsolen från ett stort företag jag inte kommer skaffa.

<Uppladdad bildlänk>

Visst är det dyrt, men fördelen med PS5 Pro är att det alltid är folk som vill ha det senaste och då kommer det komma ut fler PS5 på begagnatmarknaden och dom som inte har råd kan säkert få en begagnad PS5 för ca 3000kr snart, har man ännu tunnare plånbok så kan man köpa en begagnad Xbox Series S.

Alla behöver inte köpa det nyaste värsta PRO versionerna av allt från konsol till mobil hela tiden.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Allt är dyrt nuförtiden, jag måste köpa nya vinterdäck och dom kommer kosta mellan 12 och 16 tusen, betydligt roligare att lägga 9000kr på en konsol som man kan ha skoj med varje dag.

Vad i helv? Jag köpte vinterdäck för 800kr st för typ 4 år sedan.

Medlem
Skrivet av Crank:

Visst är det dyrt, men fördelen med PS5 Pro är att det alltid är folk som vill ha det senaste och då kommer det komma ut fler PS5 på begagnatmarknaden och dom som inte har råd kan säkert få en begagnad PS5 för ca 3000kr snart, har man ännu tunnare plånbok så kan man köpa en begagnad Xbox Series S.

Alla behöver inte köpa det nyaste värsta PRO versionerna av allt från konsol till mobil hela tiden.

Det känns inte så Pro när det inte ens finns inbyggd skivläsare. När jag hör pro tänker jag att den har extra allt.

Medlem

Tvinga er själva att gå och köpa den där.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bra rytet! Skall fortsätta min astrobot-genomspelning nu

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Det känns inte så Pro när det inte ens finns inbyggd skivläsare. När jag hör pro tänker jag att den har extra allt.

Jo håller helt med om att skippa skivläsare är ett stort misstag av Sony.

Till min lilla bil så köpte jag odubbade vinterdäck förra året för 5000kr inkl montering och det var dom billigaste jag kunde hitta, troligtvis Kina däck. Men till en stor tung SUV med stora och breda hjul så blir det snabbt mycket dyrare med däck tyvärr.

signatur

Medlem

Såg just följande bild på facebook... den passar i tråden 🙂

signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Acorn Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, Sony PSP, Amstrad CPC

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Såg just följande bild på facebook... den passar i tråden 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Skillnaden är att inga konsoler har varit så mycket dyrare efter release som de är nu. Jag köpte Xbox Series X för 5700krnpå release och PS5 för 5999kr på release, men skivläsare. De båda kostar över 7000kr nu. Och pro 3000kr mer än vad PS5 gjorde på release.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Skillnaden är att inga konsoler har varit så mycket dyrare efter release som de är nu. Jag köpte Xbox Series X för 5700krnpå release och PS5 för 5999kr på release, men skivläsare. De båda kostar över 7000kr nu. Och pro 3000kr mer än vad PS5 gjorde på release.

Tänkte säga samma sak, tidigare generationer har haft prissänkningar några år efter release, nu har vi istället prishöjningar.....

Medlem

Verkar som att Xbox series X på elgiganten har gått upp till 7295kr. Kollade för några veckor sen och då låg den på runt 6600kr. På NetonNet ligger den kvar på 6689kr, spännande.

Medlem

Du får ju dock ett Nintendo switch idag för 3690kr, t.om billigare än Gamecube med inflation inräknat. Xbox series S 3890kr. Så du kan köpa en konsol idag för samma priser men spelarnas krav idag är extremt mycket högre än förr och därför behöver konsolerna också mer kraft och därmed högre priser?

Medlem

Du behöver verkligen ingen PS5 Pro Siegfried, Du har en B&O och en Gamecube! Living the dream.

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Siegfried:

Japp, detta är skillnaden. Jag köpte också Series X och PS5 för det priset och kunde väl aldrig tro att de skulle öka i pris över tid. Det är verkligen något nytt.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av abso:

Verkar som att Xbox series X på elgiganten har gått upp till 7295kr. Kollade för några veckor sen och då låg den på runt 6600kr. På NetonNet ligger den kvar på 6689kr, spännande.

Oroa dig inte, Elgigantens fantastiska höstrea är nog precis om hörnet då de har sänkt till det otroligt, spektakulära priset 6699 kr! Köp nu!

Folk har så mycket pengar idag för nöjen så företagen passar på.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Idag lever ungdomar vid skärmarna så jag tycker inte att det är så konstigt. De prioriterar skärmarna mest av allt i livet och då går priserna upp. De köper ändå.
Förr blev man kallad nörd om man satt vid en skärm. Idag får barn en high five av sina föräldrar om den sitter stilla inomhus vid en skärm. Nya tider.

