Skyddar ni era golv vid datorbordet?

Medlem
Skyddar ni era golv vid datorbordet?

Hej på er!

I mitt gamla pojkrum var golvet under det gamla skrivbord som var min spelhörna helt sönderslitet. Jag kommer ihåg att jag vid fler tillfällen fick träflis i fötterna när jag flyttade dom lite för vårdslöst. Lösningen då var att köpa en av dom där plastmattorna som egentligen ska skydda golvet men som i det här fallet mer skyddade mina fötter från golvet.

Nu för tiden har jag ingen plastmatta under datorbordet utan typ inlineshjul på min datorstol. Jag köpte dom på Max Gaming, som jag tror hette Max FPS då, och det har varit min lösning sedan dess. Hjulen har faktiskt funkat bra för att skydda mina golv, men är i gengäld rullar dom alldeles för lätt. Lutar golvet det minsta rullar stolen iväg. Oberoende om jag sitter i eller inte.

Nu ska jag byta stol och då också hjul. Jag ska byta bort skinnsits till förmån för tyg eftersom jag tror att det andas bättre.

Hur gör ni för att skydda era golv? Har ni plastmatta? Skippar ni hjulen och har en vanlig stol? Har ni betonggolv? Skiter ni i vilket och låter golvet förfalla? Städer ni såpass ofta att det aldrig fastnar några gruskorn i hjulen?

Jag skulle vilja ha lite tips på hur ni andra gör för jag är inte sugen på varken en plastmatta eller inlineshjul igen.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

https://www.amazon.com/gp/product/B07952W2L7/ref=ox_sc_act_ti...

Annars kan du ju skita i hjulen och bara ta en vanlig stol och sätta mjuka tassar under, eller klistra dit lite tyg.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Brukade ha datorn i ett rum med trägolv, bordet var okej men stolen gjorde märken så jag började använda mig av en vanlig matta som skydd.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

https://www.amazon.com/gp/product/B07952W2L7/ref=ox_sc_act_ti...

Annars kan du ju skita i hjulen och bara ta en vanlig stol och sätta mjuka tassar under, eller klistra dit lite tyg.

Det är den typen av hjul jag har nu och det rullar för lätt.
Jag har funderat på att köpa något utan hjul också men vad ska jag ta då? Det finns ju ett fåtal kontorsstolar med lite ergonomi som inte har hjul men annars känns det nästan som att man får köpa en köksstol eller liknande.

signatur

Medlem

Ser redan att efter typ 1,5 år av smårullande, (endast vid skrivbord) så har mitt nya golv en helt annan färgton just där jag sitter.

Tittade först efter passande mattor, men vill inte ha nåt onödigt stort så började snegla på hjul till min Ikea-stol istället.
Skickade först efter just "Inline-hjul" från Max Gaming, men upptäckte i efterhand att staget på de nya hjulen var nån millimeter för tjock och även för hög, så de gick inte i.
Testade att leta efter "Ikea Kontorshjul" på Amazon istället och hittade exakt likadant utformade hjul som jag har, fast med en annan mjukare typ av "däck" om man säger så.
Passar perfekt, mjuka mot golvet, tysta och är lagom "rulliga" så man inte glider iväg om man lutar sig eller dyl.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Brukade ha datorn i ett rum med trägolv, bordet var okej men stolen gjorde märken så jag började använda mig av en vanlig matta som skydd.

Jag hade det under en period. Tyvärr samlade det mycket damm och annat smuts. Och eftersom det var en matta var det svårt att rengöra. Men jag kanske bara köpte fel sorts matta. Den jag hade var lite tjockare så det kanske samlar mer damm.

signatur

Medlem
Skrivet av Razken:

Ser redan att efter typ 1,5 år av smårullande, (endast vid skrivbord) så har mitt nya golv en helt annan färgton just där jag sitter.

Tittade först efter passande mattor, men vill inte ha nåt onödigt stort så började snegla på hjul till min Ikea-stol istället.
Skickade först efter just "Inline-hjul" från Max Gaming, men upptäckte i efterhand att staget på de nya hjulen var nån millimeter för tjock och även för hög, så de gick inte i.
Testade att leta efter "Ikea Kontorshjul" på Amazon istället och hittade exakt likadant utformade hjul som jag har, fast med en annan mjukare typ av "däck" om man säger så.
Passar perfekt, mjuka mot golvet, tysta och är lagom "rulliga" så man inte glider iväg om man lutar sig eller dyl.

