Dagens konsolpriser är helt absurda

Medlem
Skrivet av kingzla:

PS5 kostar inte 8000 så det har alltså sänkts i pris.

Det är ingen känsla utan objektiv fakta. Det är inte heller ett försvar av någon. Tillverkningskostnaden kan gå ner men penningmängden upp nominellt. Därför måste man titta på reala priser, dvs köpkraft, dvs det vi har pengar till.

Gameboy var också billigare än PS5/Pro, vad är poängen?

Radiant Silvergun är också ett lastgammalt spel till Saturn men har höjts i pris.

Men i den grafen står det inget om senare prissänkningar. GC prissänktes 1500 på något enstaka år. Även med inflation. Även så gott som alla andra konsoler.

Avstängd
Skrivet av Siegfried:

Men i den grafen står det inget om senare prissänkningar. GC prissänktes 1500 på något enstaka år. Även med inflation. Även så gott som alla andra konsoler.

Ja, eftersom efterfrågan var låg. Det är tillgång och efterfråga som styr priser på en marknad. Det har ingenting med inflation att göra.

PS5 är redan prissänkt med 1500 för diskversionen i reala termer. Hade den följt inflationen hade den kostat 8000.

Världsläget är verkligen annorlunda nu. Vi har tidigare blivit bortskämda med teknikprylar. Precis allt har blivit dyrare (betydligt). Och om det skulle ligga på samma pris så är funktioner borttagna, se bara på hur det ser ut om man vill ha en AV-reciever. Bara rena lågbudgetvarianter som går att hitta för 5000kr. Nu får man börja på 10000kr för att känna att man får en uppgradering.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Svenska kronan är ju öken fortfarande, sen inflation på det. När farsgubben handlade c64 + 1541 (diskettstation) 1985 gick det loss på ~6000:- vilket i dag motsvarar ~16150:-. Hua. Dollarn står ju idag ~10,2 medans den stod i ~8,6 när ps5 släpptes, Omvärldsläge osv spelar ju så klart också in på priset.

Kommer jag handla en? Tveksamt, så lite som som ps5:an används här idag.

Medlem

Har inget emot att det förekommer konsolmodeller av en högre tier som Playstations Pro, men spelkonsoler för mig handlar om att tillhandahålla videospel på ett billigt, enkelt och lättillgängligt sätt jämfört med PC. Där känns det helt klart som att de går ganska hårt emot den mallen när prislappen börjar sniffa på 10k kronor, basmodellen av PS5 är ju redan för dyr som den är till att börja med. Då känns det mer som en regelrätt lyxprodukt än som en tillgänglig spelkonsol. Så mycket pengar kan inte Nisse junior i Hökarängen spara ihop till på veckopengen. Spelkonsoler kan inte bara vara för vuxna ensamstående unga män med heltidsarbete eller de rikaste barnfamiljerna. Prisbilden borde vara att de flesta ska ha råd med dem.

Skrivet av deezel:

Svenska kronan är ju öken fortfarande, sen inflation på det. När farsgubben handlade c64 + 1541 (diskettstation) 1985 gick det loss på ~6000:- vilket i dag motsvarar ~16150:-. Hua. Dollarn står ju idag ~10,2 medans den stod i ~8,6 när ps5 släpptes, Omvärldsläge osv spelar ju så klart också in på priset.

Kommer jag handla en? Tveksamt, så lite som som ps5:an används här idag.

Svårt att jämföra teknikprylar från den tiden. Då var ju allt som vi sedan slutet av 1990-talet förknippat som självklarheter, lyxvaror. En TV-apparat av vanlig modell var ju en stor investering till hushållet på 1980-talet. Typ jämförbart nästan med full hemmabioanläggning idag.

Medlem

Det är mycket pengar, om det är dyrt får man bedöma själv.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Ja, eftersom efterfrågan var låg. Det är tillgång och efterfråga som styr priser på en marknad. Det har ingenting med inflation att göra.

PS5 är redan prissänkt med 1500 för diskversionen i reala termer. Hade den följt inflationen hade den kostat 8000.

Det har absolut inte bara med efterfrågan och tillgång att göra herregud.

För femti elfte gången: Man kan inte bara förenkla och säga "Hade den följt inflationen".
Ett konkret exempel eftersom det verkligen inte verkar gå in i huvudet på dig.

