Anno 1800
I brytpunkten mellan det gamla och det nya, linjeskepp mot slagkryssare, lie mot traktorer, vedeldade ugnar mot stålverk och vacker natur mot industrins utsläpp befinner sig Anno 1800. När människan lämnar det manuella arbetet och beger sin in i industrialismens vagga finns det mycket att hålla reda på och mycket varor som ska skapas för att hålla befolkningen nöjda.
Det finns sju Anno-spel ute just nu med det åttonde på gång, det blir spännande att se vad deras nummer nio blir. För summan av varje titel blir just nio, 1602, 1503, 1701, 1404, 2070, 2205 och nu 1800. En ganska rolig kuriosa!
Det gamla möter det nya.
Min historia med Anno-spelen är inte så lång, köpte 1404 och försökte ge mig in i det men fick inte riktigt ihop det. Köpte även 2070 men det blev inte många timmar där heller. Har däremot läst recensioner av Anno-spelen samt sett mycket videos av det och det känns som min grej. Så när Anno 1800 kom ut på rea med de flesta släppta DLC till ett rimligt pris slog jag till. Och blev ganska så snart överväldigad och visste inte riktigt vad jag skulle göra så det blev en paus.
Men skam den som ger sig, ville helt klart ge det en chans till så installerade det igen och hittade mitt flow. Har man inte spelat det förut och själv köper guldversionen med den mesta DLC tillgänglig rekommenderar jag att man stänger av vissa till att börja med, man har att göra ändå!
Produktionsratios - rätt antal byggnader
Anno 1800 är en stadsbyggare med mycket fokus på produktion av rätt varor samt ha ordning på sina handelsrutter för att få rätt råvaror och varor på rätt plats. Beroende vad du väljer för startalternativ så startar du på en ö med en handelshamn, lite vedplankor i lager och en mängd med pengar. Det finns flera olika befolkningsgrupper men starten är att du alltid placerar ut hus där jordbrukare flyttar in. De behöver ha tillgång till en marknad för att få varor, fisk från en fiskehamn och kläder. För att skapa kläder behövs det ull och då behövs det placeras ut bondgårdar.
Lätt att göra enkla men relativt fula städer.
För att hålla dina jordbrukare glada också vill de ha tillgång till en pub och snaps. Snapsen görs av potatis och bryggs sedan i särskilda bryggerier. Se bara till att det finns en brandstation i närheten av bryggerierna, de har en tendens att explodera!
När jordbrukarnas basala behov är uppfyllda flyttar fler in i varje bostad och när de nått en viss nivå kan de uppgraderas till arbetare. Men för det krävs förstås att du har tillräckligt med vedplankor, träden ska huggas ner och sågas ned till plankor. Redan här har du lärt dig grunderna som måste sitta i resten av spelet. Varje byggnad tar en viss mängd personal som jobbar vid dem och de producerar en viss mängd råvaror. Personalen måste balanseras mot hur stor din befolkning är, placerar du ut för mycket arbetsställen går produktiviteten ner ordentligt och sätter käppar i hjulet för din framfart. Men räcker inte varorna till så växer inte befolkningen ordentligt och de går inte att uppgradera till nästa nivå.
Men mycket roligare att snygga till dem med dekorationer och försöka få de lite mer naturliga.
Går du däremot till andra hållet och har för mycket produktionsbyggnader så kostar de pengar i underhåll, då börjar du gå back och till slut hamnar på minus om du inte är försiktigt.
Så allt handlar om att balansera produktionen, befolkningen och ekonomin. Som tur är finns det utmärkta hjälpmedel. Varje byggnad visar enkelt hur lång tid det tar att producera ett ton som är måttenheten genom hela spelet. Via statistik skärmen går det sen att läsa hur mycket som produceras och som går åt varje minut.
En ö var tillräckligt komplicerad, ska jag nu ha fler?
Förmodligen kommer du märka vid första uppgraderingen av din befolkning från jordbrukare till arbetare att det börjar bli mer komplicerat. För att hålla dem nöjda behöver de öl, den bryggs av vete och humle men på din ö har du ingen möjlighet att odla humle! Det kräver att du koloniserar en annan ö och odlar humle där för att sedan transportera det över till din första ö.