Tack för tips. Ska se om jag hittar något. Konstigt ändå att standarden för hjul är hårdplast när trägolv är så vanligt i Sverige. Man borde kunna välja hjul efter underlag vid köp. Eller i alla fall köpa till hjul efter underlag.

Edit: För övrigt ser hjulen du länkade bild på riktigt trevliga ut.

signatur

Medlem

Jag har en vanlig slätvävd matta.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har en vanlig slätvävd matta.

Tack för tips. Jag tror att det var en liknande matta jag hade. Tyckte tyvärr att den samlade mycket smuts och damm och var svår att rengöra. Jag kanske bara måste hitta rätt kombination av matta och hjul.

signatur

Medlem

Spontanköpte någon plastmatta som ett add-on för 100KR när jag köpte min datorstol , och sen har den hamnat under datorhörnat sedan dess. Tror inte jag reflekterat på det mer än i 30 sekunder men golvet är fortfarande intakt så det är alltid nånting.

Medlem

Aldrig lagt märke till slitage på golvet. Har en Kinnarps stol och golvet är Pergo.

Backloggens befriare
Skrivet av OAKTHYR:

Tack för tips. Jag tror att det var en liknande matta jag hade. Tyckte tyvärr att den samlade mycket smuts och damm och var svår att rengöra. Jag kanske bara måste hitta rätt kombination av matta och hjul.

Testat dammsugare?

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Plastmatta fungerar bra för min del, gamla golvet slets dock genom vanlig matta. Nackdelen med slitstarkt plast är att gummihjulen på stolen slets istället. Ska testa de större hjulen som nämnts här ovan.

Avstängd

Nån rund tunn tygmatta från IKEA har jag.
Funkar bra, rullar inte omkring med stolen så mycket

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nån rund tunn tygmatta från IKEA har jag.
Funkar bra, rullar inte omkring med stolen så mycket

Jag har nog typ samma, tycker det är mysigt med matta under fötterna och stolen rullar lagom lätt.

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Testat dammsugare?

Jo då Men vissa mattor är svåra att rengöra med dammsugare. Speciellt om den är så pass stor att skrivbordet står på och benen är i vägen. Mitt datorbord var dessutom så tungt att det inte gick att lyfta.

signatur

Medlem
Skrivet av Razken:

https://m.media-amazon.com/images/I/71H+T88iV9L._AC_UF1000,10...

😂

Medlem

För mig var problemet inte slitet golv, utan sliten tapet. Jag satt oftast med tårna mot väggen, vilket inte blev så fint efter flera år.

Nuförtiden har jag alltid bordet en bit ut från väggen.

Medlem

Nej och det syns tyvärr rätt tydligt på golvet

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Där jag hade min dator förrut finns det nu gropar från mina datorstolar genom åren, inga repor eller så, Man kan sätta en stol där som då parkerar sig i dessa små gropar, rätt nice om man kör spel med pedaler egentligen, rullar inte bak lika lätt...

Så när jag ställde min dator på ett annat ställe så köpte jag mig en sån där plastmatta. Den har gropar i sig, men golvet under är fortfarande slätt.

Plastmattan syns lite och är inte det snyggaste, men det är inte störande och lätt att dra dammsugare över.

Medlem

Har en hårdplast-matta från någonstans jag inte kommer ihåg. Den funkar väldigt bra med både att skydda golvet (plastmatta i datorrummet) och inte göra att jag åker runt.

Ska nog renovera rummet snart så då blir det nog parkett, vilket innebär att jag ABSOLUT kommer lägga en likadan matta där igen.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Det tråkiga med plastmatta är att ligger den där i några år så lär det synas färgskillnad.

Har kört med gummihjul ett bra tag nu. Funkar mycket bättre och det är tyst när de rullar

Medlem

Har en mjuk matta som skyddar golvet, skönt att vila fötterna på också. Samlar inget damm då jag städar ☺️

signatur

IDKFA

Medlem

Har en persisk matta.

Medlem

Jag kör ett golvskydd från Ikea, som en hård genomskinlig plastskiva bara, funkar bra. 250spänn och håller väl typ för alltid. Finns på biltema för 200 också som är något smalare.

CTI
Medlem

Har ett golvskydd från jysk, som skyddar mitt trägolv, väl värda 250:-

Stolsunderlägg GULDAGER till hårda golv

signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Jag har ett rätt kasst golvskydd själv, men jag fick faktiskt ett tips från min mamma att ta en vanlig Dura dörrmatta (modell större) under stolen, vilket jag hade tänkt pröva. Det var hennes lösning under pandemin när hon jobbade hemma och enligt henne funkade det väldigt bra. Kanske kan vara ett tips?

1
Skriv svar