SSD har legat relativt stilla i pris. Den har inte "följt inflationen" eftersom det är andra faktorer som spelar in.

Medlem

Det är regeringens fel! Subventionera konsoler och datorkomponenter nu!

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Underskatta inte den nya kemikalieskatten. 400 kr tror jag påslaget är på vanliga PS5

Medlem

Äh, det kostar att leva på toppen.
Kolla på tvapparater, dom har ju blivit asbilliga, fast folk tycker man är helt crazy för att lägga typ 15000 kr på en tv. Jag tycker inte det är särskilt farligt, jämfört med hur det var förr, när en tv kunde kosta ett par månadslöner och folk hyrde tvapparater istället för att köpa.
Sen finns det ju alltid billigare för 5000 kr. Tycker det diagrammet någon la upp om olika sakers ökning/minskning säger en del. Tänk att det nu finns människor som resor på weekends i princip varje månad, innan corona kunde ju barnfamiljer åka till Thailand o all inclusive runt medelhavet under samma år! På min tid (90-tal) var det ju aldrig snack om den saken, man fick vara glad om man kom till Danmark eller möjligtvis Tyskland, dom som var maxade hade kanske åkt till Kanarieöarna.

Att alltid ha den senaste tvspelskonsolen känns ju inte som en rättighet. Man har ju sett videos när ungar har fått N64 osv och det varit världens grej. Nu får ju ungarna splitternya mobiler för 10-15000 kr och det är mest ett axelryck av intresse.

Avstängd
Skrivet av BroderTuck:

Det har absolut inte bara med efterfrågan och tillgång att göra herregud.

För femti elfte gången: Man kan inte bara förenkla och säga "Hade den följt inflationen".
Ett konkret exempel eftersom det verkligen inte verkar gå in i huvudet på dig.

SSD har legat relativt stilla i pris. Den har inte "följt inflationen" eftersom det är andra faktorer som spelar in.

Men vad är det som är så förbannat svårt att förstå?

Ett pris som är oförändrat nominellt vid ökat inflation är realt sänkt. <<<---- gå in i ditt huvud. Det är inte att "ligga stilla".

Om det inte följer inflationen är det en reell sänkning <--- konkret skrivet av samma skäl.

Och jo, det har bara med tillgång och efterfråga och valutans värde att göra.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Skillnaden är att inga konsoler har varit så mycket dyrare efter release som de är nu. Jag köpte Xbox Series X för 5700krnpå release och PS5 för 5999kr på release, men skivläsare. De båda kostar över 7000kr nu. Och pro 3000kr mer än vad PS5 gjorde på release.

Kronan har tappat nästan 20% mot dollar sedan PS5 releasen, det är inte Sony som höjt priserna utan vår svaga krona som ligger bakom.

Vi får vara glada att inte inflationen gett sig på konsolerna för då hade dom vart 20% dyrare till.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Subventionera behöver de ju inte göra, det räcker väl med att de tar bort momsen som ju skulle varit en tillfällig skatt från första början.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Dagens konsoler kostar 7000kr+ och nu kommer PS5 pro kosta runt 9000kr, utan skivläsare dessutom

Nästan 10 papp? Aldrig i livet. Jag använder knappt min PS5a som det är nu. Har även Series X. Men jag känner mig till och med nöjd med att spela på min Series S på en 1080P tv. Jag väntar hellre på nästa generation.

Hur kan vi gå från GC för 2500 på release. Xbox 360 4000 på release till nästan 10 papp på en uppgraderad variant av en nu ganska gammal konsol.

https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-pa-inflationen/...

Idag hade en GC kostar runt 3800kr på release med inflation. Det är extremt långt under runt 7000kr som nuvarande konsoler kostar ungefär. Eller 999kr som det kostade några år senare, runt 1500kr i dagens pengavärde.

https://www.ekonomifakta.se/rakna-sjalv/rakna-pa-inflationen/...

Det som gjorde konsolerna så bra var enkelhet och att det var bra mycket billigare än en dator. Konsolerna har tyvärr blivit mycket dyrare och inte alls lika användarvänligt och simpelt som det var förr.

PS5 Pro är den första konsolen från ett stort företag jag inte kommer skaffa.