Men för att kolonisera en annan ö krävs det att du har skepp. För det krävs ett skeppsvarv och segel till fartyget. För att bygga en handelshamn krävs det stålbalkar. För att göra en smältugn behövs det tegelstenar och leran för det bryts i speciella gropar. Trots de många sakerna som behövs så låses inte allt upp direkt. De första arbetarna du uppgraderat har kvar behoven från föregående nivån men nu vill de också ha korv. När du uppgraderat fler vill de ha bröd, tvål och tillgång till en skola. Samhällsbyggnaderna har bara en viss räckvidd beroende på typ av väg du har i din stad så det gäller att placera ut dem så de får störst effekt. Ju fler behov som uppfylls desto fler som flyttar in och desto mer pengar får du in per hushåll.
Till slut behöver du inte bara kolonisera andra öar, du behöver också bege dig ut på expeditioner för att hitta nya världar. Själva expeditionerna blir små minispel i sig, du måste lasta ditt skepp med rätt varor för att ta sig an utmaningarna de har framför sig. Skeppet kommer fram till små händelser under färden där man får en liten beskrivning vad som händer och man får välja hur de ska agera. Beroende på vad du lastat på skeppet kan det öka dina chanser att lyckas. Misslyckas de så förlorar man expeditionen och får skicka ut en ny.
Koloniseringen på ett snällare vis än verkligheten
En av de första expeditionerna leder dig till den nya världen och ger dig samma möjligheter att kolonisera andra öar. I den gamla världen är det europeisk-liknande natur men i den nya är det Karibien-inspirerat. Här är det en helt ny typ av befolkning och produktionskedjor att tampas med men de blir snart beroende av varandra. För att göra den gamla världens befolkning glada krävs det rom som bara kan produceras i den nya världen. Då är det dags att börja handskas med handelsrutter, lasta på rom i den nya världen och skicka till den gamla. Medan de ändå är där kan de lasta på symaskiner som den nya världens befolkning har som behov.
Den nya världen. Skönt nog finns det inget slaveri eller liknande i spelet.
Och så fortsätter det, med all DLC installerad har du tillgång till fem kartor sammanlagt, den gamla världen, nya världen, Enbesa - en Afrikainspirerad karta, en Arktiskarta och en större kontinent i den gamla världen. Dock är både Enbesa och Arktis inte lika viktiga i tillväxten på det stora hela men deras kartor har däremot lite speciella tillvägagångssätt hur man utvecklar sina öar och lite storys inblandat.
Det finns en kampanj att spela, när den är slut övergår den till ett sandbox-läge så det går att fortsätta spela. Har faktiskt inte spelat klart den, men så långt jag spelade var den helt okej för att visa hur spelet fungerar. På varje karta finns det mindre bosättningar som man kan handla med. Antingen köpa något du har ett underskott av eller sälja det du har ett överskott av. Min tidiga ekonomi bygger mycket på att sälja tvål till fängelseön, det ger en bra extra inkomst och ger pengar att expandera med.
Själv eller med andra?
Det går att lägga till andra datorstyrda motståndare som precis som du själv expanderar till andra öar och kartor. Beroende på svårighetsgrad expanderar de olika fort, de enklaste motståndarna ber om lov innan de koloniserar en viss ö. De har också lite olika personligheter och kan ge dig olika uppdrag för att tjäna in mer pengar och förbättra relationen med dem. Det finns en risk att när relationen surnar så startar de krig. Jag har testat stridsdelarna väldigt lite jämförelsevis, det störde mig i mitt expanderande. Men det finns vissa krigsskepp att bygga och runt öarna kan du placera ut försvarstorn. Har du en tillräckligt stor flotta går det att erövra andras öar.
Härifrån styrs handelsrutterna. Det blir snabbt ganska många. Det här är en av fem kartor i spelet. Här spelar jag själv också, normalt är det upp till tre datorspelare som upptar resterande öar och har minst lika många skepp. Så mycket liv och rörelse är det.