Medlem

Det är mer komplicerat än så och man ska vara försiktig med att titta sig blind på inflationen. Många tekniska prylar har faktiskt stått stabilt i pris. Vissa blir till och med billigare på grund av bättre tekniker osv. Många verkar tro att allt borde blir dyrare vilket inte är fallet.

Inflation är en generell fingervisning, inte specifik.

En annan sak är ju hur lönerna har hängt med inflationen de senaste åren. Vilket den inte har! Därav att vi kanske har haft en "normal" inflation. Den blir onormal om vi inte får lönerna att hänga med. Den kanske har gjort det för vissa grupper inom tech, men för många har den varit rätt usel. Speciellt när inflationen drog iväg under Corona. Speciellt om du inte hade några tillgångar.

"The world’s five richest men have more than doubled their fortunes to $869bn (£681.5bn) since 2020, while the world’s poorest 60% – almost 5 billion people – have lost money." https://policy-practice.oxfam.org/resources/inequality-inc-ho...

Kortfattat har arbetarna blivit rånade medan de rika har blivit rikare genom det finansiella korrupta systemet. Tyvärr är det för komplicerat för folk att förstå och det är medvetet. Det är inte längre att staten tar ut 90% i skatt eller företag gör något uppenbart dumt. Utan det är inbakat på olika sätt i det finansiella systemet.

Avstängd
Skrivet av Siegfried:

Ja, nominellt. PS5 kostade 8000 realt vid release. Pro är alltså en dryg tusenlapp dyrare.

Vi har inte tidigare haft så inflationsdrivande stimulanspaket i ex USA under Corona.

Skrivet av blackidus:

Tänkte säga samma sak, tidigare generationer har haft prissänkningar några år efter release, nu har vi istället prishöjningar.....

Nej, vi har reala sänkningar av konsolpriserna.

Skrivet av Ruffles:

Japp, detta är skillnaden. Jag köpte också Series X och PS5 för det priset och kunde väl aldrig tro att de skulle öka i pris över tid. Det är verkligen något nytt.

PS5 kostade 8000 i dagens värde, så den har minskat i pris realt.

Skrivet av BroderTuck:

Det är mer komplicerat än så och man ska vara försiktig med att titta sig blind på inflationen. Många tekniska prylar har faktiskt stått stabilt i pris. Vissa blir till och med billigare på grund av bättre tekniker osv. Många verkar tro att allt borde blir dyrare vilket inte är fallet.

Inflation är en generell fingervisning, inte specifik.
https://i0.wp.com/accidentalfire.com/wp-content/uploads/2022/...

En annan sak är ju hur lönerna har hängt med inflationen de senaste åren. Vilket den inte har! Därav att vi kanske har haft en "normal" inflation. Den blir onormal om vi inte får lönerna att hänga med. Den kanske har gjort det för vissa grupper inom tech, men för många har den varit rätt usel. Speciellt när inflationen drog iväg under Corona. Speciellt om du inte hade några tillgångar.

"The world’s five richest men have more than doubled their fortunes to $869bn (£681.5bn) since 2020, while the world’s poorest 60% – almost 5 billion people – have lost money." https://policy-practice.oxfam.org/resources/inequality-inc-ho...

Kortfattat har arbetarna blivit rånade medan de rika har blivit rikare genom det finansiella korrupta systemet. Tyvärr är det för komplicerat för folk att förstå och det är medvetet. Det är inte längre att staten tar ut 90% i skatt eller företag gör något uppenbart dumt. Utan det är inbakat på olika sätt i det finansiella systemet.

Ingen har stirrat sig blind, den där grafen visar reala ökningar eller minskningar. Inte konstigt. Det är så man räknar, Riksbankens mål är att priser ska bli högre med 2% om året.

Riksbanken höjer också styrräntan för att konsumenter ska få mindre i plånboken, sänka efterfrågan och stabilisera inflationen. Det är helt transparent och ingen hemlis.

De priserna är högre, men om efterfrågan inte hänger med kommer priserna sänkas realt eller nominellt. De som tar betalt för tjänster och produkter är också löntagare som alltså får in mer nominellt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Summerar min egen inställning väldigt bra. Vissa åker på semester flera gånger om året för tiotusentals kronor. Det intresserar mig föga. Köper hellre en konsol som jag kommer spela på varje dag. Är PS5 Pro för dyr för dig? Köp inte. PS5:an finns kvar.