<Uppladdad bildlänk>

Vänta nu, nuvarande konsoller kostar 7000kr? Vart kommer den fantasi siffra än från? Ps5 börjar juuh på 5800kr? Sure xbox har dragit iväg ordentligt men vem köper en xbox?

Samt kollar vi på priserna för äldre konsoller typ ps3 så kostade den vid release 499 dollar, vilket i dagens pengar är hutlösa 756 dollar! (ps5 i USA kostar idag runt 450 dollar)

Samt en game cube kostade 199 dollar vid release 2001, vilket är runt 350 dollar i dagens pengar så jämfört med 450 dollar så är ps5an helt rimligt prissatt. Kollar vi ps2an som kom 2000 så kostade den med dagens pengar nästan 550 dollar. Så tekniskt sätt så är ps5an riktigt bra prissatt jämfört med dom äldre modellerna vid release.

Problemet är väll snarare att svenska kronan är åt pipan fortfarande och att vi i Sverige har massvis med extra avgifter som ska läggas på tyvärr..

Medlem

Bryr mig inte om hur mycket konsoler kostar när dom släpps, det intressanta för mig är hur mycket en konsol kostar 3-5 år efter att den släpptes när det faktiskt finns intressanta spel till dom.

Köpte t.ex. en sprillans ny Nintendo GameCube för 699kr från Webhallen ett halvår innan Nintendo Wii släpptes. Det känns tveksamt att Switch går ner så pass innan Switch 2 släpps, eller PS5 innan PS6 släpps.

Konsolpriser brukade gå ner rätt så dramatiskt, men det är inte längre fallet. Köpte en PS4 Slim för 3300kr för 8 år sedan från CDON, och nu åtta år senare kostar den 4000kr.

Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta nu, nuvarande konsoller kostar 7000kr? Vart kommer den fantasi siffra än från? Ps5 börjar juuh på 5800kr? Sure xbox har dragit iväg ordentligt men vem köper en xbox?

Samt kollar vi på priserna för äldre konsoller typ ps3 så kostade den vid release 499 dollar, vilket i dagens pengar är hutlösa 756 dollar! (ps5 i USA kostar idag runt 450 dollar)

Samt en game cube kostade 199 dollar vid release 2001, vilket är runt 350 dollar i dagens pengar så jämfört med 450 dollar så är ps5an helt rimligt prissatt. Kollar vi ps2an som kom 2000 så kostade den med dagens pengar nästan 550 dollar. Så tekniskt sätt så är ps5an riktigt bra prissatt jämfört med dom äldre modellerna vid release.

Problemet är väll snarare att svenska kronan är åt pipan fortfarande och att vi i Sverige har massvis med extra avgifter som ska läggas på tyvärr..

Amazon tar 7700 för standardmodellen med skivläsare.

NetOnNet, webhallen, Inet, Elgiganten tar 6949kr för slim med skivläsare.

Medlem

Har lagt en ps5 slim på bevakning med skivläsare på prisjakt och hoppas det blir något fint reapris till BF, alternativt köpa en kompis ps5:a när han uppgraderar till pro för att spara några tusenlappar.

Har redan investerat i en PC och lägger hellre pengarna på en ny gpu-uppgradering, borde kunna få 3-4k när jag säljer min nuvarande gpu och behöver då bara lägga runt kanske 4-5k för uppgraderingen. Blir väl totalt då kanske 10k för både beg ps5 + ny gpu istället för en ps5 pro för ungefär samma summa utan skivläsaren dessutom.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Skribent
Skrivet av magma:

Har lagt en ps5 slim på bevakning med skivläsare på prisjakt och hoppas det blir något fint reapris till BF, alternativt köpa en kompis ps5:a när han uppgraderar till pro för att spara några tusenlappar.

Har redan investerat i en PC och lägger hellre pengarna på en ny gpu-uppgradering, borde kunna få 3-4k när jag säljer min nuvarande gpu och behöver då bara lägga runt kanske 4-5k för uppgraderingen. Blir väl totalt då kanske 10k för både beg ps5 + ny gpu istället för en ps5 pro för ungefär samma summa utan skivläsaren dessutom.

Låter som en smart och solid plan och ett bra sätt att få det bästa av två världar.

12
Skriv svar