Men det är inget för mig. För mig blev spelet bäst när jag tog bort piraterna och de datorstyrda motståndarna. Då fick jag tid och utrymme att expandera i min egen takt.
Man har tillräckligt mycket saker att tänka på ändå. Hantverkarna ska uppgraderas till ingenjörer och de kräver el. El får man från olja som bäst pumpas upp i nya världen, den ska fraktas vidare i oljetankers och för det behövs ångmaskiner. Platsbrist på min första befolkningsö gör att jag utlokaliserar all gårdsproduktion till andra öar. Fraktar jag olja till mina gårdar kan det göras till bränsle och användas till traktorer som på ett svep dubblerar min produktion.
Det finns så mycket att nämna som finns kvar att göra. Det finns turister att locka till sina öar, de vill bo på hotell, äta på restaurang och se på sevärdheter. Du kan bygga zoo, botaniska trädgårdar och museer. Djur, växter och museiföremål kan tjänas in under expeditioner eller köpas av de mindre bosättningarna. Där går även att köpa specialister som kan förändra hela din produktion om den placeras på rätt ställe. Till slut kan du också uppgradera dina hus på höjden och bygga skyskrapor, dit har jag inte ens kommit än!
Spelet är stundtals riktigt snyggt och jag har inte märkt av försämring när flera kartor, öar och fartyg samsas under en spelomgång. Öarna har vacker och fin natur innan den förstörs av din exploatering. Det går även att spela multiplayer, har startat ett samarbete med min bror. Där spelar vi som samma karaktär men med två spelare kan vi vara på två olika ställen och få dubbelt så mycket gjort. Teoretiskt sett, jag ägnar mest tid åt snygga till mina öar medans min bror expanderar på tok för snabbt!
För mig är Anno 1800 ett lugnande spel, trots att det finns mycket att göra är det roliga att dyka ner i sin stad och placera enskilda monument, trädgårdar, träd och andra dekorativa föremål. Och inför nästa del som ska släppas nästa år, Anno 117 är detta ett perfekt spel att sitta med nu när höstmörkret börjar infinna sig.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Anno är verkligen ett spelserie jag skulle vilja gilla, borde passa mig perfekt. Men har haft samma problem som du, man kör, man pausar, och sen blir det aldrig mer. Ibland har jag undrat om spelet är för ”snällt” för min smak, att vår historia är ganska mörk så det borde även en historisk stadsbyggare ha med. Men men, allt behöver inte vara hemskt och rått. Kommer nog testa när jag tar en månad Ubi+ framöver för att pröva Star Wars, Avatar, och AC Japan.
Jag älskar Anno 1800, har x antal 100 timmar på det. Men efter ett tag kan jag tycka att det blir ganska rörigt och jobbigt att hålla koll på så att alla invånare har tillräckligt av de föremål/resurser de kräver för att bibehålla en hög nöjdhet.
Precis som Civ VI så känns Anno 1800 otroligt fängslande de första 15-20 timmarna när man startar ett game, sedan brukar jag sakta men säkert tröttna lite, lägga det på hyllan, för att sedan komma tillbaka igen efter någon månad för ett "New game", för ibland blir man riktigt sugen ändå
Jag blev så jäkla hooked nu, vad har du för tips dlc:n?
Kan inte bestämma mig för om jag ska vänta med att spela mer tills jag köpt på mig alla eller hur jag ska göra..
Oj svårt att säga, men först och främst dessa skulle jag säga.
Sunken Treasures lägger till en stor kontinent att bygga samt lite dykning, rätt rolig att bygga på.
Bright Harvest lägger till traktorer som gör det möjligt att fördubbla kapaciteten på gårdarna, är skönt i slutet när det börjar bli platsbrist.
Seeds of Change och New World Rising utökar nya världen med en Hacienda och en ny klass av befolkning.
Efter det rekommenderar jag Docklands, Tourist Season och High Life, utökar gamla världen ordentligt.
Tycker varken Arktis eller Enbesa tillför så mycket, men har inte heller spelat dem så mycket. Seat of Power ger tillgång till ett palats som ger lite bonusar. Empire of the skies ger tillgång till zeppelinare men använder de knappt.