Sedan kan jag känna viss oro över att två konsoler med olika mkt kraft ska driva samma spel. Men. Det störde mig inte under PS4 Pro-eran, så jag hoppas Cerny och kompani tagit höjd för detta.

signatur

En Bamseponny av folket

Avstängd
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Summerar min egen inställning väldigt bra. Vissa åker på semester flera gånger om året för tiotusentals kronor. Det intresserar mig föga. Köper hellre en konsol som jag kommer spela på varje dag. Är PS5 Pro för dyr för dig? Köp inte. PS5:an finns kvar.

Sedan kan jag känna viss oro över att två konsoler med olika mkt kraft ska driva samma spel. Men. Det störde mig inte under PS4 Pro-eran, så jag hoppas Cerny och kompani tagit höjd för detta.

Det här är liksom grunden. Ofta ser man i forumet "max 3000 för en mobil, mer kan man inte lägga", men värde är subjektivt och det finns inga objektiva priser.

Hade det funnits hade staten kunnat planera hela ekonomin.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Ja, nominellt. PS5 kostade 8000 realt vid release. Pro är alltså en dryg tusenlapp dyrare.

Och PS4 kostade runt 5000kr vid release justerat för inflation så drygt halva priset.

Citat:

Nej, vi har reala sänkningar av konsolpriserna.

Objektivt falskt med tanke på att ALLA tidigare generationer sett stora prissänkningar bara några år efter release. Det är inte "normalt" att en konsol med lastgammal teknik höjs i pris oproportionerligt till inflationen samtidigt som tillverkningskostnaden sjunker. Förstår inte vad "förståsigpå"-konsumenter får ut av att springa till storföretagens försvar baserat på känslor utan verklighetsförankring.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Ingen har stirrat sig blind, den där grafen visar reala ökningar eller minskningar. Inte konstigt. Det är så man räknar, Riksbankens mål är att priser ska bli högre med 2% om året.

Riksbanken höjer också styrräntan för att konsumenter ska få mindre i plånboken, sänka efterfrågan och stabilisera inflationen. Det är helt transparent och ingen hemlis.

De priserna är högre, men om efterfrågan inte hänger med kommer priserna sänkas realt eller nominellt. De som tar betalt för tjänster och produkter är också löntagare som alltså får in mer nominellt.

Det är många som tror att inflation innebär att allt ökar och sedan aldrig kan falla i pris heller utan de tror att allt ökar hela tiden vilket inte stämmer. Jag ser det överallt på svenska forum inklusive här.

Spelar som sagt ingen roll vad inflationen är om din lön inte ökar. Om vi har 10% inflation men din lön ökar med 11% spelar det föga roll. Om du har 1% inflation och din lön ökar 0% kan det därmed vara värre. De svaga i samhället blir straffade av hög inflation för de har lite förhandlingsutrymme.

"Ingen hemlis". Tror du det bara är riksbanken som är involverad här? Det är det hela finansiella korrupta systemet och det inkluderar alla sub-system. Läs boken "Girig-Sverige". Se bara till att du inte äter någonting för annars kommer du nog sätta det i halsen. Företag har öppet erkänt att de använder "inflation" för att höja priserna och man ser fortfarande enorma vinstmarginaler efter Corona.

Under Corona printade regeringarna pengar som aldrig förr och för de fattiga utan tillgång blev de fattigare. Det är dels effekten av det vi ser idag.

Avstängd
Skrivet av kebbe:

Och PS4 kostade runt 5000kr vid release justerat för inflation så drygt halva priset.

Objektivt falskt med tanke på att ALLA tidigare generationer sett stora prissänkningar bara några år efter release. Det är inte "normalt" att en konsol med lastgammal teknik höjs i pris oproportionerligt till inflationen samtidigt som tillverkningskostnaden sjunker. Förstår inte vad "förståsigpå"-konsumenter får ut av att springa till storföretagens försvar baserat på känslor utan verklighetsförankring.

PS5 kostar inte 8000 så det har alltså sänkts i pris.

Det är ingen känsla utan objektiv fakta. Det är inte heller ett försvar av någon. Tillverkningskostnaden kan gå ner men penningmängden upp nominellt. Därför måste man titta på reala priser, dvs köpkraft, dvs det vi har pengar till.

Gameboy var också billigare än PS5/Pro, vad är poängen?

Radiant Silvergun är också ett lastgammalt spel till Saturn men har höjts i pris.

12
Skriv svar