Men jag köpte allt i ett paket på någon rea, fick alla för ungefär ett fullprisspel
En glad kalmarit boende på Gotland!
Oj svårt att säga, men först och främst dessa skulle jag säga.
Sunken Treasures lägger till en stor kontinent att bygga samt lite dykning, rätt rolig att bygga på.
Bright Harvest lägger till traktorer som gör det möjligt att fördubbla kapaciteten på gårdarna, är skönt i slutet när det börjar bli platsbrist.
Seeds of Change och New World Rising utökar nya världen med en Hacienda och en ny klass av befolkning.
Efter det rekommenderar jag Docklands, Tourist Season och High Life, utökar gamla världen ordentligt.
Tycker varken Arktis eller Enbesa tillför så mycket, men har inte heller spelat dem så mycket. Seat of Power ger tillgång till ett palats som ger lite bonusar. Empire of the skies ger tillgång till zeppelinare men använder de knappt.
Men jag köpte allt i ett paket på någon rea, fick alla för ungefär ett fullprisspel
Mm jag hade ju grundspelet sedan releasen, men slog faktiskt till på definitive annoversary edition med alla dlc igår 🤪
Ad hoc addendum
Anno 1800 har jag spelat i några omgångar och haft riktigt kul. Alltid gillat de första timmarna mest, innan man expanderar utanför första kartan. Nu blir jag sugen på att köra det i ett lugnare tempo utan pirater eller AI-spelare, då det jag ogillade mest var när AI:n tog över öar jag verkligen ville ha, samt tiden och resurserna som gick åt att bygga skepp.
Tack för att du delade med dig!
Köpte det på rea och hade skoj med det i några timmar men sen blev det som du säger, svårt att bemästra.
Håller med om det, men när jag blev av med utomstående stressmoment (andra spelare och pirater) kunde jag fokusera på att bemästra det. Visst blir lite ”fusk” att jag kör i lite snabbare hastighet, får mängder med resurser.
Anno 1800 har jag spelat i några omgångar och haft riktigt kul. Alltid gillat de första timmarna mest, innan man expanderar utanför första kartan. Nu blir jag sugen på att köra det i ett lugnare tempo utan pirater eller AI-spelare, då det jag ogillade mest var när AI:n tog över öar jag verkligen ville ha, samt tiden och resurserna som gick åt att bygga skepp.
Tack för att du delade med dig!
Håller med dig, spelade med bara pirater en omgång men de anföll hela tiden och tillförde inget.
Finns faktiskt en mod som heter AI-shipyard, då kan du lägga till datorstyrda spelare en bit in i spelet om du vill.
Det är ett bra spel en all DLC hets gör att jag inte vill stödja denna sorten av försäljning. Ge mig hela spelet direkt tack.
Perfekt nu då när all DLC har släppts och du kan köpa det i ett svep för en rimlig peng. Tycker inte det är orimlig mängd med DLC till Anno 1800, det har trots allt släppts under en lång period.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Jag blir allt annat än lugn med detta spel.
2305 tusen öar att hinna bygga upp samhällen på, och du ska hålla koll på 235356 stycken båtar som ska leverera 135 olika produkter hit och dit mellan dessa öar för att hålla allt igång.
Samtidigt som du blir attackerad av pirater, andra NPC'er försöker konkurera ut dig, du ska hinna göra uppdrag och quests...
TOO MUCH!!
Jag blir allt annat än lugn med detta spel.
2305 tusen öar att hinna bygga upp samhällen på, och du ska hålla koll på 235356 stycken båtar som ska leverera 135 olika produkter hit och dit mellan dessa öar för att hålla allt igång.
Samtidigt som du blir attackerad av pirater, andra NPC'er försöker konkurera ut dig, du ska hinna göra uppdrag och quests...
TOO MUCH!!
För det finns inget mode där man kan göra sina saker i fred utan NPCer och pirater?
Kört anno 1800 lite halv smått, men blev lite irriterad att man inte kunde frakta arbetskraft mellan öarna? Eller missade jag något. Ingen lust o bygga upp massa olika städer på alla öar jag vill ta över.
När du kommer upp till ingenjörsnivån finns det pendlarkajer, alla öar inom samma karta som har en sådan delar på arbetskraften. Vet inte om det var ett DLC iofs. Finns ett likadant i nya världen fast med luftskepp.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Har alltid tänkt att den här serien borde passa mig riktigt fint. Myspys-strategi. Är för gammal för alltför mycket hets.
Haha, exakt så. Har tänkt "det här passar nog mig" men aldrig provat.
De hade Anno 1404 Collectors Edition för typ 100 spänn utförsälning för några år sen, jag köpte ett lager & gav bort träkistan som julklappar, men plockade ut soundtracket av nyfikenhet. Riktigt bra musik.
Haha, exakt så. Har tänkt "det här passar nog mig" men aldrig provat.
De hade Anno 1404 Collectors Edition för typ 100 spänn utförsälning för några år sen, jag köpte ett lager & gav bort träkistan som julklappar, men plockade ut soundtracket av nyfikenhet. Riktigt bra musik.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg_...
Ett lager?!? Hur många träkista behöver du egentligen, eller planerar du att dela upp dina rikedomar och gräva ner de på diverse platser för nästkommande generationer att hitta?
Såg också att det är rea och är sugen på att slå till efter att ha läst den här recensionen. Men såg att det fanns sinnessjuka mängder DLC... Hur många av dem behöver man från start?
Svårt att säga, jag köpte alla direkt från start och har aldrig spelat utan dem. Några inlägg över så skrev jag lite vad de handlade om. Men av det jag testat och vad som är DLC så tillför alla väldigt mycket till spelet.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Såg också att det är rea och är sugen på att slå till efter att ha läst den här recensionen. Men såg att det fanns sinnessjuka mängder DLC... Hur många av dem behöver man från start?
Jag har både spelat vanilla och med alla DLC, och det är ett utmärkt spel utan några DLC:n alls, det anpassar sig också väldigt bra till vilka DLC som finns aktiva.
Ad hoc addendum
Jag måste ventilera lite...
Jag har nu kommit till det läget då jag ska implementera el, och låt mig säga, jag är verkligen inte nöjd med hur de har gjort den mekaniken.
Inte. Alls. Ska jag behöva modellera om hela mitt samhälle för att få el dit där jag behöver den... Det är inte ens logistiskt kul, det är bara ett väldigt merjobb som får mig att överge att lägga ner spelet helt enkelt.
Ad hoc addendum
Jag måste ventilera lite...
Jag har nu kommit till det läget då jag ska implementera el, och låt mig säga, jag är verkligen inte nöjd med hur de har gjort den mekaniken.
Inte. Alls. Ska jag behöva modellera om hela mitt samhälle för att få el dit där jag behöver den... Det är inte ens logistiskt kul, det är bara ett väldigt merjobb som får mig att överge att lägga ner spelet helt enkelt.
Det är lite så tyvärr att de som vet om det och planerar in det från början har en stor fördel.
Men industrierna dubblerar sin produktion av elen så behövs färre byggnader för samma produktion. Det som behövs är en järnväg så det är inte så mycket att anpassa till. Kan vara värt att ”slå dig” igenom ditt missnöje för olja/el medför nya problem att lösa.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Det är lite så tyvärr att de som vet om det och planerar in det från början har en stor fördel.
Men industrierna dubblerar sin produktion av elen så behövs färre byggnader för samma produktion. Det som behövs är en järnväg så det är inte så mycket att anpassa till. Kan vara värt att ”slå dig” igenom ditt missnöje för olja/el medför nya problem att lösa.
Ja, alltså, hade det kommit i en annan ordning - fine.
Det vill säga att man hade fått tillgång till traktorer innan elen, så man hade kunnat krympa ner sina gårdar osv. Men nu händer det i en så otroligt avig ordning med att först anpassa in el och sedan få ner farmyta.
Nej, tycker det är extremt dåligt implementerat.
Edit:
Nya utmaningar ska ju vara kul och absolut få en att behöva tänka till, inte att känna "fan, jag kan lika gärna börja om helt".
Ad hoc addendum